![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#201 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#202 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het is geen stropop, het is een argument dat jij blijkbaar niet weerlegd krijgt. Veel vaag geblaat over stropoppen, drogredenen, en balansen, maar als puntje bij paaltje komt, krijgen we toch niet veel concreet materiaal te zien he.
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#203 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik kan je misschien beter doorverwijzen naar een boek dat het wel kan. Misschien de cursus Inleiding tot de Wijsbegeerte die Acco nog steeds drukt? Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 12:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#204 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat voor mij dan ook genoeg zegt. Het is namelijk de grote kwestie die aangekaart wordt in lezingen over de middeleeuwen, ook in het middelbaar geloof ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#205 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik zal dat boek inderdaad gaan lenzen. Maar toch heb ik nog een vraagje. je zegt nu zelf. Dat rationeel denken de uitoefening van de rede is, en de rede. Maar rationeel denken is toch ook zoiets als, argumenten met elkaar afwegen, voor en nadelen met elkaar afwegen. De kansen dat het echt zo kan zijn met elkaar afwegen. Kortom: het logisch denken, en als je die definitie hebt dan rationeel-denken dan is er weinig rationeel aan het geloof in iets bovennatuurlijks, toch? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#206 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 12:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#207 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is simpelweg kansen met elkaar afwegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#208 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Geloof in God kan irrationeel zijn en kan rationeel zijn. Chesterton stelde ooit eens dat geloof zonder rede slechts bijgeloof was. De Katholieke Kerk bijvoorbeeld heeft (had?) als eigen leer de neothomistische leer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#209 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee hoor.
Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#210 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarbij moet jij toch wat duidelijker worden hoor, jij zegt dat geloof in god zowel irrationeel als rationeel kan zijn, maar geef eens voorbeelden wanneer geloof in god of iets bovennatuurlijks rationeel kan zijn? Zonder die voorbeelden of goede definities van dat, vind ik het maar wazig gelul. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#211 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het gaat me trouwens meer om de stelling dat gelovigen per definitie irrationeel (en bij doortrekking "dom" en "achterlijk") zouden zijn. Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 13:17. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#212 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#213 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zie geloof in god of iets bovennatuurlijks als een innerlijke beleving, dat puur voor jezelf is. Wetenschap heeft daar niets mee te maken, voor mensen die niet geloven in iets bovennatuurlijks is het zo irrationeel als maar kan, maar voor iemand die daar sterk in gelooft kan het rationeel en heel logisch zijn, aangezien hij of zij het zelf meemaakt, de innerlijke beleving voelt. Is dat soms wat je bedoeld?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#214 |
Europees Commissaris
|
![]() Mijn mening? Ik denk dat beide posities verdedigbaar zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#215 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#216 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Mij gaat het vooral eigenlijk om wat meer wederzijds respect. Gelovigen als geheel afdoen als "achterlijke dommeriken" of iets soortgelijks, of atheïsten als geheel afdoen als "immorele schurken" lijkt mij erg onconstructief, het is een tijdsverspilling die bevordering op andere vlakken belemmert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#217 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Daarbij, mensen die een religie aanhangen zijn ook vrij achterlijk, nihilisten wel te verstaan, ze denken niet verder dan een menselijk wezen en het is nog een man ook, genaamd: *god*, dat is zo beperkt als maar kan. Spirituele daarentegen zijn vaak erg interessant, hen geloof is dan ook vaak puur voor henzelf een eigen innerlijke beleving. En dan heb ik het natuurlijk niet over van die bergkristalhippies. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#218 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
De Christelijke God wordt in één van zijn personen als een man aanzien, maar dat wordt door bepaalde humanisten als een positief humanistisch element van het Christendom aanzien. Er is trouwens in bepaalde heterodoxe kringen een traditie om God als vrouw af te beelden, als Sofia. Diezelfde sofia keert ook terug in orthodoxe kringen, als personificatie van de Heilige Wijsheid zonder een goddelijke persoon te zijn. ![]() Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 19 april 2012 om 13:45. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#219 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn allemaal menselijke concepten, waarom moet god of iets bovennatuurlijks perse een mens zijn? Wat weten wij mensen daar nu vanaf? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#220 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Die zijn dus eveneens crimineel bezig wegens o.a. weigeren van hulp aan personen in nood . Citaat:
Pastoors hebben op regelmatige basis uitgebreid contact met mekaar, en biechten zelfs bij mekaar.... Citaat:
Misschien is het geen hedendaagse religie, maar in de Islampraktijk zijn eremoorden er niet echt ver naast. Klasseren onder godsdienstvrijheid?
![]() |
![]() |