Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 maart 2012, 09:47   #301
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Vernietiging van de Vlaamse Cultuur ? Welke Vlaamse Cultuur ? Bvb. de carnaval cultuur in Belgisch Limburg verschilt in het geheel niet van die uit Nederlands Limburg.
Carnaval is dan ook geen Vlaamse cultuur (enkel uitzonderingen zoals Aalst). Maar typisch verbonden aan de (katholieke) regio Maas-Rijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 09:49   #302
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Chauffage kan ik nog enigszins begrijpen, hoewel ik zelf eerder geneigd zou zijn het woord verwarming te gebruiken. Sacoche daarentegen wordt steeds zelfzamer en 'prise' is al helemaal iets voor marginalen en bejaarden. Het is trouwens sowieso een zwak argument; alsof je als Vlaming een intellectueel moet zijn om erachter te komen wat 'mesjogge' betekent. Ik zie overigens ook niet in waarom Noord-Nederland een monopolie op het Nederlands zou hebben. Zij wijken vaak bijna even hard af van het standaard Nederlands als wij.

Trouwens, Eigenzinnig, als de Nederlandse televisie echt 'grotendeels onverstaanbaar' is voor jou scheelt er toch iets met je mentale capaciteiten. Het is gewoon Nederlands met een andere tongval.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 09:53   #303
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Vernietiging van de Vlaamse Cultuur ? Welke Vlaamse Cultuur ? Bvb. de carnaval cultuur in Belgisch Limburg verschilt in het geheel niet van die uit Nederlands Limburg. Weet je dat de eerste benaming van wat men nu Vlaamse Gemeenschap noemt, de 'Nederlandse Cultuurgemeenschap' heette ? Vlaanderen, zoals we dat nu kennen, heeft wel degelijk steeds een Nederlandse Cultuur gehad. Door hem 'Vlaams' te noemen ga je die cultuur plots niet anders beleven. Je gaat hem alleen verder isoleren, tot groot jolijt van de Belgo-Franco's.
Ik was het grotendeels met je eens tot ik aan deze alinea kwam. Als de Groot-Nederlanders echt denken dat ze met deze argumentatie potten gaan breken bij de bevolking, vergissen ze zich. Ja, we zijn Nederlanders in de historisch-culturele zin, maar in de eerste plaats Vlamingen. De meeste mensen zijn eenvoudigweg niet bereid dat overboord te gooien, en door agressief de Vlaamse eigenheid te ontkennen komt men absoluut nergens.
Oud 13 maart 2012, 09:56   #304
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Carnaval is dan ook geen Vlaamse cultuur (enkel uitzonderingen zoals Aalst). Maar typisch verbonden aan de (katholieke) regio Maas-Rijn.
Het is inderdaad geen Vlaamse cultuur.
Het is een Nederlandse cultuur.
Bij uitbreiding zelfs een Maas-Rijnlandse cultuur.
Wordt inderdaad beleefd zowel in NL, als in VL als in de Oostkantons, als in de regio Aken/Keulen en verder.
Oud 13 maart 2012, 10:05   #305
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ik was het grotendeels met je eens tot ik aan deze alinea kwam. Als de Groot-Nederlanders echt denken dat ze met deze argumentatie potten gaan breken bij de bevolking, vergissen ze zich. Ja, we zijn Nederlanders in de historisch-culturele zin, maar in de eerste plaats Vlamingen. De meeste mensen zijn eenvoudigweg niet bereid dat overboord te gooien, en door agressief de Vlaamse eigenheid te ontkennen komt men absoluut nergens.
Je hoeft je identiteit als Vlaming (als inwoner van het Vlaamse Gewest) helemaal niet overboord te gooien. Het loutere Vlaming-zijn maakt dat je Nederlander (als inwoner van de Lage Landen) bent. Nu al. Een staatsverband of een intens samenwerkingsverband of een confederatie gaat dat niet wegvegen. Het enige wat op termijn zou kunnen gebeuren is dat Vlamingen uit de provincies Vl-Brabant en Antwerpen zich terug meer Brabanders, samen met de Noord-Brabanders- zullen voelen dan Vlamingen. En Vlaamse Limburgers -tesamen met de Nederlands Limburgers- terug meer Limburger zullen voelen dan Vlaming. En de Zeeuws-Vlaming -tesamen met de inwoners uit O en W Vlaanderen- terug meer Vlaming zullen voelen.
En daar zou helemaal niks mis mee zijn. Want samen zijn we toch allen Nederlander of Lagelander.
Oud 13 maart 2012, 10:10   #306
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hoeft je identiteit als Vlaming (als inwoner van het Vlaamse Gewest) helemaal niet overboord te gooien. Het loutere Vlaming-zijn maakt dat je Nederlander (als inwoner van de Lage Landen) bent. Nu al. Een staatsverband of een intens samenwerkingsverband of een confederatie gaat dat niet wegvegen. Het enige wat op termijn zou kunnen gebeuren is dat Vlamingen uit de provincies Vl-Brabant en Antwerpen zich terug meer Brabanders, samen met de Noord-Brabanders- zullen voelen dan Vlamingen. En Vlaamse Limburgers -tesamen met de Nederlands Limburgers- terug meer Limburger zullen voelen dan Vlaming. En de Zeeuws-Vlaming -tesamen met de inwoners uit O en W Vlaanderen- terug meer Vlaming zullen voelen.
En daar zou helemaal niks mis mee zijn. Want samen zijn we toch allen Nederlander of Lagelander.
Veel Vlamingen zijn gewoon bang dat een samenwerking op staatkundig gebied gaat leiden tot een culturele 'verhollandsing' van Vlaanderen, inclusief alle negatieve kantjes die daar vanuit een Vlaams perspectief aan gekoppeld worden. Ten onrechte, vind ik persoonlijk.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 10:11   #307
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je hoeft je identiteit als Vlaming (als inwoner van het Vlaamse Gewest) helemaal niet overboord te gooien.
ik wil je gerust geloven maari k ben niet bereid het risico te nemen.
in een groot-nederlandse constructie is het perfect mogelijk dat de grootste Vlaamse partij straal genegeerd zal worden (cfr Belgie).
voor zo'n constructie pas ik en ik blijf het ontzettend arrogant vinden dat het kleine kindje (Vlaanderen) zou moeten kiezen tussen Wallonie en Ndl alsif we te achterlijk zijn om zelfstandig te functioneren.
Dat Nederlanders hier doen alsof we hen nodig hebben.

