Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2012, 06:16   #741
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Inderdaad , een religie doet u iets slikken zonder er te mogen over nadenken en daarboven met de beperking om over andere zaken na te denken , kotom een beknotiing van denken en vrijheid .
Waar haalt u die totaal van de pot gerukte onzin?
Oud 28 april 2012, 09:13   #742
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Er is dus niets mis met religies, wel met fundi's. Van welke kunne ze ook zijn: gelovig, niet-gelovig, marxist, bierfascist...

Het is niet je geloof dat je tot een probleem maakt, wel je menselijke attitude.
Alleen lenen religies zich bijzonder goed tot het kweken van fundi's (er lopen er dan ook meer dan genoeg rond in de wereld). Niet verwonderlijk, aangezien het in essentie gaat om fabeltjes over hemel en vagevuur, die door naieve geesten voor waar worden aanzien en zo voor hen een rechtvaardiging vormen om in dit leven te doen wat volgens hen in het volgende leven een bonus oplevert.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 09:16   #743
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Religies maken geen fundi,s dat doen mensen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 09:16   #744
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U mag dan wel denken dat u daarmee "religie" beschrijft; het christendom staat in ieder geval heel ver van wat u allemaal stelt.
Het christendom zoals jij het belijdt misschien wel. Zoals anderen het belijden soms niet.

Citaat:
Dwang leidt niet tot geloof. Een geloof wordt niet onderhouden door dwang.
Maar het praktizeren ervan vaak wel.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 28 april 2012, 09:20   #745
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
http://www.youtube.com/watch?v=KsN0FCXw914
Oud 28 april 2012, 09:22   #746
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht

Maar het is toch zo? Religies kunnen geen gedachtes overbrengen naar mensen. Mensen brengen gedachtes over naar andere mensen.
Oud 28 april 2012, 09:32   #747
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar het is toch zo? Religies kunnen geen gedachtes overbrengen naar mensen. Mensen brengen gedachtes over naar andere mensen.
Goedpraterij noem ik dat. Een beetje zoals zeggen dat het probleem bij aids niet de ziekte is maar het feit dat mensen met mekaar omgaan. Laten we hopen dat ze desondanks nog steeds op zoek zijn naar geneesmiddelen.
Oud 28 april 2012, 09:37   #748
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goedpraterij noem ik dat. Een beetje zoals zeggen dat het probleem bij aids niet de ziekte is maar het feit dat mensen met mekaar omgaan. Laten we hopen dat ze desondanks nog steeds op zoek zijn naar geneesmiddelen.
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind dit een valse vergelijking.
Aangezien in veel landen er niets gedaan kan worden tegen aids, dus mensen er nog steeds aan kapot gaan. Religie is slechts religie, dat er dan wat debielen extremisten gekke dingen gaan doen, is niet de schuld van de religie. Maar van die mensen/debielen.
Oud 28 april 2012, 09:44   #749
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik snap wat je bedoeld, maar ik vind dit een valse vergelijking.
Aangezien in veel landen er niets gedaan kan worden tegen aids, dus mensen er nog steeds aan kapot gaan.
Daar kan wel iets tegen gedaan worden. Alleen zorgt een gebrek aan educatie dat veel mensen daar nog geloven in de fabeltjes van de paus, o.a. omtrent condoomgebruik.

Citaat:
Religie is slechts religie, dat er dan wat debielen extremisten gekke dingen gaan doen, is niet de schuld van de religie. Maar van die mensen/debielen.
Ik begrijp eigenlijk niet waarom we hier nu een semantische discussie over voeren. Dat religie slechts een menselijk uitvindsel is, verandert niets aan het feit dat dat uitvindsel verantwoordelijk is voor heel wat leed, en dat de mens beter af zou zijn zonder.
Oud 28 april 2012, 09:51   #750
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar kan wel iets tegen gedaan worden. Alleen zorgt een gebrek aan educatie dat veel mensen daar nog geloven in de fabeltjes van de paus, o.a. omtrent condoomgebruik.

Ik begrijp eigenlijk niet waarom we hier nu een semantische discussie over voeren. Dat religie slechts een menselijk uitvindsel is, verandert niets aan het feit dat dat uitvindsel verantwoordelijk is voor heel wat leed, en dat de mens beter af zou zijn zonder.
En dat ze gebrek aan educatie hebben, komt misschien omdat ze het geld er niet voor hebben?

Religie zorgt niet voor leed, dat doen mensen. Ik snap eigenlijk niet waarom er mensen zijn die nog steeds denken dat religie voor menselijk leed zorgt. Of denk jij soms dat die zelfmoord-terroristen het niet hadden gedaan als ze de Islam niet gekend hadden? Natuurlijk wel, dan hadden ze wel iets anders gevonden om als excuus te gebruiken. De mens zorgt voor leed, religie is enkel en alleen een excuus.
Oud 28 april 2012, 10:32   #751
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat dat niet klopt. De terminologie die je gebruikt als je het over geloof en gelovigen hebt, is veel te laag-bij-de-gronds om enkel "verwonderd" te zijn. Het gaat om pure agressie.

