Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2012, 11:40   #20581
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb net beslist om de rest van dit weekend in Zeeland door te brengen, met Belgische nummerplaat.
Hun economie wat steunen en het begrotingstekort wat opvullen. Nobel om de buren wat ondersteuning te geven. Zo hoort het.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 11:42   #20582
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartelx Bekijk bericht
Hun economie wat steunen en het begrotingstekort wat opvullen. Nobel om de buren wat ondersteuning te geven. Zo hoort het.
Wij Belgen gaan nu eenmaal zonder frigobox op weekend.

Dus ja, ik zal na het weekend weer reden tot kankeren hebben m.b.t. de Nederlandse keuken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 11:42   #20583
bartelx
Parlementslid
 
bartelx's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2012
Berichten: 1.942
Standaard

Eentje voor de Belgen-xenofoben. Bedankt vrienden.

Citaat:
Hoe Leterme de Nederlanders 16,8 miljard euro lichter maakte.

dm De Belgische onderhandelaars van de Fortisdeal met Nederland in 2008 zijn het eens met het oordeel dat het Nederlands parlement deze week velde over Wouter Bos, toenmalig minister van Financiën. 'Bos wist eigenlijk niet waarover het ging en maakte zware strategische fouten.'

De Nederlandse Tweede Kamer bracht deze week een vernietigend oordeel uit over de strategie van Wouter Bos (PvdA), toenmalig minister van Financiën, bij de koop en nationalisatie van de Nederlandse Fortisbank. De commissie besluit dat Bos, als hoofdverantwoordelijke, in 2008 zware fouten heeft gemaakt. Bos zou zich hebben laten 'rollen' door de Belgen en veel te veel betaald hebben. Een pijnlijk verdict voor Bos, die na het sluiten van de deal liet uitschijnen dat de Belgen zich in het ootje hadden laten nemen door de Nederlanders.

Enkele Belgische onderhandelaars van toen, die De Morgen contacteerde, zijn niet verrast door het eindoordeel van het Nederlandse parlement. "Bos koos van in het begin de verkeerde strategie", zegt een van hen. "Hij wist bovendien niet goed waarover het ging."

Bos heeft minstens drie strategische fouten gemaakt, vertellen enkele Belgische protagonisten. Zo kwam Bos ongevraagd hulp en geld aanbieden op zondag 28 september. De Belgen en Luxemburgers zaten toen samen in de Wetstraat 16 om de bank erbovenop te helpen. Vier miljard euro had hij veil voor Fortis Nederland. In de week erna slikt hij dat aanbod weer in en breekt hij zijn woord. Die gebroken belofte wekt het wantrouwen van de Belgen, wat later de onderhandelingen enorm zal bemoeilijken. "Dat was zijn tweede grote fout", zegt een expert uit het financiële team.

De derde fout van Bos heeft betrekking op de zogenaamde 'kettingzaagstrategie' waarvoor hij koos. "Hij wilde de Nederlandse belangen van Fortis gewoon doorknippen van de rest, terwijl dat in werkelijkheid zeer moeilijk was", herinnert een aanwezige zich. "De integratie van de Belgische en Nederlandse delen was immers al vrij ver gevorderd. Deze nodeloze operatie zou de Nederlandse belastingbetaler nog vele miljarden euro extra kosten, bovenop de bijna 17 miljard euro. Wij wisten dat al, Bos leek het niet te beseffen."

De échte deal werd uiteindelijk in dertig minuten gesloten door de toenmalige premiers van België en Nederland, Yves Leterme (CD&V) en Jan-Peter Balkenende (CDA). Nederland legde daar 16,8 miljard op tafel voor Fortis Nederland.

Gecontacteerd door De Morgen, verwees Bos enkel naar het rapport van de parlementaire onderzoekscommissie voor de juiste weergave van de feiten. Leterme wou wel reageren: "De uitspraken van Bos destijds dat Nederland als overwinnaar uit de bus kwam en met de goede delen aan de haal ging, zijn te voortvarend gebleken, maar niemand is in staat om dergelijke zaken goed te voorspellen. Wij hebben altijd gevonden dat we in België dit goed voorbereid en afgerond hebben. Wij zijn niet over één nacht ijs gegaan."