ps het concept hereniging is een exclusief Nederlandse logica. geen Vlaming zal zoiets als hereniging aanvoelen (genre DDR en BRD)
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 10:36   #308
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U krijgt uw broodje geenszins verkocht wanneer u de naam "Nederlander" op een Vlaming tracht te plakken. Remember 1830.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 10:46   #309
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
ik wil je gerust geloven maari k ben niet bereid het risico te nemen.
in een groot-nederlandse constructie is het perfect mogelijk dat de grootste Vlaamse partij straal genegeerd zal worden (cfr Belgie).
voor zo'n constructie pas ik en ik blijf het ontzettend arrogant vinden dat het kleine kindje (Vlaanderen) zou moeten kiezen tussen Wallonie en Ndl alsif we te achterlijk zijn om zelfstandig te functioneren.
Dat Nederlanders hier doen alsof we hen nodig hebben.

ps het concept hereniging is een exclusief Nederlandse logica. geen Vlaming zal zoiets als hereniging aanvoelen (genre DDR en BRD)
Als er een Groot Nederlandse constructie komt, zal dat pas op lange termijn zijn. Je kan die twee landen niet zomaar hup-hup in elkaar schuiven.

Maar je moet er wél rekening mee houden dat op termijn het zwart/wit-denken Vlaanderen/Nederland zal vervagen, daar bvb een Kempenaar zich op termijn zal identificeren als Brabander, net zoals dat nu al het geval is in Noord-Brabant, waarbij de nood dat die Kempenaar zich nog zou profileren als Vlaming (in de context van een Groot Nederland) wegvalt. Internationaal zal hij zich misschien nog blijven uitgeven als 'Dutch' of 'Flemish', maar 'nationaal' valt de onderscheid Vlaming/Nederlander op termijn volledig weg.
Er zullen dan geen 'Vlaamse' (duidend op het huidige Vlaamse Gewest) partijen meer zijn. Op termijn immers alleen nog nationale partijen. En misschien kunnen die wel lokaal zijn. Misschien komen er Limburgse, Brabantse, Vlaamse, Groningse, Hollandse partijen,... wie weet ? Maar 'Vlaams' zoals dat nu verstaan wordt ??? Daar heb ik mijn twijfels bij.

Als Vlaanderen ooit onder het Franco-juk weg wil, zal een onafhankelijk Vlaanderen m.i. slechts een voortzetting zijn van wat Vlaanderen nu in de Belgisch context is : een Calimero met een schijtbroekmentaliteit, schrik blijven hebbend voor de Franco's. Een blijvend onafhankelijk Vlaanderen zal in zichzelf verdrinken vrees ik. Als tijdelijk tussenstap naar de Hereniging kan een onafhankelijk Vlaanderen wel (tijdelijk). Maar blijvend ? Vlaanderen zal a la Belgique geregeerd worden. Binnen de kortste keren praat zelfs de kabeljauw in de Noordzee Frans.

