Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2012, 21:10   #101
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Is ook onzin ze hebben geen wet (heb ik hier al duidelijk bewezen)
t' is dan ook een nieuwe hé.

Nu van kracht.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:15   #102
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
t' is dan ook een nieuwe hé.

Nu van kracht.
Toon die wet eens.

Citaat:
Un avertisseur de radar...100% légal

Les nouveaux avertisseurs de radars sont nommés outils d'aide �* la conduite; ils fonctionnement exactement comme les anciens avertisseurs de radars décrits ci-dessous.
Un appareil avertisseur de radar est un objet tout simple qui utilise:
- une technologie légale : le GPS, qui permet �* l'avertisseur de radar de connaitre �* chaque instant la position du véhicule, sa vitesse, sa direction etc.
- des informations publiques : les positions des radars fixes, les positions estimées ou récurentes des radars mobiles. Ces informations sont publiques et légales, la preuve en est l'existence même de ce site internet.

L'appareil connait donc la position des radars présents dans sa base de donnée et leur limitation de vitesse, et lorsque votre véhicule s'approche d'une position radar connue il vous fait signe et vous avertit
Avantages, c'est légal, et surtout très fiable tant que la base de donnée est �* jour.
Inconvénients, il faut que la base de donnée soit �* jour, et la position des radars mobiles n'est pas toujours répértoriée dans les bases de données de radars...

Un avertisseur de radar, �* la différence d'un détecteur de radar, ne détecte rien (détecteur de radar), ne brouille rien (anti radar)... il se contente de mettre en corrélation des données publiques sur la position des radars avec la position réelle de votre véhicule calculée par géopositionnement (GPS).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 21:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:17   #103
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Toon die wet eens.
Verbod op signalering van snelheidscontroles op navigatiesystemen ook van toepassing voor de Nederlandse reiziger
Net als in een aantal andere Europese landen is het ook in Frankrijk verboden om gebruik te maken van apparatuur waarop de flitslocaties (snelheidscontroles) staan aangegeven. Dit geldt nu niet meer alleen voor de radardetectors maar ook voor navigatiesystemen die met GPS werken.

Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles. Slechts de als “gevaarlijk” aangeduide zones mogen worden weergegeven. De fabrikant van het GPS systeem kan de gebruiker informeren hoe deze het apparaat kan updaten zodat de snelheidcontroles in Frankrijk niet meer gemeld worden.

Nieuw uitgebrachte GPS systemen op de Europese markt geven de gevaarlijke zones reeds aan. Mensen die een nieuw navigatiesysteem aanschaffen worden in winkels geïnformeerd over deze aanpassing.
Sinds de nieuwe wetgeving van kracht is houden aanbieders als TomTom en Garmin zich bezig met updates voor reeds aangekochte apparatuur, zodat de toegestane gevaarlijke zones kunnen worden weergegeven.
De nieuwe regelgeving werkt niet met terugwerkende kracht. Bestuurders die al over een GPS systeem beschikten waarop wordt gewaarschuwd voor mobiele en vaste meetapparatuur, kunnen niet schuldig worden gesteld aan een overtreding. Zij kunnen de signalering van de snelheidscontroles in werking laten zolang het apparaat geen update nodig heeft. Na een update zullen de gevaarlijke zones worden weergegeven.

Meer informatie
- Franse Ambassade in Nederland: www.ambafrance-nl.org
- ANWB: www.anwb.nl

Bron: Franse Verkeerspolitie / Franse Ambassade in Nederland – Februari 2012
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:19   #104
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

T' is repressie hé.
Dat gaat steeds verder en verder.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:22   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Verbod op signalering van snelheidscontroles op navigatiesystemen ook van toepassing voor de Nederlandse reiziger
Net als in een aantal andere Europese landen is het ook in Frankrijk verboden om gebruik te maken van apparatuur waarop de flitslocaties (snelheidscontroles) staan aangegeven. Dit geldt nu niet meer alleen voor de radardetectors maar ook voor navigatiesystemen die met GPS werken.

Uiteraard mag een navigatiesysteem gewoon gebruikt worden in Frankrijk, maar het is verboden om deze te gebruiken in combinatie met vermelding van vaste en mobiele locaties van snelheidscontroles. Slechts de als “gevaarlijk” aangeduide zones mogen worden weergegeven. De fabrikant van het GPS systeem kan de gebruiker informeren hoe deze het apparaat kan updaten zodat de snelheidcontroles in Frankrijk niet meer gemeld worden.

