Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 april 2012, 20:54   #20801
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

België doet het beter dan Nederland
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:06   #20802
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik ook niet.
OK, juillie krijgen dan gratis het ganse EU/NAVO-cirkus!
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:12   #20803
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Mijn weerzin tegen de PVV heeft niks met links of rechts te maken. Ik ben ook tegen massa-immigratie en een te machtige EU. Maar het gedrag en de opvattingen van veel PVV'ers zijn gewoon weerzinwekkend.
Misschien is het dan nuttig een onderscheid te maken tussen het ideeëngoed en bepaalde van de partijleden. In mensen kan men altijd teleurgesteld raken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:13   #20804
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het Oosten, waarom gaat u onderstaande vragen uit de weg en laat u ze systematisch onbeantwoord?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leeft graag in een land met verschillende culturen... Hoezo? Hoe beleeft u dat concreet?

U bent geen nationalist. Toch stelde ik u al eerder de vraag: hoe vult u nationalisme dan in?
Oud 23 april 2012, 21:27   #20805
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

Geert, alias Zorro. Redder der Bataven.
http://www.youtube.com/watch?v=WDTIjOWKG-4
Ik hoop dat u beseft dat hij een Limburger is.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 21:30   #20806
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Tja, Oosterlingen......
Oud 23 april 2012, 21:36   #20807
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tjongejonge sportief hoor. Een begrotingstekort NA bezuinigingen in je eigen land vergelijken met een begrotingstekort VOOR bezuinigingen in een buurland en dan doen alsof je 'het beter doet'.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 05:15   #20808
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik hoop dat u beseft dat hij een Limburger is.
Wat heeft dat ermee te maken ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 10:40   #20809
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het Oosten, waarom gaat u onderstaande vragen uit de weg en laat u ze systematisch onbeantwoord?
Ik beleef dit doordat ik regelmatig in contact kom met landgenoten die ofwel Frans ofwel (maar in mindere mate) Duits praten , een eigen culturele invulling geven maar toch landgenoten zijn. Ik vind dit een verrijking. Ook al omdat België een uniek land is waar het Latijnse zuiden en het Gemaanse noorden mekaar ontmoeten in één nationale staat. Dat vind ik geweldig. Ook al zijn er af ten toe akkefietjes. Dat juist maakt het leven boeiend en interessant.

Ik zou het door en door intriest vinden moesten wij met de saaie Hollanders één staat vormen. We hebben van die mensen niets te winnen, noch op taalgebied, noch op cultureel gebied, noch op economisch gebied, nog op het gebied van het staatsbestuur, noch op het gebied van het onderwijs, noch op het gebied van het 'savoir vivre', en noem maar op. Alleen de gedachte al mij een landgenoot van Rutte of Balkende te moeten noemen, doet mij huiveren.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 10:57   #20810
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
U leeft graag in een land met verschillende culturen... Hoezo? Hoe beleeft u dat concreet?I
Ik beleef dit omdat ik regelmatig in contact kom met mensen die Frans of Duits pratenin ons land. En die allen hun eigen culturele inbreng hebben en een typische manier om tegen het leven aan te kijken. En toch zijn allen landgenoten. Dat vind ik geweldig. En quasi uniek. Want België is een van de zeldzame nationale staten waar het Latijnse zuiden en Germaanse noorden mekaar vinden in één nationale staat. In zo’n ‘drielandenpunt’ voel ik me thuis. Ook al zijn er soms akkefietjes tussen de twee (drie) gemeenschappen. Dat maakt het leven juist boeiend en interessant.

Ik moet er niet aan denken onder één dak te wonen met die saaie Hollanders. We hebben bovendien van die mensen niets te leren, noch op cultureel vlak, noch op economisch vlak, noch op het gebied van het staatsbestuur, noch op financieel vlak, noch op het vlak van het onderwijs, noch op het vlak van de sociale zekerheid , noch op het vlak van de geneeskunde en zeker niet op het vlak van het ‘savoir vivre’.

Me een landgenoot van Rutte of Balkenende te moeten noemen, zou ik ervaren als een soort psychische gruwel. Nu ja 'gruwel', is een groot woord, maar het gaat toch stevig in die richting.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 24 april 2012 om 11:13.
Oud 24 april 2012, 14:41   #20811
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beleef dit doordat ik regelmatig in contact kom met landgenoten die ofwel Frans ofwel (maar in mindere mate) Duits praten , een eigen culturele invulling geven maar toch landgenoten zijn. Ik vind dit een verrijking. Ook al omdat België een uniek land is waar het Latijnse zuiden en het Gemaanse noorden mekaar ontmoeten in één nationale staat. Dat vind ik geweldig. Ook al zijn er af ten toe akkefietjes. Dat juist maakt het leven boeiend en interessant.

Ik zou het door en door intriest vinden moesten wij met de saaie Hollanders één staat vormen. We hebben van die mensen niets te winnen, noch op taalgebied, noch op cultureel gebied, noch op economisch gebied, nog op het gebied van het staatsbestuur, noch op het gebied van het onderwijs, noch op het gebied van het 'savoir vivre', en noem maar op. Alleen de gedachte al mij een landgenoot van Rutte of Balkende te moeten noemen, doet mij huiveren.
Brabant, Limburg en Vlaanderen zijn doormiddengescheurd door de geschiedenis. Dat is een feit. En de Latijnse cultuur is ook in Limburg, Brabant en Zeeuws-Vlaanderen aanwezig door middel van het RK geloof.
Dat is ook een feit. Er zijn zelfs koninklijke plannnen geweest om vanuit België deze gebieden te annexeren.

