Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2012, 02:08   #101
Scorpio
Minister-President

Standaard

Ik heb er eens even het leerplan Techniek van het eerste jaar in het VVKSO bijgenomen. Het koken van kip (of eender welk ander product) en het proeven ervan staat daar nergens in. Het enige wat ik terugvind is een item over 'verwarmingsenergie'. Naar alle waarschijnlijkheid zal dus de bewuste les gediend hebben om de effecten van verwarmingsenergie aan te tonen, in dit geval op voedsel (de kip). Op zich niks mis mee, mooie illustratie. Ik zie echter geen enkele reden waarom het noodzakelijk was dat die kip ook per se geproefd moest worden om dat effect aan te tonen. Laat staan dat er een reden is om op dat proeven punten te zetten. Evaluaties moeten ten doel hebben te testen in hoeverre de leerplandoelstellingen en eindtermen bereikt werden. Het verplicht proeven van gebakken of gekookte kip doet niks aan het bereiken van die doelstellingen, en mocht dus NIET geëvalueerd worden. Mij lijkt het heel simpel: er klopt hier iets niet. Ik ben er quasi zeker van dat dit hele verhaal ongeveer als volgt gegaan is:

LK: "OK jongens en meisjes, we gaan nu de kip proeven, neem allemaal een stukje."
LL: "Mevrouw / meneer, ik mag dat niet eten van mijn geloof"
LK: "Niks van, je eet het toch op."
LL: "Nee, ik mag dat niet."
LK: "Ah zo zit dat, wel dan zet ik er PUNTEN op!" (LK maakt extra criterium aan voor evaluatie van 'proeven', en geeft deze leerling een nul)

Een andere mogelijke variatie is dat de leerling niet expliciet gezegd heeft dat de reden waarom ze het niet at religieus was, en de lk het extra criterium gewoon heeft aangemaakt 'omdat ze niet wou luisteren'.

Dit gaat niet ver van de waarheid af zitten. Ik geloof nooit dat die leerkracht op voorhand bepaald had dat hij of zij punten ging zetten op een in het kader van deze lessen nutteloos criterium als dit.

Het argument dat hier aangehaald wordt door sommigen dat omdat ze naar een katholieke school gaat ze maar alles moet doen wat daar gezegd wordt is onzin. Net zoals andere scholen hebben ook katholieke scholen zich aan leerplannen te houden, en mogen zij niet zomaar eender wat vragen van hun leerlingen. Ook zijn zij onderhevig aan de wetten op discriminatie, ze worden tenslotte met overheidsgeld rechtgehouden. Ik stel me net als anderen hier ook de vraag hoe een vegetarisch kind zou worden behandeld in dit geval. Voor hen die beweren dat vegetariërs dan ook maar een nul moeten krijgen 'omdat ze op een katholieke school zitten', da's uiteraard de grootste onzin die bestaat; bij mijn weten behoort kip eten niet tot de katholieke leer.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 02:14   #102
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
U mag natuurlijk ook uw argumenten aanbrengen in dit topic. Of is de censuurreflex meer eigen in donkerrode kringen?
Ik heb wel wat beters te doen dan mijn argumenten twee maal te posten. Overigens ben ik tegen censuur. Wat u betreft ben ik zelfs tegen zelfcensuur, ik lach immers graag met uw idiotiën.

