Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2012, 15:56   #101
zebrapad
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Wat ben je met 400 man op bus, tram en metro als de gedrogeerde zuiplappen op straat lopen? http://www.clint.be/actua/binnenland...de-blanke-belg en
Het is een groter fenomeen, dus zoek geen oorzaak in een individueel incident.
Sommige burgers beginnen aanstoot te nemen door de houding van de overheid/politici en daardoor zijn het vaak de werknemers van het overheidsapparaat die kop van jut zijn. 400 flikken gaat daar niets aan veranderen.
zebrapad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 16:18   #102
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Ik evenmin.
Een paar cijfers..
Citaat:
Geweld op de trein wordt ingedeeld in vier categorieën: 'slagen en verwondingen', 'lichte geweldplegingen', 'bedreigingen' en 'beledigingen'. In de eerste categorie is de stijging het opmerkelijkst: van 102 in 2008 tot 143 in 2009 en 177 in 2010.

Ook het aantal beledigingen gaat merkelijk de hoogte in: van 157 in 2008 tot 183 in 2009 en 231 in 2010. De lichte geweldplegingen stegen van 175 in 2008 tot 239 in 2010, de bedreigingen van 346 tot 438.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...rastisch.dhtml
Dat maakt toch iets van om de 2 dagen een geval van slagen en verwondingen.

Het is al vele jaren geleden sinds ik frekwent met de trein reed. Ik ben daar éénmaal zelf bedreigd geweest (met een kameraad) door een stel Franstalige Vlamingenhaters. Het is gelukkig niet tot echt geweld gekomen.
Op de metro heb ik al verschillende keren beledigingen en bedreigingen tussen passagiers gehoord. Over de domste dingen, bijv. één wil het venstertje open zetten en de andere wil het toe. Dat kan ongelofelijk oplopen, dan denk je soms, hier gaan klappen vallen.

Wat ook regelmatig te zien is in de metro is een soort van pseudo-geweld binnen een groep van jongeren. Die lui kennen elkaar duidelijk en beginnen zonder duidelijke reden te schoppen en slaan, maar dat blijft onder hen en lijkt een soort van macho-stoerdoenerij. Toch is dat erg lastig voor de andere passagiers. Je weet nooit hoe dat kan escaleren.

Eén keer toch al getuige geweest van een echt geval van gratuit geweld op de metro. Een jonge allochtoon die zonder duidelijke reden een gewone reiziger met de vuist begon te slaan. Die is uiteindelijk door medereizigers (onder "leiding" van een dapper allochtoon meisje ) verbaal ingetoomd kunnen worden en heeft de metro verlaten, na nog een venijnige natrap te geven aan een andere passagier.

Er zal altijd wel een kans bestaan op geweld, maar het is juist door het te minimaliseren dat het toeneemt. Commentaren als "Ik heb het niet gezien dus kan het niet erg zijn", ondanks de vele getuigenissen en klachten (en acties) van de werknemers van vervoersmaatschappijen, vind ik getuigen van weinig solidariteit met slachtoffers of van goeie wil om het geweld in te dijken.
Oud 10 april 2012, 16:32   #103
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Een paar cijfers..

Citaat:
Geweld op de trein wordt ingedeeld in vier categorieën: 'slagen en verwondingen', 'lichte geweldplegingen', 'bedreigingen' en 'beledigingen'. In de eerste categorie is de stijging het opmerkelijkst: van 102 in 2008 tot 143 in 2009 en 177 in 2010.
Ook het aantal beledigingen gaat merkelijk de hoogte in: van 157 in 2008 tot 183 in 2009 en 231 in 2010. De lichte geweldplegingen stegen van 175 in 2008 tot 239 in 2010, de bedreigingen van 346 tot 438.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...rastisch.dhtml

Het is al vele jaren geleden sinds ik frekwent met de trein reed. Ik ben daar éénmaal zelf bedreigd geweest (met een kameraad) door een stel Franstalige Vlamingenhaters. Het is gelukkig niet tot echt geweld gekomen.
Op de metro heb ik al verschillende keren beledigingen en bedreigingen tussen passagiers gehoord. Over de domste dingen, bijv. één wil het venstertje open zetten en de andere wil het toe. Dat kan ongelofelijk oplopen, dan denk je soms, hier gaan klappen vallen.

