Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 mei 2012, 16:39   #2161
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Dat die stem afkomstig is van "iets hogers dan de mens" zal ik niet kunnen bewijzen, maar ik kan wel verklaren waarommet die mogelijkheid reken.

Die stem is hoe dan ook een soort macht, een soort persoon, die tegenover het kwade staat, mij ervoor wil beschermen. Het feit dat hij daadwerkelijk spreekt, is voor mij een bewijs van zijn bestaan. Die Spreker die mij tracht af te houden van het kwade, kan zelf het kwade niet zijn. Die Spreker moet rechtvaardig zijn. Daarom sluit ik de mogelijkheid niet uit dat die stem van "iets hogers dan de mens" kan komen.
Ik frons écht de wenkbrauwen.

Een 'agnost' die zijn 'god' 'Spreker' noemt en hem verdacht veel op de christelijke god laat lijken.

Ik herhaal, je zet jezelf in een catch-22.

Citaat:
Dat is bijzonder. Waarom? Omdat ons geweten ons niet zegt wat goed en wat kwaad is, maar het zegt alleen maar dat wij het kwade moeten laten.
Het soijt me Paulus, maar deze zin is onzin. En de kern van je betoog. Je stemmetje zegt dat je het kwade moet laten, maar wat het kwade is daar heb je het raden naar.

Waardeloos.

Citaat:
Maar nog eens, het geweten maakt niet uit wat goed en kwaad is. Dat doe je zelf. Voor de ene mens is abortus bezwaarlijk, voor de andere niet. Je bent vrij om zelf je normen voor goed en kwaad te bepalen. Je hoeft niet naar die innerlijke stem te luisteren. Die stem van het geweten, dringt zichzelf niet op, je kan hem negeren. Het laat zich sussen door allerlei drogredens.
Meer van hetzelfde.

Wanneer een mens naar zijn normen - en dus naar zijn 'geweten' handelt tegen jouw geweten in dan gebruikt hij drogredens.

Je wil een schijnbaar relativistische kaart trekken maar je zit star vast in een star absolutisme. Van godswege, pardon, van een stemmetje.

Un grand écart.

A propos, je weet toch dat enkel de westerse mens een 'geweten' heeft. Het begrip ontbreekt in de oosterse filosofie van 'juist' handelen.

Zo nauw is het 'geweten' verweven - ik gebruik liever de term aangepraat - door een bepaald gedachtengoed.
Oud 3 mei 2012, 16:42   #2162
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want als er een God zou bstaan, heeft hij alvast de eigenschap zich niet door het menselijke rationeel begrijpbare te laten vatten.
Waarom benader je dan de zaak 'rationeel'?

Maar tevens weer zo irrationeel dat dat hypothetisch wezen verdacht veel op de christelijke god moet lijken, terwijl er zo veel meer 'beelden' mogelijk zijn.

Je blijft in je grand écart. En je bent géén agnost.

Nog niet. (Ik hoop dat je op weg bent.)
Oud 3 mei 2012, 20:55   #2163
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raes Bekijk bericht
Ah onze Nietzsche Ik las net dat jij ook vindt dat enkel vrouwen te beslissen hebben over het leven dat ze in zich dragen. Ik herinner me hier enkele argumenten gegeven te hebben waarom ik denk dat dat niet zo is... Enig commentaar daarop. Je zou trrouwens de eerste zijn daar op in te gaan.
Kom maar op met die argumenten?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 20:57   #2164
Another Jack
Banneling

Standaard

Paulus heeft een Spreker in zijn hoofd.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 21:50   #2165
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Kom maar op met die argumenten?
Pagina 28 van deze discussie. Vergeef me dat ik geen linkje plak, ik weet niet hoe ik dat moet doen op m'n net-niet-smartphone
Raes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 21:53   #2166
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pagina 28 van deze discussie. Vergeef me dat ik geen linkje plak, ik weet niet hoe ik dat moet doen op m'n net-niet-smartphone
En ik ben nu geen zin om het terug te gaan lezen, dus plaats je argumenten gewoon opnieuw hier, knip en plak het desnoods.
Oud 3 mei 2012, 21:57   #2167
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik ben nu geen zin om het terug te gaan lezen, dus plaats je argumenten gewoon opnieuw hier, knip en plak het desnoods.
Hoe doe ik dat met 'n Nokia C3?! Het is de eerste post op p. 28, de rest van de volgende discussie doet er niet toe, er kwam - als ik me goed herinner - toch geen serieus antwoord op
Oud 3 mei 2012, 21:59   #2168
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe doe ik dat met 'n Nokia C3?! Het is de eerste post op p. 28, de rest van de volgende discussie doet er niet toe, er kwam - als ik me goed herinner - toch geen serieus antwoord op
Je hebt geen computer?
Oud 3 mei 2012, 21:59   #2169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik doe het even voor u:

Citaat:
"Zowel zwangerschap als abortus zijn zware lichamelijke en psychologische keuzes die ik als man niet te nemen heb voor haar."

Niet helemaal akkoord, in die zin dat de zwangerschap een keuze is die je samen maakt. Tenzij je vindt dat dat een keuze is die de vrouw alleen mag maken?

Je zegt dat de keuze voor een kind door beide ouders wordt genomen (wat ik logisch vind). Voorbehoedsmiddelen, opvoeding, delen van de financiële kosten, alles is een beslissing van beide partners. Nog steeds logisch. Wat ik dan niet logisch vind, is dat dat 'partnership', het gezamenlijke beslissen, gedurende negen maand ophoudt te bestaan, enkel en alleen omdat het plaats vindt in de vrouw haar lichaam.

Als de vader gedurende die periode geen rechten heeft over dat kind, heeft hij er logischerwijs geen plichten tegenover.