Nieuw uitgebrachte GPS systemen op de Europese markt geven de gevaarlijke zones reeds aan. Mensen die een nieuw navigatiesysteem aanschaffen worden in winkels geïnformeerd over deze aanpassing.
Sinds de nieuwe wetgeving van kracht is houden aanbieders als TomTom en Garmin zich bezig met updates voor reeds aangekochte apparatuur, zodat de toegestane gevaarlijke zones kunnen worden weergegeven.
De nieuwe regelgeving werkt niet met terugwerkende kracht. Bestuurders die al over een GPS systeem beschikten waarop wordt gewaarschuwd voor mobiele en vaste meetapparatuur, kunnen niet schuldig worden gesteld aan een overtreding.
Zij kunnen de signalering van de snelheidscontroles in werking laten zolang het apparaat geen update nodig heeft. Na een update zullen de gevaarlijke zones worden weergegeven.

Meer informatie
- Franse Ambassade in Nederland: www.ambafrance-nl.org
- ANWB: www.anwb.nl

Bron: Franse Verkeerspolitie / Franse Ambassade in Nederland – Februari 2012
Onzin. Gewoon blabla om de mensen daar van af te raden er is helemaal geen wet. Rechters steunen zich op wetten niet op ambassades of anwb die iets verkondigen zonder bron van WET.

Die GPS-dingen worden zelfs standaard ingebouwd in Franse wagens.

Lees je overigens wat je citeert ?

http://www.controleradar.org/detecteur-de-radar.html
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 21:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:28   #106
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onzin. Gewoon blabla om de mensen daar van af te raden er is helemaal geen wet. Rechters steunen zich op wetten niet op ambassades of anwb die iets verkondigen zonder bron van WET.

Die GPS-dingen worden zelfs standaard ingebouwd in Franse wagens.

Lees je overigens wat je citeert ?

http://www.controleradar.org/detecteur-de-radar.html
Het gaat om de gewone navigatie systemen. Je leest toch nog eventjes mee hoop ik?

Als de Franse politie en ambassades dat zo zegt dan zal het wel zo zijn zeker?

Of moet ik u als betrouwbare bron nemen?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:45   #107
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Begint allemaal uit de hand te lopen nietwaar?
Allemaal begonnen met kleine boetes. Steeds hoger. Steeds geavanceerder. Steeds driester. Steeds repressiever.

Dat is de logische evolutie in gedachtengang. Steeds opnieuw een stapje verder op het vorige.

Dus denk geen 2 keer, maar 100 keer alvorens je meer repressie wenst.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:00   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het gaat om de gewone navigatie systemen. Je leest toch nog eventjes mee hoop ik?
Natuurlijk ik heb er twee in elke wagen eentje, en die blijven legaal.

Citaat:
Als de Franse politie en ambassades dat zo zegt dan zal het wel zo zijn zeker?
Neen, want die hebben helemaal geen wetgevende macht.

Waar blijft de WET die ik vroeg ?

Citaat:
Of moet ik u als betrouwbare bron nemen?
Zoek het dan zelf op hé.

Ik heb de bron gegeven, kun je geen Frans ?

Citaat:
Avertisseurs de radars : la loi change.

Les nouveaux appareils s'appellent désormais des outils d'aide �* la conduite, et restent 100% légaux. Les avertisseurs doivent �* présent être mis �* jour pour rester légaux. Toutes les infos sont disponibles en cliquant ici.
Citaat:
http://www.controleradar.org/mise-a-jour-avertisseur

Mots clés : ActualitésAvertisseur de radar Loi

C'est officiel, les avertisseurs de radars sont désormais interdits. Dorénavant, seuls les outils d'aide �* la conduite sont autorisés. Mais les deux appareils sont identiques, et une simple mise �* jour de votre ancien avertisseur (interdit) peut le transformer en un outil d'aide �* la conduite (autorisé). Quels appareils sont concernés?

