Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Ouders die hun kinderen onwettig van school halen om vroeger op reis te vertrekken
dienen gesanctioneerd te worden door hen een administratieve geldboete te laten betalen. 1 4,55%
gesanctioneerd te worden door een deel van het kindergeld (tijdelijk) af te nemen. 4 18,18%
dienen een 'alternatieve' straf opgelegd te krijgen door de rechtbank (bijvoorbeeld taakstraf of gemeenschapsdienst). 3 13,64%
dienen een waarschuwing of vermaning te krijgen, maar niets meer. 6 27,27%
dienen niet gesanctioneerd te worden. Het is hun goed recht. 10 45,45%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2012, 22:30   #41
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik nodig u uit eens een volle week met ons mee te draaien in het basisonderwijs. Eens kijken of u nadien ook nog zo denkt en u zo uitdrukt.
Ik heb genoeg gewerkt in mijn leven, maar dat heeft er eigenlijk weinig mee te zien. Ik kan even goed zeggen, ga eens een week mee werken met bijvoorbeeld stellingbouwers, na die week zal de leerkracht blij zijn dat hij weer zijn rustig bureaujobje kan doen.
Oud 1 april 2012, 22:31   #42
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U moet Xeno begrijpen, hij heeft een moeilijke schooltijd achter de rug.
De fout lag ook toen (weer) niet bij kleine Xeno.
lol:
Oud 1 april 2012, 22:40   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik heb genoeg gewerkt in mijn leven, maar dat heeft er eigenlijk weinig mee te zien. Ik kan even goed zeggen, ga eens een week mee werken met bijvoorbeeld stellingbouwers, na die week zal de leerkracht blij zijn dat hij weer zijn rustig bureaujobje kan doen.
Wees gerust, ik weet wat de bouw is. Mijn vader, grootvader en overgrootvader waren allemaal werkzaam in die sector. Als kleine jonge ben ik vaak meegeweest.

Maar u komt met zaken af die gewoon niet van tel zijn. Niemand beweert immers dat onderwijs eenzelfde fysieke inspanning vraagt als bepaalde andere sectoren. Wel weerleg ik uw stelling als zou men in het onderwijs niet werken. Wij werken, al gaat het om een ander soort werken. Daarom ook nodig ik iedereen uit eens een week in het onderwijs mee te draaien. Of nog beter een hele maand waardoor je alle aspecten eens meemaakt (relatie met ouders, papierwinkel, inspectie, enz.).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 01:16   #44
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Touché !

En inderdaad, respect voor de leerkrachten is tegenwoordig ver te zoeken, maar deze vaststelling is gerust enkele andere topics waard.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Dan hadden ze maar een stiel moeten leren.

De waarheid is gewoon dat de meesten leerkracht zijn geworden om dat ze te lui waren om te werken in de eerste plaats.
Vergeet niet dat er véél kleine en grote Xenophon lookalikes op school zitten.
Citaat:
22 uren les geven per week betekent in de praktijk (zeker voor beginnende leerkrachten zonder 'vaste' klassen) 60 �* 70 uren werken, heel wat meer dus dan al die bureauratten die 38 of 40 uren per week kloppen, maar daarna lekker kunnen uitzakken voor televisie of de voetjes onder tafel schuiven. En reken dan maar dat ze elke seconde van die 22 effectieve lesuren door 'hun' leerlingen beoordeeld worden. Kwetsende opmerkingen over het uiterlijk, de kleding of de stijl van de leerkrachten zijn tegenwoordig schering en inslag geworden, zeker in bepaalde secundaire scholen. En naast de leerlingen heb je dan ook nog eens een deel van de ouders tegen.

Te lui om te werken? Uiteraard is een deel van de leerkrachten onbekwaam en zijn er profiteurs, maar dat is overal zo.

Ik nodig u uit om eens een weekje les te geven in een doorsnee TSO of BSO school in het Antwerpse of het Brusselse. Wedden dat u al jankend buitenloopt en terug verlangt naar uw kantoorbaantje of andere activiteit? Waarbij u ook nog eens goedkoop en rustig buiten het seizoen op reis kan gaan.
Inderdaad, maar overtuig de mensen die een schoolallergie hebben er maar eens van.

