Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 april 2012, 23:37   #781
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet het geval. Informeer u maar.
geef eens een land waar men de hersendoden systematisch gedurende jaren aan de machines laat liggen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:38   #782
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Sorry, maar er is geen consensus onder medici over wat u beweert. Ga gerust maar na.
Ik ben het ook nagegaan, ik kan geen enkele studie vinden die aantoont dat het mogelijk is om te herstellen van hersendood. De patiënt zal nooit meer autonoom kunnen functioneren, haal hem van de machines af en hij zal sterven. Daar is consensus over in de medische wereld. Wat ik wel kan vinden zijn studies die steeds betere methodes zoeken om hersendood vast te stellen (en maar goed ook).

Citaat:
Verwijzen naar de wetgeving is trouwens zinloos: de criteria verschillen onder elkaar en daarnaast is wetgeving geen medisch dogma. Denk maar aan de grote verschillen in de abortuswetgeving.
De wetgevingen verschillen zeer weinig onderling als het gaat over dood (tenminste in de westerse wereld) er zijn 2 overheersende versies, allebei gebaseerd op medisch "dogma". De striktere versie waarbij de volledige hersenen geen activiteit vertonen, de patiënt zit hierdoor aan life-support, deze versie wordt gebruikt door het grootste deel van de wereld. En de versie waar minstens de hersenstam geen activiteit vertoont, hierdoor zit de patiënt ook aan life-support, deze wordt alleen gebruikt in het VK.

De consensus over beide is dat ze irreversibel zijn, beide kunnen niet tot bewustzijn komen, ze kunnen niet overleven zonder machines.
Oud 2 april 2012, 23:41   #783
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dionysus Bekijk bericht
Ik ben het ook nagegaan, ik kan geen enkele studie vinden die aantoont dat het mogelijk is om te herstellen van hersendood. De patiënt zal nooit meer autonoom kunnen functioneren, haal hem van de machines af en hij zal sterven. Daar is consensus over in de medische wereld.
Dit is dan ook geen onderwerp van discussie. Ik stel nergens het tegendeel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:41   #784
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De wetgevingen verschillen zeer weinig onderling als het gaat over dood (tenminste in de westerse wereld) er zijn 2 overheersende versies, allebei gebaseerd op medisch "dogma". De striktere versie waarbij de volledige hersenen geen activiteit vertonen, de patiënt zit hierdoor aan life-support, deze versie wordt gebruikt door het grootste deel van de wereld. En de versie waar minstens de hersenstam geen activiteit vertoont, hierdoor zit de patiënt ook aan life-support, deze wordt alleen gebruikt in het VK.

De consensus over beide is dat ze irreversibel zijn, beide kunnen niet tot bewustzijn komen, ze kunnen niet overleven zonder machines.
Dit is evenwel nog niet de stap naar "hersendood = dood". Dit is een andere stap.
Oud 2 april 2012, 23:43   #785
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat kunt u gerust doen. Alleen is de objectivering bij "leven = vanaf de conceptie" nu eenmaal veel groter. Er is immers de onweerlegbare zekerheid dat met de conceptie er iets nieuws is, anders, verschillend van wat er voorheen begon. Dat is een veel sterkere basis dan al die andere criteria waarvan de aanhangers het onder elkaar niet eens zijn.
Je claimt objectiviteit en je objectieve argument beschrijf je dan als: "er is iets nieuws, iets verschillends". Heel erg "objectieve" argumenten daar

Het feit dat een embryo leven is wordt door niemand ontkend, het zou maar gek zijn als het niet uit levende cellen bestond.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 2 april 2012 om 23:44.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2012, 23:46   #786
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je claimt objectiviteit en je objectieve argument beschrijf je dan als: "er is iets nieuws, iets verschillends". Heel erg "objectieve" argumenten daar

Het feit dat een embryo leven is wordt door niemand ontkend, het zou maar gek zijn als het niet uit levende cellen bestond.
Dan heeft u dus niet begrepen wat ik eerder al stelde en wat ook Paulus reeds een paar maal in dat verband heeft aangehaald.
Oud 2 april 2012, 23:47   #787
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dit is evenwel nog niet de stap naar "hersendood = dood". Dit is een andere stap.
Bij vaststelling van één van de 2 wettelijke criteria (die functioneel weinig verschillen) ben je legaal en biologisch dood.

Je kan evenwel klinisch in leven worden gehouden als ze je organen willen transplanteren, maar daar kom je zeker niet van terug.
Oud 2 april 2012, 23:49   #788
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij vaststelling van één van de 2 wettelijke criteria (die functioneel weinig verschillen) ben je legaal en biologisch dood.

Je kan evenwel klinisch in leven worden gehouden als ze je organen willen transplanteren, maar daar kom je zeker niet van terug.
Wetgeving is geen cursus biologie en ook geen uiting van een onwrikbaar medisch standpunt.
Oud 2 april 2012, 23:50   #789
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dan heeft u dus niet begrepen wat ik eerder al stelde en wat ook Paulus reeds een paar maal in dat verband heeft aangehaald.
Dat is dan ook de reactie die ik meestal te horen krijg als jullie niets anders te zeggen hebben: "je hebt het niet begrepen". Een dikke cop-out.

Als jullie vage kenmerken als "iets nieuws en verschillends" willen toepassen om iets menselijke rechten te geven moet je niet klagen als je niet objectief genoemd wordt.
Oud 2 april 2012, 23:52   #790
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan ook de reactie die ik meestal te horen krijg als jullie niets anders te zeggen hebben: "je hebt het niet begrepen". Een dikke cop-out.

