Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Mogen Katholieke priesters trouwen?
JA, en ik ben katholiek 8 19,51%
JA, en ik ben niet-katholiek christen 5 12,20%
JA, en ik ben niet-christen 14 34,15%
NEE, en ik ben katholiek 4 9,76%
NEE, en ik ben niet-katholiek christen 0 0%
NEE, en ik ben niet-christen 7 17,07%
Andere of geen mening 3 7,32%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 april 2012, 13:07   #421
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Je kunt Jezus' leer volgen. Het is echter onmogelijk om in deze tijd Christus zélf te volgen (zoals hij de jongeman vroeg).
Wanneer men het heeft over 'Jezus volgen', dan is dit in de betekenis van 'zijn precepten volgen'.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 17:38   #422
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Geen één fatsoenlijk argument gezien tegen het huwelijk, behalve het is altijd zo geweest, dus....

Het tekort aan priesters is o.a. veroorzaakt door het celibataire regel...gewoon een vraag & aanbod kwestie..liever geen priester dan een gehuwde priester ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 20:12   #423
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Geen één fatsoenlijk argument gezien tegen het huwelijk, behalve het is altijd zo geweest, dus....
Wie gebruikt er als argument "het is altijd zo geweest"?
Oud 17 april 2012, 20:36   #424
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wie gebruikt er als argument "het is altijd zo geweest"?
Inno in het begin van de draad..enfin daar kwam zijn redenatie feitelijk op neer...
Oud 17 april 2012, 21:50   #425
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het tekort aan priesters is o.a. veroorzaakt door het celibataire regel...gewoon een vraag & aanbod kwestie..liever geen priester dan een gehuwde priester ?
Er werd ook niet gevraagd om argumenten tegen een gehuwd priesterschap aan te brengen. Wel werd uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn van resp. gehuwd en ongehuwd priesterschap. In een eerder bericht heb ik al aangegeven dat er goede argumentatie voor de beide vormen bestaat.

En neen, het loslaten van de celibataire regel zal niet leiden tot een invulling van het priestertekort. In de orthodoxe Kerk van Griekenland bijvoorbeeld kampt men al vele jaren met een gebrek aan priesters, alhoewel er voor de parochiale dienst alleen onder gehuwde mannen gerecruteerd wordt (of mannen die zullen trouwen voor hun priesterwijding). Het blijkt immers niet zo eenvoudig te zijn om in deze tijd vrouwen te vinden die als "presbytera" (priestervrouw) door het leven willen gaan. De echtgenote zijn van een priester is immers niet hetzelfde als de wederhelft van een rechter, een politieagent, een leraar of een ander openbaar ambt. Het vergt veel meer van de vrouw en dat op allerlei terreinen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 21:51   #426
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inno in het begin van de draad..enfin daar kwam zijn redenatie feitelijk op neer...
Neen, dat staat er helemaal niet. Wat hij schrijft, is veel genuanceerder dan uw vluchtig oordeel.
Oud 18 april 2012, 18:08   #427
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U vergeet: de notabel Nikodemus; Johanna, de vrouw van Chuzas, rentmeester van Herodes; Erastus, de beheerder van de stedelijke financiën in Rome (Paulus); Theofilus, vermoedelijk een hooggeplaatste Romeinse ambtenaar (Paulus); Lydia, zakenvrouw uit het textielstadje Thyathira in Macedonië (Paulus), enz.

Dus er waren zeker ook begoede mensen onder de eerste bekeerlingen, maar het gros bestond uit de onderste lagen van de maatschappij. Dat bleef zeer lange tijd het geval. De evangelies waren dan ook zeer eenvoudige geschriften geschreven voor eenvoudige mensen en gepredikt waarschijnlijk door even eenvoudige mensen (sermo sordidus).
Ook deze mening zou wat moeten worden 'ge-updated' volgens de laatste bevindingen.

De traditionele stelling dat de christenen bestonden uit een brede laag van allerarmsten en een bovenlaag rijken, zou, volgens Provoost, (*) moeten genuanceerd worden.

In zijn boek 'De Eerste christenen' (Davidsfonds, 2009), zegt hij het volgende op blz. 25:

"Recent onderzoek heeft echter aangetoond dat de eerste christenen – vermoedelijk al vanaf de eerste decennia - in bijna alle sociale lagen en beroepstakken te vinden waren. …/… We mogen aannemen dat in de steden vooral handelswerklieden, kleine ondernemers, en detailhandelaars zich aangesproken voelden door het christendom. Verder was er nog een kleine top van patriciërs, intellectuelen ambtenaren, kooplieden en grondbezitters, bij wie bijeenkomsten gehouden konden worden en die bijgevolg de meeste geestelijke leiders leverden."