Dus ja, de hulp van Nederland is in deze broodnodig.
Erg broodnodig.

Laatst gewijzigd door job : 13 maart 2012 om 10:47.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 10:47   #310
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Remember 1830.
Meen je dat nu? Dat lijkt me nu net een pro-Nederlands argument.
Oud 13 maart 2012, 10:49   #311
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Veel Vlamingen zijn gewoon bang dat een samenwerking op staatkundig gebied gaat leiden tot een culturele 'verhollandsing' van Vlaanderen, inclusief alle negatieve kantjes die daar vanuit een Vlaams perspectief aan gekoppeld worden. Ten onrechte, vind ik persoonlijk.
Ik heb helemaal geen probleem met een 'culturele verhollandsing', die overigens al heel lang mondjesmaat aan de gang is (tot voor de jaren '60 gebruikte bijvoorbeeld bijna niemand in Vlaanderen de woorden 'leuk' en 'mooi'). Integendeel, ik zou het positief vinden als ze we verder naar elkaar toegroeiden. Het is de politieke en staatkundige eenheid die me geen goed idee lijkt.
Oud 13 maart 2012, 10:53   #312
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U krijgt uw broodje geenszins verkocht wanneer u de naam "Nederlander" op een Vlaming tracht te plakken. Remember 1830.
"1830" was een Franco-aangelegenheid.
Een aangelegenheid die in onze Belgische geschiedenisboeken is weergegeven als een heroïsche strijd tegen de duivelse vijand : den Hollander !

Maar dat was niet de realiteit.
Vele steden en gemeentes bleven na de onafhankelijkheid toch orangistisch.
Slechts door bedreiging, bedrog, plundering, diefstal, omkoping, enz. werd België gezuiverd van deze 'lastige orangistische elementen'.

Op termijn werd via het onderwijs dit verleden gewist.
'Indoctrinatie'.

Tijd om de burger correct in te lichten.
Tijd om de met de paplepel ingegeven haat tegenover den Hollander op te geven.

Citaat:
Plak er dan 'Lagelander' op.

Laatst gewijzigd door job : 13 maart 2012 om 10:55.
Oud 13 maart 2012, 10:55   #313
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Meen je dat nu? Dat lijkt me nu net een pro-Nederlands argument.
Je gaat toch niet beweren dat de verhollandsing van toen zo leuk ervaren is geworden. Het groot Nederlands rijk heeft amper 10 jaar (15 jaar ) stand gehouden. Zo houdbaar was het.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 10:59   #314
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Enkele voorbeelden:
- in vlaanderen is het vlees de kern van een maaltijd, in nederland is dat groenten
- nederlanders en vlamingen spreken niet eens dezelfde taal
- vlamingen rijden een nieuwe bmw, nederlanders rijden oldtimers
- cliché als het mag zijn, ik wil op hotel, zij wil een camping op vakantie
- op een nederlands strand kan je zonder meer naakt in zee lopen, in België onmogelijk
- kraken is in nederland een geaccepteerde manier om leegstand te vermijden
- vlamingen zijn katholiek-conservatief, zelfs als ze atheïst zijn. Nederlanders zijn veel spiritueler en minder gebonden aan traditionele dogma's
- one night stands door meisjes worden normaal geacht in nederland, in België ben je onmiddellijk een slet
- het woningbeleid is ook structureel verschillend
Wat er mis is met dit lijstje is dat geen enkel maar dan ook hoegenaamd geen enkel van de genoemde verschillen ook maar iets te maken heeft met staatsinrichting. Het zijn allemaal zaken die zich hoofdzakelijk op het persoonlijke vlak situeren. Dat soort verschillen zie ik ook in mijn eigen straat en die is amper een kilometer lang. Die diversiteit is trouwens een van de voornaamste elementen van onze rijkdom en ze belet niet dat we met zijn allen storingsvrij samenleven onder dezelfde gemeentelijke regelgevingen. Analoog voor hogere beleidsorganen: daar dient de subsidiariteit voor. Het komt neer op ondubbelzinnige afspraken maken.

Want dáár gaat het om: heldere en bindende afspraken. Als je het over staatsinrichting hebt spelen heel andere elementen mee: welvaart, veiligheid, dat soort zaken. En op dat vlak hebben Vlaanderen en Nederland wél dezelfde inzichten en prioriteiten. Zelfs de havenbesturen hebben ingezien dat we ons beter als één Europese toegangspoort op de kaart zetten in plaats van elkaar vliegen af te vangen. Nu de politiek nog maar die wereld gedraagt zich als een stel blinden dat een kudde stommen leidt.