Laatst gewijzigd door filosoof : 2 april 2012 om 01:21.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 01:24   #45
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ergens ben ik er vrij zeker van dat een heel deel van de leerkrachten in de prive ook totaal geen carriere zouden maken. Als je kijkt naar wie na een universitaire opleiding een baan in het onderwijs neemt, zie je dat dat ofwel idealisten zijn ofwel tamzakken die al niet uitblonken in hun opleiding. De eerste groep is broodnodig, de tweede kunnen we beter zonder. Jammer genoeg zijn die laatste in de meerderheid.

Om samen te vatten: veel onderwijzend personeel, in de derde graad middelbaar, zijn eigenlijk figuren voor wie de prive of het doctoraat te hoog gegrepen zijn. Denk dat ze blij mogen zijn met het goede salaris van het onderwijs en de vaste benoeming.
Wie om de wedde en om het verlof leerkracht wordt blijft dikwijls niet lang. (gelukkig!)
Oud 2 april 2012, 01:30   #46
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, wij hebben geen twee maanden vakantie. In onze basisschool werken we als onderwijzer nog een weekje langer: papierwinkel in orde maken. In de loop van de vakantie wordt ons gevraagd enkele permanenties op te nemen. Later hebben we in augustus allerlei vergaderingen, voorbereidingen voor het jaar dat komt (bestellingen en zo in orde maken) en de week voor september zijn we al paraat. Jonge collega's moeten natuurlijk nog meer doen, daar ze op meerdere vlakken geen routine hebben ontwikkeld.

Kortom, het is twee maanden in theorie, maar in de praktijk loopt het zeker zo'n vaart niet.
In het Antwerps stadsonderwijs wordt je daarbij 'vriendelijk verzocht' een maandje of zo monitor te zijn bij Kindervreugd. Gratis vacantie op een speelplein of in een jeugdherberg.
Oud 2 april 2012, 07:22   #47
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Het gaat toch niet over de werkload van de leerkrachten, noch over het feit dat leerkrachten extra dagen zouden moeten krijgen.

Het gaat over het feit dat INDIEN ouders op reis vertrekken voor het einde van het schooljaar (wegens hoog/laagseizoen) of die ouders dan een sanctie zouden moeten krijgen.
Tijdens die dagen wordt geen les meer gegeven maar de schoolresultaten bekeken/besproken. Leerlingen zijn op dat moment niet noodzakelijk.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 09:09   #48
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

normvervaging
Oud 2 april 2012, 10:15   #49
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik als onderwijzer herken me geenszins in wat je schrijft. Ik herken ook geen enkele nabije en verre collega. Iedereen heeft wel eens een dipje, maar over het algemeen kan ik zeggen dat wij in onze basisschool een groep enthousiaste leraren hebben, jong als oud.

Mensen die in de derde graad van het middelbaar onderwijs daar werken omwille van het geld... Ik denk het niet, want in de private sector kunnen de meesten het veelvoud verdienen. Een leraar Frans bijvoorbeeld kan aan het werk als vertaler.
Ik had het ook niet over meesters en juffen, of regenten. Zij hebben de job die past bij hun opleiding en daar is duidelijk voor gekozen. Dus voel u niet aangevallen.

Ik heb het over master wiskunde, scheikunde, fysica, biologie.....die toch kiezen voor een job in het onderwijs. De observatie die ik, en velen, al hebben gemaakt is dat een keuze voor het onderwijs met zulk diploma vaak ofwel idealisme is, ofwel uit nood, omdat ze donders goed weten dat de prive of een doctoraat te hoog gegrepen is. De primussen van de jaren gaan steevast doctoreren of naar een traineeship in grote bedrijven. Het zijn de kneusjes die voor het onderwijs kiezen.

En mijn stellig is, is dat deze kneusjes vaak in de prive ook geen carriere hadden gemaakt, dus waarom vergelijken met de primussen ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 17:42   #50
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik had het ook niet over meesters en juffen, of regenten. Zij hebben de job die past bij hun opleiding en daar is duidelijk voor gekozen. Dus voel u niet aangevallen.