Interessant is dat hij een overzicht geeft van de beroepen van de eerste christenen, begraven in Rome . Het is slechts een indicatie natuurlijk, want niet alle graven van de eerste christenen in Rome zijn gekend, maar het geeft wel een idee van een mogelijke stand van zaken (in Rome wel te verstaan) op dit punt.

1 Steenbewerking en bouw: 20,06%
2 Riviertransport en vishandel: 9,11%
3 Graanhandel en bakkers: 8,34%
4 Metaalbewerking en –handel: 6,42%
5 Water en wijnhandel: 5,77%
6 Huidbewerkers en schoenhandel: 5,65%
7 Schrift en cultuur: 4,11%
8 Diverse handelszaken: 3,98%
9 Landbouw, landleven: 3,72%
10 Geneesheren en dierenartsen: 3,47%
11 Banken, administratie, notariaat: 3,34%
12 Vleeshandelaars en spekslagers: 2;82%
13 Textielbewerking: 2,31%
14 Kappers en kledingszaken: 2,31% (sic)
15 Spektakel: 2,31% (sic bis)
16 Tuinbouw en fruithandel: 1,54%
17 Voeding en keuken: 1,41%
18 Beeldende kunsten: 1,41% (sic)
19 Bewakers en concierges: 1,28%
20 Houtbewerking: 1,16%
21 Arbeiders: 1,16% (sic)
22 Schilders: 0,9%
23 Wegentransport: 0,77%
24 Rietbewerkers en mandenmakers: 0,64%

(*)
Arnold Provoost is emeritus erehoofddocent 'vroegchristelijke archeologie' aan de K.U. Leuven

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2012 om 18:14.
Oud 18 april 2012, 18:28   #428
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er werd ook niet gevraagd om argumenten tegen een gehuwd priesterschap aan te brengen. Wel werd uitgelegd wat de voor- en nadelen zijn van resp. gehuwd en ongehuwd priesterschap. In een eerder bericht heb ik al aangegeven dat er goede argumentatie voor de beide vormen bestaat.

En neen, het loslaten van de celibataire regel zal niet leiden tot een invulling van het priestertekort. In de orthodoxe Kerk van Griekenland bijvoorbeeld kampt men al vele jaren met een gebrek aan priesters, alhoewel er voor de parochiale dienst alleen onder gehuwde mannen gerecruteerd wordt (of mannen die zullen trouwen voor hun priesterwijding). Het blijkt immers niet zo eenvoudig te zijn om in deze tijd vrouwen te vinden die als "presbytera" (priestervrouw) door het leven willen gaan. De echtgenote zijn van een priester is immers niet hetzelfde als de wederhelft van een rechter, een politieagent, een leraar of een ander openbaar ambt. Het vergt veel meer van de vrouw en dat op allerlei terreinen.
Er zullen dan wel minder schadeclaims moeten betaald worden aan pedoslachtoffertjes...

Maar je hebt wel gelijk, de RKK teloorgang is onomkeerbaar geworden..een paar decennia geleden had men de neergang nog wat kunnen afremmen met gehuwde priesters/vrouwelijke priesters...nu is het helemaal te laat..
Oud 18 april 2012, 21:58   #429
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je hebt wel gelijk, de RKK teloorgang is onomkeerbaar geworden..een paar decennia geleden had men de neergang nog wat kunnen afremmen met gehuwde priesters/vrouwelijke priesters...nu is het helemaal te laat..
Teloorgang...?

De Kerk gaat niet ten onder. In het Westen moet de Kerk evenwel een grote schoonmaak ondergaan doordat heel wat geestelijken en leidende figuren zelf de modernistische weg hebben opgegaan. Een weg ten dode. Het ambt openstellen voor vrouwen zal daar niets aan verhelpen, daar het fundamenteel in tegenspraak is met Jezus' handelswijze.
Oud 19 april 2012, 07:43   #430
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Teloorgang...?

De Kerk gaat niet ten onder. In het Westen moet de Kerk evenwel een grote schoonmaak ondergaan doordat heel wat geestelijken en leidende figuren zelf de modernistische weg hebben opgegaan. Een weg ten dode. Het ambt openstellen voor vrouwen zal daar niets aan verhelpen, daar het fundamenteel in tegenspraak is met Jezus' handelswijze.
Jezus heeft wel mannelijke apostelen aangesteld volgens de evangelisten. Maar nergens zegt Jezus dat vrouwelijke apostelen verboden zijn.

