Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 maart 2012, 09:47   #20221
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zoals ik al zei: Belgische toestanden daar op het Catshuis.
Nederland in crisis,
Catshuis vol crisis,
Nederlandse Monarchie in crisis,

U mag aanvullen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 09:49   #20222
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nederland in crisis,
Catshuis vol crisis,
Nederlandse Monarchie in crisis,

U mag aanvullen.
En toch hebben we de AAA-status en betalen we een lagere rente dan het belgentuig. Zuur voor jullie soort mensen, maar dat zijn de feiten.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 10:03   #20223
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
En toch hebben we de AAA-status en betalen we een lagere rente dan het belgentuig. Zuur voor jullie soort mensen, maar dat zijn de feiten.
Die AAA-status is aan het verbrokkelen, meer nog, ze is aan het verdampen.
Oud 31 maart 2012, 10:51   #20224
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En vertelt u mij eens hoe ik mij als 'Ollander' moet gedragen als ik word geconfronteerd met dat soort gedrag?

In de afgelopen jaren ben ik steeds minder verdraagzaam geworden voor dat soort uitingen. Ik probeerde het in het begin nog goed te praten met vergelijkbare 'smoesjes' die jij hier gebruikt. Maar op een gegeven moment was dat uitgewerkt. Nu is het inmiddels zo dat ik met geen mogelijkheid nog sympathie kan opbrengen voor de Vlamingen, terwijl ik vroeger toch een Groot-Nederlander was.

Ondanks dit alles willen de meeste Vlamingen wel samenwerken met Nederland. Zelfs rabiate hollanderhaters zoals system. Maar bij mij werkt het zo niet. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk zijn als ze iets van me nodig hebben.
Och kijk, ik ben op dat punt nogal realistisch. Je kunt dat Vlaamse paard (of ezel) niet dwingen om te drinken. Om die reden zal ik reeds héél blij zijn als in de toekomst een autonoom Vlaanderen spontaan met Nederland veel nauwer gaat samenwerken dan met de overige EU-lidstaten. In welk soort juridische verpakking die nauwe samenwerking wordt uitgewerkt, dat zal zichzelf wel uitwijzen.
Oud 31 maart 2012, 10:56   #20225
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och kijk, ik ben op dat punt nogal realistisch. Je kunt dat Vlaamse paard (of ezel) niet dwingen om te drinken. Om die reden zal ik reeds héél blij zijn als in de toekomst een autonoom Vlaanderen spontaan met Nederland veel nauwer gaat samenwerken dan met de overige EU-lidstaten. In welk soort juridische verpakking die nauwe samenwerking wordt uitgewerkt, dat zal zichzelf wel uitwijzen.
Ik denk dat het een goede zaak is om nauwer met iedereen samen te werken, dus niet alleen met Nederland.

Of dat nu in het huidige België of in uw onafhankelijke wensdroom is doet niet terzake.
Oud 31 maart 2012, 10:57   #20226
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En vertelt u mij eens hoe ik mij als 'Ollander' moet gedragen als ik word geconfronteerd met dat soort gedrag?

In de afgelopen jaren ben ik steeds minder verdraagzaam geworden voor dat soort uitingen. Ik probeerde het in het begin nog goed te praten met vergelijkbare 'smoesjes' die jij hier gebruikt. Maar op een gegeven moment was dat uitgewerkt. Nu is het inmiddels zo dat ik met geen mogelijkheid nog sympathie kan opbrengen voor de Vlamingen, terwijl ik vroeger toch een Groot-Nederlander was.

Ondanks dit alles willen de meeste Vlamingen wel samenwerken met Nederland. Zelfs rabiate hollanderhaters zoals system. Maar bij mij werkt het zo niet. Ik wil niet samenwerken met mensen die alleen vriendelijk zijn als ze iets van me nodig hebben.
En dan bent u als inwoner van Breda nog zowat halve-Belg ook.
Oud 31 maart 2012, 11:12   #20227
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jullie betalen anderhalve procent meer rente dan de Hollanders. Blijkbaar heeft de internationale beleger meer vertrouwen in de Hollander dan in de Belg.
Voor zolang als het liedje duurt.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 11:24   #20228
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Voor zolang als het liedje duurt.
Ik vraag me af wie het licht zal uitdoen.
Oud 31 maart 2012, 11:36   #20229
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik denk dat het een goede zaak is om nauwer met iedereen samen te werken, dus niet alleen met Nederland.

