Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2012, 20:11   #41
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door [COLOR="Blue"
edwin2[/color];6102105]Een land wordt niet alleen beoordeeld op en budgettair tekort maar nog veel meer zoals de staatsschuld van het BNP. Bij Nederland is dit 66% (IMF methode) en bij België is dit 100,2% (IMF methode).
Politiek stabiliteit is een ander criterium, maar zowel Nederland als België zijn geen bananenrepublieken. Zelfs zonder regering is men zich zeer bewust van de veranwoordelijkheid en komt er een begroting op tafel. Of dit een schoonheidsprijs verdient? Dat doet er niet toe voor de beoordelaars.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v...r_staatsschuld
Neen dat is niet meer 66 %, dat is nu om en bij de 70%. En geloof me vrij, indien er niets verandert, kruipt dit stilletjes naar de 80%. Maw, Nederland is goed op weg België te vervoegen. Net zoals met het Nederlandse budgetair tekort. U hebt nominaal een groter budgetair tekort dan wij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 april 2012 om 20:12.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 20:17   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Neen dat is niet meer 66 %, dat is nu om en bij de 70%. En geloof me vrij, indien er niets verandert, kruipt dit stilletjes naar de 80%. Maw, Nederland is goed op weg België te vervoegen. Net zoals met het Nederlandse budgetair tekort. U hebt nominaal een groter budgetair tekort dan wij.
Geloof me vrij... Neen, dat doen we niet. Ik zie geen enkel element dat tot zo'n conclusie kan leiden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 20:25   #43
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Ik ben nog steeds benieuwd naar de cijfers waaruit blijkt dat Nederlandse rente sinds 2011 is gestegen...
Van Poppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 20:52   #44
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Geloof me vrij... Neen, dat doen we niet. Ik zie geen enkel element dat tot zo'n conclusie kan leiden.
Wie doet wat niet? Wie is 'we'?? Bent u nu ook al een Hollander? Een lapsus veronderstel ik.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 april 2012 om 20:54.
Oud 28 april 2012, 21:20   #45
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De staatsschuld in het derde kwartaal 2011 was bij Nederland 64,5 % en België 98,5%.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...-12-001-EN.PDF

Heeft u nog latere cijfers?
De overige cijfers die ik heb gezien zijn slechts "projections".

Maar het verschil tussen Nederland en België is meer dan 25% en dat vlak je niet even snel uit.
Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat we onder de 60% zouden blijven overeenkomstig de Europese regels.
En daaraan voldoen we alletwee niet!
Maar de credietbeoordelaars zijn gelukkig niet zo streng als Brussel!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 28 april 2012 om 21:24.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 21:26   #46
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Van Poppel Bekijk bericht
Ik ben nog steeds benieuwd naar de cijfers waaruit blijkt dat Nederlandse rente sinds 2011 is gestegen...
Ik ook !
Oud 30 april 2012, 14:07   #47
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie doet wat niet? Wie is 'we'?? Bent u nu ook al een Hollander? Een lapsus veronderstel ik.
Diep vanbinnen bedoelt u ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2012, 21:55   #48
-Jo-
Banneling

Standaard

Dat is nu net hét argument der argumenten om Vlamingen te overtuigen in pro-NL zin zie, hen hun geld laten onderbrengen bij "de Hollanders".

Als er 1 op 20 positief over hoort, zal het al een succes zijn.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 08:29   #49
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
De staatsschuld in het derde kwartaal 2011 was bij Nederland 64,5 % en België 98,5%.

http://epp.eurostat.ec.europa.eu/cac...-12-001-EN.PDF

Heeft u nog latere cijfers?
De overige cijfers die ik heb gezien zijn slechts "projections".

Maar het verschil tussen Nederland en België is meer dan 25% en dat vlak je niet even snel uit.
Maar ik moet ook eerlijk bekennen dat het oorspronkelijk de bedoeling was dat we onder de 60% zouden blijven overeenkomstig de Europese regels.
En daaraan voldoen we alletwee niet!
Maar de credietbeoordelaars zijn gelukkig niet zo streng als Brussel!
Amro in haar jaarverslag 2009(!)