In één der apocriefe evangeliën wordt er zelfs een vrouw verkozen boven Petrus om haar wijsheid. Petrus, kan er niet mee lachen. Maar hij wordt terecht gewezen door een andere apostel die zegt: "als de Heer Maria verkozen heeft, wie ben jij dan om dit te betwisten?" Nu zijn de apocriefe evangeliën zeer oud. Er moet dus al zeer vroeg een traditie geweest zijn in de eerste kerk, waarin ook vrouwen een belangrijke rol speelden, ook bij de recrutering en het veldwerk en tevens in de ceremoniën vermits Paulus zich genoodzaakt ziet te zeggen 'dat vrouwen moeten zwijgen'. Dat betekent dus dat reeds zeer vroeg, ettelijke vrouwen in de prille kerk niet zwegen. Nochtans schijnt hun rol belangrijk te zijn geweest. Wij vinden dit terug in de brieven van diezelfde Paulus waar hij menige vrouw groet bijvoorbeeld in zijn Brief aan de Romeinen, hetgeen impliceert dat zij een belangrijke functie hadden. Deze rol van de vrouw werd teruggedrongen door 'de Grote Kerk'. Ten onrechte volgens mij. Net zoals de kerk ten onrechte het celibaat blijvend verplichtend heeft gemaakt. Jezus echter zag er geen probleem in dat Petrus getrouwd was. De apostel Filippus was ook getrouwd.

Natuurlijk, of de opheffing van het celibaat het aantal priesters massaal zal doen terugkomen, is nog maar de vraag. Maar slechter dan nu (in het Westen wel te verstaan) voor wat de priesterroepingen betreft, kan het nog maar moeilijk gaan. Ik denk dat, hoe dan ook, de kerk hier de celibaatsverplichting zal moeten loslaten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2012 om 08:05.
Oud 19 april 2012, 09:28   #431
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In één der apocriefe evangeliën ....

Jammer hé, dat Browns laatste boek niet meer over de stoute Kerk gaat, vind je niet?

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 09:28.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2012, 10:08   #432
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht

Jammer hé, dat Browns laatste boek niet meer over de stoute Kerk gaat, vind je niet?
Uw antwoord is niet heel verstandig. U gooit de apocriefe evangeliën en Dan Brown op één hoop. En dat is zeer onwijs en goedkoop. Zo is het evangelie van Thomas ook een apocrief evangelie. En minstens even oud, of zelfs ouder dan Mattheus of Lucas zoals we deze geschriften nu kennen. Het evangelie van Thomas werd trouwens ook gebruikt door de allereerste christenen.

Natuurlijk was het vrij eenvoudig om iets apocrief te noemen wanneer de kerk de Canon ging vastleggen. Het was de kerk die subjectief heeft beslist of iets apocrief was of niet. Zo was het Evangelie van de Ebionieten waarschijnlijk een 'oude' Mattheus. Dus veel ouder dan de Mattheus die we nu kennen. Maar de doctrinaire kerk (toen begon het al) heeft er wel zorg voor gedragen dat dit soort boeken vakkundig 'verdwenen'. Todat er af en toe weer eens eentje opduikt. Tot grote spijt van de man in Rome waarschijnlijk.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2012 om 10:13.
Oud 19 april 2012, 10:08   #433
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Uw antwoord is niet heel verstandig. U gooit de apocriefe evangeliën en Dan Brown op één hoop.
Nee, ik gooi jouw argumentatiewijze vanuit apocriefen en de argumentatiewijze van Brown vanuit de apocriefen op één hoop.
Oud 19 april 2012, 10:15   #434
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik gooi jouw argumentatiewijze vanuit apocriefen en de argumentatiewijze van Brown vanuit de apocriefen op één hoop.

Ik heb niets met Dan Brown te maken. Mensen zoals u misbruiken de naam Dan Browen om de apocriefe evangeliën in een slecht daglicht te stellen. Meestal zijn dit mensen die aprioristisch denken vanuit een bepaalde hoek, meestal de hoek van het gekende dogmatisch katholieke denken. Mensen zoals u dus.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2012 om 10:18.
Oud 19 april 2012, 10:18   #435
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb niets met Dan Brown te maken.
Maar je doet hem wel na.

Citaat:
Mensen zoals u misbruiken de naam Dan Browen om de apocriefe evangeliën in een slecht daglicht te stellen.
Dat doe enkel jij. In je polemiek rond Orange als prinsbisdom erg het wel erg duidelijk dat jouw argumentatie vooral knip-en-plakwerk is zonder enig inzicht.