De medische kosten (echografieën &ct.), zijn dan volledig voor de vrouw. Zij heeft alle rechten over de vrucht zonder de vader er in te kennen, dan kan hij daar bezwaarlijk voor opdraaien.

Het ongeboren kind heeft een kinderkamer nodig, met alle kosten en inrichtingswerken van dien? Dat is dan mevrouw haar probleem, tenzij ze wilt wachten tot na de geboorte. Meneer kan zijn plichten pas opnemen als hij ook rechten heeft.

Mevrouw kan de laatste zware maanden van de zwangerschap niet gaan werken en de kost verdienen? Teren op haar eigen spaarpot dan. De vrucht is niet geboren, dus de vader is niet verantwoordelijk.

De hormonale schommelingen... Daar gaan we nog maar over zwijgen.

Een ander scenario, Effect: jij maakt iemand onbewust zwanger (een one-night stand, het is maar een voorbeeld). Zij kan volgens jou logica (en de wet) perfect beslissen het kind te houden, zonder jou daarin te kennen.
Zij kan jou - via een dna-test - eisen je vaderschap te bewijzen, waarna de rechter jou als vader van het kind erkent. Wat betekent dat je alimentatie gaat betalen.

Het klinkt van de pot gerukt, maar dat is het niet. Dat is het probleem dat ik heb, wanneer jij gaat zeggen dat abortus, of voor hetzelfde geldt een zwangerschap, een keuze is die enkel en alleen de vrouw mag nemen.

Ik pas voor een maatschappij waarin vrouwen rechten hebben en mannen plichten.

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=541
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2012, 22:01   #2170
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Edit: dank je Jan, je was me voor.

Laatst gewijzigd door Raes : 3 mei 2012 om 22:07.
Oud 3 mei 2012, 22:04   #2171
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Reas, ik zeg niet dat een vrouw het alleenrecht moet hebben, de beslissing van de vader is net zo belangenrijk, wat ik meer bedoel te zeggen: Als de papa en mama hele erge ruzie gaan krijgen, en er is gezamenlijk op een wenselijke manier uit te komen, vind ik dat de moeder het laatste woord hoort te hebben.

Het is niet wenselijk, beide ouders zijn namelijk even belangrijk, alleen hoe wou je het anders oplossen?

En Jan van den Berghe, bedankt voor de moeite man.
Oud 3 mei 2012, 22:06   #2172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is niet wenselijk, beide ouders zijn namelijk even belangrijk, alleen hoe wou je het anders oplossen?
Door het kind te laten opgroeien en ervoor te zorgen dat het kan terechtkomen in een zorgzame en liefdevolle thuis. Het kind hoeft niet de dupe te worden van de problemen van het koppel, de problematische situatie van de moeder, de onverantwoordelijkheid van twee mensen, enz.
Oud 3 mei 2012, 22:07   #2173
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Door het kind te laten opgroeien en ervoor te zorgen dat het kan terechtkomen in een zorgzame en liefdevolle thuis. Het kind hoeft niet de dupe te worden van de problemen van het koppel, de problematische situatie van de moeder, de onverantwoordelijkheid van twee mensen, enz.
Jan van den Berghe, jij weet dat ik niet tegen abortus ben, dus dit is typisch iets waar ik niets mee kan, kom met andere oplossingen?
Oud 3 mei 2012, 22:08   #2174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan van den Berghe, jij weet dat ik niet tegen abortus ben, dus dit is typisch iets waar ik niets mee kan, kom met andere oplossingen?
Waarom zou dat geen oplossing zijn? Waarom moet er in zulke situatie schijnbaar principieel voor abortus gekozen worden?
Oud 3 mei 2012, 22:08   #2175
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reas, ik zeg niet dat een vrouw het alleenrecht moet hebben, de beslissing van de vader is net zo belangenrijk, wat ik meer bedoel te zeggen: Als de papa en mama hele erge ruzie gaan krijgen, en er is gezamenlijk op een wenselijke manier uit te komen, vind ik dat de moeder het laatste woord hoort te hebben.

En Jan van den Berghe, bedankt voor de moeite man.
Nochtans zegt de wet wel dat de beslissing bij de vrouw ligt, niet? Als ik me goed herinner wordt de man in de abortuswet nergens gekend.
Oud 3 mei 2012, 22:09   #2176
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nochtans zegt de wet wel dat de beslissing bij de vrouw ligt, niet? Als ik me goed herinner wordt de man in de abortuswet nergens gekend.
Wat heb ik nu weer met de wet te maken?
Oud 3 mei 2012, 22:09   #2177
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou dat geen oplossing zijn? Waarom moet er in zulke situatie schijnbaar principieel voor abortus gekozen worden?
De moeder wil abortus, wat nu?
Oud 3 mei 2012, 22:14   #2178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De moeder wil abortus, wat nu?
Is dat wel zo? Uit mijn contacten met Pro Vita weet ik dat vrouwen in heel wat gevallen eigenlijk geen abortus willen, maar door hun omgeving (vaak hun man, partner, minnaar...) zwaar onder druk worden gezet.
Oud 3 mei 2012, 22:15   #2179
Raes
Lokaal Raadslid

Raes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De moeder beslist zelf.
Dat was wat je zei, en tevens wat de wetgever zegt

Laatst gewijzigd door Raes : 3 mei 2012 om 22:16.
Oud 3 mei 2012, 22:18   #2180
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat wel zo? Uit mijn contacten met Pro Vita weet ik dat vrouwen in heel wat gevallen eigenlijk geen abortus willen, maar door hun omgeving (vaak hun man, partner, minnaar...) zwaar onder druk worden gezet.
Nogmaals: de moeder wil abortus, wat nu?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be