Mise �* jour de mon avertisseur de radar
Souvenez-vous de l'imbroglio de 2011, lorsque le gouvernement a voulu interdire les avertisseurs, puis a du faire machine arrière, et finalement s'est entendu avec un certains nombre de constructeurs d'avertisseurs de radars pour définir un nouvel appareil. Ce nouvel appareil est l'outil d'aide �* la conduite, une version décolorée de l'avertisseur, puisque moins précise et inondée de fausses alertes (zone dangereuse, pas de radar). Ce nouvel appareil satisfait le gouvernement, qui tue l'efficacité des avertisseurs, et les fabricants, qui gardent leur business et continuent �* vendre leur produit même si moins efficace. A partir de maintenant, seuls les appareils classés comme Outils d'aides �* la conduite sont autorisés; suite au Décret no 2012-3 du 3 janvier 2012 applicable au 5 janvier 2012, les avertisseurs sont interdits.

Mais que devient votre ancien avertisseur de radar? Tout dépend du constructeur, et de la mise �* jour que vous allez faire.

Mettre �* jour un avertisseur de radar
Seuls les fabricants ayant signé le protocole avec le gouvernement permettent la mise �* jour de leurs anciens avertisseurs de radars pour les transformer en outil d'aide �* la conduite. La mise �* jour n'est qu'une simple modification logicielle de l'appareil. Voici la liste des fabricants permettant la mise �* jour :

•Coyote : mise �* jour automatique
•Navirad : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Avertinoo : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Eco & Logic : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Inforad : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Road Pilot : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Takara : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Telmap : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
•Wikango : mise �* jour en téléchargeant depuis votre ordinateur la nouvelle version logicielle
Tous les appareils de ces maques, une fois la mise �* jour effectuée, échappent aux sanctions : ils sont devenus des outils d'aide �* la conduite et sont autorisés.

Avertisseurs de radar : mise �* jour impossible
Certains constructeurs n'ont pas signé le protocole et se retrouvent aujourd'hui dans une situation difficile : leurs appareils sont désormais illégaux, et ils n'ont pas encore mis en place de solution pour les mettre �* jour et les rendre légaux. On peut citer en particulier :

•TomTom : informations sur les mises �* jour TomTom radar
•Garmin : pas de mise �* jour
Evidemment ces constructeurs d'avertisseurs de radars travaillent d'arrache pied pour rendre leurs appareils conformes en les transformant en outils d'aide �* la conduite. Il est donc fort probable que dans les jours �* venir, une mise �* jour soit disponible au téléchargement sur votre ordinateur pour rendre vos avertisseurs �* nouveau utilisables. En attendant ils devient interdit de les utiliser comme avertisseur mais il est peu probable que les forces de l'ordre vous donnent une infraction pendant cette période de transition et de flou.

Les GPS intégrés au véhicules
Le cas de GPS intégrés au tableau de bord est épineux; en théorie, le constructeur automobile doit vous fournir un CD ou DVD de cartographie, ou vous permettre en atelier agréé de mettre �* jour la cartographie de votre GPS pour le rendre conforme. Pour le moment, personne n'est vraiment prêt. Mais dans la pratique, les forces de l'ordre ne pourront pas vérifier que votre GPS de bord est conforme, ils n'en ont pas le droit. Pas de panique donc.

Les logiciels sur smartphone, iphone et assimilés
Ces logiciels ne sont pas conforme, et il est probable que le gouvernement contraigne les distributeurs (Apple Store, Android Market etc) �* ne plus distribuer ces logiciels. Dans la pratique, utiliser un de ces logiciels sera difficilement punissable puisque les forces de l'ordre n'ont pas le droit de vérifier le contenu de votre smartphone ou tablette. Mais ils pourront vous mettre une amende si vous l'utilisez au volant. Leur utilisation est donc ambiguë. Dans tous les cas, si vous souhaitez utiliser un de ces logiciels, ne tardez pas �* vous le procurer : il est probable qu'ils ne soient plus téléchargeables sur les sites officiels prochainement.

Avertisseur de radar et forces de l'ordre
Que faire en cas de contrôle des forces de l'ordre? Si vous avez un appareil conforme, un outil d'aide �* la conduite neuf ou un avertisseur mis �* jour, vous ne craignez rien (en théorie) : montrez juste au forces de l'ordre le certificat de mise en conformité (disponible avec la mise �* jour).

