![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#781 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Mijn punt is echter dat zoals ik hierboven beschreef de Vlamingen het slachtoffer werden van een geïnstitutionaliseerde verfransingsmachine. En gij ontkent dat sociologisch-staatskungig mechanisme. Mijn Franstalige kollega's geven zelfs toe dat Brussel verfranstre door het België van 1830. Maw. hoe ver ge toch wel niet kunt gaan om de verfransing van Brussel (door toedoen van het Belgische feit) te vergoeilijken in naam van datzelfde Belgicisme. Staatsnationalisme ten top. Zoals Stalin die Georgië verraadde en napoleon Corsica! U bent in fraai gezelschap. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 12:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#782 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Willem deed zeker exact hetzelfde als de Fransen. Hij keek het systeem af van de Fransen zelfs . Hij wilde één landtaal (zoals de Fransen). Desnoods opgelegd met dwang. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#783 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar dan wel de juiste landstaal voor Vlaanderen en daarvoor zijt ge blijkbaar blind. Die dwang was er enkel voor de bestuurders en die is er nu nog in Vlaanderen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#784 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Willems bedoelde dat de dialektspreker die geen standaardtaal kent die standaardtaal als vreemd ervaart. Logisch! De weldaad van het Nederlandse bestuur was nu net van de Vlamingen terug in kontakt te brengen met hun kultuurtaal nadat ze er 20 jaar van verstoken zijn gebleven. Vanwaar Uw halsstarrigheid want ge weet dat goed genoeg. Met andere woorden: hoe groot moet Uw Nederlanderhaaar wel niet zijn want Willem was een Nederlanderder en dus KAN die in uw ogen niets goed doen. Noem een kat een kat! Wat heeft U getraumatiseerd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#785 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 16:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#786 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
2° Ge zijt er tegen dat Willem 1 de Franse bestuurstaal verving door het Nederlands door welke taal had hij dan het Frans moeten vervangen, of had hij dat niet gemoeten? 3° Gij, die U hier opwerpt als een Willemskenner:Wat bedoelde Willems dan werkelijk? Wat wou hij? 4° Een reaktie hierop: Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#787 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb niet gezegd dat Willem I onze taal verving door het Nederlands. Ik heb gesteld dat Willem onze taal verving door een taal, die gesproken en zeker geschreven werd in het noorden: het Nederduits. Een taal die wij hier niet goed verstonden. En ook hier weer eens is Jan-Frans Willems mijn getuige. Want alhoewel hij een collaborateur of trouwe medewerker was van Willem I, vond zelfs Jan-Frans Willems dat Willem I meer rekening moest houden met de taalgevoeligheden van het zuiden. D�*t wilde Jan-Frans Willems. En dat wil al wat zeggen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 20:54. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#788 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#789 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#790 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De echte 'elite' die naam waardig, omdat ze wél de NL-taligen vertegenwoordigde deed nadien haar intrede in het parlement en geen wonder dat er dan ook taalwetten kwamen. Voor Brussel was het echter te laat. Mijn punt: de verfransing van Brussel is dus louter het gevolg vd. Belgische taaldiktatuur. Ge gaf het zelf toe: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel nu een NL stad. Waar hebben we het dan nog over? Graag nog een reaktie op #786 met name 2° 3° en 4° Wat 1° betreft zijt ge blijkbaar niet in staat om de vergelijking te maken tussen de twee citaten. Het weze zo. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#791 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#792 |
Europees Commissaris
|
![]() Natuurlijk niet uit eigen wil maar door taaldwang tengevolge van de taalpolitiek die erin bestond dat men in het parlement de gronwettelijke taalvrijheid invulde als een vrijheid om van de bestuurstaal het Frans te maken. Dat kon omdat er geen Nederlandstalige vertegenwoordigers waren in datzelfde parlement. De Brusselaar had geen andere keuze dan zijn kinderen naar het Franstalige onderwijs te sturen.
Voeg daaarbij dan nog de sociale druk en we hebben de prille verfransingsmachine in de notedop. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#793 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 27 april 2012 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#794 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En dan ik kom terug op mijn initiële stelling: Er waren geen Nerderlandstalige vertegenwoordigers in het parlement idd. omdat ze verfranst waren en zodoende kon de franstalige diktatuur zich vestigen. En dan kom ik terug op mijn initieel uitgangspunt hetgeen U reeds toegaf: Zonder het separatisme van 1830 was Brussel een NL stad. Waar hebben we het dan nog over? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#795 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hiermee sluit ik deze discussie af want we blijven rondjes draaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#796 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wie was dat dan? Is dat sociologisch gesproken dezelfde groep door de tijd? Onder de Oostenrijkers? Onder de Fransen? Onder Nederlands bewind? Kunt u ons dat eens ophelderen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#797 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hallo! Nog een reaktie op wat ik aahaal onder 2°, 3° en 4° ! Besluitend gesteld reageert ge enkel op luttele dingen in mijn posts die ge in het blauw zet. Stilzwijgend gaat de dus akkoord met al waarop ge niet reageert. Voor de buitenstaander win ik dus deze diskussie. Niet dat ik daarmee hoog oploop maar het toont aan dat mijn Vl.nat. rationeel onderbouwd is terwijl gij voorheen niet verder kwam dan het gezwets uit toeristische folders om uw Belgicisme te onderbouwen met daarbij de materialistische platitude ' B. is een goed land om in te leven'. ![]() Ik word misschien beter 'verzogt' door B. dan gij maar dat materialisme is mij worst. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 27 april 2012 om 22:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#798 |
Europees Commissaris
|
![]() En Jan, wat ik ook zou willen opgehelderd zien is hoe die franstalige diktatuur eigenlijk tot stand kwam. Wanneer en met welke parlementaire meerderhied werd beslist om het Frans te kiezen als bestuurstaal? En hoe was de samenstelling van die meerderheid precies?
Misschien ging het zelfs niet zo 'demokratisch' zoals ik hierboven beschreef volgens mijn vermoedens, maar ging het nog achterbakser met het nodige gekonkel. Met andere woorden: misschien was dat wel een franstalige putsch? |
![]() |
![]() |
![]() |
#799 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#800 |
Secretaris-Generaal VN