Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2012, 22:37   #19721
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij ons werden ze uitgenodigd door de NSB.
En ja, ze zijn gekomen.....

.
Verdomme Edwin.
Geef sytemke uit het oosten nou geen 'nieuwe' stok om Nederland mee te slaan!..

Laat die maffe Belg zelf maar 'creatief' zijn met historische feiten, dan valt er namelijk voor mensen zoals wij meer te lachen..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:37   #19722
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat is naast de kwestie. De plotse aanval van de Japanners op Pearl Harbour was ook lafhartig en operatie Barabarossa maar eveneens. Dat is nogal wiedes.Als men het spel correct wil spelen dan 'verklaart men de oorlog'. En dat de beste dan moge winnen.

Gesnopen nu?
Ja, we hebben nu wel begrepen dat u oorlogsvoering als een statisch gegevens bekijkt. Ergens is de tijd bij u blijven stilstaan, nl. ergens bij de Napoleontische oorlogen waarbij het gericht treffen tussen legers een noodzaak was voor het uitvechten van een conflict. Reeds met WO I was dat evenwel geëvolueerd naar een dynamische oorlogsvoering, waarbij dit noodzakelijke statisch element achter zich gelaten werd. Althans bij het Duitse leger al, terwijl de Franse en Belgische legers bijvoorbeeld nog steeds vanuit een statisch concept werden geleid. Vandaar de sterk gekleurd uniformen nog van die twee legers, helemaal in de lijn van de oude 'lijnveldslagen'.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:37   #19723
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is het niet, want het woord draagt een gevoel, een oordeel over de aard van de gebeurtenissen.
En een land onverhoeds binnenvallen zonder enige reden is lafhartig. Dat is een zelfs een correcte analyse.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:38   #19724
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elegast Bekijk bericht
Ah ja, zo.
Oorlog moet natuurlijk eerlijk blijven he.
'Eerlijkheid' lijkt me een woord dat niet onmiddellijk past bij een oorlog.
Oud 15 maart 2012, 22:41   #19725
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, we hebben nu wel begrepen dat u oorlogsvoering als een statisch gegevens bekijkt. Ergens is de tijd bij u blijven stilstaan, nl. ergens bij de Napoleontische oorlogen waarbij het gericht treffen tussen legers een noodzaak was voor het uitvechten van een conflict. Reeds met WO I was dat evenwel geëvolueerd naar een dynamische oorlogsvoering, waarbij dit noodzakelijke statisch element achter zich gelaten werd. Althans bij het Duitse leger al, terwijl de Franse en Belgische legers bijvoorbeeld nog steeds vanuit een statisch concept werden geleid. Vandaar de sterk gekleurd uniformen nog van die twee legers, helemaal in de lijn van de oude 'lijnveldslagen'.
U bent het die is blijven stilstaan. De manier die u voorstaat om aan geschiedsschrijving te doen, bestaat niet. En die poging is dan ook al lang geleden prijsgegeven. 'Objectieve geschiedschrijving' bestaat niet en heeft nooit bestaan.

Overigens is het feit of men nu te maken had met een verdedigiginstactiek of een aanvalstactiek bij het oorlogsvoeren volledig irrelevant. Het gaat hiet om het feit dat men niet zonder oorlogsverklaring of zonder reden plots zijn buurland binnenvalt. Want dat is lafhartig.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 maart 2012 om 22:47.
Oud 15 maart 2012, 22:43   #19726
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een land onverhoeds binnenvallen zonder enige reden is lafhartig. Dat is een zelfs een correcte analyse.
Vond u de veldtocht van Napoleon naar Moskou lafhartig of heroïsch, manmoedig of wellicht onbesuisd. Verachtelijk? Grootmoedig?

hoe dan ook, de geschiedschrijving behoort de feiten op te schrijven voor het nageslacht en het oordeel aan de lezer te laten. Maar dat u dat niet ziet verbaast niemand.

Pas echter daarmee wel op, want u kunt wel eens een oordeel krijgen wat naar later blijkt de werkelijkheid geweld aandeed.