.../...

"Evenals in de meeste andere lidstaten van de EU, is in Nederland het financieringssaldo in 2009 beneden de Maastrichtnorm van de -3% van het bruto-nationaal produkt gegaan en zal in de komen de jaren verder verslechteren…/… . Hoewel verscheidene landen er slechter voorstaan, leiden ook tekorten van dergelijke omvang, die de komende jaren als snel tot een onbeheersbare dynamiek van de schuldquote, die in de komende jaren naar de richting van de 70% van het bbp gaat."

Dat zei de Amro-bank 3 jaar geleden in 2009 in haar Jaarverslag aan de aandeelhouders in. De ‘komende’ jaren waarover Amro toen sprak in haar Jaarverslag van 2009 zijn ondertussen aangebroken en Nederland gaat er niet op vooruit. Het is zeer billijk te veronderstellen dat Nederland nu de 70% schuld heeft bereikt en vermoedelijk er al boven zit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 08:32.
Oud 1 mei 2012, 08:32   #50
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik zou nog even dralen, er gaan dit jaar een gigantische hoeveelheid lijken uit de Nederlandse bankkasten vallen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 09:26   #51
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Amro in haar jaarverslag 2009(!)

.../...

"Evenals in de meeste andere lidstaten van de EU, is in Nederland het financieringssaldo in 2009 beneden de Maastrichtnorm van de -3% van het bruto-nationaal produkt gegaan en zal in de komen de jaren verder verslechteren…/… . Hoewel verscheidene landen er slechter voorstaan, leiden ook tekorten van dergelijke omvang, die de komende jaren als snel tot een onbeheersbare dynamiek van de schuldquote, die in de komende jaren naar de richting van de 70% van het bbp gaat."

Dat zei de Amro-bank 3 jaar geleden in 2009 in haar Jaarverslag aan de aandeelhouders in. De ‘komende’ jaren waarover Amro toen sprak in haar Jaarverslag van 2009 zijn ondertussen aangebroken en Nederland gaat er niet op vooruit. Het is zeer billijk te veronderstellen dat Nederland nu de 70% schuld heeft bereikt en vermoedelijk er al boven zit.
Het gaat dus om een veronderstelling. En je kunt het beter negatief afschilderen als positief, dan valt het achteraf altijd mee!
Bij ons thuis doen wij hetzelfde voor onze stookkosten, we schatten het liever duurder in als goedkoper. maar het zegt helemaal niets over de actuele stand. Maar dit zijn slechts "projections", die 70% trouwens is overgenomen uit het rapport van het IMF. Krijg het gevoel dat er in de finaciële wereld een hoog papagaaien-gehalte is....
Oud 1 mei 2012, 09:47   #52
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De rente die Nederland betaald is in 2012 relatief gestegen ten opzichte van Duitsland. Normaal profiteerde Nederland van de eurocrisis als de ( wannabee) PIIGS landen geconfronteerd werden met stijgende rentes. Deze stijgingen hadden automatisch ook dalingen van de Duitse rente en van andere stabiele landen tot gevolg.

Sinds de politieke impasse in Nederland profiteert Nederland niet meer van dit effect.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120423_031