Ik heb het over master wiskunde, scheikunde, fysica, biologie.....die toch kiezen voor een job in het onderwijs. De observatie die ik, en velen, al hebben gemaakt is dat een keuze voor het onderwijs met zulk diploma vaak ofwel idealisme is, ofwel uit nood, omdat ze donders goed weten dat de prive of een doctoraat te hoog gegrepen is. De primussen van de jaren gaan steevast doctoreren of naar een traineeship in grote bedrijven. Het zijn de kneusjes die voor het onderwijs kiezen.

En mijn stellig is, is dat deze kneusjes vaak in de prive ook geen carriere hadden gemaakt, dus waarom vergelijken met de primussen ?
Op dit gebied heb je wel een (gedeeltelijk) punt. Maar je moet ze nu ook weer niet allemaal over dezelfde kam scheren, niet alle masters in het secundair onderwijs werkzaam zijn sukkels of kneusjes. Ik denk dat dit opgaat voor ongeveer 30 �* 40 % van de masters die momenteel les geven en inderdaad niet geschikt zijn voor de privé of het academische werk. Je moet echter het behalen van een doctoraat ook weer niet té rooskleurig voorstellen, zeker wizzkids in de exacte wetenschappen zijn vaak het beste af in de privé.

Indien je talen hebt gestudeerd of geschiedenis of filosofie of -godbeterd - communicatiewetenschappen dan zijn de mogelijkheden in de privé toch beperkt, ook qua verloning en dan biedt het vooruitzicht op een vastbenoemde baan in het onderwijs uiteraard een goed 'alternatief'. Maar zelfs dan is het moeilijk om vol te houden als je niet een beetje knettergek idealistisch in het onderwijs stapt de dag van vandaag.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 17:47   #51
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
In het Antwerps stadsonderwijs wordt je daarbij 'vriendelijk verzocht' een maandje of zo monitor te zijn bij Kindervreugd. Gratis vacantie op een speelplein of in een jeugdherberg.
Dat gebeurde tot vóór een tiental jaar geleden inderdaad, dan was het schering en inslag bij Kindervreugd dat juffen en meesters daar een maandje per jaar in meedraaiden. Dit is echter verleden tijd nu, Kindervreugd is nu toch echt wel losgekoppeld van het Stedelijk Onderwijs. Bij KV is tegenwoordig het merendeel van de begeleiding ofwel nog zelf aan het studeren of op school (verjonging van het monitorenkorps), ofwel komt van de 'werkenden' het merendeel tegenwoordig uit de privé of althans buiten het traditionele onderwijs. Zij zien dit monitorenwerk tegenwoordig echt als een vrijetijdsactiviteit, een soort van surrogaat voor scouts of giro. Niet langer als een soort van 'vakantiekolonie' van het Antwerpse stadsonderwijs.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 17:50   #52
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
normvervaging
hmm ??? normvervaging bij een onderwijssysteem die zich al permitteert om te zorgen dat mijn kinderen al vanaf maandagmiddag liggen te luieren voor TV, en die dan zorgt dat mijn kinderen een ganse week geen les meer krijgen omdat overwerkte leraren ipv tijdens de vakantie de proefwerken te verbeteren perse in maratontempo hun proefwerken willen verbeteren tijdens de schooluren. EN dan diezelfde leraren die eisen dat ze hun pedagogische studiedag altijd tijdens het schooljaar moeten nemen, en diezelfde leraren die op schoolreis gaan met mijn kindjes tijdens het schooljaar, en diezelfde leraren die alle wedstrijdjes van sportdagen en bezoekjes aan theater en bezoekjes aan de cinema, en bezoekjes aan andere scholen allemaal tijdens de schooldagen doen...

waarom kunnen ze dat allemaal niet plannen tijdens de vakanties ???

Weet je wat, omdat ze zelf normvervaagd zijn. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot nog geen 200dagen lesgeven per jaar. Hun norm van school is vervaagd tot 4 maand vakantie. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot geen extra overtijd meer. Hun norm van lesgeven is niet meer buizen en nooit meer streng zijn. Hun norm van opvoeden is vervaagd dat ze geen godsdienst meer moten doceren en dus geen normen meer moeten hanteren.