Si vous avez un vieil avertisseur non mis �* jour, méfiance : la sanction de 1500€ et six points perdus est énorme. Passé les premières semaines de clémence des forces de l'ordre, vous pourriez avoir une mauvaise surprise. Il pourrait être opportun de changer d'appareil ou d'utiliser une solution alternative (avertisseur de radar sur smartphone).

Si vous utilisez votre GPS intégré au tableau de bord, ou votre smartphone, ne vous laissez pas influencer : les forces de l'ordre n'ont pas le droit de vérifier les logiciels installés dans vos appareils, ni vérifier une quelconque mise �* jour. Ils ne pourront pas prouver que vous utilisez un éventuel logiciel interdit, vous ne serez pas punissable pour cela. Au pire, vous risquez une sanction pour utilisation de téléphone portable au volant; mais la sanction de 135€ et trois points perdus est sans commune mesure avec celle de 1500€ et moins six points si vous avouez utiliser un avertisseur interdit.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 22:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:09   #109
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Natuurlijk ik heb er twee in elke wagen eentje.


Neen, want die hebben helemaal geen wetgevende macht.

Waar blijft de WET die ik vroeg ?


Zoek het dan zelf op hé.

Ik heb de bron gegeven, kun je geen Frans ?
Ik denk dat jij uw frans eens moet bijwerken.
Natuurlijk mag je blijven navigatie gebruiken; maar ze moeten bijgewerkt worden. M.a.w. de locaties van flitspalen moeten er uit.

Allee duidelijker kan toch niet?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:15   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat jij uw frans eens moet bijwerken.
Natuurlijk mag je blijven navigatie gebruiken; maar ze moeten bijgewerkt worden. M.a.w. de locaties van flitspalen moeten er uit.

Allee duidelijker kan toch niet?
Die locaties van flitspalen doe ik er uit op knopdruk, simpeler kan toch niet ?
En met een ander kaartje of even CD-inladen zitten ze er knips weer in.
Vluchtig geheugen ken je dat ?
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:17   #111
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die locaties van flitspalen doe ik er uit op knopdruk, simpeler kan toch niet ?
En met een ander kaartje of even CD-inladen zitten ze er knips weer in.
Vluchtig geheugen ken je dat ?
Het gaat er om dat het strafbaar is geworden.
Uiteraard gaat iedereen dat omzeilen, en gaan de Fransen incasseren.

Maar wat betreft repressie begint dat toch al verregaand te worden.
Vind u niet?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:19   #112
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik denk er sterk aan nooit meer in Frankrijk te rijden, nochtans een mooi land maar toch zo facistisch aan het worden.
En om naar Spanje te rijden moet je wel hé?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:24   #113
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het gaat er om dat het strafbaar is geworden.
Ik wacht best de eerste rechtzaak af. Kan ik weer lachen, zoals In D en Zwitserland.

In **Zwitserland is het ook al enkele jaren strafbaar op papier (van bepaalde ambtenaren), maar bij de eerste rechtzaak sprak de rechter de beschuldigde vrij omdat de wet nog altijd niet duidelijk genoeg was.

Citaat:
Uiteraard gaat iedereen dat omzeilen, en gaan de Fransen incasseren
Wat ze niet kunnen handhaven kunnen ze ook niet incasseren.
Behalve mss die Coyotes en consoorten die hebben geen andere functie als flitslocaties localiseren.

Citaat:
Maar wat betreft repressie begint dat toch al verregaand te worden.
Vind u niet?
Ik vind het verregaand maar vooral belachelijk.

**
Citaat:
http://www.brainstorm-community.info...avi_Urteil.pdf

Mittwoch 14. Mai 2008, Region Schaffhausen

Navigationsgeräte mit Radarwarnung erlaubt

Navigationsgeräte, die auch als Radarwarngeräte verwendet werden, sind im Rahmen der derzeitigen Rechtslage legal. Dies ist die Ansicht des Kantonsgerichts, das gestern in einem entsprechenden Fall entschieden hat.

VON jan hudec

Dass es gestern vor Kantonsgericht eher um die Sache ging als um eine Person, war von Anfang an deutlich. Denn der Angeklagte war gar nicht erst zur Verhandlung erschienen. Vorgesehen war das nicht. Verteidiger Robert Vogel entschuldigte sich denn auch dafür, dass sein Mandant den Termin «verschwitzt hat». Der 38-Jährige war am Grenzübergang Thayngen mit einem Navigationsgerät erwischt worden, das in der Lage ist, vor fixen Radarfallen zu warnen. Dafür wurden ihm 500 Franken Bussgeld aufgebrummt und das Gerät eingezogen, wogegen er Einsprache erhoben hat.