En ja, de franse taal wordt niet meer gesproken door de Nederlanders. De Nederlandse taal en een aantal overgangsdialecten hebben wij wel gemeen. Dat is ook een feit.

Net zo goed dat u blijkbaar Rutte en Balkenende niet ziet zittten zullen er ongetwijfeld ook Nederlanders zijn die de Winter of di Rupo niet zien zitten.
Smaken en voorkeuren verschillen nu eenmaal.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 april 2012 om 14:44.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2012, 20:46   #20812
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Binnen één week moeten het Nederlands parlement en Rutte een serieus besparingsplan voorleggen aan Europa.

Zoniet komt Grootinquisiteur Olli Rehn. Een Grootinquisiteur die de Hollanders zelf hielpen benoemen...
Oud 24 april 2012, 21:24   #20813
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In alle eerlijkheid: ik hoef geen Belgische staats om met anderstaligen in contact te treden. Ik zie dan ook geen meerwaarde in de relatie cultuurbeleving - staatsstructuur. Culturele verrijking gebeurt niet door de gegevenheid van de overheid, maar door de mensen.

Of België uniek is? Neen, Frankrijk en Zwitserland kennen ook een gelijkaardige situatie met een Germaans noorden/oosten en een Romaans zuiden.
Oud 24 april 2012, 21:26   #20814
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Net zo goed dat u blijkbaar Rutte en Balkenende niet ziet zittten zullen er ongetwijfeld ook Nederlanders zijn die de Winter of di Rupo niet zien zitten.
Smaken en voorkeuren verschillen nu eenmaal.
En dat laatste houdt niet op bij een grens: er zijn nu eenmaal ook flink wat Vlamingen die Di Rupo niet zien zitten bijvoorbeeld.
Oud 24 april 2012, 21:58   #20815
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Of België uniek is? Neen, Frankrijk en Zwitserland kennen ook een gelijkaardige situatie met een Germaans noorden/oosten en een Romaans zuiden.
Effe er nog Canada/Quebec, Italië/Zuid-Tirol, Engelstalig/Franstalig Kameroen aan toevoegen en, zo zijn er nog wel andere landen.

Wat daarbij echter opvalt is dat het volgende veelal allerminst waar is:
Citaat:
Dat vind ik geweldig. ... In zo’n ‘drielandenpunt’ voel ik me thuis. Ook al zijn er soms akkefietjes tussen de twee (drie) gemeenschappen. Dat maakt het leven juist boeiend en interessant.
Velen vinden dat niet zo geweldig. In al die landen -afgezien van Zwitserland - zijn er erge tot zeer dramatische kommunautaire spanningen. Is er veelal een minderheid die gedomineerd wordt door een meerderheid; en sterke tot zeer sterke separatistische tendensen.
Kortom: niet echt toonbeelden van harmonieus samengaan, en nog minder 'boeiend en interessant'. Wel aan de orde zijn daarentegen veel verlies van tijd en energie. (Ik hoef niet te wijzen op de voorbije regeringsonderhandelingen.)

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 24 april 2012 om 22:21.
Oud 24 april 2012, 22:02   #20816
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En dat laatste houdt niet op bij een grens: er zijn nu eenmaal ook flink wat Vlamingen die Di Rupo niet zien zitten bijvoorbeeld.
Het lijkt mij wel een lieve man.......

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 april 2012 om 22:04.
Oud 24 april 2012, 22:06   #20817
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Binnen één week moeten het Nederlands parlement en Rutte een serieus besparingsplan voorleggen aan Europa.

Zoniet komt Grootinquisiteur Olli Rehn. Een Grootinquisiteur die de Hollanders zelf hielpen benoemen...
Streng maar rechtvaardig is OK!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 24 april 2012 om 22:07.
Oud 25 april 2012, 05:21   #20818
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Hou de spread maar in het oog.
Die gaat binnenkort bokkensprongen vertonen.
Ik hoop dat de Nederlanders dat zien aankomen en tijdig reageren, net zoals staatsman Di Rupo orde op zaken heeft gezet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 06:30   #20819
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Hou de spread maar in het oog.
Die gaat binnenkort bokkensprongen vertonen.
Ik hoop dat de Nederlanders dat zien aankomen en tijdig reageren, net zoals staatsman Di Rupo orde op zaken heeft gezet.
Ja maar de vraag iis of ze nog adekwaat kunnen reageren. Want voor het ogenblik is het daar een politiek zootje. Nederland is op dit moment een soort politieke Toren van Babel.

Donnderdag hebben ze een belangrijk kamerdebat hierover. Het zal alweer ùùren zagen zijn. En de kans is groot: ùùren zagen om niets. Zoals vaak.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 april 2012 om 06:33.
Oud 25 april 2012, 06:32   #20820
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In alle eerlijkheid: ik hoef geen Belgische staats om met anderstaligen in contact te treden. Ik zie dan ook geen meerwaarde in de relatie cultuurbeleving - staatsstructuur. Culturele verrijking gebeurt niet door de gegevenheid van de overheid, maar door de mensen.

Zie #20810 .

PS.
Waarom ontloopt u stelselmatig vragen in de rubriek 'Godsdiensen'?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 25 april 2012 om 06:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be