Laatst gewijzigd door drosophila : 5 mei 2012 om 02:15.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 02:25   #103
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Ik heb wel wat beters te doen dan mijn argumenten twee maal te posten. Overigens ben ik tegen censuur. Wat u betreft ben ik zelfs tegen zelfcensuur, ik lach immers graag met uw idiotiën.
Ik wist niet dat u kon lachen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 02:29   #104
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat doen we met leerlingen die weigeren maden of sprinkhanen te eten, mocht de leraar aardrijkskunde of maatschappelijke vorming zijn les daarmee didactisch willen inkleuren?
Nagaan of dit in overeenstemming is met het educatief project van de instelling en indien zo de ouders tijdig inlichten alvorens ze hun kind inschrijven in die school.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 02:33   #105
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Nagaan of dit in overeenstemming is met het educatief project van de instelling en indien zo de ouders tijdig inlichten alvorens ze hun kind inschrijven in die school.
Dus hadden leerling en ouders in kwestie alle redenen om te klagen. Blij dat we het eens zijn.
Oud 5 mei 2012, 02:34   #106
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dwaas sofistisch geleuter. Een les technologie over voedselprocessen en -bereiding is geen gastronomische kookles. En zelfs los daarvan: het is pedagogisch verwerpelijk om een leerling tegen zijn zin te verplichten iets te eten.
Het is dus pedagogisch verwerpelijk om leerlingen tegen hun zin halalvlees te laten eten ook ?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 02:37   #107
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Het is dus pedagogisch verwerpelijk om leerlingen tegen hun zin halalvlees te laten eten ook ?
Uiteraard.
Oud 5 mei 2012, 02:40   #108
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard.
Wat dan met de verplichte halalvoeding op schoolreizen?
Oké, dan kan men stellen dat de leerlingen de vrije keuze hebben tussen het opeten of met honger blijven zitten maar of dat een echte keuze is...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 06:31   #109
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dus hadden leerling en ouders in kwestie alle redenen om te klagen. Blij dat we het eens zijn.
de ouders wisten dat in een katholieke school geen onverdoofd gemarteld vlees wordt geserveerd. Dit in tegenstelling tot ouders die hun kinderen naar het staatsonderwijs sturen en menen dat in dit land nog steeds de slachtwetten gelden als men geen bepaalde religie aanhangt.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 mei 2012 om 06:32.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 06:42   #110
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Moslim slagers hebben stukken goedkoper vlees dan in de supermarkt.
Ik koop mijn vlees voortaan altijd daar. Die geruchten kunnen de boom in.
Zijn ook niet onderhevig aan allerlei voedselcontroles.
Oud 5 mei 2012, 06:43   #111
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Ik denk dat de mensen zich misschien laten afschrikken door de geur van het (vele) lamsvlees. Vandaar die geruchten.
Dat zijn geen geruchten, dat is gewoon de werkelijkheid.
Oud 5 mei 2012, 06:51   #112
guido 007
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het was helemaal geen kookles, leugenaar.
Citaat:
“De les technologie stond deze keer in het teken van voeding en de verschillende processen daarrond. Ze moesten ze kip koken en proeven. De lerares heeft tegen de student inderdaad gezegd dat ze nul zou krijgen, maar alleen op het onderdeel proeven. Voor de rest is de leerling ruim geslaagd.
In de strikte zin van het woord heb je gelijk.
Maar lees wat er staat, dan moet je toch toegeven dat er het onderdeel koken en proeven bijkwam.

Iemand zo zwaar beschuldigen is een persoonlijke aanval!!!!!
Oud 5 mei 2012, 07:30   #113
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
in een KATHOLIEKE school eist men dat kinderen tijdens een specifieke les over voeding een stukje kip proeft.
Wiens stoppen zijn doorgeslagen?

Als de leerkracht toegeeft aan die islamitische eisen, wat zullen de volgende acties zijn van deze vrome moslims? aparte lessen? verplicht ingepakt naar school komen? mogen katholieke meisjes nog met naakte haren in de klas? mogen ze sowieso nog in de klas? moeten de vrome moslims mee gaan zwemmen? moeten ze 100 op 10 krijgen tijdens de lessen over evolutie omdat zij weten dat Allah dinosaurussen in de grond heeft gestopt om den mensch op de proef te stellen?

Waar begint en waar eindigt het "alle stoppen slaan door" voor jou?
Het ging over technologie binnen het voedingsproces.
Het verplicht doen eten van iets binnen een lessenpakket is enkel toegestaan in de les koken en dan nog enkel binnen de richtingen waarbij koken een hoofdvak is of mogelijk een belangrijk onderdeel uitmaakt van de toekomstige beroepsuitvoering.

Een leerkracht van het eerste middelbaar kan een leerling dus niet verplichten om kip te eten, daar kip klaarmaken zelfs in de kokschool niet tot het lessenpakket van de eerste graad behoord.
De leerkracht had dus een ander stuk voeding moeten nemen.

Heb het zelf zo ook meegemaakt met een leerkracht die kinderen van het 3de leerjaar verplichtte hun voet en hand afdruk te zetten in een pas gegoten betonplaat. Drie van haar leerlingen weigerden (waaronder mijn oudste dochter) en zij gaf ze een 0 op meewerken in de klas. Uit een gesprek dat daarop volgde kwam naar boven dat de leerkracht zelf niet eens had gelezen wat er op de verpakking van de gebruikte cement stond.

Nu terug naar de kip.
Dit is een vleessoort die bij gebruik niet onder elke omstandigheid kan en mag gegeten worden. De bereiding van kip valt binnen de keuken onder speciale bereidingen, een 1ste graadsleerling mag dus weigeren deze te eten als onderdeel van een les technologie, daar het eten van deze kip niet tot de eindtermen van de 1ste graad behoren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 07:35   #114
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is een vleessoort die bij gebruik niet onder elke omstandigheid kan en mag gegeten worden. De bereiding van kip valt binnen de keuken onder speciale bereidingen, een 1ste graadsleerling mag dus weigeren deze te eten als onderdeel van een les technologie, daar het eten van deze kip niet tot de eindtermen van de 1ste graad behoren.
Dan ook niet als het halal kip is.
Haar argumentatie ging niet over bereiden van kip binnen de keuken, maar over het feit dat die rotkip niet door een moslim werd geslacht en verhandeld.