Weil der Sachverhalt ja klar sei und es nur um juristische Fragen gehe, beantragte Vogel trotz der Absenz seines Mandanten, die Verhandlung fortzuführen. Staatsanwalt Daniel Jenne beantragte dagegen, dass die Einsprache des Angeklagten wegen unentschuldigten Nichterscheinens zurückgezogen werden müsse. Richter Ernst Sulzberger entschied schliesslich, die Verhandlung fortzusetzen, zumal in diesem Fall auf die Anwesenheit des Angeklagten verzichtet werden könne, «denn eigentlich sitzt hier der <Amigo> vor Gericht», wie der Markenname des vom Angeklagten mitgeführten Navigationsgeräts lautet.

Unklare Rechtslage

Grundsätzlich gibt es zwei verschiedene Apparaturen, die vor Radarfallen warnen können. Zum einen Geräte, die Radarmessungen via Funk detektieren, zum anderen Navigationsgeräte, bei denen festinstallierte Blitzkästen vermerkt sind. Erstere Geräte sind laut Artikel 57b des Strassenverkehrsgesetzes verboten. Ob der Artikel aber auch auf Navigationgeräte angewendet werden darf, ist unklar (siehe auch SN vom 11. April 2008).

Die Plädoyers des Staatsanwalts und des Verteidigers nahmen denn auch auf obigen Artikel Bezug, wobei sie ihn in entgegengesetzter Richtung interpretierten. Im Kern sagt der Gesetzestext, dass «Geräte und Vorrichtungen, welche die behördliche Kontrolle des Strassenverkehrs erschweren, stören oder unwirksam machen können (z. B. Radarwarngeräte)», nicht verwendet werden dürfen.

Jenne argumentierte nun, dass Navigationsgeräte mit Radarwarnung den Sinn von Verkehrskontrollen unterlaufen würden. Zwar brächten sie die Verkehrsteilnehmer dazu, die Geschwindigkeit dort einzuhalten, wo gemessen würde, was an diesen Stellen auch besonders erwünscht sei. Allerdings gehe es nicht darum, die Geschwindigkeit nur an manchen Orten den gesetzlichen Richtlinien anzupassen. Es gelte nicht nur die Verkehrs-, sondern auch die Rechtssicherheit zu gewährleisten. Daher sei die Busse sowie der Einzug des Geräts gerechtfertigt.
Vogel führte ins Feld, dass sich die Navigationsgeräte von den konventionellen Radarwarnern grundlegend unterscheiden würden. Letztere seien potentiell imstande, vor allen Radarmessungen, also auch mobilen, zu warnen. Navigationsgeräte dagegen warnten nur bei fixen Messgeräten. Gerade die Standpunkte der Blitzkästen seien aber ohnehin bekannt respektive über legale Computersoftware für alle zugänglich. Das Navigationsgerät des Angeklagten sei somit nicht vom Verbot betroffen und er freizusprechen.

Erlaubt ist, was nicht verboten ist

Dies tat das Kantonsgericht denn auch. Der Angeklagte wurde freigesprochen, sein Navigationsgerät erhält er zurück, und die Verfahrenskosten fallen zu Lasten der Staatskasse. Sein Urteil begründete das Gericht damit, dass es unzulässig sei, das bestehende Gesetz auf diese Art der Navigationgeräte auszudehnen. «Und was nicht verboten ist, ist erlaubt», meinte Sulzberger.

Ausserdem stehe im Vordergrund von Verkehrskontrollen die Verkehrssicherheit, und diese werde durch die Navigationsgeräte mit Radarwarnung nicht eingeschränkt. Denn diese könnten keine mobilen Radarmessungen detektieren und ermöglichten es daher nicht, die erlaubte Geschwindigkeit ungefährdet zu überschreiten. Zudem seien die Geräte auch nicht imstande, Messungen zu stören, wie dies bei gewissen Radarwarnern der Fall sei. Und schliesslich verwendeten die Navigationsgeräte allgemein zugängliche Daten, die Standorte von Blitzkästen würden ja häufig auch von der Polizei bewusst bekanntgegeben.