De Morgen - vandaag.
bartelx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 12:04   #20584
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wij Belgen gaan nu eenmaal zonder frigobox op weekend.

Dus ja, ik zal na het weekend weer reden tot kankeren hebben m.b.t. de Nederlandse keuken.
Niet vergeten als u moet betalen de rekening te checken. Maar goed, het zijn tenslotte uw centen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 12:05.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 12:31   #20585
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen dat kunt u niet. Oranje verwijst symbolische duidelijk naar een persoon.En meer bepaald naar Willem van Oranje.
Kuch. Orange was een graafschap. De Nederlandse vorm van de naam is Oranje, net zoals we in onze taal ook spreken over "de hertogen van Bourgondië". Soms vervalt de titel van historische personen, wat evenwel niet betekent, in tegenstelling tot uw bewering, dat er geen verband meer zou zijn met de plaats waarvan sprake. Men spreekt bijvoorbeeld niet alleen over "hertog Jan", maar ook gewoon van "Jan van Brabant".

Daarnaast blijf ik uw opmerking onzinnig, daar de adel zich graag allerlei titels toe-eigent. De Nederlandse is daar geen uitzondering op, maar de Belgische heeft daar ook haar best in gedaan. In de loop van de 19e eeuw bijvoorbeeld heeft heel wat "nieuwe adel" naar een historische legitimatie gezocht van hun adelbrieven. Daartoe werden oude titels bovengehaald, alhoewel er geen sprake is van overerving door een ononderbroken lijn. Ook werden dubbele familienamen bedacht of werden Vlaamse familienamen volledig of gedeeltelijk verfranst.

Kortom, als u met scherp schiet - wat uw goed recht is en waarin ik u zelf kan volgen, daar ik in hart en nieren een republikein ben -, wees dan consequent en stel het allemaal aan de kaak. Niet alleen uit opportunistische redenen, als een stok om de hond te slaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 12:37   #20586
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wij Belgen gaan nu eenmaal zonder frigobox op weekend.

Dus ja, ik zal na het weekend weer reden tot kankeren hebben m.b.t. de Nederlandse keuken.
Zij, de buur-Belgen, niet.
En zij, mijn familie-Belgen ook niet.
Behoren zij dan niet tot, wij, de Belgen?
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 13:10   #20587
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Zij, de buur-Belgen, niet.
En zij, mijn familie-Belgen ook niet.
Behoren zij dan niet tot, wij, de Belgen?
Ja, ook u bent Belg, heel Molenbeersel trouwens.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 13:46   #20588
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ja, ook u bent Belg, heel Molenbeersel trouwens.
Maar zoals ik aanhaalde gaan die Belgen ook wel eens met zo'n box op vakantie
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 13:48   #20589
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Maar zoals ik aanhaalde gaan die Belgen ook wel eens met zo'n box op vakantie
Sommige wel, en u hebt mijn toestemming.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 13:58   #20590
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Maar zoals ik aanhaalde gaan die Belgen ook wel eens met zo'n box op vakantie
Foute Belgen misschien?..

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 13:59   #20591
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Foute Belgen misschien?..

Jeff
Ja, misschien N-VA'ers ofzo
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 14:01   #20592
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Sommige wel, en u hebt mijn toestemming.
Een beter antwoord was geweest: " sorry dat mijn stereotypering wederom niet klopt.. "

Maar omdat toe te geven vereist karakter, en dat heb jij duidelijk niet Henrike!.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 14:04   #20593
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ja, misschien N-VA'ers ofzo
Aha realistische "Belgen" dus...
Dat soort mensen kan ik (een Nederlander) wel waarderen..

Altijd beter dan die cliniclowns Henrinke, en systemke uit het oosten.

Jeff
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 14:06   #20594
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Een beter antwoord was geweest: " sorry dat mijn stereotypering wederom niet klopt.. "

Maar omdat toe te geven vereist karakter, en dat heb jij duidelijk niet Henrike!.

