Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 april 2012, 21:27   #21041
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Nergens in België is er een wet die verbiedt dat de koning of de monarchie wordt aangevallen.
Tijd dat u de wetten van dit land leert kennen. Nochtans zou u als "goede Belg" moeten weten dat u als Belg geacht wordt de wetten te kennen. Zo staat in ons wetboek!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:28   #21042
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt helemaal wat u schrijft.

Het grote deel van Bel.-Limburg (land van Loon) heeft eeuwenlang deel uitgemaakt van het prinsbisdom Luik. Dat heeft dus ook geen gemeenschappelijke geschiedenis met de rest vna het Vlaamse gewest of de Nederlanden.

De geschiedenis van mijn familie speelt zich voor een groot deel af in het graafschap Reckheim. http://nl.wikipedia.org/wiki/Rijksgraafschap_Rekem
Zoals je kan lezen maakte dat ook deel uit van de Duitse bond. Omdat het bij kanton Maastricht hoorde is dat gebied pas in 1839 Belgisch geworden.

Je kan dus zeggen dat wij in Vlaanderen vreemde eenden in de bijt zijn.

Het zal u waarschijnlijk opgevallen zijn dat Vlamingen (Vooral uit Antwerpen en Brabant, er zijn uitzonderingen) Limburgers beschouwen als achterlijke provincialen.

Vlaanderen heeft geweigerd Limburgs te erkennen als minderheidstaal. Ze halen de gekste argumenten aan om te bewijzen dat Limburgs een Nederlands dialect zou zijn. Lees dit forum maar eens na over dat onderwerp. Daarom dat Limburgs in Vlaanderen veel meer onder druk komt te staan dan in Nederland.

PS ik meen mij te herinneren dat uw familiegeschiedenis teruggaat tot de roerige periode van het protestantisme in Roermond einde 16e eeuw. Ik heb sterke vermoedens dat het opnieuw verschijnen van mijn familienaam in de streek benoorden Maastricht daar ook mee te maken heeft.
Zeer juist.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:31   #21043
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tijd dat u de wetten van dit land leert kennen. Nochtans zou u als "goede Belg" moeten weten dat u als Belg geacht wordt de wetten te kennen. Zo staat in ons wetboek!
Dan neem ik aan dat u mij in een oogwenk kunt verwijzen naar die fameuze wet.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 april 2012 om 21:34.
Oud 30 april 2012, 21:32   #21044
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeer juist.
Niet juist, daar de geschiedenis zich niet beperkt tot ergens een bepaald tijdvak. Voor die tijdsperiode was er iets en erna ook.
Oud 30 april 2012, 21:35   #21045
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan neem ik aan dat u mij in een oogwenk kunt verwijzen naar die fameuze wet.
Dat is al enkele minuten geleden gebeurd:

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21039
Oud 30 april 2012, 21:42   #21046
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is al enkele minuten geleden gebeurd:

http://forum.politics.be/showpost.ph...ostcount=21039
Ja kom nu, men mag niemand beledigen. Ook de particulier niet. Maar men mag de koning of de monarchie aanvallen. Het Palieterke doet vaak niets anders.

En als u citeert dan moet u correct en vooral volledig zijn:

Citaat:
In België ligt de majesteitsschennis vervat in de wet van 6 april 1847 tot bestraffing van de beleedigingen aan den Koning.

De sterke gehechtheid van de Belgische grondwetgever aan de vrijheid van meningsuiting heeft tot gevolg gehad dat majesteitsschennis in België als dusdanig nooit strafbaar geweest is. Als hij wil kan de koning als privépersoon een klacht indienen wegens laster en eerroof.
Dat is al heel wat anders dan wat u poneert.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 30 april 2012 om 21:43.
Oud 30 april 2012, 21:47   #21047
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja kom nu, men mag niemand beledigen. Ook de particulier niet. Maar men mag de koning of de monarchie aanvallen. Het Palieterke doet vaak niets anders.