Dieser Entscheid hat für Schaffhausen Konsequenzen: «Wir werden in der näheren Zukunft sicher keine derartigen Geräte mehr einziehen respektive deswegen Bussen aussprechen», erklärte Polizeirichter Jenne. Tatsächlich sei es nun Sache des Gesetzgebers, rechtliche Klarheit zu schaffen.
Ondanks bla-bla-Basis:
Citaat:
http://www.astra.admin.ch/dokumentat...e&msg-id=10094

Verbotene Radarwarngeräte auf GPS-Basis

Bern, 08.01.2007 - Immer mehr handelsübliche Modelle von GPS-Navigationsgeräten sind mit einem System ausgerüstet, welches die Automobilistinnen und Automobilisten mit grosser Präzision vor polizeilichen Geschwindigkeitskontrollstellen warnt. Verbinden sie ihr GPS mit einem Handy, sind die Eigentümer solcher Geräte sogar in der Lage, sich über die Zentrale eines entsprechenden Anbieters innert weniger Minuten gegenseitig vor temporären Polizeikontrollen zu warnen. Das Bundesamt für Strassen (ASTRA) macht Anbieter und Verkehrsteilnehmende darauf aufmerksam, dass solche Geräte den verbotenen Radarwarngeräten gleichgestellt und daher verboten sind.
GPS-Navigationsgeräte mit Radarwarnfunktion ermöglichen es den Fahrzeugführenden ungestraft zu schnell zu fahren. Nicht zuletzt "Raser" können davon profitieren: Für die Polizei wird die Erfassung der notorischen Schnellfahrer praktisch unmöglich.

Besonders stossend ist, dass gewisse Geräte in Verbindung mit einem Handy nicht nur vor Geschwindigkeitskontrollen warnen, sondern auch vor allgemeinen Polizeikontrollen auf der Strasse. Dadurch können sich beispielsweise flüchtende Straftäter der Verhaftung entziehen. Auch angetrunkene Automobilisten können Polizeikontrollen systematisch ausweichen. Statt kontrolliert und aus dem Verkehr gezogen zu werden, gefährden sie weiterhin die übrigen Verkehrsteilnehmenden.

GPS-Navigationsgeräte mit solchen Zusatzfunktionen dürfen gemäss Artikel 57b des Strassenverkehrsgesetzes (SVG) weder in Verkehr gebracht oder erworben noch in Fahrzeuge eingebaut, darin mitgeführt, an Autos befestigt oder in irgendeiner Form verwendet werden. Unter Inverkehrbringen versteht das SVG folgende Tätigkeiten: Herstellen, Einführen, Anpreisen, Weitergeben, Verkaufen sowie jedes weitere Abgeben und Überlassen.

Die Polizei und Zollbehörden stellen solche Geräte und Vorrichtungen sicher und erstatten Anzeige. Die Gerichte verfügen Busse und lassen die Geräte einziehen und vernichten.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 22:31.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:26   #114
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ik wacht best de eerste rechtzaak af.

In Zwitserland is het ook al enkele jaren strafbaar op papier (van bepaalde ambtenaren), maar bij de eerste rechtzaak sprak de rechter de beschuldigde vrij omdat de wet nog altijd niet duidelijk genoeg was.


Wat ze niet kunnen handhaven kunnen ze ook niet incasseren.
Behalve mss die Coyotes en consoorten die hebben geen andere functie als flitslocaties localiseren.


Ik vind het verregaand maar vooral belachelijk.

Wat betreft die coyotes.
Stel dat u met 2 op weg bent naar het zuiden, jullie rijden met enige km verschil achter elkander. U sms een berichtje waar u een flitspaal ziet naar uw kennis.
Vind u dat strafbaar gedrag?

Ik niet en de coyote werkt op dat systeem.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:34   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Wat betreft die coyotes.
Stel dat u met 2 op weg bent naar het zuiden, jullie rijden met enige km verschil achter elkander. U sms een berichtje waar u een flitspaal ziet naar uw kennis.
Vind u dat strafbaar gedrag?

Ik niet en de coyote werkt op dat systeem.
De rechtbank zal beslissen, heb je al rechtsuitspraken gevonden waar ze iemand met een coyote veroordeeld hebben ?