Het verbaast me dat je de koelbloedigheid en het bijzonder efficiënt redeneervermogen die je inzet bij discussies over pakweg democratie, verliest als het over geloof gaat.
Elk onderwerp vraagt een specifieke behandeling.
De bestuursvorm van een stad, land, etc. is een serieus onderwerp, en daar bestaan in de realiteit verschillende verschijningsvormen van die stuk voor stuk met vrij ernstige argumenten kunnen verdedigd of bestreden worden.
Religie, geloof, en bijgeloven, zijn doorgaans zaken van een stuitende achterlijkheid, dat ze niet beter verdienen dan ofwel geen reactie ofwel geschamp, geschimp en gescheld van zo laag mogelijk allooi.
Ik kan daarin mijn donkere kant eens uitleven, zonder te hoeven redeneren, zonder spitsvondig te moeten zijn etc.

Overigens denk ik dat je kort door de bocht gaat wanneer je stelt dat ik de gelovigen persoonlijk bedenk met laagbijdegrondse scheldwoorden (tenzij dan de pedopriests-maar dat is niet omwille van hun religie)
Als gelovigen door mijn tirades tegen hun religie, zichzelf aangevallen voelen, dan is dat hun probleem, en het gevolg van hun religieuze indoctrinatie waardoor ze zichzelf met hun geloof gaan associëren.
Geen compassie echter met de bulten, ze moeten maar rechtlopen, en desnoods als ze zich wegens hun geloof ridicuul beginnen voelen, er eens aan denken om wat anders te geloven.
Oud 28 april 2012, 10:47   #752
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het valt inderdaad op dat de mensen die hier zo fulmineren tegen het loutere bestaan van godsdiensten op zich, zich opstellen als fanatieke predikers die De Waarheid in pacht hebben en alles en iedereen wegvagen wat niet met met hun haat meegaat.
Met wat generaliserend en moraliserend gepreek kom je hier niet weg, en dat weet je.

Het gaat hier echt niet over het in pacht hebben van de allesomvattende waarheid.
Het gaat hier over het bestaan van imaginaire fantasiewezens.
Ik kan er oneindig veel verzinnen, en niemand, noch een religieuze noch een niet-religieuze zal ze ooit ernstig nemen.
Maar als je dan de analogie blootlegt met het imaginaire wezen dat de essentie van hun godsdienst uitmaakt, dan volgt er een intellectuele kortsluiting.
Dan worden ze plots fanatiek, om wat ze als onomstootbare waarheid steeds aannamen in bescherming te nemen, en dat gedrag projecteren ze dan (zoals jij hierboven) op diegene die hun geloof als verzinsel blootlegt.

Waar ik wel in meega: ik voel weldegelijk haat tegenover absurditeiten, wanneer ze ernstig genomen worden en nog nog meer wanneer in naam van die absurditeiten beestigheden gepleegd worden.
Oud 28 april 2012, 10:55   #753
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
... vaak met behulp van religieuze onzin.
Oud 28 april 2012, 10:57   #754
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
... vaak met behulp van religieuze onzin.
Nee, religie is slechts een excuus.
Oud 28 april 2012, 11:16   #755
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat ze gebrek aan educatie hebben, komt misschien omdat ze het geld er niet voor hebben?
Daar kan dus iets aan gedaan worden.

Citaat:
Religie zorgt niet voor leed, dat doen mensen.
Atoombommen zorgen niet voor dood en verderf, mensen doen dat. Zullen we dan maar iedereen een nucleair arsenaal geven?

Citaat:
Ik snap eigenlijk niet waarom er mensen zijn die nog steeds denken dat religie voor menselijk leed zorgt.
Omdat religie voor menselijk leed zorgt.

Citaat:
Of denk jij soms dat die zelfmoord-terroristen het niet hadden gedaan als ze de Islam niet gekend hadden? Natuurlijk wel, dan hadden ze wel iets anders gevonden om als excuus te gebruiken.
Gezien het apparente gebrek aan zelfmoordterroristen elders, lijkt het mij dat de islam zich uitermate goed leent tot dit soort van bestialiteiten. Nu, zelfs al zouden ze een ander excuus vinden om iemand zo zot te krijgen zichzelf op te blazen (daar heb je al redelijk wat hersenspoeling voor nodig), dan nog zie ik niet waarom dit religie zou verschonen. Religie is er, het wordt uitvoerig gebruikt om leed te veroorzaken, en we hebben het voor niets nodig. Redenen genoeg dus om het met de grond gelijk te maken.