En als u citeert dan moet u correct zijn:

Dat is al heel wat anders dan wat u poneert.
De wettekst is heel duidelijk: majesteitsschennis is strafbaar. Daar is geen speld tussen te krijgen.

De laatste veroordeling voor majesteitsschennis was trouwens in 2006, toen een zekere Kenis werd veroordeeld omdat hij uithaalde naar koning Albert en hem verweet deel te hebben aan het hele misdaadverhaal van o.m. Dutroux.

In België is er evenwel een zeker gedoogbeleid gegroeid als het om eerder politiek getinte aanvallen tegen monarchie en koning gaat.
Oud 30 april 2012, 21:49   #21048
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja kom nu, men mag niemand beledigen. Ook de particulier niet.
Daar hebben we geen wet op majesteitsschennis voor nodig. Majesteitsschennis vormt een specifiek misdrijf dat een andere inhoud heeft dan de wet op laster en eerroof.

Beledigen mag trouwens wel. Belasteren niet. Ook een groot juridisch verschil.
Oud 1 mei 2012, 03:05   #21049
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Het grote deel van Bel.-Limburg (land van Loon) heeft eeuwenlang deel uitgemaakt van het prinsbisdom Luik. Dat heeft dus ook geen gemeenschappelijke geschiedenis met de rest vna het Vlaamse gewest of de Nederlanden.
En ik hoor tussen de regels dat het spijtig is dat Loon nu wél deel uitmaakt van het Vlaams gewest....
Hoor ik hier een Limburg-nationalist/separatist?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 07:36   #21050
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel, er is in België nog steeds de wet op majesteitsschennis. De republiek verheerlijken is een daad tegen de monarchie, tegen de koning.

Lees de tekst maar eens na:

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi...table_name=wet
U moet -goed- volgen. De discussie ging daar niet over niet. Het ging niet over 'majesteitsschennis' De discussie ging over een opmerking van een poster die meende te weten dat: 'het ter discussie stellen van de monarchie strabaar is in België'.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Maar wel een grote minderheid.
Ik ben zelf trouwens voorstander van een republiek.
Maar de overgrote meerderheid van de Nederlanders is voor het koningshuis.
Dus verandert er niets
Dit is analoog aan de situatie in België.
De grootste aanhang van het koningshuis en van pro-Belgen zal waarschijnlijk in Wallonië zijn.
Trouwens, de positie van jullie koningshuis ter discussie stellen is strafbaar in jullie land.Bij ons is dit geen punt.
Wij leven in een vrij land en jullie niet!
Er is bij jullie sprake van een door Franstaligen ingestelde dictatuur!
Dat is bij ons dus niet het geval zoals ik aantoonde.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 07:38.
Oud 1 mei 2012, 07:51   #21051
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
En ik hoor tussen de regels dat het spijtig is dat Loon nu wél deel uitmaakt van het Vlaams gewest....
Hoor ik hier een Limburg-nationalist/separatist?
De Limburgers hebben in verhouding maar weinig affiniteit met het Vlaanderen zoals dat nu geconcipeerd is. Net zoals de Nederlands Limburgers weinig affiniteit hebben met Nederland of de Oranjes.

Nu, Limburgers zijn geen revolutionaire mensen, maar een bezadigd volkje dat regelmatig pendelt naar Luik of naar Aken en hebben niet zoveel op met heel die taalkwestie. De Limburgers stonden dan ook vrij onverschillig tegenover de terugkeer van de Voer naar Limburg. En waarom? Omdat de Limburgers heel goed weet dat de Voerdorpen een speciale enclave zijn, die eigenlijk niet bij Limburg horen, maar die bij Limburg gekomen zijn wegens een ruil.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 08:02.
Oud 1 mei 2012, 08:14   #21052
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Limburgers hebben in verhouding maar weinig affiniteit met het Vlaanderen zoals dat nu geconcipeerd is. Net zoals de Nederlands Limburgers weinig affiniteit hebben met Nederland of de Oranjes.