Ook een coyote kan helemaal niet vaststellen of die flitspaal of eender welke controle aktief is of werkt, het blijft software of een vaag hulpje.
Je kunt dus niet (veel) te snel -daar aan die POI- voorbij rijden omdat je weet dat die niet werkt. En dat is the point.

Zoals een passagier of mijn vrouw een klein radarpostje ziet staan en ik niet, verwittigd hij/zij mij is dat strafbaar ofwat ?

Ik ken nog altijd geen wet die zulke software verbiedt, want dan moet men hersenen verbieden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 22:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:40   #116
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De rechtbank zal beslissen, heb je al rechtsuitspraken gevonden waar ze iemand met een coyote veroordeeld hebben ?
Zo rap gaat dat nu ook weer niet.
Het vervelende als buitenlander is dat het onmiddelijke inning is, of je auto is verbeurd.
oké je kan een rechtszaak starten, maar dan is uw verlof al lang voorbij.

En daar speculeren ze waarschijnlijk weer op, de onmiddelijke inning en de rest zijn zorgen voor "veel" later.

Nu 1500 euro van mijn vakantie budget is veel.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:45   #117
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.462
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Zo rap gaat dat nu ook weer niet.
Het vervelende als buitenlander is dat het onmiddelijke inning is, of je auto is verbeurd.
Waar staat dat ? Hoe wordt je dan gepakt ?

Citaat:
oké je kan een rechtszaak starten, maar dan is uw verlof al lang voorbij
Natuurlijk start je desnoods een rechtzaak, wat hebben ze in de hand ?

Citaat:
En daar speculeren ze waarschijnlijk weer op, de onmiddelijke inning en de rest zijn zorgen voor "veel" later.

Nu 1500 euro van mijn vakantie budget is veel.
Dat is voor een radardetector niet voor onschuldige software.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 23 april 2012 om 22:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:46   #118
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De rechtbank zal beslissen, heb je al rechtsuitspraken gevonden waar ze iemand met een coyote veroordeeld hebben ?

Ook een coyote kan helemaal niet vaststellen of die flitspaal of eender welke controle aktief is of werkt, het blijft software of een vaag hulpje.
Je kunt dus niet (veel) te snel -daar aan die POI- voorbij rijden omdat je weet dat die niet werkt. En dat is the point.

Zoals een passagier of mijn vrouw een klein radarpostje ziet staan en ik niet, verwittigd hij/zij mij is dat strafbaar ofwat ?

Ik ken nog altijd geen wet die zulke software verbiedt, want dan moet men hersenen verbieden.
Ik weet niet, het lijkt me een serieus instrument voor mensen die veel op de baan zijn zoals ik.
Ik ben in elk geval op zoek naar dergelijke systemen, liefst zonder abonnement.
Quintezz, kwitango, coyote, stinger..ik zoek momenteel wat er het beste is.

Laatst gewijzigd door Mambo : 23 april 2012 om 22:47.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 08:06   #119
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Binnen niet al te lange tijd zullen de boeten vanaf 140 km/uur op de snelweg 2700 euro worden. Dat gaat nu al de ronde.
Uit uw duim gezogen vermoedelijk.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 08:47   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Uit uw duim gezogen vermoedelijk.
Volgens mij moet je naar een systeem van permanente boete. dus mobiliteit moet gestraft worden. Die strafmaat is gewoon functie van de snelheid.

Het model zou er alsvolgt kunnen uitzien. Als je 100km/u rijdt krijg je gewoon een soort filetaks aan uw rekker, reken op 1euor/10km
Vanaf je sneller rijdt vermenigvuldigt dat met per 10km met een coefficient van 1.1
Dus 120 = 1.21 of21% meer
140 wordt dan 45% duurder...


en zo bestraf en beboet je permanent. Je installeert daarvoor gewoon een GSM die in de auto zit, en die via een tracking en een GSMcoordinatenbijhoudt hoe snel je rijdt en per 10km uw rekening debiteert met 1euro of meer

Hoe eenvoudig kan het zijn ? Daarvoor heb je niet die permanente repressie nodig van die zwak begaafde brulapen in een blauw pakje die zich gedragen als een bende losgeslagen machtswellustelingen. Het is tijd dat we snelheid gewoon fiscaliseren, ipv culpabiliseren.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:57.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be