![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen? | |||
JA, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
8 | 19,51% |
JA, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
5 | 12,20% |
JA, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 34,15% |
NEE, en ik ben katholiek |
![]() ![]() ![]() |
4 | 9,76% |
NEE, en ik ben niet-katholiek christen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
NEE, en ik ben niet-christen |
![]() ![]() ![]() |
7 | 17,07% |
Andere of geen mening |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,32% |
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#381 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Jeugdig enthousiasme is altijd "te", maar dat is uiteindelijk ook goed. Laat de "vaste rustigheid" maar voor de latere jaren, maar dan geen "berustenheid" die immers het geloof op meer en beter doodt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#382 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2012 om 00:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#383 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft niets te maken met groepsdenken, maar alles met afkeer van hypocrisie. Wenn schon, denn schon. Zoals Nietzsche die er fier op was te stammen van een geslacht "dat ernst maakte met het Christendom".
Als men atheïst is, wel dan helemaal. Als men Christen is, dan ook helemaal. Citaat:
Citaat:
Volgens het katholicisme is Jezus geen tieneridool waar men "fan" van is. (Voor de islam trouwens ook niet, maar dat is een andere kwestie.) Lennon was een atheïst die radicaal inging tegen de boodschap van de Katholieke Kerk (ook al voelt hij zich misschien ook geïnspireerd door een vage 'Christelijke ethiek'). Het is dus vrij hypocriet van hem te recupereren om de jongeren te paaien die niet meer naar een "saaie mis" willen. Als men zo diep de broek laat zakken, zal men nooit respect bij jongeren afdwingen. In de moskee wordt er nooit enige toegeving gedaan: geen ballonnen, geen liedjes, gewoon het gebed in al zijn soberheid zoals dat in de tijd van de Profeet (vrede zij met hem) wordt gebeden. En de jongeren blijven toestromen en laten er hun rapmuziek en hun tieneridolen, althans voor de duur van het gebed, voor in de steek.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#384 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik koester de twijfel Kallikles. In dat opzicht zal ik dus anders zijn dan u of Jan, of mijn vriend die overschakelde naar de Orthodoxie. Gelijkaardige verlangens merk ik hier, verlangens die ik respecteer daar niet van. Ik respecteer dat men duidelijkheid wil in het geloof, geen Cherry-picking. Alleen, ik zie zovele waarheden. Wat ik echter ook meen te zien is dat hoe meer overtuiging van het eigen gelijk er is, hoe meer het leed het lot van de mens zal zijn. Mijn 'houvast' �*s mijn twijfel.
Lennon wordt door sommigen een atheïst genoemd, door andere een boeddhist, een christen of een Agnost. Ja, ik geloof dat je gelijk hebt dat het niet nodig is een show van een mis te maken om jongeren te trekken. Het katholicisme staat hier wel voor een moeilijke situatie, want de weg die men gekozen heeft verlaten voor een oudere weg zou wel eens diegenen kunnen afstoten die wel graag Lennon horen in de mis of desnoods die ballonnetjes wel appreciëren. Niet iedereen verlangt de 'comfortzone' van de formele liturgie. In missen in Latijns America komen er heel vaak populaire liedjes tevoorschijn, gespeeld met gitaar enzo. En toch is hier het christendom 'populair', en juist daardoor ook bij de jongeren. De strakke weg volgen zal ook heel wat mensen doen afhaken. Het is ook verkeerd m.i. om te concluderen dat mensen afhaken in het westen juist omwille van het ontbreken van die 'strakheid'. Een religie is geen statisch gegeven, en daarom ook is er geen unieke juiste weg. Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2012 om 01:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#385 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als men niet weet en niet pretendeert te weten...dan ook 'helemaal'? Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2012 om 01:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#386 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Johan Lennon over de hemel
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#387 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het werd ingevoerd opdat de priesters geen andere erfgenamen zouden hebben, en hun erfenis dus naar de kerk zou gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#388 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 11:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#389 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=50
![]() Citaat:
Organized religion is the root of all evil.
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#390 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat was het niet.
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#391 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk wel.
![]() |
![]() |
#392 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#393 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welles-nietes-discussies lossen niets op.
Als ik zeg dat het concept niet in de Bijbel voorkomt, is dat een uitdaging aan al zij die het tegendeel beweren, om met Bijbelfragmenten af te komen die het tegendeel bewijzen. Ik wens jou veel succes! In het alternatief, neem gewoon een electronische versie van de Bijbel in PDF, doe CTRL-F (Find), tik "Drie-eenheid" en je zal als reactie krijgen "Geen resultaten gevonden". Quod erat demonstrandum!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#394 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk zegt hij dat met zoveel woorden. U kent uw eigen Heilige schrift niet.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 14:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#395 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor uw info: het is geschreven dat christenen niet moeten inzitten met wat ze morgen gaan eten. Denk je dat dit betekent dat je niet meer naar de winkel moet gaan?