Wat ook regelmatig te zien is in de metro is een soort van pseudo-geweld binnen een groep van jongeren. Die lui kennen elkaar duidelijk en beginnen zonder duidelijke reden te schoppen en slaan, maar dat blijft onder hen en lijkt een soort van macho-stoerdoenerij. Toch is dat erg lastig voor de andere passagiers. Je weet nooit hoe dat kan escaleren.

Eén keer toch al getuige geweest van een echt geval van gratuit geweld op de metro. Een jonge allochtoon die zonder duidelijke reden een gewone reiziger met de vuist begon te slaan. Die is uiteindelijk door medereizigers (onder "leiding" van een dapper allochtoon meisje ) verbaal ingetoomd kunnen worden en heeft de metro verlaten, na nog een venijnige natrap te geven aan een andere passagier.

Er zal altijd wel een kans bestaan op geweld, maar het is juist door het te minimaliseren dat het toeneemt. Commentaren als "Ik heb het niet gezien dus kan het niet erg zijn", ondanks de vele getuigenissen en klachten (en acties) van de werknemers van vervoersmaatschappijen, vind ik getuigen van weinig solidariteit met slachtoffers of van goeie wil om het geweld in te dijken.
In 2011 vervoerde de NMBS 7,88 miljoen reizigers: http://www.vandaag.be/binnenland/876...reizigers.html
Op 7.880.000 mensen, hoeveel misdadigers zijn er? Hoeveel geestelijk gestoorden? Hoeveel drugsverlaafden? Hoeveel alkoliekers?
Betreffende de MIVB:
Citaat:
MIVB klokt voor 2011 af op 329.000.000 ritten. Dat zijn er 5,6 procent meer dan in 2010, toen 311,6 miljoen passagiers vervoerd werden.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120123_056
Zelfde verhaal dus.
Het is verwonderlijk dat de cijfers niet hoger liggen.

Londen telt ca 6Mio inwoners. Denk je dat daar de feiten beperkt blijven tot:

Citaat:
Een paar cijfers..

Citaat:
Gewoon gezien de immense aantallen vervoerde passagiers zijn die cijfers absoluut niet verwonderlijk. Vergelijk de misdaadcijfers op het OV met misdaadcijfers van een stad of land van dezelfde omvang, hou wél rekening met een kortere aanwezigheidsduur van de mensen en met het feit dat het OV 'snachts een aantal uren stil ligt, ook met grotere dichtheid (positief én negatief).

Laatst gewijzigd door filosoof : 10 april 2012 om 16:49.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 17:02   #104
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En hoe weet ge dat ze geen abonnement hebben ?
Omdat ze gereed zitten met hun railpass en balpen in aanslag, voor het geval de treinbegeleider opduikt.
Omdat ik een gesprek van treinreizigers naast mij kan horen alsof ik er zelf bijzit.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 18:00   #105
Tamam
Minister-President

