Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2012, 06:59   #21
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In uw bericht lees ik "moogt", "ge" en "zagen". Geen AN.

En "terug" in die betekenis is dat ook niet.

Dus, voorzichtig zijn als u anderen de les meent te kunnen en mogen spellen!
Voor een onderwijzer is uw taalkennis abominabel. Dat bleek al meermaals uit uw pennenvruchten op dit forum. Hier slaat u de bal ook weer compleet mis.

Uit Van Dale:
Betekenis ' Ge '

U heeft gezocht op het woord: Ge.

 ge zie gij

  gij, ge pers vnw 2e pers ev en mv (m.n. in Z.-Ned. en België; in N.-Ned. alleen in bep. stijl): wat zegt ge?; ~ zult niet doden

U heeft gezocht op het woord: zagen.

 zaag de; v(m) zagen getand snijwerktuig waarmee door heen en weer te bewegen hout, steen enz. in stukken deelt

 za·gen zaagde, h gezaagd 1 met de zaag doorsnijden: hout ~ 2 met een zaag maken: planken ~ 3 krassen: op de viool ~ 4 zeuren

U heeft gezocht op het woord: terug.

 te·rug bw 1 weer naar het punt van uitgang: ~ naar huis; hij heeft zijn fiets ~ weer in bezit; heb je ~ ve tientje? nl. wisselgeld; daar had hij niet van ~ daarop wist hij niets te zeggen 2 achteruit: hij deed een stap ~ 3 geleden: enige jaren ~ 4 (Belg) weer, opnieuw: hij is ~ ziek geworden

Vervoeging van het werkwoord "mogen": http://nl.wiktionary.org/wiki/mogen/vervoeging

Kortom: er is niets mis met de zin "Ge kunt misschien beginnen met zelf Nederlands te gebruiken. Dan moogt ge terug komen zagen." Dat is correct Nederlands.

Of om het met uw woorden te zeggen: voorzichtig zijn als u anderen de les meent te kunnen en mogen spellen!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 07:06   #22
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...
Mooi zo! Die fascisten van het taalactiecomité verdienen niet te veel aandacht.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 25 april 2012, 07:06   #23
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
TAK overdrijft en kan gewoon niet accepteren dat zoveel Franstaligen in een deel van Vlaanderen wonen. Daarvan hun acties.
Er wonen ook veel Engelsen in Frankrijk.

Wil dat daarom zeggen dat alle winkels in Frankrijk enkel nog Engelstalige reclame mogen maken?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:31   #24
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hoeveel procent moet je volgens jou behaald hebben in het laatste jaar van de humaniora in een ASO-richting, op het vak Nederlands, vooraleer je mag eisen dat je in je eigen dorp of stad in de lokale taal bediend mag worden ?

En komen de technische en beroepsopleidingen ooit wel in aanmerking hiervoor, want dat zijn meestal toch maar oelewappers op correct taalgebruik ?

Ik vind je erg hautain.
Iemand die zich opwerpt als lid van een TAAL aktie komitee maakt zich hopeloos belachelijk als hij/zij zoveel taalfouten maakt in enkele zinnen.
Iedereen mag voor mij perfect 'vragen' dat hij in de taal die hij wenst bediend wordt. Vraagje: die van TAK zijn die klant bij Zeeman Tervuren of zijn dat gewoon relschoppers van elders?
'Eisen' kan niet. Of ga jij mij ook eisen opleggen op gebied van taalgebruik in mijn eigen handelszaak zoals in klaslokalen en gemeentehuizen? Ga jij mij ook verbieden mijn eigen lokale taal te gebruiken?
U hebt het over recht op bediening in de eigen lokale taal. Laat het nu net TAK zijn dat er voor gezorgd heeft de Voerenaars niet meer in hun eigen lokale taal mogen bediend worden in het gemeentehuis.

Ge vertelt dus zever.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:32   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Mooi zo! Die fascisten van het taalactiecomité verdienen niet te veel aandacht.
Het ziet er toch naar uit dat ze bereikt hebben dat de toestand aan het normaliseren is in Zeeman Tervuren ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 08:35   #26
pajoske

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven.
Wie verplicht de Vlaming om bij Zeeman te kopen?
Oud 25 april 2012, 08:42   #27
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Wie verplicht de Vlaming om bij Zeeman te kopen?
Niemand ! De Vlaming moet maar Frans leren om het te kunnen spreken in winkels in zijn eigen stad of dorp, dat zal hem goed doen in zijn culturele minderwaardigheid.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 25 april 2012, 08:51   #28
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niemand ! De Vlaming moet maar Frans leren om het te kunnen spreken in winkels in zijn eigen stad of dorp, dat zal hem goed doen in zijn culturele minderwaardigheid.

