Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 maart 2012, 20:38   #61
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
20 jaar is absoluut overdreven. En deze discussie sluit nauw aan bij de discussie van vorige week over prenatale abortus.

Je hebt hier een kind dat zwanger wordt en dat niet wil toegeven voor zichzelf en haar omgeving. Ze wil er van af. Normaal gezien, als die Sanne al haar vijzen had gehad, dan was het een wettelijke abortus geweest en had hier nooit iemand wat over gehoord.

Nu is dat kind in paniek en maakt ze verkeerde beslissingen. Maar wat is het verschil met een legale abortus? Een maand of 6.

Waarom is moord zo een gigantische misdaad? Omdat je een persoons leven beeindigd, en tegelijkertijd die persoon zijn hele omgeving doodongelukkig maakt.

In dit geval spreek je over een leven dat nog niet bewust was, kende zelfs het verschil tussen licht en donker niet. De omgeving wist niet eens van het bestaan van die kleine af, dus die zijn niet gekwetst, de moeder moeten we hier even buiten beschouwing laten, want die is eigelijk zowel slachtoffer als dader.
Eigelijk zijn er geen (zelfbewuste) slachtoffers.

Dit dus als een echte moord beschouwen is een brug te ver. Ik sluit me dan ook aan bij Mr. effect, er moet een andere oplossing zijn. Stuur die sukkel toch niet naar de gevangenis. Ze verdiend eerder medelijden dan straf.
Ik heb er oprecht compassie mee. Met Sanne he, slechts een heel klein beetje met het slachtoffertje..
Citaat:
een kind dat zwanger wordt
Een 20-jarige bij de moord, als ik me niet vergis. (dus +19 toen ze zwanger geraakte)

Laatst gewijzigd door filosoof : 9 maart 2012 om 20:40.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 20:43   #62
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In uitzonderlijke gevallen, wanneer zelfs rede niet leidt tot een oplossing, zijn er mensen die overgaan tot een -verfoeilijk- geweld. Ook al is dat zelfs maar een stamp onder hun gat en kut of kloten.
Oud 9 maart 2012, 20:48   #63
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een 20-jarige bij de moord, als ik me niet vergis. (dus +19 toen ze zwanger geraakte)
Een kind dat zich zwanger neukt, kan rekenen op begrip, want het is toch maar een kind.

Vroeger zei men (en dat is nog altijd zo) :
as ge kunt poepen, wet dan dat er kinnekes kunne komen

Als deze eenvoudige wijsheid door haar ouders was meegegeven aan hun dochter, had zij beslist haar ouders ingelicht, of andere hulp ingeroepen.
Oud 9 maart 2012, 20:52   #64
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Astrodamos Bekijk bericht
in Chiro-omgeving verwacht je toch een zeer godvruchtige houding , of ni ?
http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=45
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 22:24   #65
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Alleszins, Assisen spreekt zo maar niet zonder reden 5 jaar voorwaardelijk uit, normaal smijten ze daar met vijftien, twintig en dertig jaar effectief. Het zal zonder twijfel een triestig geval zijn.

In wezen vraag ik me af waarom de raadkamer de zaak verwezen heeft naar Assisen om te beginnen, als we zien dat er nu een straf is uitgesproken die eigenlijk gemakkelijk op correctioneel niveau had kunnen uitgesproken worden.

Ik meen uit de strafmaat te kunnen begrijpen dat de rechter/jury vindt dat de vrouw niet echt verantwoordelijk is voor haar daden, wat dan weer de vraag opwerpt, waarom wordt ze niet "niet verantwoordelijk voor haar daden" verklaard?
Oud 9 maart 2012, 22:34   #66
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Alleszins, Assisen spreekt zo maar niet zonder reden 5 jaar voorwaardelijk uit, normaal smijten ze daar met vijftien, twintig en dertig jaar effectief. Het zal zonder twijfel een triestig geval zijn.

In wezen vraag ik me af waarom de raadkamer de zaak verwezen heeft naar Assisen om te beginnen, als we zien dat er nu een straf is uitgesproken die eigenlijk gemakkelijk op correctioneel niveau had kunnen uitgesproken worden.

Ik meen uit de strafmaat te kunnen begrijpen dat de rechter/jury vindt dat de vrouw niet echt verantwoordelijk is voor haar daden, wat dan weer de vraag opwerpt, waarom wordt ze niet "niet verantwoordelijk voor haar daden" verklaard?
Als ze niet verantwoordelijk voor haar daden zou geweest zijn , dan zou ze hetzij vrijgesproken , hetzij geïnterneerd geworden zijn , dacht ik.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 22:37   #67
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Als ze niet verantwoordelijk voor haar daden zou geweest zijn , dan zou ze hetzij vrijgesproken , hetzij geïnterneerd geworden zijn , dacht ik.
Internering is dan een mogelijkheid. Vrijspreken dan weer niet, want als ze niet verantwoordelijk is, dan wordt ze niet vervolgd.