Dus je oogst wat je zelf zaait. Capité
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 17:53   #53
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hmm ??? normvervaging bij een onderwijssysteem die zich al permitteert om te zorgen dat mijn kinderen al vanaf maandagmiddag liggen te luieren voor TV, en die dan zorgt dat mijn kinderen een ganse week geen les meer krijgen omdat overwerkte leraren ipv tijdens de vakantie de proefwerken te verbeteren perse in maratontempo hun proefwerken willen verbeteren tijdens de schooluren. EN dan diezelfde leraren die eisen dat ze hun pedagogische studiedag altijd tijdens het schooljaar moeten nemen, en diezelfde leraren die op schoolreis gaan met mijn kindjes tijdens het schooljaar, en diezelfde leraren die alle wedstrijdjes van sportdagen en bezoekjes aan theater en bezoekjes aan de cinema, en bezoekjes aan andere scholen allemaal tijdens de schooldagen doen...

waarom kunnen ze dat allemaal niet plannen tijdens de vakanties ???

Weet je wat, omdat ze zelf normvervaagd zijn. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot nog geen 200dagen lesgeven per jaar. Hun norm van school is vervaagd tot 4 maand vakantie. Hun norm van lesgeven is vervaagd tot geen extra overtijd meer. Hun norm van lesgeven is niet meer buizen en nooit meer streng zijn. Hun norm van opvoeden is vervaagd dat ze geen godsdienst meer moten doceren en dus geen normen meer moeten hanteren.

Dus je oogst wat je zelf zaait. Capité
Jij moet dan wel héél arrogante leerkrachten gehad hebben.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 19:13   #54
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijns inziens is dit echt wel een vorm van normvervaging, waarbij de ouders een enorme verantwoordelijkheid te dragen hebben.
Kunt u even duiden welke normen vervagen en welke verantwoordelijkheid de ouders dragen?

Dank u.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 19:14   #55
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Touroperatoren die zulk gedrag aanmoedigen, zou men gewoon hun licentie kunnen intrekken.
Waarom "zou dat moeten"? Omdat jij je er aan ergert?
Oud 2 april 2012, 19:17   #56
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als de ouders niet het meest elementaire respect hebben voor de leerkracht (die niet vervroegd weg kan), dan mag dat gevolgen hebben.
Als de leerkracht niet het elementaire respect heeft voor de ouder die slechts 3 weken congé per jaar kan pakken, mag dat ook gevolgen hebben. Alle leraars in het prison

Kortom: je redenering houdt geen steek. Temeer mijn voormalige leraars er een sport van maakten aan pensionitis te lijden. En dat terwijl ik op mijn 65e pas op pensioen kan gaan...

En zo kan ik nog even doorgaan...
Oud 2 april 2012, 19:18   #57
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je vergeet dat de leerkracht die moet toezien op dat papiervouwen wél aanwezig moet zijn en niet zomaar de luxe kan nemen om niet op te dagen omdat-ie vroeger weg wil.
En dat is relevant omdat...???
Oud 2 april 2012, 19:22   #58
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik nodig u uit eens een volle week met ons mee te draaien in het basisonderwijs. Eens kijken of u nadien ook nog zo denkt en u zo uitdrukt.
Ik zou hier graag op ingaan, dan ken ik de ware identiteit van Jan van den Berghe
Oud 2 april 2012, 19:23   #59
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
normvervaging
Weeral ene

Welke norm? Dat kinderen bezigheidstherapie moeten ondergaan op school? Die norm mag van mijn part nog vlugger vervagen.
Oud 2 april 2012, 19:27   #60
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Welke norm? Dat kinderen bezigheidstherapie moeten ondergaan op school? Die norm mag van mijn part nog vlugger vervagen.
men doet onnozel
elk kind heeft 4 dagen toegelaten congé (briefje ouder). dat ze die gebruiken om een dag vroeger op congé te vertrekken is hun goed recht.
wilt ge dat niet moet ge die toegelaten congé afpakken.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be