Citaat:
Meestal zijn dit mensen die aprioristisch denken vanuit een bepaalde hoek
En wat denk je zelf?
Oud 19 april 2012, 10:27   #436
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar je doet hem wel na.

Dat doe enkel jij. In je polemiek rond Orange als prinsbisdom erg het wel erg duidelijk dat jouw argumentatie vooral knip-en-plakwerk is zonder enig inzicht.

En wat denk je zelf?
Ik doe niemand na. Volgens mij hebt u nooit een apocrief evangelie gelezen. Laat staan dat u deze materie ernstig bestudeerd hebt. U ratelt wat voorgekauwde praat af over Dan Brown, en u denkt dan dat mensen daar nog in trappen. Men heeft nu lang genoeg de mensen wijsgemaakt vanuit officiële kerkelijke hoek dat apocriefe evangeliën van nul en generlei waarde waren. Niets is minder waar. En steeds meer wetenschappelijke werken bewijzen dit weer. Natuurlijk als u, als doctrinair katholiek, clichés blijft papegaaien, dan is het ook niet verwonderlijk dat u bent blijven steken in de gedachten uit de tijd van toen de Canon werd vastgelegd.

Iedereen bezondigt zich aan knip en plakwerk. Dat is nu eenmaal zo in het digitaal tijdperk. Voor mijn part moogt u de informatie ook gaan opzoeken in een of andere bibilotheek.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2012 om 10:27.
Oud 19 april 2012, 10:34   #437
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik doe niemand na. Volgens mij hebt u nooit een apocrief evangelie gelezen. Laat staan dat u deze materie ernstig bestudeerd hebt.
Ik heb ze gelezen, ik heb ze ook tot op zekere hoogte bestudeerd. Niet diepgaand natuurlijk, maar dat is beter dan iemand voor wie bestuderen knip-en-plakwerk betekent.
Citaat:
Men heeft nu lang genoeg de mensen wijsgemaakt vanuit officiële kerkelijke hoek dat apocriefe evangeliën van nul en generlei waarde waren.
In Christelijke context, waar het hier over ging, hebben ze sowieso minder waarde.
Citaat:
Niets is minder waar. En steeds meer wetenschappelijke werken bewijzen dit weer.
De meeste wetenschappelijke studies lijken nochtans te bevestigen dat de meeste van recentere datum zijn.

Citaat:
Natuurlijk als u, als doctrinair katholiek, clichés blijft papegaaien, dan is het ook niet verwonderlijk dat u bent blijven steken in de gedachten uit de tijd van toen de Canon werd vastgelegd.
Ik ben noch katholiek, noch doctrinair. Ik vind echter dat de katholieke Kerk katholiek moet blijven, het orthodox Jodendom orthodox en de Soenni Islam Soennitisch.

Citaat:
Iedereen bezondigt zich aan knip en plakwerk. Dat is nu eenmaal zo in het digitaal tijdperk. Voor mijn part moogt u de informatie ook gaan opzoeken in een of andere bibilotheek.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 10:36.
Oud 19 april 2012, 10:42   #438
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb ze gelezen, ik heb ze ook tot op zekere hoogte bestudeerd. Niet diepgaand natuurlijk, maar dat is beter dan iemand voor wie bestuderen knip-en-plakwerk betekent.
Ik heb ze allemaal gelezen. En bestudeerd. En dat is nogal wat anders dan uw oppervlakkig en belachelijk cliché over Dan Brown.

Citaat:
In Christelijke context, waar het hier over ging, hebben ze sowieso minder waarde
Volgens de mini-expert en doctrinair katholiek die u dan bent.
Citaat:
De meeste wetenschappelijke studies lijken nochtans te bevestigen dat de meeste van recentere datum zijn.
Het is nog maar de vraag van welke datum de evangelies zijn. Daar is ook niet iedereen het over eens.

Citaat:
Ik ben noch katholiek, noch doctrinair. Ik vind echter dat de katholieke Kerk katholiek moet blijven, het orthodox Jodendom orthodox en de Soenni Islam Soennitisch.
En als het dat niet is, maakt u ons wat anders wijs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 19 april 2012 om 10:46.
Oud 19 april 2012, 10:45   #439
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oud 19 april 2012, 10:47   #440
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb ze allemaal gelezen. En bestudeerd. En dat is nogal wat anders dan uw oppervlakkig en belachelijk cliché over Dan Brown.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be