Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2012, 22:10   #1801
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Wel eens..zo lees ik.

Van de man die net hierboven mij verweet van te focussen op de excessen.......
"Wel eens..." staat voor niet voor "heel zelden", terwijl dat laatste wel op de excessen slaat waar u het over heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:11   #1802
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kunt u mij eens uitleggen wat volgens u "fundamentalistische christenen" zijn?

Bent u naar uw concept een "fundamentalist" omdat ik praktizerend traditioneel katholiek ben die instemt met het moreel en dogmatisch onderricht van de Kerk van Rome?
U weet goed dat je tweede zin onzin is.

Wanneer u een moslim fundamentalist aan het werk ziet, dan herkent u dat.

Welnu, vervang het woord moslim door christen en je bent goed op weg.

Sommige fundamentalisten ontsporen in daden, anderen niet. Beide soorten kunnen schadelijk zijn omdat de laatsten de eersten, zelfs passief, kunnen beïnvloeden.
Oud 23 april 2012, 22:12   #1803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U weet goed dat je tweede zin onzin is.
???

Ik stel u slechts een vraag. U ontwijkt die en wenst er schijnbaar geen antwoord op te geven.
Oud 23 april 2012, 22:13   #1804
JeeBee
Minister-President

Standaard

Voldoende is dit om te verstaan.
Oud 23 april 2012, 22:13   #1805
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer u een moslim fundamentalist aan het werk ziet, dan herkent u dat.

Welnu, vervang het woord moslim door christen en je bent goed op weg.

Sommige fundamentalisten ontsporen in daden, anderen niet. Beide soorten kunnen schadelijk zijn omdat de laatsten de eersten, zelfs passief, kunnen beïnvloeden.
Neen, ik herken het niet. Als er sprake is van een "moslimfundamentalist", dan wordt verwezen naar een bepaald gedrag dat ook geweld insluit. Daartoe beroepen die moslims zich op het voorbeeld van Mohammed, die tijdens zijn leven het geweld niet schuwde.

Christenen kunnen zich echter nooit beroepen op Jezus om geweld te rechtvaardigen. Jezus gebruikte geen geweld om anderen te bekeren. Mohammed echter wel.
Oud 23 april 2012, 22:14   #1806
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voldoende is dit om te verstaan.
Neen, ik begrijp u niet.
Oud 23 april 2012, 22:19   #1807
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bent u naar uw concept een "fundamentalist" omdat ik praktizerend traditioneel katholiek ben die instemt met het moreel en dogmatisch onderricht van de Kerk van Rome?
Rare vraag...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:19   #1808
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik begrijp u niet.
Wij u ook niet.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 23 april 2012, 22:20   #1809
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Rare vraag...
Inderdaad. Er valt daar evenwel heel gemakkelijk een mouw aan te passen.
Oud 23 april 2012, 22:21   #1810
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij u ook niet.
Dat kan best zijn. Alleen ben ik bereid het gerust nog eens uit te leggen, iets wat ik schijnbaar niet mag of kan verwachten van JeeBee.
Oud 23 april 2012, 22:27   #1811
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik kan abortus niet begrijpen. 't Is een te afschuwelijke misdaad. Net zomin kan ik begrijpen dat een moeder haar eigen pasgeboren kind in een vuilzak stopt en het door verstikking doodt. De daad is al is gruwelijk, terwijl het bij een late abortus vaak nog veel gruwzamer aan toegaat. Het kind wordt gedood en in stukken gereten.

Wel kan ik de uitzichtloze situatie inschatten waarin sommige ouders zich bevinden, maar nooit kan dit de moord op een onschuldig individu goedpraten. Soms kan er immers zoiets voorkomen als ongeregelde liefde. Sterke, bijna niet meer te controleren sentimenten die echter losgeslagen zijn en daardoor geen enkele morele toetsing meer kunnen doorstaan. De pijn, de angst, de ontreddering, ik kan het allemaal begrijpen. Niet echter waartoe het dan, in een vlaag van volledige zinsverbijstering toe leidt. De oplossing is in deze vele malen erger dan de 'kwaal'.
Beste Jan.

Ik ben het met je eens over je visie op abortus. Twijfel daar maar niet aan. Ik beschouw je zelfs als één van mijn beste virtuele vrienden, precies omdat we zo vaak op dezelfde lijn zitten met onze mening.

Maar...