Tamam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Omdat ze gereed zitten met hun railpass en balpen in aanslag, voor het geval de treinbegeleider opduikt.
Omdat ik een gesprek van treinreizigers naast mij kan horen alsof ik er zelf bijzit.
Haha ja, en vaak kijken ze nogal schitig rond want controleurs kennen dit truukje. Mensen met een railpas en balpen in de hand in aanslag genieten niet echt van hun rit.
Tamam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 18:48   #106
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze waren U misschien wat aan het jennen ?
Maar ernstig. Zoals gij daar kunt waarnemen dat ze proberen zwart te rijden (alhoewel de kans op ne controleur op de trein is hoog), zo kan ik waarnemen dat bij de lijn, tenminste de antwerpse tram, bijna niemand betaalt (en als er dan al eens iemand betaalt, dan is het meestal ne naieve autochoon, of ne toerist die denkt dat hij in London zit), en ik er nogal zeker van ben dat niet iedereen een abonnement heeft (en de kans op controle is daar zeer klein, en als er al zijn, dan worden ze nog op voorhand aangekondigd). Trouwens de chauffeurs (de buschauffeurs dan) hebben als opdracht om niemand te controleren.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 19:22   #107
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ernstig. Zoals gij daar kunt waarnemen dat ze proberen zwart te rijden (alhoewel de kans op ne controleur op de trein is hoog), zo kan ik waarnemen dat bij de lijn, tenminste de antwerpse tram, bijna niemand betaalt (en als er dan al eens iemand betaalt, dan is het meestal ne naieve autochoon, of ne toerist die denkt dat hij in London zit), en ik er nogal zeker van ben dat niet iedereen een abonnement heeft (en de kans op controle is daar zeer klein, en als er al zijn, dan worden ze nog op voorhand aangekondigd).
Hoe ben jij zeker wie wel of niet een abonnement heeft?

Citaat:
Trouwens de chauffeurs (de buschauffeurs dan) hebben als opdracht om niemand te controleren.
Een vriend die buschauffeur is in Antwerpen zegt dat dit dikke zever is.
Die controleert iedereen die opstapt.
(Hij begroet ook iedereen die opstapt.)

Laatst gewijzigd door artisjok : 10 april 2012 om 19:22.
Oud 10 april 2012, 20:23   #108
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ben jij zeker wie wel of niet een abonnement heeft?
De negenproef is natuurlijk de minimale ontvangsten aan ticket/abonnementsgelden van de lijn. Plus hun intentie, teneinde hun cashflow wat te verhogen, toch een beetje van de zwartrijders te recupereren.
Maar kom, een beetje krediet moet ik misschien geven. Weet ook niet juist hoe gul de overheid is met het uitdelen van gratis, of kwasi gratis abonnementen.

Citaat:
Ofwel werkt Uwe vriend niet voor de lijn, ofwel is hij de grote uitzondering, ofwel bent ge wat uit Uwe duim aan het zuigen.
Oud 10 april 2012, 20:38   #109
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar hebben we dat anecdotisch argumenteren weer.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2012, 20:58   #110
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
De negenproef is natuurlijk de minimale ontvangsten aan ticket/abonnementsgelden van de lijn. Plus hun intentie, teneinde hun cashflow wat te verhogen, toch een beetje van de zwartrijders te recupereren.
Maar kom, een beetje krediet moet ik misschien geven. Weet ook niet juist hoe gul de overheid is met het uitdelen van gratis, of kwasi gratis abonnementen.
Zo'n epistel om te vertellen dat je niet zeker weet wie wel en wie niet een abonnement heeft.

Citaat:
Ofwel werkt Uwe vriend niet voor de lijn, ofwel is hij de grote uitzondering, ofwel bent ge wat uit Uwe duim aan het zuigen.
Geef dan bewijs voor : "Trouwens de chauffeurs (de buschauffeurs dan) hebben als opdracht om niemand te controleren. "

Laatst gewijzigd door artisjok : 10 april 2012 om 20:58.
Oud 10 april 2012, 21:00   #111
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Daar hebben we dat anecdotisch argumenteren weer.
Dat is geen argument.
Ik weet dat wat Bob beweert dikke zever is.
Ik vertel hem hoe ik dat weet.
Oud 10 april 2012, 23:00   #112
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tamam Bekijk bericht
Haha ja, en vaak kijken ze nogal schitig rond want controleurs kennen dit truukje. Mensen met een railpas en balpen in de hand in aanslag genieten niet echt van hun rit.
Maar als ze v.d. bus stappen en hun truukje is gelukt dan zijn ze wel tevreden