Laatst gewijzigd door Hollander : 15 maart 2012 om 22:45.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:43   #19727
Elegast
Vreemdeling

Elegast's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Eerlijkheid' lijkt me een woord dat niet onmiddellijk past bij een oorlog.
Daarom. Ik denk ook niet dat men erom maalt laf te worden bevonden in een oorlog. Eerlijk gezegd. Nu ja, ik vind het sowieso een vreemde discussie
Oud 15 maart 2012, 22:45   #19728
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Verdomme Edwin.
Geef sytemke uit het oosten nou geen 'nieuwe' stok om Nederland mee te slaan!..

Laat die maffe Belg zelf maar 'creatief' zijn met historische feiten, dan valt er namelijk voor mensen zoals wij meer te lachen..

Jeff
Ik weet het niet Jeff, want de tweede wereldoorlog is niet iets om over te zwijgen, vooral ook voor de vervelende gevolgen van racisme.

Ik strijd ook tegen racisme, en vooral de uitlatingen van Systempje uit het Oosten etc. die grenzen aan dit racisme...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 maart 2012 om 22:46.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 22:45   #19729
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is en blijft een subjectief gegeven, waarbij u denkt vanuit een bepaald concept van oorlogsvoering. Napoleontische oorlogen waarbij men de tegenstander de oorlog aanzegt, om aldus een confrontatie in open veld mogelijk te maken. Dat was immers het doel van een oorlogsverklaring. Reeds met WO I en zeker met WO II had men dit soort oorlogsvoering achter zich gelaten, althans bij de Duitsers.

Mij best dat u wil blijven denken vanuit concepten die niet bij die tijd passen, maar dat zegt gewoon iets over u en niet over de gebeurtenissen die geanalyseerd worden. Kortom, u geeft uiting van uw eigen gedachtegang. En daar is geen plaats voor in de geschiedschrijving.
Oud 15 maart 2012, 22:48   #19730
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent het die is blijven stilstaan. De manier die u voorstaat om aan geschiedsschrijving te doen, bestaat niet. En die poging is dan ook al lang geleden prijsgegeven. 'Objectieve geschiedschrijving' bestaat niet en heeft nooit bestaan.
Grapjas! De huidige historici zijn er zich juist van bewust geworden dat men geen geschiedschrijving op z'n Pirennes meer kan veroorloven. D?*t was staatsnationalistische manipulatie van de feiten, dat was het opbouwen van een zicht op het verleden vanuit een subjectief oordeel. Juist dat wil men in onze tijd achter de rug laten. Dat objectiviteit een zware evenwichtsoefening is, weet iedereen. Niettemin is en blijft het een ideaal waarop iedere historicus zich moet toeleggen.
Oud 15 maart 2012, 22:54   #19731
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grapjas! De huidige historici zijn er zich juist van bewust geworden dat men geen geschiedschrijving op z'n Pirennes meer kan veroorloven. D?*t was staatsnationalistische manipulatie van de feiten, dat was het opbouwen van een zicht op het verleden vanuit een subjectief oordeel. Juist dat wil men in onze tijd achter de rug laten. Dat objectiviteit een zware evenwichtsoefening is, weet iedereen. Niettemin is en blijft het een ideaal waarop iedere historicus zich moet toeleggen.
Maar mens, u loopt goed achter. Ik heb het hier over de nieuwe inzichten inzake geschiedsschrijving sedert het eind jaren '50.

Ik raad u terzake het boekje aan van Georges Duby,'De geschiedenis gaat door'. U zult wel tot andere inzichten komen na het lezen ervan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 maart 2012 om 22:56.
Oud 15 maart 2012, 22:56   #19732
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar mens u loopt goed achter. Ik heb het hier over de nieuwe inzichten inzake geschiedsschrijving sedert het eind jaren '50.

Ik raad u terzake het boekje aan van Georges Duby,'De geschiedenis gaat door'. U zult wel tot andere inzichten komen ne het lezen ervan.
En wat schrijft een gewaardeerd geschiedkundige als Duby dan wel over de objectiviteit van de geschiedschrijving? Dat die niet moet worden nagestreefd?
Oud 15 maart 2012, 22:57   #19733
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet het niet Jeff, want de tweede wereldoorlog is niet iets om over te zwijgen, vooral ook voor de vervelende gevolgen van racisme.
Neen, ik vind ook niet dat men het moet verzwijgen ofzo.
Maar ik hou er ook niet van wanneer mensen hele tijd parallellen gaan trekken met het heden. (een godwin)

Dit zie je vaak in discussies over allerlei maatschappelijke kwesties zoals immigratie, multi-cultuur, dan haalt men in ene de WWII erbij..
Vaak ook om andersdenkenden het zwijgen op te leggen.