Waar ik het oneens met je ben is dat ouders, weldegelijk hun dochter kunnen aanraden -noem het onder druk zetten als je wil- om abortus te plegen uit liefde voor hun dochter.

Mensen met een andere visie op abortus zoals bijvoorbeeld Raf, kunnen hun dochter weldegelijk uit liefde aanraden om abortus te plegen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat een kind krijgen op zeer jonge leeftijd een nefaste invloed zou kunnen hebben op de studie die ze op dat moment volgen.

Om een concreet voorbeeld te geven denk ik, dat het weldegelijk mogelijk is, dat wanneer een meisje in haar tweede jaar universiteit zit met uitzicht op een doktersdiploma, die ouders hun dochter aanraden om te aborteren, zodat ze haar droom om dokter te worden alsnog kan waarmaken.

Wie een kind heeft, moet nu eenmaal zijn prioriteiten verleggen en dat kan betekenen, kansen missen.

Ik kan dat begrijpen.

Ik keur het niet goed en zou het zelf anders proberen de problemen op te lossen, zodat een abortus niet gebeurd, maar mensen met een ander visie kunnen abortus zien als de beste oplossing uit liefde voor hun dochter.

Welke liefdevolle ouders zouden nu hun dochter een abortus aanraden -onder druk zetten- om haar te pesten?

Bovendien kan ik je vertellen dat vroeger, voor de abortuswet was goedgekeurd, heel vaak (lees: bijna wekelijks) dochters van notabelen (notarissen rechters, enz...) binnen een katholiek ziekenhuis, weldegelijk binnenkwamen voor een "curettage", zoals dat toen heette. De nonnekes zorgden daar wel voor. Niet voor gewone werkmensen, maar weldegelijk voor notabelen en rijken. Dat heb ik van mijn moeder, die hoofdverpleegster was in een katholiek ziekenhuis, met nachtdienst.

Zelfs zij konden het -voor sommigen dan- begrijpen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 22:36   #1812
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Waar ik het oneens met je ben is dat ouders, weldegelijk hun dochter kunnen aanraden -noem het onder druk zetten als je wil- om abortus te plegen uit liefde voor hun dochter.

Mensen met een andere visie op abortus zoals bijvoorbeeld Raf, kunnen hun dochter weldegelijk uit liefde aanraden om abortus te plegen. Ze kunnen bijvoorbeeld denken dat een kind krijgen op zeer jonge leeftijd een nefaste invloed zou kunnen hebben op de studie die ze op dat moment volgen.

Om een concreet voorbeeld te geven denk ik, dat het weldegelijk mogelijk is, dat wanneer een meisje in haar tweede jaar universiteit zit met uitzicht op een doktersdiploma, die ouders hun dochter aanraden om te aborteren, zodat ze haar droom om dokter te worden alsnog kan waarmaken.

Wie een kind heeft, moet nu eenmaal zijn prioriteiten verleggen en dat kan betekenen, kansen missen.

Ik kan dat begrijpen.
Paulus, ondertussen draai ik in Pro Vita al meer dan twintig jaar mee. Van nabij, waardoor ik al met allerlei vrouwen heb gesproken die omwille van een uiteenlopend aantal redenen een abortus hebben ondergaan. De meeste vrouwen worstelen met grote vragen en zitten met een enorm schuldbesef (voor alle duidelijkheid: wij praten hun niets aan; zij komen zelf tot ons met hun verhaal). Abortus is en blijft altijd een ingreep die veel verder gaat dan het loutere lichamelijke. 't Is iets waar een vrouw in haar diepste wezen wordt geraakt.

Als ouders hun dochter aanzetten tot een abortus omdat ze nog haar studies moet afmaken, is dat een vorm van ongeregelde liefde. Het sentiment haalt de bovenhand op de ware liefde. Zeker in onze tijd zijn er duizend en één mogelijkheden om, als zwangere vrouw, toch je studies af te maken, toch een loopbaan uit te bouwen. En het zou juist een uiting van diepe, ware, onberekende liefde zijn als ouders dan de helpende hand hun dochter reiken.