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 03:19   #113
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar ernstig. Zoals gij daar kunt waarnemen dat ze proberen zwart te rijden (alhoewel de kans op ne controleur op de trein is hoog), zo kan ik waarnemen dat bij de lijn, tenminste de antwerpse tram, bijna niemand betaalt (en als er dan al eens iemand betaalt, dan is het meestal ne naieve autochoon, of ne toerist die denkt dat hij in London zit), en ik er nogal zeker van ben dat niet iedereen een abonnement heeft (en de kans op controle is daar zeer klein, en als er al zijn, dan worden ze nog op voorhand aangekondigd). Trouwens de chauffeurs (de buschauffeurs dan) hebben als opdracht om niemand te controleren.
ha voil�*! dat is wat ik ook ervaar. Ik ben dan die naieve autochtoon;
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 06:26   #114
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
ha voil�*! dat is wat ik ook ervaar. Ik ben dan die naieve autochtoon;
Wat ervaar je?
Dat mensen hun abonnement niet ontwaarden.
Oud 11 april 2012, 10:50   #115
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo'n epistel om te vertellen dat je niet zeker weet wie wel en wie niet een abonnement heeft.
Weet dan wel met zekerheid dat de inkomsten van de lijn gewoonweg ondermaats zijn, en niet stroken met het aantal reizigers.

Citaat:
Geef dan bewijs voor : "Trouwens de chauffeurs (de buschauffeurs dan) hebben als opdracht om niemand te controleren. "
Bewijs uit het ongerijmde "Stap op een bus, en betaal niet, en de buschauffeur zal niet reageren"
Een vriend buschauffeur verwoorde het dan misschien iets anders. Hij zegde, dat hem gezegd was, om geen aktie te ondernemen als iemand niet betaalde.

BTW Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat men hier niet wil/durft sluitend te controleren. In London bvb is de controle in de metro veel sluitender.
En als men hier dan al eens boeten uitdeelt, dan wordt het merendeel doodleuk niet betaald.

Laatst gewijzigd door Bob : 11 april 2012 om 10:56.
Oud 11 april 2012, 16:56   #116
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen argument.
Dat noemen we dus argumenteren...
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 17:16   #117
HRobin
Minister

HRobin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat ervaar je?
Dat mensen hun abonnement niet ontwaarden.
Een abonnement ontwaarden?

Is het niet voldoende om dat abonnement te laten zien?
Ontwaarden doe je toch met een rittenkaart/strippenkaart?
HRobin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2012, 17:41   #118
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
Een abonnement ontwaarden?

Is het niet voldoende om dat abonnement te laten zien?
Ja, als je op de bus opstapt.
Op de tram moet je het zelfs niet laten zien.
Daarmee dat sommigen denken dat dit allemaal zwartrijders zijn.
Citaat:
Ontwaarden doe je toch met een rittenkaart/strippenkaart?
Ja.
Oud 11 april 2012, 18:38   #119
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is geen argument.
Door te zeggen dat uwe vriend buschauffeur iedereen kontroleert, en alsof dat nog niet genoeg is, hij vriendelijk tegen iedereen ne goede dag zegt.
Wat is dat nu voor populistische zever. Doe de proef, en stap op een bus, zonder ook maar iets te laten zien. En als de buschauffeur toch een opmerking maakt (wat me zou verwonderen), doe dan of ge hem niet hoort.
Oud 11 april 2012, 20:14   #120
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Door te zeggen dat uwe vriend buschauffeur iedereen kontroleert, en alsof dat nog niet genoeg is, hij vriendelijk tegen iedereen ne goede dag zegt.
Wat is dat nu voor populistische zever.
Waarom is dat populistische zever?

Citaat:
Doe de proef, en stap op een bus, zonder ook maar iets te laten zien. En als de buschauffeur toch een opmerking maakt (wat me zou verwonderen), doe dan of ge hem niet hoort.
In Kortrijk stap je in geen geval op zonder betalen. Proefondervindelijk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be