Nu, Limburgers zijn geen revolutionaire mensen, maar een bezadigd volkje dat regelmatig pendelt naar Luik of naar Aken en hebben niet zoveel op met heel die taalkwestie. De Limburgers stonden dan ook vrij onverschillig tegenover de terugkeer van de Voer naar Limburg. En waarom? Omdat de Limburgers heel goed weet dat de Voerdorpen een speciale enclave zijn, die eigenlijk niet bij Limburg horen, maar die bij Limburg gekomen zijn wegens een ruil.
Een koehandel was het.
U moet trouwens vanuit vlaanderen maar eens proberen in de voerstreek te geraken zonder door Wallonie te rijden.

Hardcore vlaamsnationalisten maken wellicht liever een serieuze omweg en rijden via Nederland.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 09:58   #21053
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U moet -goed- volgen. De discussie ging daar niet over niet. Het ging niet over 'majesteitsschennis' De discussie ging over een opmerking van een poster die meende te weten dat: 'het ter discussie stellen van de monarchie strabaar is in België'.

Dat is bij ons dus niet het geval zoals ik aantoonde.
Het was een beetje lastig zoeken (ik ben geen Belg) , maar hier de tekst uit jullie eigen strafrecht:

Art. 106. (Zie NOTA 1 onder TITEL) De samenspanning tegen het leven of tegen de persoon van de <Koning> wordt gestraft met (opsluiting) van vijftien jaar tot twintig jaar, indien er een daad op gevolgd is om de uitvoering ervan voor te bereiden, en met dwangarbeid van tien jaar tot vijftien jaar in het tegenovergestelde geval. <W 2003-01-23/42, art. 21, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Duidelijk en helder Nederlands dacht ik!

Maar als ik het verkeerd heb begrepen zou ik dit graag willen weten....

Bron:
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 mei 2012 om 09:59.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 10:23   #21054
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was een beetje lastig zoeken (ik ben geen Belg) , maar hier de tekst uit jullie eigen strafrecht:

Art. 106. (Zie NOTA 1 onder TITEL) De samenspanning tegen het leven of tegen de persoon van de <Koning> wordt gestraft met (opsluiting) van vijftien jaar tot twintig jaar, indien er een daad op gevolgd is om de uitvoering ervan voor te bereiden, en met dwangarbeid van tien jaar tot vijftien jaar in het tegenovergestelde geval. <W 2003-01-23/42, art. 21, 040; Inwerkingtreding : 13-03-2003>

Duidelijk en helder Nederlands dacht ik!

Maar als ik het verkeerd heb begrepen zou ik dit graag willen weten....

Bron:
http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm
U vat het nog steeds niet. Natuurlijk is een samenspanning tegen de persoon van de koning strafbaar. Dat is ook zo tegen een particulier. Maar het ging hier over 'het strafbaar stellen van kritiek op de monarchie'. Dat is bij ons niet het geval.

Dit is wat u betoogde:
"Trouwens, de positie van jullie koningshuis ter discussie stellen is strafbaar in jullie land.".

En dat laatste is bij ons zeker niet het geval. Wij mogen in alle omstandigheden de monarchie ter duscussie stellen. En dat doen wij ook regelmatig.

In Nederland ligt dit trouwens veel gevoeliger. Kritiek op de Oranjes is bij u taboe. En als Wilders eens kritiek heeft op uw koningin, dan wordt hij afsgeschilderd door de salonfähige pers als een soort kwelduivel.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 10:38.
Oud 1 mei 2012, 10:36   #21055
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken althans voldoende mensen die daar wel om geven