De wannabee PIIGS landen zijn momenteel in aflopende volgorde België, Frankrijk en nu dus ook Nederland. De UK zou ook een PIIGS land zijn sinds 2007 als ze geen eigen munt voerden.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 10:49   #53
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Het gaat dus om een veronderstelling. En je kunt het beter negatief afschilderen als positief, dan valt het achteraf altijd mee!
Bij ons thuis doen wij hetzelfde voor onze stookkosten, we schatten het liever duurder in als goedkoper. maar het zegt helemaal niets over de actuele stand. Maar dit zijn slechts "projections", die 70% trouwens is overgenomen uit het rapport van het IMF. Krijg het gevoel dat er in de finaciële wereld een hoog papagaaien-gehalte is....
Indien een nuchtere bank zoals Amro in 2009 in haar Jaarverslag aan de aandeelhouders stelde dat de schuld van Nederland binnen de komende jaren zal evolueren tot 70%, dan is dat niet zo maar iets dat ze uit hun mouw schudden. En vermits de economische situatie in Nederland sinds 2009 verslechterd is en niet verbeterd, mogen we aannemen dat die 70% nu al zijn bereikt. Ik kan wel begrijpen dat de Hollandse beleidsvoerders hier zedig over zwijgen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 11:10.
Oud 1 mei 2012, 11:35   #54
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Indien een nuchtere bank zoals Amro in 2009 in haar Jaarverslag aan de aandeelhouders stelde dat de schuld van Nederland binnen de komende jaren zal evolueren tot 70%, dan is dat niet zo maar iets dat ze uit hun mouw schudden. En vermits de economische situatie in Nederland sinds 2009 verslechterd is en niet verbeterd, mogen we aannemen dat die 70% nu al zijn bereikt. Ik kan wel begrijpen dat de Hollandse beleidsvoerders hier zedig over zwijgen.
Het is en blijft koffiedik kijken.....
Als ik ga zoeken zal ik ook wel tegenovergestelde prognoses vinden.
Niet zo moeilijk.
Oud 1 mei 2012, 13:01   #55
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland moet fors meer rente gaan betalen op de nieuwe 10-jarige staatslening en de credit default swap (verzekering tegen wanbetaling, red) voor de Lage Landen stijgt met stip.
.../...
Grappig? Niet echt. De kans dat Nederland in de pas kan blijven lopen met de grote Europese landen lijkt verkeken. De obligatiemarkt heet voortaan Circus Damrak en met een hogere rente kun je een herstel op de huizenmarkt wel vergeten.
Oud 1 mei 2012, 15:41   #56
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nederland moet fors meer rente gaan betalen op de nieuwe 10-jarige staatslening en de credit default swap (verzekering tegen wanbetaling, red) voor de Lage Landen stijgt met stip.
.../...
Grappig? Niet echt. De kans dat Nederland in de pas kan blijven lopen met de grote Europese landen lijkt verkeken. De obligatiemarkt heet voortaan Circus Damrak en met een hogere rente kun je een herstel op de huizenmarkt wel vergeten.
voel je je verheven boven het geven van een bronvermelding?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2012, 17:28   #57
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
.../...
Hoeveel % rente moest Nederland begin 2011 betalen en hoeveel moeten ze nu betalen? Ik wil geen veronderstellingen of analyses, maar gewoon harde cijfers. Blijkbaar is jullie soort mensen alleen in staat op basis van vooroordelen en onderbuikgevoelens te discussiëren. Jammer dat het bij jullie nooit over de inhoud kan gaan.
Oud 1 mei 2012, 17:43   #58
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoeveel % rente moest Nederland begin 2011 betalen en hoeveel moeten ze nu betalen? Ik wil geen veronderstellingen of analyses, maar gewoon harde cijfers. Blijkbaar is jullie soort mensen alleen in staat op basis van vooroordelen en onderbuikgevoelens te discussiëren. Jammer dat het bij jullie nooit over de inhoud kan gaan.
Ik haal gewoon een Nederlandse site aan.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 1 mei 2012 om 17:43.
Oud 1 mei 2012, 17:45   #59
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik zou nog even dralen, er gaan dit jaar een gigantische hoeveelheid lijken uit de Nederlandse bankkasten vallen.
Uit die van belgië niet?
Je bent toch nog niet dexia vergeten hé?
Oud 1 mei 2012, 17:50   #60
Van Poppel
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik haal gewoon een Nederlandse site aan.
U heeft dus geen cijfers. Geef dan a.u.b. toe dat u vanuit uw onderbuik debatteert. Maargoed, we hebben altijd al geweten dat jullie soort mensen zo in elkaar steekt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be