Nu, als ik die leerkracht was, zou ik volgende week voor de lol heel de klas vergasten op heerlijke zelfgemaakte cake. Alleen kan het moslimjong er niet van proeven, want er werd varkensvet in verwerkt.... reuzel.
En neen, er staan geen punten op als je niet wil proeven. Er schiet gewoon meer over voor de anderen. Zouden ze dan ook naar het CGKR trekken?

moet ik verplicht mijn cake recept aanpassen? of komt er een verbod op het leuk uitdelen van cake na de les?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 mei 2012 om 07:40.
Oud 5 mei 2012, 07:47   #115
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Ik heb er eens even het leerplan Techniek van het eerste jaar in het VVKSO bijgenomen. Het koken van kip (of eender welk ander product) en het proeven ervan staat daar nergens in. Het enige wat ik terugvind is een item over 'verwarmingsenergie'. Naar alle waarschijnlijkheid zal dus de bewuste les gediend hebben om de effecten van verwarmingsenergie aan te tonen, in dit geval op voedsel (de kip). Op zich niks mis mee, mooie illustratie. Ik zie echter geen enkele reden waarom het noodzakelijk was dat die kip ook per se geproefd moest worden om dat effect aan te tonen. Laat staan dat er een reden is om op dat proeven punten te zetten. Evaluaties moeten ten doel hebben te testen in hoeverre de leerplandoelstellingen en eindtermen bereikt werden. Het verplicht proeven van gebakken of gekookte kip doet niks aan het bereiken van die doelstellingen, en mocht dus NIET geëvalueerd worden. Mij lijkt het heel simpel: er klopt hier iets niet. Ik ben er quasi zeker van dat dit hele verhaal ongeveer als volgt gegaan is:

LK: "OK jongens en meisjes, we gaan nu de kip proeven, neem allemaal een stukje."
LL: "Mevrouw / meneer, ik mag dat niet eten van mijn geloof"
LK: "Niks van, je eet het toch op."
LL: "Nee, ik mag dat niet."
LK: "Ah zo zit dat, wel dan zet ik er PUNTEN op!" (LK maakt extra criterium aan voor evaluatie van 'proeven', en geeft deze leerling een nul)

Een andere mogelijke variatie is dat de leerling niet expliciet gezegd heeft dat de reden waarom ze het niet at religieus was, en de lk het extra criterium gewoon heeft aangemaakt 'omdat ze niet wou luisteren'.

Dit gaat niet ver van de waarheid af zitten. Ik geloof nooit dat die leerkracht op voorhand bepaald had dat hij of zij punten ging zetten op een in het kader van deze lessen nutteloos criterium als dit.

Het argument dat hier aangehaald wordt door sommigen dat omdat ze naar een katholieke school gaat ze maar alles moet doen wat daar gezegd wordt is onzin. Net zoals andere scholen hebben ook katholieke scholen zich aan leerplannen te houden, en mogen zij niet zomaar eender wat vragen van hun leerlingen. Ook zijn zij onderhevig aan de wetten op discriminatie, ze worden tenslotte met overheidsgeld rechtgehouden. Ik stel me net als anderen hier ook de vraag hoe een vegetarisch kind zou worden behandeld in dit geval. Voor hen die beweren dat vegetariërs dan ook maar een nul moeten krijgen 'omdat ze op een katholieke school zitten', da's uiteraard de grootste onzin die bestaat; bij mijn weten behoort kip eten niet tot de katholieke leer.
Ben eens gaan kijken op het lessenpakket van de hotelschool Hasselt

http://www.hotelschoolhasselt.be/nl/...ad/lessentabel

Zelfs daar koken ze nog geen kip in het eerste jaar.
Oud 5 mei 2012, 08:00   #116
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan ook niet als het halal kip is.
Haar argumentatie ging niet over bereiden van kip binnen de keuken, maar over het feit dat die rotkip niet door een moslim werd geslacht en verhandeld.