Als jullie vage kenmerken als "iets nieuws en verschillends" willen toepassen om iets menselijke rechten te geven moet je niet klagen als je niet objectief genoemd wordt.
Lees gerust eens na. Als ik me niet vergis, heeft Paulus dat uitgebreid beschreven in een van zijn berichten. Ik sluit volledig bij hem aan.
Oud 2 april 2012, 23:57   #791
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Lees gerust eens na. Als ik me niet vergis, heeft Paulus dat uitgebreid beschreven in een van zijn berichten. Ik sluit volledig bij hem aan.
paulus heeft het over in ontwikkeling zijnde, in wording etc.
over proefbuizen uit hij zich niet, over anticonceptie die de bevruchte eicel vernietigen of innesteling verhinderen heeft hij het niet etc.

hij stelt gewoon dat leven op punt x begint en dat vanaf dat dan dat leven absolute en onvoorwaardelijk voorrang krijgt op alles en iedereen ongeacht de omstandigheden en de vrouw niet meer of minder dan een rechteloze couveuse is.
gewoon de logica van de afgelopen eeuw
Oud 2 april 2012, 23:57   #792
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wetgeving is geen cursus biologie en ook geen uiting van een onwrikbaar medisch standpunt.
Waar denk je dat die wetgeving op gebaseerd is? Juist ja, biologie en bij extensie medische wetenschap. Dit is geen moeilijk concept.

Biologen en medici zijn het erover eens dat hersendood irreversibel is, daar ga jij zelf mee akkoord. Die onomkeerbaarheid zorgt ervoor dat biologen en medici en bijgevolg juristen deze toestand gelijkstellen aan de dood, al sinds halverwege vorige eeuw.

Maar uw gedachtegoed is natuurlijk een stukske ouder en meer rigide dan dat.
Oud 2 april 2012, 23:59   #793
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar denk je dat die wetgeving op gebaseerd is? Juist ja, biologie en bij extensie medische wetenschap. Dit is geen moeilijk concept.

Biologen en medici zijn het erover eens dat hersendood irreversibel is, daar ga jij zelf mee akkoord. Die onomkeerbaarheid zorgt ervoor dat biologen en medici en bijgevolg juristen deze toestand gelijkstellen aan de dood, al sinds halverwege vorige eeuw.

Maar uw gedachtegoed is natuurlijk een stukske ouder en meer rigide dan dat.
Toch zijn medici het daar niet over eens. Zoek bijvoorbeeld maar eens iets op over Cicero Galli Coimbra.
Oud 3 april 2012, 00:00   #794
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Neen, jullie gebruiken allebei vage beschrijvingen als "iets nieuws en verschillends" en Paulus's favoriet "constant in wording".

Beide verre van objectieve criteria.
Oud 3 april 2012, 00:02   #795
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, jullie gebruiken allebei vage beschrijvingen als "iets nieuws en verschillends" en Paulus's favoriet "constant in wording".

Beide verre van objectieve criteria.
Dat zijn heel objectieve criteria: genetisch is een bevruchte eicel heel anders dan wat ervoor heeft bestaan. In relatie tot wat er is, gaat het om iets specifieks anders.
Oud 3 april 2012, 00:04   #796
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Toch zijn medici het daar niet over eens. Zoek bijvoorbeeld maar eens iets op over Cicero Galli Coimbra.
Ik ga geen Italiaans leren voor een forumdiscussie.
Oud 3 april 2012, 00:05   #797
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De man spreekt ook Engels. En ik geloof dat er bepaalde interviews van hem online staan.
Oud 3 april 2012, 00:06   #798
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog dit: de man is een Braziliaan...
Oud 3 april 2012, 00:27   #799
Dionysus
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De man spreekt ook Engels. En ik geloof dat er bepaalde interviews van hem online staan.
Je hebt gelijk, ik zoek vooral naar geschreven artikels, die zijn dan in het Spaans (Italiaans volgens google translate WTF).

Uit zijn online interviews blijkt dat hij vooral kritiek heeft op 1 manier van testen op hersendood, namelijk weghalen van de respirator. Omdat dit zelf hersendood kan veroorzaken. Maar uit alle recente richtlijnen en studies voor het testen naar hersenactiviteit wordt dit als een soort last-ditch test gegeven na bijvoorbeeld een EEG. Nu hij had ook kritiek op de EEG omdat deze een vals-positief kon geven bij sterk verminderde bloeddoorstroming, dit is iets wat al langer geweten is (hetzelfde geld voor bv. alcohol- en pijnstiller-overdosis) en hiermee wordt rekening gehouden bij tests. Als er twijfel is kan men gemakkelijk de bloeddoorstroming testen dmv een injectie met een isotoop en een scan.

Hij zegt dus ook nergens dat hersendood reversibel is, hij is het er met de rest van de medische wereld mee eens dat het irreversibel is. Ik zie geldige kritiek op mogelijk slordig omgaan met menselijk leven (en kritiek moet er zijn) maar geen weerlegging van de algemene medische en biologische consensus.

Laatst gewijzigd door Dionysus : 3 april 2012 om 00:29.
Dionysus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2012, 01:10   #800
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zijn heel objectieve criteria: genetisch is een bevruchte eicel heel anders dan wat ervoor heeft bestaan. In relatie tot wat er is, gaat het om iets specifieks anders.
en toch blijf je met een drogreden zitten

elke mens komt uit een eicel (al dan niet bevrucht) maar niet elke eicel (al dan niet bevrucht) wordt een mens.
zelfs op natuurlijke wijze (zonder anticonceptie of abortus) zal ca 95% vd ei- en zaadcellen (al dan niet bevrucht) nooit een mens worden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be