Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2012, 21:13   #241
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Mijn excuses dat ik er blijkbaar over gelezen heb.
Allez, 't is goed dan.
Zie, zo kunnen we toch nog overeenkomen.

Wil jij een beetje meehelpen om de moslims ervan te overtuigen dat onverdoofd slachten niet noodzakelijk is om halalvlees te verkrijgen?
Oud 7 april 2012, 00:05   #242
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Allez, 't is goed dan.

Wil jij een beetje meehelpen om de moslims ervan te overtuigen dat onverdoofd slachten niet noodzakelijk is om halalvlees te verkrijgen?
Ik vind dat er een fundamenteel debat over de vleesproductie nodig is onder moslims, Joden en anderen. Ik ken heel wat moslims die vegetariër zijn geworden omdat zij de huidige industriële vleesproductie-methode totaal onverenigbaar vinden met een islamitische ethiek.

Het is onzinnig om het alleen over de slachtmethode te hebben en niet over de leefomstandigheden van het dier. Als tevens onder het mom van halal de "malbouffe" van iets als Döner Company wordt gepropageerd, is er een probleem.

Overigens eten wij in onze tijd veel grotere hoeveelheden vlees dan in de tijd van de profeten (vrede zij met hen). Men zich de vraag stellen of deze overconsumptie niet ingaat tegen fundamentele islamitische principes. Zelf probeer ik rood vlees zo veel mogelijk te vermijden en ook gevogelte eet ik minder dan vroeger.

Tot slot moet er een fundamenteel debat komen over het slachten. Een aantal studies lijken aan te tonen dat de bedwelming met electroschokken weliswaar de dieren verlammen, maar het lijden nog verhogen t.a.v. koosjer of halal slachten. Bij deze laatste methode zouden EKG's aantonen dat, indien goed uitgevoerd, bewusteloosheid optreedt vóór de pijn het brein bereikt.

Dit is een debat dat met wetenschappelijke argumenten moet gevoerd worden. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat een belangrijke doelstelling van de koosjer- en halalmethode is, naast de mens dankbaar laten zijn voor het voedsel dat hij krijgt, het lijden van dieren te verminderen. Het debat hoe dit het best kan geschieden, moet in alle sereniteit gevoerd worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 00:05   #243
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, 't is goed dan.

Ik vind dat er een fundamenteel debat over de vleesproductie nodig is onder moslims, Joden en anderen. Ik ken heel wat moslims die vegetariër zijn geworden omdat zij de huidige industriële vleesproductie-methode totaal onverenigbaar vinden met een islamitische ethiek.

Het is onzinnig om het alleen over de slachtmethode te hebben en niet over de leefomstandigheden van het dier. Als tevens onder het mom van halal de "malbouffe" van iets als Döner Company wordt gepropageerd, is er een probleem.

Overigens eten wij in onze tijd veel grotere hoeveelheden vlees dan in de tijd van de profeten (vrede zij met hen). Men zich de vraag stellen of deze overconsumptie niet ingaat tegen fundamentele islamitische principes. Zelf probeer ik rood vlees zo veel mogelijk te vermijden en ook gevogelte eet ik minder dan vroeger.

Tot slot moet er een fundamenteel debat komen over het slachten. Een aantal studies lijken aan te tonen dat de bedwelming met electroschokken weliswaar de dieren verlammen, maar het lijden nog verhogen t.a.v. koosjer of halal slachten. Bij deze laatste methode zouden EKG's aantonen dat, indien goed uitgevoerd, bewusteloosheid optreedt vóór de pijn het brein bereikt.

Dit is een debat dat met wetenschappelijke argumenten moet gevoerd worden. Ik denk dat we het erover eens kunnen zijn dat een belangrijke doelstelling van de koosjer- en halalmethode is, naast de mens dankbaar laten zijn voor het voedsel dat hij krijgt, het lijden van dieren te verminderen. Het debat hoe dit het best kan geschieden, moet in alle sereniteit gevoerd worden.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 02:53   #244
DeProf_eet
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
Maar Rudy heeft daar totaal geen probleem mee, die vindt het leuk dat zijn zwangere vrouw en kinderen worden besmet neem ik aan.
Ik zal er geen traan om verpinken denk ik en hoop dat hij er ook lekker van eet. Laat ze maar doen Cynara die straathoekwerkers.
DeProf_eet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 06:53   #245
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:

Dit debat wèrd reeds gevoerd in de beschaafde wereld. Wat U daar beweert gaat effektief de ronde, maar heeft evenveel wetenschappelijke basis als die bevinding van Dr. Bucaille die beweert dat de ontwikkeling van de foetus in de baarmoeder verloopt volgens de koranische uitleg. Niemand vaart er beter mee en Bucaille kan ze binnenrijven.
Mijn vader werd ooit geëlectrocuteerd en die weet van heel het gebeuren totaal niks meer.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 06:59   #246
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit debat wèrd reeds gevoerd in de beschaafde wereld. .
Die beschaafde wereld die liegt dat er jaarlijks honderden kinderen in Frankrijk sterven aan voedselinfectie.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 07:10   #247
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Die beschaafde wereld die liegt dat er jaarlijks honderden kinderen in Frankrijk sterven aan voedselinfectie.
ik neem aan dat jij het beter weet dan de perfesser uit het filmpje dan hé.
Oud 7 april 2012, 08:15   #248
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we even alle grappen achterwege laten, dan moeten we vaststellen dat we het hier volledig eens zijn. Er moet een betere etikettering komen. Het kan inderdaad niet dat halal-vlees voorgeschoteld wordt aan nietsvermoedende niet-moslims, net als het niet kan dat GGO's of yoghurt met varkensgelatine wordt voorgeschoteld aan nietsvermoedende ecologisten, hindoe's, vegetariërs, Joden of moslims.