En dan heb ik het nog niet eens over regelrechte lasterpraat in de trant van aanhechting, overheersing, inruilen van de ene boef voor een andere en meer van die verdachtmakingen. Leg me maar eens uit waar dat voorkomt in bijvoorbeeld het plan N van Matthias Storme om maar iets te noemen.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 11:02   #315
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je gaat toch niet beweren dat de verhollandsing van toen zo leuk ervaren is geworden. Het groot Nederlands rijk heeft amper 10 jaar (15 jaar ) stand gehouden. Zo houdbaar was het.
Die Hereniging was na de Scheuring in de 16de eeuw, reeds de zoveelste poging om te Herenigen. De poging voordien was 'de Brabantse Omwenteling' die leidde tot de oprichting van 'de Verenigde Nederlandse Staten' in 1790. Helaas was ze geen lang leven beschoren. Immers, de Oostenrijkse bezetters konden hun rijk in onze contreien herstellen.

Laatst gewijzigd door job : 13 maart 2012 om 11:05.
Oud 13 maart 2012, 11:06   #316
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
1830 vertegenwoordigt de overwinning van een franstalige bourgeoisie die als expliciet doel had de taal en cultuur van Vlaanderen gewoonweg te vernietigen. Is dat dan beter dan een eventuele 'verhollandsing', wat dat dan ook moge inhouden?
Oud 13 maart 2012, 11:54   #317
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat op termijn zou kunnen gebeuren is dat Vlamingen uit de provincies Vl-Brabant en Antwerpen zich terug meer Brabanders, samen met de Noord-Brabanders- zullen voelen dan Vlamingen. En Vlaamse Limburgers -tesamen met de Nederlands Limburgers- terug meer Limburger zullen voelen dan Vlaming. En de Zeeuws-Vlaming -tesamen met de inwoners uit O en W Vlaanderen- terug meer Vlaming zullen voelen.
Hetgeen ik al jaren schrijf: het einde van België=een onafhankelijk Vlaanderen=het einde van Vlaanderen als eenheid/gewest.

Laat nu net dat een van de redenen zijn dat België het Nederlandse deel van Limburg in 1839 inruilde voor het Franstalige Luxemburgse deel. Vanuit Brussel had men toch wel schrik voor die grote provincie met een grote centrale sted Maastricht. Die dankzij Luik een belangrijke industrialisatie kende.

Binnen groot Nederland verliest Vlaanderen zijn greep op het Oostelijk deel van dit land.

Indien zij niet kiezen voor een vereniging met Nederland, zal datzelfde gebeuren, maar dan onder Europees bestuur. Want Vlaanderen is veel te klein en nietig om onafhankelijk te zijn. Tenzij men zoals Zwitserland op het randje van de misdaad gaat balanceren. maar dat zie ik binnen Europa niet gebeuren.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 11:54   #318
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er een Groot Nederlandse constructie komt, zal dat pas op lange termijn zijn. Je kan die twee landen niet zomaar hup-hup in elkaar schuiven.
Die indruk wordt door de Nederlanders hier wel heel sterk gewekt.

Citaat:
Dus ja, de hulp van Nederland is in deze broodnodig.
Erg broodnodig.
tsja, arrogantie hé
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 maart 2012, 11:57   #319
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Hetgeen ik al jaren schrijf: het einde van België=een onafhankelijk Vlaanderen=het einde van Vlaanderen als eenheid/gewest.

Laat nu net dat een van de redenen zijn dat België het Nederlandse deel van Limburg in 1839 inruilde voor het Franstalige Luxemburgse deel. Vanuit Brussel had men toch wel schrik voor die grote provincie met een grote centrale sted Maastricht. Die dankzij Luik een belangrijke industrialisatie kende.

Binnen groot Nederland verliest Vlaanderen zijn greep op het Oostelijk deel van dit land.

Indien zij niet kiezen voor een vereniging met Nederland, zal datzelfde gebeuren, maar dan onder Europees bestuur. Want Vlaanderen is veel te klein en nietig om onafhankelijk te zijn. Tenzij men zoals Zwitserland op het randje van de misdaad gaat balanceren. maar dat zie ik binnen Europa niet gebeuren.
Vlamingen die vasthouden aan een onafhankelijk Vlaanderen zullen zien dat jij gelijk krijgt.
Een leefbaar Vlaanderen zal er eentje zijn in samenwerking met Nederland.
Oud 13 maart 2012, 11:58   #320
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Die indruk wordt door de Nederlanders hier wel heel sterk gewekt.

tsja, arrogantie hé
Gezonde arrogantie kan alleen maar positief helpen.

Zolang het maar geen Franse arrogantie wordt.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be