Als Assisen vijf jaar voorwaardelijk uitspreekt, voor moord met voorbedachte rade, zegt Assisen dan in wezen niet, ze kan er niets aan doen? Ze moet niet gestraft worden?
Oud 9 maart 2012, 22:40   #68
fantoom
Banneling

Standaard

Godzijdank krijgt dat meisje nog een kans.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 22:40   #69
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Internering is dan een mogelijkheid. Vrijspreken dan weer niet, want als ze niet verantwoordelijk is, dan wordt ze niet vervolgd.

Als Assisen vijf jaar voorwaardelijk uitspreekt, voor moord met voorbedachte rade, zegt Assisen dan in wezen niet, ze kan er niets aan doen? Ze moet niet gestraft worden?
Het vonnis staat haaks op de straf.
Kindermoord mét voorbedachte rade is toch wel een van de zwaarste misdaden die men kan begaan.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 22:53   #70
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Ik lees ook nergens iets over de vader, is die eigenlijk aanwezig?
Dat vraag ik mij ook af.
Als het mijn kind was wat dat wijf vermoord had was ze er niet met 5 jaar vanaf gekomen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 23:01   #71
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op moord staan straffen vanaf 3 jaar tot levenslang.
Daartussen is dus alles mogelijk.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 23:45   #72
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Dit is een sukkeltje dat niet de moed/kracht/kennis had om de opvangnetten op te zoeken.
Dit is een koelbloedige moordenares die haar eigen baby koelbloedig vermoord heeft. Als de doodstraf hier nog van toepassing was mocht zij die gerust krijgen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 23:49   #73
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Ik denk dat de jury zeer wijs besloten heeft, om het enerzijds uit te spreken als moord en anderzijds de verzachtende omstandigheden te weerhouden. Het meisje (de vrouw) is voldoende gestraft, ze moet dit een heel leven meedragen en proberen om een nieuw leven op te bouwen.
Mensen die zo'n misdaden met voorbedachte plannen plegen hebben geen geweten, maak u zelf ook niet wijs dat dit haar zal achtervolgen. Ze heeft haar eigen baby koelbloedig gedood, het in een zak gewikkeld als een hoopje afval en het ergens verstopt met de bedoeling het achteraf te begraven. Als het lichaampje niet gevonden was, had zij er ook geen problemen mee gehad.

Dit is hetzelfde als hopen dat Marc Dutroux opeens gewetensbezwaren zou krijgen in zijn cel, of stellen dat hij vrij mag gelaten worden omdat hij al genoeg geplaagd wordt door schuldgevoel. Monsters in deze categorie kennen dat schuldgevoel niet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 23:54   #74
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Dat vraag ik mij ook af.
Als het mijn kind was wat dat wijf vermoord had was ze er niet met 5 jaar vanaf gekomen.
2!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 23:55   #75
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Mensen die zo'n misdaden met voorbedachte plannen plegen hebben geen geweten, maak u zelf ook niet wijs dat dit haar zal achtervolgen. Ze heeft haar eigen baby koelbloedig gedood, het in een zak gewikkeld als een hoopje afval en het ergens verstopt met de bedoeling het achteraf te begraven. Als het lichaampje niet gevonden was, had zij er ook geen problemen mee gehad.

Dit is hetzelfde als hopen dat Marc Dutroux opeens gewetensbezwaren zou krijgen in zijn cel, of stellen dat hij vrij mag gelaten worden omdat hij al genoeg geplaagd wordt door schuldgevoel. Monsters in deze categorie kennen dat schuldgevoel niet.
2!
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 01:08   #76
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Indien je de uitspraak leest is die advocaat toch niet 'zo'n prutserke'
Ik lees vooral dat die rechter zijn verantwoordelijkheid genomen heeft.
Ondanks het gepruts van haar advocaat.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 maart 2012, 01:10   #77
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Ik ben het niet eens met je Guido.
Als je schuldig wordt bevonden aan een van de zwaarste misdaden die er zijn, kindermoord met voorbedachte rade, kan het niet dat je daarmee zomaar weg komt.
Denk je dat ze daar zomaar mee wegkomt?

Waar denk je dat ze terecht kan? Nergens!
Oud 10 maart 2012, 01:11   #78
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
NIET naar de dokter gaan.
GEEN abortus.
WEL gezond verstand.

?????

Hoe rijm je dat ?
Niet! 0mdat ze geen "gezond verstand had" of omdat ze niet in staat was gezond verstand te gebruiken.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 maart 2012 om 01:11.
Oud 10 maart 2012, 01:12   #79
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Belachelijk weinig.
Honderden, zelfs duizenden mensen willen onder deze omstandigheden een moord (of meerdere moorden) met voorbedachtheid of niet, met plezier plegen.
Denk jij nu echt dat je daarmee wegkomt?
Oud 10 maart 2012, 01:15   #80
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Het vonnis staat haaks op de straf.
Kindermoord mét voorbedachte rade is toch wel een van de zwaarste misdaden die men kan begaan.
Volgens mij hebben ze met voorbedachte rade haar veroordeeld, en direct gecorrigeerd met haar vonnis.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be