Citaat:
De mens zorgt voor leed, religie is enkel en alleen een excuus.
Religie is het wapen. Dat het als dusdanig geen rol speelt of niet op de korrel mag genomen worden, d�*t is pas een excuus.

Laatst gewijzigd door Distel : 28 april 2012 om 11:17.
Oud 28 april 2012, 11:26   #756
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar kan dus iets aan gedaan worden.

Atoombommen zorgen niet voor dood en verderf, mensen doen dat. Zullen we dan maar iedereen een nucleair arsenaal geven?

Omdat religie voor menselijk leed zorgt.

Gezien het apparente gebrek aan zelfmoordterroristen elders, lijkt het mij dat de islam zich uitermate goed leent tot dit soort van bestialiteiten. Nu, zelfs al zouden ze een ander excuus vinden om iemand zo zot te krijgen zichzelf op te blazen (daar heb je al redelijk wat hersenspoeling voor nodig), dan nog zie ik niet waarom dit religie zou verschonen. Religie is er, het wordt uitvoerig gebruikt om leed te veroorzaken, en we hebben het voor niets nodig. Redenen genoeg dus om het met de grond gelijk te maken.

Religie is het wapen. Dat het als dusdanig geen rol speelt of niet op de korrel mag genomen worden, d�*t is pas een excuus.
Aan armoede kan iets aan gedaan worden, maar er wordt nooit iets aan gedaan.

Religie wordt gebruikt om leed te veroorzaken, dat ontken ik ook niet.
Het verschil is alleen, dat religie het excuus, en de mensen doen de handelingen. Het is grote onzin om te zeggen dat religie mensen vermoord, dat doen mensen.

Atoombommen moet je niet aan iedereen geven, omdat de MENSEN er verschrikkelijke dingen mee gaan doen, de atoombom is uitgevonden door de mens.
Oud 28 april 2012, 11:30   #757
Visjnu
Minister

Visjnu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
De analogieën evenwel tussen allerhande fantastische wezens lijken me van een eenvoudiger, duidelijker en aanneembaar soort dan die waarmee jij op de proppen komt.
Het geloof in God(en) is iets waar mensen al duizenden jaren over filosoferen, waar boeken over zijn volgeschreven, waar mensen zowel intuitief als intellectueel mee bezig zijn en dat miljarden mensen persoonlijk beleven. Is het niet absurd om te denken dat dit allemaal in een eenvoudige en duidelijke analogie kan bevat worden?

Geloof in een fantastisch wezen is fundamenteel verschillend van geloof in een God. In het eerste geval gaat het namelijk over geloof in een wezen zoals een 'schepsel',een 'dier' of een andere concrete kenbare bestaansvorm. Geloof in God is echter geloof in een wezen zoals in 'het wezen der dingen'. Een onkenbaar filosofisch concept.

Grenzen vervagen echter in de manier hoe mensen hun geloof in God beleven. Mensen gaan uiteraard op een 'menselijke manier' hiermee om. Concreet: antropomorifsme is zeer typisch voor mensen, het is daarom ook niet verwonderlijk dat bij het beleven van het geloof mensen God gaan antropomorfiseren. In die zin kan geloof in God zich inderdaad wel degelijk manifesteren als een geloof in een fantastisch wezen, maar dat is eerder een discussie over de menselijke natuur dan over geloof zelf.
Oud 28 april 2012, 11:30   #758
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Religie wordt gebruikt om leed te veroorzaken, dat ontken ik ook niet.
Meer zelfs, de centrale teksten van de grote religies roepen op en zetten aan om leed te veroorzaken.
Oud 28 april 2012, 11:32   #759
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Atoombommen moet je niet aan iedereen geven, omdat de MENSEN er verschrikkelijke dingen mee gaan doen, de atoombom is uitgevonden door de mens.
Religie is evengoed uitgevonden door de mens, en mensen gaan er verschrikkelijke dingen mee doen. We kunnen hier evengoed jouw excuus gebruiken: Het is grote onzin om te zeggen dat atoombommen mensen vermoorden, dat doen mensen.
Oud 28 april 2012, 11:36   #760
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Religie is evengoed uitgevonden door de mens, en mensen gaan er verschrikkelijke dingen mee doen. We kunnen hier evengoed jouw excuus gebruiken: Het is grote onzin om te zeggen dat atoombommen mensen vermoorden, dat doen mensen.
Maar dat klopt ook? Atoombommen doden mensen, maar de atoombom wordt gebruikt door de mens. De atoombom wilt geen mensen doden, een atoombom kan niet denken. De moordenaar is de mens, niet de atoombom.

Hetzelfde met religie, je kan religie verbieden, maar moordenaars verzinnen wel iets anders als excuus.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be