In onze middelbare afdeling hadden we trouwens enkele jaren geleden een dergelijke geval. De ouders hebben hun dochter niet onder druk gezet. Het meisje koos ervoor het kind te behouden. Welnu, ondertussen is het meisje een jonge vrouw geworden die aan een academische opleiding is begonnen. Haar ouders zorgen voor het kind, maar zodra ze er een gaatje in haar planning is, is ze ook aanwezig. En neen, het waren heus geen bemiddelde mensen. Wel mensen met een groot hart.
Oud 23 april 2012, 22:39   #1813
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Paulus, ondertussen draai ik in Pro Vita al meer dan twintig jaar mee. Van nabij, waardoor ik al met allerlei vrouwen heb gesproken die omwille van een uiteenlopend aantal redenen een abortus hebben ondergaan. De meeste vrouwen worstelen met grote vragen en zitten met een enorm schuldbesef (voor alle duidelijkheid: wij praten hun niets aan; zij komen zelf tot ons met hun verhaal). Abortus is en blijft altijd een ingreep die veel verder gaat dan het loutere lichamelijke. 't Is iets waar een vrouw in haar diepste wezen wordt geraakt.

Als ouders hun dochter aanzetten tot een abortus omdat ze nog haar studies moet afmaken, is dat een vorm van ongeregelde liefde. Het sentiment haalt de bovenhand op de ware liefde. Zeker in onze tijd zijn er duizend en één mogelijkheden om, als zwangere vrouw, toch je studies af te maken, toch een loopbaan uit te bouwen. En het zou juist een uiting van diepe, ware, onberekende liefde zijn als ouders dan de helpende hand hun dochter reiken.

In onze middelbare afdeling hadden we trouwens enkele jaren geleden een dergelijke geval. De ouders hebben hun dochter niet onder druk gezet. Het meisje koos ervoor het kind te behouden. Welnu, ondertussen is het meisje een jonge vrouw geworden die aan een academische opleiding is begonnen. Haar ouders zorgen voor het kind, maar zodra ze er een gaatje in haar planning is, is ze ook aanwezig. En neen, het waren heus geen bemiddelde mensen. Wel mensen met een groot hart.
Geef me wat tijd om daarover na te denken Jan.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 06:43   #1814
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik neem de werkelijkheid zoals ze is, niet zoals u ze ons zou willen voorstellen.

Zegt iemand die nog in god gelooft.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 06:45   #1815
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht

Zegt iemand die nog in god gelooft.
Jamaar, god bestaat hé Distel. Tik dat maar eens in in Google. 302 miljoen resultaten. Als dat geen bewijs is...

Citaat:
Oud 24 april 2012, 06:45   #1816
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedreigt de komst van nieuw leven dan het welzijn van de ouders?
Dat is perfect mogelijk. Nieuw leven brengt immers verantwoordelijkheden met zich mee, en niet iedereen is in een positie om die op te nemen zonder eigen welzijn in gedrang te brengen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 24 april 2012, 06:49   #1817
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, god bestaat hé Distel. Tik dat maar eens in in Google. 302 miljoen resultaten. Als dat geen bewijs is...

Laten we hopen dat god bestaat. Ik heb altijd al een pratende braamstruik gewild.
Oud 24 april 2012, 08:10   #1818
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bedreigt de komst van nieuw leven dan het welzijn van de ouders?
ja

http://www.guardian.co.uk/world/2011...?newsfeed=true

Citaat:
unwanted pregnancy does involve a heightened risk of mental health problems
Citaat:
about a third of women who have an unwanted pregnancy suffered depression and anxiety
Oud 24 april 2012, 08:13   #1819
Modjo
Parlementslid

Modjo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

God bestaat volgens menigen maar ik geloof er niet in. Geef mij dan eerder de leer van het boedhisme.
Modjo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 08:14   #1820
JeeBee
Minister-President

Standaard

Citaat:
Christenen kunnen zich echter nooit beroepen op Jezus om geweld te rechtvaardigen. Jezus gebruikte geen geweld om anderen te bekeren. Mohammed echter wel.
Waarop christenen zich in theorie al dan niet beroepen zal me worst wezen.

Ik herhaal, the proof of the pudding is the eating.

En ja, de geschiedenis is bloedrood gekleurd door christenen, van opperhoofd tot volgeling, en niet alleen door fundamentalisten.

Het is pas wanneer de macht van het instituut is beginnen afbrokkelen dat er beterschap is gekomen en actieve fundamentalisten een minderheid zijn gaan vormen.

Over de dubbele moraal van gisteren (?) - is het nu op gebied van sexualiteitsbeleving of abortus en alle aspecten van het leven - kan je nog alle dagen in de pers lezen en ook Paulus legt hierover hierboven getuigenis af.

Ik hoop dat je het licht van de zon niet ontkent.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be