![]() |
![]() |
![]() |
#396 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[17] Toen Hij zich op weg begaf, kwam er iemand aanlopen. Hij knielde voor Hem neer en vroeg Hem: ‘Goede Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [18] Maar Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. [19] De geboden kent u: Niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, niet vals getuigen, niemand oplichten, uw vader en uw moeder eren.’ [20] Hij zei Hem: ‘Meester, aan dat alles heb ik mij van jongs af gehouden.’ [21] Jezus keek hem aan en ging van hem houden. Hij zei Hem: ‘Aan één ding ontbreekt het u nog: ga verkopen wat u hebt en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.’ [ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#397 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
[17] Toen Hij zich op weg begaf, kwam er iemand aanlopen. Hij knielde voor Hem neer en vroeg Hem: ‘Goede Meester, wat moet ik doen om deel te krijgen aan het eeuwig leven?’ [18] Maar Jezus zei tegen hem: ‘Waarom noemt u Mij goed? Niemand is goed, alleen God. [19] De geboden kent u: Niet doden, geen echtbreuk plegen, niet stelen, niet vals getuigen, niemand oplichten, uw vader en uw moeder eren.’ [20] Hij zei Hem: ‘Meester, aan dat alles heb ik mij van jongs af gehouden.’ [21] Jezus keek hem aan en ging van hem houden. Hij zei Hem: ‘Aan één ding ontbreekt het u nog: ga verkopen wat u hebt en geef het aan de armen, en u zult een schat hebben in de hemel. Kom dan terug om Mij te volgen.’ Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 april 2012 om 14:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#398 |
Banneling
|
![]() Heeft Jezus het celibaat opgelegd (voor geestelijken ofzo)?
Laatst gewijzigd door Mam : 15 april 2012 om 14:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#399 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk je dat ik zulke overstap kon maken als ik de twijfel en de skepsis niet zou koesteren? Mijn atheïsme werd niet opgeheven met de islam, maar kreeg zijn juiste plaats: het gewelddadige iconoclasme t.o.v. alle afgoden is de eerste stap van de islam. "La illaha" is dan ook het eerste deel van de islamitische geloofsbelijdenis. Je moet beginnen met een gewelddadig atheïsme. Het gaat mij dus niet om doctrinale zuiverheid, orthodoxie, duidelijke en strenge waarheden - dat zijn voor mij alleen maar even zovele afgoden - maar om oprechtheid. En in de Katholieke Kerk die ik in mijn jeugd heb gekend heb ik zeer veel onoprechtheid, hypocrisie, machtswellust en tsjevenstreken gezien. Als men vanuit een oprechte démarche van openheid John Lennon of gelijk wie de Kerk binnenbrengt, geen probleem. Op dezelfde manier geloof ik dat atheïstische denkers als Nietzsche, Marx, Cocteau, ... de islamitische beleving alleen kunnen verrijken en aanscherpen. Waar ik alleen maar misprijzen voor heb, is "tof doen" met als doelstelling de jongeren te paaien. Je kan het vergelijken met de toffe, populaire leraar versus de strenge & rechtvaardige. In het begin vond je de toffe toffer, tot als je diens persoonlijkheid leerde kennen, en dan besefte je dat die "toffe leraar" een machts- en aandachtsgeile overjaarse puber was die zijn leerlingen verraadde en eigenlijk alleen maar de meiden in de klas in zijn bed probeerde te krijgen, terwijl de strenge en rechtvaardige zich onbaatzuchtig opofferde voor zijn leerlingen. Citaat:
Citaat:
Dan heb ik veel meer respect voor authentieke Christenen als Chavez en de bevrijdingstheologen die zich binnen de Kerk situeren, maar diametraal andere keuzes maken dan de hiërarchie. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#400 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
27 Alles is mij toevertrouwd door mijn Vader, en niemand dan de Vader weet wie de Zoon is, en wie de Vader is, dat weet alleen de Zoon, en iedereen aan wie de Zoon het wil openbaren. Mt 11:27 (Lc 10:22) En daarnaast: 9 Maar het is zoals geschreven staat: ‘Wat het oog niet heeft gezien en het oor niet heeft gehoord, wat in geen mensenhart is opgekomen, dat heeft God bestemd voor wie hem liefheeft.’ 10 God heeft ons dit geopenbaard door de Geest, want de Geest doorgrondt alles, ook de diepten van God. 11 Wie is in staat de mens te kennen, behalve de geest van de mens? Zo is alleen de Geest van God in staat om God te kennen. 12 Wij hebben niet de geest van de wereld ontvangen, maar de Geest die van God komt, opdat we zouden weten wat God ons in zijn goedheid heeft geschonken. 1 Kor 2:9-12
![]() |
![]() |