Jeff
Ik zie iedere zomer weer colonnes caravans op de autosnelwegen naar het zuiden, en jawel, 90% zijn Nederlanders en ze hebben allemaal een frigobox bij. Erger nog, een zal uien en andere levensmiddelen behoort ook tot de standaard uitrusting op reis.
Waarom denkt u dat men bijvoorbeeld in Duitsland maximum 5 liter brandstof als reserve mag meevoeren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 14:10   #20595
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Niet dat het iets uitmaakt...
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 15:03   #20596
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zie iedere zomer weer colonnes caravans op de autosnelwegen naar het zuiden, en jawel, 90% zijn Nederlanders en ze hebben allemaal een frigobox bij. Erger nog, een zal uien en andere levensmiddelen behoort ook tot de standaard uitrusting op reis.
Ja, en dan? Is dat nu een belangrijke ideologische splijtzwam, het al dan niet gebruiken van frigoboxen?

Voor de n-de keer: wat een ongelooflijke zeikdraad.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 14 april 2012 om 15:03.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 16:29   #20597
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. Orange was een graafschap. De Nederlandse vorm van de naam is Oranje, net zoals we in onze taal ook spreken over "de hertogen van Bourgondië". Soms vervalt de titel van historische personen, wat evenwel niet betekent, in tegenstelling tot uw bewering, dat er geen verband meer zou zijn met de plaats waarvan sprake. Men spreekt bijvoorbeeld niet alleen over "hertog Jan", maar ook gewoon van "Jan van Brabant".

Daarnaast blijf ik uw opmerking onzinnig, daar de adel zich graag allerlei titels toe-eigent. De Nederlandse is daar geen uitzondering op, maar de Belgische heeft daar ook haar best in gedaan. In de loop van de 19e eeuw bijvoorbeeld heeft heel wat "nieuwe adel" naar een historische legitimatie gezocht van hun adelbrieven. Daartoe werden oude titels bovengehaald, alhoewel er geen sprake is van overerving door een ononderbroken lijn. Ook werden dubbele familienamen bedacht of werden Vlaamse familienamen volledig of gedeeltelijk verfranst.

Kortom, als u met scherp schiet - wat uw goed recht is en waarin ik u zelf kan volgen, daar ik in hart en nieren een republikein ben -, wees dan consequent en stel het allemaal aan de kaak. Niet alleen uit opportunistische redenen, als een stok om de hond te slaan.
Orange was eerst en vooral een stad. Maar als we over Oranje spreken, maken we de associatie niet met Orange, maar met Willem van Oranje.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 17:36   #20598
Van Poppel
Gouverneur
 
Geregistreerd: 18 augustus 2009
Berichten: 1.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Voor de n-de keer: wat een ongelooflijke zeikdraad.
Hoezo zeikdraad? Het is juist goed dat we in dit topic de culturele en etnische verschillen onder de loep kunnen nemen.

Als er destijds in Rwanda een topic "Een Tutsi-journalist getuigt: Hutu's en Tutsi's gaan niet samen" had bestaan, dan zou het daar niet zo gruwelijk uit de hand zijn gelopen.
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 19:01   #20599
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik heb net beslist om de rest van dit weekend in Zeeland door te brengen, met Belgische nummerplaat.
Jij hebt daar niets verloren. Ze kunnen jou daar best missen. Of begint de crisis misschien ook op jou in te werken en ga je naar Nederland om lekker te profiteren van de goedkopere prijzen? Of heb je misschien heel hoge aspiraties, zoals Nederland onderricht geven in "savoir vivre", vermits je jezelf op dat vlak als een expert beschouwt.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 19:05   #20600
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Jij hebt daar niets verloren. Ze kunnen jou daar best missen. Of begint de crisis misschien ook op jou in te werken en ga je naar Nederland om lekker te profiteren van de goedkopere prijzen? Of heb je misschien heel hoge aspiraties, zoals Nederland onderricht geven in "savoir vivre", vermits je jezelf op dat vlak als een expert beschouwt.
Nederlanders hebben geen 'savoir vivre'. Dat is zonder meer duidelijk. Ze hebben niet eens een juridisch geweten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 april 2012 om 19:09.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be