In mijn ogen een zwakte gebod.

Citaat:
Ik strijd ook tegen racisme, en vooral de uitlatingen van Systempje uit het Oosten etc. die grenzen aan dit racisme...
Aah maar grenzen aan racisme, is niet het zelfde als racisme.
Dus hij heeft nog altijd vrij spel, met zijn uitlatingen over de Ollanders..

Dus speel het spelletje gewoon mee, is best wel grappig..

Jeff

Laatst gewijzigd door Pinda : 15 maart 2012 om 23:04.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2012, 23:01   #19734
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

[quote=Pinda;6031865]
Citaat:

Maar ik hou er ook niet van wanneer mensen hele tijd parallellen gaan trekken met het heden. (een godwin)

Dit zie je vaak in discussies over allerlei maatschappelijke kwesties zoals immigratie, multi-cultuur, dan haalt men in ene de WWII erbij..

Aah maar grenzen aan racisme, is niet het zelfde als racisme.
Dus heeft nog altijd vrij spel, met zijn uitlatingen over de Ollanders..

Jeff
Ok ik doe het , maar het is best wel lastig...

Laatst gewijzigd door edwin2 : 15 maart 2012 om 23:02.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 06:42   #19735
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wat iets lafhartig of heroïsch maakt is een subjectief oordeel. Dat mag u maken. Maar Jan van den Berghe heeft gelijk als hij zegt dat geschiedschrijving neutraal dient te zijn.

in dat licht is "Op vrijdag 10 met 1940 viel Nazi-Duitsland zonder enige verwittiging België binnen" correct en "Op vrijdag 10 met 1940 viel Nazi-Duitsland zonder enige verwittiging lafhartig België binnen", niet.
U hebt blijkbaar moeite dingen te plaatsen, zoals het verschil tussen lafhartig en heroïsch.

Hoe noemt U het buitenbonjouren van de Nederlanders in 1830 eigenlijk ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 07:14   #19736
bartelx
Parlementslid

bartelx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U hebt blijkbaar moeite dingen te plaatsen, zoals het verschil tussen lafhartig en heroïsch.

Hoe noemt U het buitenbonjouren van de Nederlanders in 1830 eigenlijk ?
Opgeruimd staat netjes.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 maart 2012, 07:57   #19737
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat schrijft een gewaardeerd geschiedkundige als Duby dan wel over de objectiviteit van de geschiedschrijving? Dat die niet moet worden nagestreefd?
Dat die objectiviteit uiteindelijk een illusie is.

Duby begon zijn 'carrière' als jonge geschiedkundige met het bestuderen van oude akten van het klooster van Cluny. En dat waren er heel wat. Hij wilde naar eigen zeggen via die akten ook een inzicht krijgen in leefwereld uit die tijd. De akten gaven per slot van rekening immers heel veel en zakelijke informatie uit deze periode. Niet onmiddellijk natuurlijk, maar pas later besefte hij dat zijn opzet een onmogelijke opgave was geweest. Immers, de akten op zichzelf en de inhoud ervan waren wel objectieve historische gegevens, maar de juiste interpretatie ervan, de juiste lezing , de exacte betekenis van in het geheel van deze toenmalige samenleving , bleek een per slot van rekening niet mogelijk. Vroeg of laat sluipen er altijd de subjectieve connotaties, aanvullingen, zienswijzen, hypotheses en onzekerheden die men dan maar zelf invult zonder het te beseffen, (enz), binnen.

En zo is dit het geval bij de geschiedschrijving in het algemeen. Maw, men denkt maar een objectief relaas te hebben gegeven, maar men vult de hele tijd op een onbewuste subjectieve manier dingen aan; men ziet op een subjectieve manier verbanden tussen de feiten, die men dan voorstelt als een 'neutrale' analyse, alhoewel het eigenlijk persoonlijke invullingen zijn die men meent te moeten stellen op basis van zogezegde 'feiten'. Feiten die men dan zelf als belangijk beschouwt, terwijl andere feiten die even belangijk zijn niet ziet, of niet kan zien, en dus verzwijgt of minimaliseeert of negeert.