Nu, als ik die leerkracht was, zou ik volgende week voor de lol heel de klas vergasten op heerlijke zelfgemaakte cake. Alleen kan het moslimjong er niet van proeven, want er werd varkensvet in verwerkt.... reuzel.
En neen, er staan geen punten op als je niet wil proeven. Er schiet gewoon meer over voor de anderen. Zouden ze dan ook naar het CGKR trekken?

moet ik verplicht mijn cake recept aanpassen? of komt er een verbod op het leuk uitdelen van cake na de les?
Die leerkracht had misschien beter eerst een bezoek gebracht aan de Belgische en Nederlandse kippenslachterijen met haar leerlingen.

Kippen worden namelijk allemaal HALAL geslacht.
Zelfs in de varkensslachterij-en vindt je nog maar weinig blanke Belgen op de werkvloer, want het werk is voor hen te vies, te afstoten, te zwaar, te schokkerend, te moeilijk.

En mijn kinderen eten ook geen kip die is bereid met reuzel.
Maar de leerkracht gaat reeds haar boekje te buiten door de leerlingen van het eerste jaar kip te laten bereiden.
Elke leerling had dus mogen weigeren om de kip op te eten, alleen maakt de leerkracht hier misbruik van haar macht tegenover haar leerlingen.
De leerkracht heeft geen poot om op te staan tegenover dit meisje, om welke reden dan ook dat ze weigerde de kip te eten.
Oud 5 mei 2012, 08:08   #117
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
vanaf nu zijn die kippen officieel halal geslacht.
Bij KB. Opgelost.
Door steeds maar weer de schijnproblemen van 'Allochtonen' toegeeflijk en begripvol te willen oplossen, wortelen wij ons steeds maar dieper in de onze.

De overheid zou er komaf moeten mee maken om al deze ontevreden 'Allochtonen' koste wat kost hier tegen hun wil in te willen behouden.

Ontboeien en laat ze maar tevreden en opgelucht terug naar hun respectievelijke 'Halal' oorden vliegen. De landen van de eeuwige vrede en liefde.
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 08:08   #118
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Cake proeven behoort niet tot het lessenpakket, de leerkracht kan en mag dus geen punten zetten op het proeven.

En er zijn kinderen die geen cake lusten.

Als je de cake met opzet met reuzel maakt en daardoor een leerling uitsluit aan het deelnemen van het eten van die cake na de les, ga je dik in de fout en kan een leerling zelfs direct naar de politie stappen om je te laten verbaliseren wegens discriminatie.

Een leerkracht moet namelijk zonder vooroordelen werken en moet uitsluiting van leerlingen vermijden, anders valt het zelfs onder de wet van het pesten op de werkvloer van een ondergeschikt.
Dus ja, de wet verplicht je om je recept aan te passen of geen cake uit te delen.
Oud 5 mei 2012, 08:11   #119
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Die leerkracht had misschien beter eerst een bezoek gebracht aan de Belgische en Nederlandse kippenslachterijen met haar leerlingen.

Kippen worden namelijk allemaal HALAL geslacht.
Zelfs in de varkensslachterij-en vindt je nog maar weinig blanke Belgen op de werkvloer, want het werk is voor hen te vies, te afstoten, te zwaar, te schokkerend, te moeilijk.

En mijn kinderen eten ook geen kip die is bereid met reuzel.
Maar de leerkracht gaat reeds haar boekje te buiten door de leerlingen van het eerste jaar kip te laten bereiden.
Elke leerling had dus mogen weigeren om de kip op te eten, alleen maakt de leerkracht hier misbruik van haar macht tegenover haar leerlingen.
De leerkracht heeft geen poot om op te staan tegenover dit meisje, om welke reden dan ook dat ze weigerde de kip te eten.
kippen worden allemaal onverdoofd geslacht.
Ze zijn slechts halal als de islamitische slachter er een bezweringsformule over heeft uitgesproken! anders is het vlees "onrein" voor de muzelman.

De leerkracht liet niks bereiden, ze liet gekookte kip proeven. Ik zie trouwens niet in hoe men punten geeft op proeven. Waarschijnlijk heeft die muzeltrees staan jammeren dat ze geen onrein vlees mag eten en heeft de leerkracht kort op de bal gespeeld en gezegd dat ze dan geen proef-punten krijgt, om te vermijden dat het muzelkind bij elke gelegenheid een Sonderbehandlung zou eisen. Wat dan ook gebeurd is.
Volgens mij is dit voldoende reden om haar ouders aan te raden een andere school te zoeken als ze zich niet kunnen aanpassen aan de normen en waarden in die katholieke school.

en brood wordt ook bereid met reuzel. volgende keer krijgen ze boterhammetjes met reuzel.

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 5 mei 2012 om 08:14.
Oud 5 mei 2012, 08:14   #120
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Hoezo?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be