Een betere etikettering is in ieders belang, bepaalde commerciële agrobusiness-belangen misschien uitgezonderd.
Langs een kant ben ik het daarmee volledig akkoord.
Maar met al die verplichte vermeldingen het gaan wel grote etiketten moeten worden met kleine lettertjes (die nu al amper te lezen zijn).
Oud 7 april 2012, 08:17   #249
Alboreto

Standaard

Citaat:

Verstandige woorden.
Oud 7 april 2012, 09:21   #250
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maaktnietuit Bekijk bericht
Wat boeit het nu of het dier lijdt ja of nee. Of het dier nu pijn heeft geleden of niet het smaakt precies hetzelfde op het bord hoor. Als je het zielig vindt wordt dan gewoon vegetariër of nog beter een veganist, zo niet dat is het niets meer dan hypocriet.
Dat is ook mijn mening.
Oud 7 april 2012, 11:00   #251
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
ik neem aan dat jij het beter weet dan de perfesser uit het filmpje dan hé.
Ik heb die professor niet horen vertellen dat er "jaarlijks honderden kinderen in Frankrijk sterven aan voedselinfectie" in dat filmpje.
Oud 7 april 2012, 11:01   #252
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik heb die professor niet horen vertellen dat er "jaarlijks honderden kinderen in Frankrijk sterven aan voedselinfectie" in dat filmpje.
luister dan nog maar eens een paar keer.
Oud 7 april 2012, 11:33   #253
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Ik eet geen vlees.
Tja, met alle respect, maar dat missen we nog: een vegetariër die discussieert over halal en haram maaltijden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2012, 11:38   #254
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Tja, met alle respect, maar dat missen we nog: een vegetariër die discussieert over halal en haram maaltijden.
Waarom niet? er bestaan zelfs halal schoonheidsproducten, halal kledinglijnen etc ... kortom alles wat kan verkocht worden kan halal zijn, mits het maar door moslims wordt gecontroleerd en winst op gemaakt.

Er kunnen dus ook halal garagepoorten zijn, maar geen niet-halal garagepoorten want dat is racistisch.
Oud 7 april 2012, 11:39   #255
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar moet je de moslims niet van overtuigen, wel de overheid. De wet laat nog steeds onverdoofd slachten toe. Eis dat de wet wordt aangepast.
Oud 7 april 2012, 11:45   #256
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alleen : met moet dit op de verpakking gaan vermelden in de toekomst. Ik wens niet dat ik islamitische troep opgesolferd krijg zonder dat ik dit weet.
Op de verpakking lees je de samenstelling van het product, tot de bewaarmiddelen toe. Ik zie niet in waarom expliciet moet vermeld worden dat het product halal of haram is.
Oud 7 april 2012, 11:48   #257
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom niet? er bestaan zelfs halal schoonheidsproducten, halal kledinglijnen etc ... kortom alles wat kan verkocht worden kan halal zijn, mits het maar door moslims wordt gecontroleerd en winst op gemaakt.
Tja, als ik in een Marokkaans restaurant ga eten zijn het inderdaad de Marokkaanse uitbaters die winst maken. En ze maken ook winst op de Marokkaanse wijn en de Belgische Duvel. Daar is niets mis mee. Ze betalen ook belastingen aan de Belgische overheid.

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 april 2012 om 11:49.
Oud 7 april 2012, 12:04   #258
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Op de verpakking lees je de samenstelling van het product, tot de bewaarmiddelen toe. Ik zie niet in waarom expliciet moet vermeld worden dat het product halal of haram is.
er wordt weldegelijk vermeld of een product HALAL is rudy!

Anders kopen moslims dat vlees niet.

Het probleem zit hem erin dat ze vlees van onverdoofd gemartelde dieren mengen met vlees dat volgens de wettelijke normen werd geslacht.
Ik EIS dat ze een etiket maken met "gegarandeerd verdoofd geslacht" zodat ik niet meer "per ongeluk" die islamitische onverdoofd geslachte hamburgers met e-colli koop.
Oud 7 april 2012, 12:06   #259
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Tja, als ik in een Marokkaans restaurant ga eten zijn het inderdaad de Marokkaanse uitbaters die winst maken. En ze maken ook winst op de Marokkaanse wijn en de Belgische Duvel. Daar is niets mis mee. Ze betalen ook belastingen aan de Belgische overheid.
Rudy, er zijn hier al pagina's en pagina's volgeschreven met wat HALAL producten nu eigenlijk inhouden. Misschien een poging doen om begrijpend te lezen? Anders gaat u zich belachelijk maken.
Oud 7 april 2012, 12:06   #260
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
luister dan nog maar eens een paar keer.
Dat haalt niets uit.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be