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 10:40   #21056
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ik ken althans voldoende mensen die daar wel om geven
Maar niet in Limburg. Toen de Voerkwestie uitbrak met Happart, waren het vooral mensen buiten Limburg die zich roerden. En enkele VU-jongeren uit Limburg. De Limburger zelf, bleef daar allemaal vrij rustig onder en keek er ongeïnteresseerd naar.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 10:42.
Oud 1 mei 2012, 10:44   #21057
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar niet in Limburg. Toen de Voerkwestie uitbrak met Happart, waren het vooral mensen buiten Limburg die zich roerden. En enkele VU-jongeren uit Limburg. De Limburger zelf, bleef daar allemaal vrij rustig onder en keek er ongeïnteresseerd naar.
Bepaal jij of de mensen die ik ken en zich daar wel om bekommeren Limburgers zijn? Ik ken nochtans mensen uit Kinrooi, Molenbeersel, Kessenich, Maaseik e.d. die zich er wel om bekommeren. Enkelen zijn actief in de politiek, anderen niet.
Overigens zijn er ook mensen die zich er niet echt om bekommeren, maar die het hele gedoe idioot vinden. En niet de Vlaamse houding...

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 1 mei 2012 om 10:45.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 11:03   #21058
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Bepaal jij of de mensen die ik ken en zich daar wel om bekommeren Limburgers zijn? Ik ken nochtans mensen uit Kinrooi, Molenbeersel, Kessenich, Maaseik e.d. die zich er wel om bekommeren. Enkelen zijn actief in de politiek, anderen niet.
Overigens zijn er ook mensen die zich er niet echt om bekommeren, maar die het hele gedoe idioot vinden. En niet de Vlaamse houding...
Niemand bekommerde zich in Limburg om de Voer. De hele Voerkwestie was een opgeklopt verhaal. De hele commotie ontstond omdat Happart zich niet wilde neerleggen bij de wettelijke ruil en nog steeds ijverde voor de Retour ?* Liège. Maar de politiek had anders beslist. De Voerenaars zijn trouwens ook geen echte Limburgers. En ook geen Luikenaars. Zij zijn noch vlees noch vis.
Oud 1 mei 2012, 11:14   #21059
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U vat het nog steeds niet. Natuurlijk is een samenspanning tegen de persoon van de koning strafbaar. Dat is ook zo tegen een particulier. Maar het ging hier over 'het strafbaar stellen van kritiek op de monarchie'. Dat is bij ons niet het geval.

Dit is wat u betoogde:
"Trouwens, de positie van jullie koningshuis ter discussie stellen is strafbaar in jullie land.".

En dat laatste is bij ons zeker niet het geval. Wij mogen in alle omstandigheden de monarchie ter duscussie stellen. En dat doen wij ook regelmatig.

In Nederland ligt dit trouwens veel gevoeliger. Kritiek op de Oranjes is bij u taboe. En als Wilders eens kritiek heeft op uw koningin, dan wordt hij afsgeschilderd door de salonfähige pers als een soort kwelduivel.
Het ging mij in feite om de positie van de koning ter discussie te stellen met de duidelijke bedoeling om deze af te zetten.

Ik heb nog geen jurisprudentie hierover, maar misschien best interessant om dit nog na te gaan!

Wij zijn met z'n 16 miljoen in Nederland, dus er zullen wel meer ongeleide projectielen zijn in Nederland als Wilders. Maar beleefdheid opbrengen is voor sommigen heel erg moeilijk, en daar wordt hij meestal op aangevallen.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 mei 2012 om 11:27.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 11:21   #21060
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het ging mij in feite om de positie van de koning ter discussie te stellen met de duidelijke bedoeling om deze af te zetten.

Ik heb nog jurisprudentie hierover, maar misschien best interessant om dit nog na te gaan!
Mijn bekritiseert nogal gemakkelijk de koningshuizen.
Het zijn instituten, maar tegelijk ook mensen.
Of het nu om ons Belgische of het Nederlandse koningshuis gaat, allerhande fratsen zijn beide niet vreemd.

Losstaand van het feit wat nu beter is, een Republiek of een Monarchie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be