Je kunt je ook afvragen in hoevere iets 'je eigen stad of dorp' is als je er massaal bent weggetrokken...

http://forum.politics.be/showthread....143110&page=39

Misschien is er wel gewoon een nieuwe realiteit in Belgie aan het ontstaan
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 09:12   #29
pajoske

Standaard

Citaat:
Denk je dat dit soort actie bevorderlijk is voor de Nederlandse taal?

@Jan van den Berghe: 'aktie' is geen Nederlands, want staat niet in de woordenlijst van de Nederlandse taal. Gelieve dus geen opmerkingen te maken over mijn gebruik van Ge en Gij. Het is pas toen ik halfweg de humaniora zat dat men met deze ver-Hollandsing op de proppen kwam.
Daarbuiten zal het onder invloed van mijn streektaal nooit in mijn gedachten komen tegen een meerdere, of oudere 'je' of 'jij' te zeggen. Want dat komt voor ons over of we "diech" zouden gebruiken.

@schoofzak: hang niet de Calimero uit met culturele minderwaardigheid. En deze actie van TAK is helemaal niet bevorderlijk voor het gebruik van Nederlands in Brussel en Brabant.

Ik heb kennissen hier in Limburg die door het wanbeleid van de Vlaamse overheid i.v.m. openbaar vervoer en werkgelegenheid (centralistisch bestuur) gedwongen worden naar Brussel en omgeving te verhuizen. Wat denk je dat zij daar gaan doen?
Aansluiting zoeken bij de Vlaamse navelstaarders genre TAK die hun eigen taal niet behoorlijk kunnen schrijven. En hun (moreel) proberen te dwingen Nederlands te gebruiken?
Of aansluiting zoeken bij de veel grotere groep Franstaligen die hen bij de eerste kennismaking met open armen op Limburgse wijze ontvangen.

Ik heb zo mijn vermoeden. Ik denk niet dat gij dat graag gaat horen.
Oud 25 april 2012, 09:18   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

TAK kan al blij zijn dat "Zeeman" niet "Marin" geworden is!
("Marin" is het Frans voor "Zeeman").

Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:16   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iemand die zich opwerpt als lid van een TAAL aktie komitee maakt zich hopeloos belachelijk als hij/zij zoveel taalfouten maakt in enkele zinnen.
TAK houdt dat toch al 40 jaar vol, zo ongeveer even lang als ikzelf.

Ikzelf ben geen germanist of regent Nederlands. Wat maakt dat ik me geregeld "hopeloos belachelijk maak".
Er is ook geen voorwaarde voor lidmaatschap bij TAK, om germanist of regent Nederlands te zijn.

Maar dat gij en sommige anderen het hopeloos belachelijk vinden, dat trekken wij ons geen bal aan.

Citaat:
Iedereen mag voor mij perfect 'vragen' dat hij in de taal die hij wenst bediend wordt. Vraagje: die van TAK zijn die klant bij Zeeman Tervuren of zijn dat gewoon relschoppers van elders?
'Eisen' kan niet. Of ga jij mij ook eisen opleggen op gebied van taalgebruik in mijn eigen handelszaak zoals in klaslokalen en gemeentehuizen? Ga jij mij ook verbieden mijn eigen lokale taal te gebruiken?
Doe de check eens en probeer ergens in Francofonië ...

(al moet ik toegeven: er zijn moslimwijken in grote Franse steden ...

Citaat:
U hebt het over recht op bediening in de eigen lokale taal. Laat het nu net TAK zijn dat er voor gezorgd heeft de Voerenaars niet meer in hun eigen lokale taal mogen bediend worden in het gemeentehuis.

Ge vertelt dus zever.
Dat zal zich nogal uiten in de verkiezingsresultaten !!
Als ik het niet vergeet, zal ik deze draad terug bovenhalen om het aantal zeteltjes in Voeren te tellen.
Mooi toch hé, democratie !

Oud 25 april 2012, 10:46   #32
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:

Ook in Frankrijk is het zeeman:
zie hier
Niettemin een leuke opmerking
Vladja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:51   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor een onderwijzer is uw taalkennis abominabel. Dat bleek al meermaals uit uw pennenvruchten op dit forum. Hier slaat u de bal ook weer compleet mis.