Of dat nu in het huidige België of in uw onafhankelijke wensdroom is doet niet terzake.
Wat mij betreft, zowel om economische, historische als culturele redenen kan Nederland t.a.v. Vlaanderen niet als een zoveelste partner uit de EU worden beschouwd. De banden tussen Vlaanderen en Nederland zie ik liever nauwer dan die met de overige partners. Daarin verschillen wij van mening. Het zij zo.
Oud 31 maart 2012, 11:42   #20230
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat mij betreft, zowel om economische, historische als culturele redenen kan Nederland t.a.v. Vlaanderen niet als een zoveelste partner uit de EU worden beschouwd. De banden tussen Vlaanderen en Nederland zie ik liever nauwer dan die met de overige partners. Daarin verschillen wij van mening. Het zij zo.
Dat is idd uw mening.
Maar waarom niet nauwer samenwerken met iedereen ?`Dommer zal de Belg daar niet van worden.
Oud 31 maart 2012, 12:18   #20231
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Jullie gaan toch wel voor de AAAA++++ status gaan mag ik hopen? Komaan harder werken en meer sparen voor het internationale financierskapitaal, hop met de beentjes en de handjes!
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 12:22   #20232
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U heeft mijn berichten dus niet aandachtig gelezen. Wel uw eigen vooroordelen erin gelegd. Jammer.
Huh? Jij pleit voor een nauwe band met NL en dus voor een nieuwe Vlaamse afhankelijkheid, ik pleit voor Vlaamse onafhankelijkheid. Zo eenvoudig zijn de zaken. En wanneer ik dan zaken aanhaal, noem je het vooroordelen, tja...
Oud 31 maart 2012, 14:06   #20233
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Huh? Jij pleit voor een nauwe band met NL en dus voor een nieuwe Vlaamse afhankelijkheid, ik pleit voor Vlaamse onafhankelijkheid. Zo eenvoudig zijn de zaken. En wanneer ik dan zaken aanhaal, noem je het vooroordelen, tja...
Ja, de wijze waarop u over Nederland denkt, verraadt een bijzonder sterke vooringenomenheid.

Daarnaast zie ik nog steeds niet hoe een samenwerking gebaseerd op wederzijdse instemming een afhankelijkheid creëert. Een gezamenlijk beleid voor de havens zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat er veel doeltreffend kan worden gewerkt, ten voordele van Nederlandse als Vlaamse havens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 14:53   #20234
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, de wijze waarop u over Nederland denkt, verraadt een bijzonder sterke vooringenomenheid.
Ik stel gewoon vast dat een meerderheid van Vlamingen geen toenadering tot NL wil in de vorm van een 1 staat of unie. Dan is die meerderheid van Vlamingen ook vooringenomen, slecht,...?

Citaat:
Daarnaast zie ik nog steeds niet hoe een samenwerking gebaseerd op wederzijdse instemming een afhankelijkheid creëert. Een gezamenlijk beleid voor de havens zou er bijvoorbeeld voor kunnen zorgen dat er veel doeltreffend kan worden gewerkt, ten voordele van Nederlandse als Vlaamse havens.
Nogmaals, hoe kan er sprake zijn van wederzijds instemming als een meerderheid van de Vlamingen dit helemaal niet wil?

Een gezamenlijk beleid voor de havens? Dat lukt zelfs nog niet voor Zeebrugge en Antwerpen, laat staan dat het met Rotterdam erbij wel zou lukken!
Oud 31 maart 2012, 16:07   #20235
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat een meerderheid van Vlamingen geen toenadering tot NL wil in de vorm van een 1 staat of unie.
a) Wat zijn Vlamingen precies?

b) Wanneer en hoe is vastgesteld dat Vlamingen geen toenadering tot NL willen in de vorm van een 1 staat of unie?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 16:14   #20236
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat een meerderheid van Vlamingen geen toenadering tot NL wil in de vorm van een 1 staat of unie. Dan is die meerderheid van Vlamingen ook vooringenomen, slecht,...?
Ik heb nergens gesteld dat een dergelijke opvatting een vorm van vooringenomenheid inhoudt, wel uw houding die er een is van "nog liever met België dan met Nederland". U lijkt op de Grieken aan de vooravond van de val van Constantinopel die toch in hun waanzin zegden: "Nog liever de tulband dan de mijter."
Oud 31 maart 2012, 16:16   #20237
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een gezamenlijk beleid voor de havens? Dat lukt zelfs nog niet voor Zeebrugge en Antwerpen, laat staan dat het met Rotterdam erbij wel zou lukken!
Het overstijgen van het Vlaamse particularisme kan in een groter geheel wel lukken. Door de eenmaking van Duitsland is men er ook in geslaagd het particularisme waarmee men elkaar concurrentie aandeed, te overstijgen.
Oud 31 maart 2012, 16:17   #20238
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
a) Wat zijn Vlamingen precies?
Waarom wilt u dat weten?

Kan men gelijkaardig dan ook onmiddellijk eens een definitie opstellen van "wat zijn Friezen", "wat zijn Basken", "wat zijn zigeuners", enz.?
Oud 31 maart 2012, 16:22   #20239
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom wilt u dat weten?
Omdat hier iemand het volgende stelde:

Citaat:
Ik stel gewoon vast dat een meerderheid van Vlamingen....
Dan wil ik dus gewoon precies weten wat dat zijn, Vlamingen.

Ik heb jou ook al eens de vraag gesteld overigens. Toen kon je me bijvoorbeeld niet melden of moslims ook Vlamingen (kunnen) zijn. Het bleef eigenlijk heel stil.

Het lijkt me dus gewoon nuttig dat een ieder die uitspraken doet over, Vlamingen, dit even definieert.

Gewoon voor de helderheid.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 maart 2012 om 16:26.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2012, 16:23   #20240
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Omdat hier iemand het volgende stelde:

Dan wil ik dus gewoon precies weten wat dat zijn, Vlamingen.
Als ik de context meeneem, dan komt het mij voor dat hij in deze gewoon "inwoners van het Vlaams Gewest" ermee bedoelt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be