'Neutrale geschiedschrijving' zoals u dat nog noemt, bestaat gewoon niet en heeft eigenlijk nooit bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2012 om 08:02.
Oud 16 maart 2012, 08:14   #19738
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht

Aah maar grenzen aan racisme, is niet het zelfde als racisme.Dus hij heeft nog altijd vrij spel, met zijn uitlatingen over de Ollanders..

Jeff
U, Nederlanders, gebruikt nogal lichtvaardig de term 'racisme' wanneer het over gaat over uitlatingen van Belgen aan het adres van de 'ollanders'. Blijkbaar gebruikt u dezelde term iets minder vlug wanneer het om 'Oostblokkers' gaat.

Europarlement: Rutte moet Polenmeldpunt veroordelen

"Het Europees Parlement in Straatsburg roept premier Mark Rutte op om PVV-meldpunt over Midden- en Oost-Europeanen te veroordelen. Ook moeten Rutte en zijn kabinet zich distantiëren van het meldpunt.

Het parlement wil ook dat de Europese Raad van regeringsleiders en staatshoofden de PVV-website veroordeelt. Volgens het Europees Parlement is het meldpunt een belediging van Europese waarden en principes. Ook zou het discriminatie in de hand werken."

Het is maar dat u het weet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2012 om 08:22.
Oud 16 maart 2012, 09:51   #19739
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
U, Nederlanders, gebruikt nogal lichtvaardig de term 'racisme' wanneer het over gaat over uitlatingen van Belgen aan het adres van de 'ollanders'. Blijkbaar gebruikt u dezelde term iets minder vlug wanneer het om 'Oostblokkers' gaat.

Europarlement: Rutte moet Polenmeldpunt veroordelen

"Het Europees Parlement in Straatsburg roept premier Mark Rutte op om PVV-meldpunt over Midden- en Oost-Europeanen te veroordelen. Ook moeten Rutte en zijn kabinet zich distantiëren van het meldpunt.

Het parlement wil ook dat de Europese Raad van regeringsleiders en staatshoofden de PVV-website veroordeelt. Volgens het Europees Parlement is het meldpunt een belediging van Europese waarden en principes. Ook zou het discriminatie in de hand werken."

Het is maar dat u het weet.
Ik heb niets met Wilders en de meerderheid van Nederland met mij.
Hij is niet het volk.
Oud 16 maart 2012, 10:58   #19740
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat die objectiviteit uiteindelijk een illusie is.

Duby begon zijn 'carrière' als jonge geschiedkundige met het bestuderen van oude akten van het klooster van Cluny. En dat waren er heel wat. Hij wilde naar eigen zeggen via die akten ook een objectief inzicht krijgen in de leefwereld uit die tijd. De akten gaven per slot van rekening immers heel veel en zakelijke informatie uit deze periode. Niet onmiddellijk natuurlijk, maar pas later besefte hij dat zijn opzet een onmogelijke opgave was geweest. Immers, de akten op zichzelf en de inhoud ervan waren wel objectieve historische gegevens, maar de juiste interpretatie ervan, de juiste lezing , de exacte betekenis in het geheel van deze toenmalige samenleving , bleken per slot van rekening niet mogelijk. Vroeg of laat (en eerder vroeg dan laat) sluipen er altijd de subjectieve connotaties, aanvullingen, zienswijzen, hypotheses en onzekerheden die men dan maar zelf invult zonder het echt te beseffen (enz), binnen.

En zo is dit het geval bij de geschiedschrijving in het algemeen. M.a.w. , men denkt maar een objectief relaas te hebben gegeven, maar men vult de hele tijd op een onbewuste subjectieve manier dingen aan; men ziet op een subjectieve manier verbanden tussen de feiten, die men dan voorstelt als een 'neutrale' analyse, alhoewel het eigenlijk vaak persoonlijke invullingen zijn die men meent te moeten stellen op basis van zogezegde 'feiten'. Feiten die men dan zelf als belangrijk beschouwt, terwijl andere feiten die even belangrijk zijn, niet ziet, of niet kan zien, en dus verzwijgt of minimaliseert of negeert.

'Neutrale geschiedschrijving' zoals u dat nog noemt, bestaat gewoon niet en heeft eigenlijk nooit bestaan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 maart 2012 om 11:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be