Uit Van Dale:
Verkeerde start: Van Dale is geen normatief woordenboek, maar een beschrijvend woordenboek.

En zo slaat u bij het begin al de bal volledig verkeerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 10:54   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is een groteske leugen.

Het taaladvies betreffend het gebruik van de streektaal is er op vraag gekomen van Broers, dit na een interventie van de oppositie die het debat over het gebruik van het dialect als breekijzer wou gebruiken om de bestaande faciliteitentoepassing te ondermijnen.

Voor het overige kunt u tot op de dag van vandaag nog steeds in het Veurs op het gemeentehuis terecht. Broers zelf is niet beroerd het zelf te spreken.

Geen leugens verkopen!
Oud 25 april 2012, 10:59   #35
GZV
Provinciaal Statenlid

GZV's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm

Ik heb het uit een franstalige krant moeten vinden!! Blijkbaar is de onwil van het franstalig personeel in Zeeman in Tervuren om nederlands te spreken tegen hun klanten niet belangerijk genoeg om er een reportage over te geven. Of om de brave vlaming dom te blijven houden...

Leterme had natuurlijk gelijk.Of ze kunnen niet,of ze willen niet.
GZV is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2012, 11:01   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@Jan van den Berghe: 'aktie' is geen Nederlands, want staat niet in de woordenlijst van de Nederlandse taal. Gelieve dus geen opmerkingen te maken over mijn gebruik van Ge en Gij. Het is pas toen ik halfweg de humaniora zat dat men met deze ver-Hollandsing op de proppen kwam.
Daarbuiten zal het onder invloed van mijn streektaal nooit in mijn gedachten komen tegen een meerdere, of oudere 'je' of 'jij' te zeggen. Want dat komt voor ons over of we "diech" zouden gebruiken.
Het gebruik van ge/gij is in het hedendaags AN verouderd en wordt nog slechts aangewend bij heel formele toespraken of religieuze taal.

In de tussentaal komt het natuurlijk nog veel voor.

"Aktie" is weldegelijk Nederlands, maar de schrijfwijze die hier gehanteerd wordt is niet langer de officiële. Wel de vorige, progressieve variant. Wie een andere spelling hanteert dan de officiële, schrijft echter nog steeds Nederlands. Grote Vlaamse dichters uit het verleden hebben hun werken in een eigen of een bepaalde progressieve spelling geschreven, alhoewel de toenmalige officiële een andere was.

TAK gebruikt tot op heden de progressieve spelling uit 1954, net zoals er trouwens op heden heel veel mensen de conservatieve spelling uit 1954 blijven gebruiken, daar ze niet vertrouwd zijn met de veranderingen uit 2005. Meer zelfs, bepaalde, Nederlandse kranten, weigeren die spelling uit 2005 in te voeren, maar blijven zweren bij die uit 1954. Mag ik volgens uw redenering dan aannemen dat die kranten niet in het Nederlands zijn opgesteld?
Oud 25 april 2012, 11:05   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ge vertelt dus zever.
Merkwaardig bericht: u, jij en ge in eenzelfde bericht.

Wat zal het nu eigenlijk zijn? U, jij of ge?
Oud 25 april 2012, 11:05   #38
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

tja, Zeeman is dan ook een Nederlandse firma, die passen zich niet zo gemakkelijk aan hé.
Oud 25 april 2012, 11:07   #39
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verkeerde start: Van Dale is geen normatief woordenboek, maar een beschrijvend woordenboek.

En zo slaat u bij het begin al de bal volledig verkeerd.

U bent een onverbeterlijke kronkelaar, Van den Berge...

Wat een onmetelijke pretentie en arrogantie om het beter te willen weten dan Van Dale...

Citaat:
Oud 25 april 2012, 11:14   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

U bent een onverbeterlijke kronkelaar, Van den Berge...

Wat een onmetelijke pretentie en arrogantie om het beter te willen weten dan Van Dale...
Neen, u gaat overduidelijk voorbij aan de boodschap. "Beenhouwer" staat bijvoorbeeld ook in Van Dale, maar is geen AN. Wel regionaal Nederlands. En dat geldt voor "terug" in die aangegeven betekenis, voor "ge/gij" als hedendaagse schrijftaal, enz.

Dat staat ten andere ook zo aangegeven in de ABN-gids van professor Paardekooper, tot op heden dé referentie als men iets toetsen of het nu al dan niet AN is. Daarom ook nog steeds verplichte lectuur in de lerarenopleiding.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be