Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2012, 14:22   #1
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard Taalstrijd tijdens Mars aan de Peene

Op zaterdag 28 april jl. werd tussen de Frans-Vlaamse dorpjes Noord- en Zuyd-Peene de jaarlijkse Mars aan de Peene gehouden ter herdenking van de Slag aan de Peene in 1677.

Toen de deelnemers bij de gedenknaald aankwamen, stond er een oudere man die met zijn Vlaamse vlag de menigte opwachtte. Hem werd door de voorzitter van het organiserende comité verzocht het monument te verlaten en zich te voegen bij de menigte op de dijk. De voorzitter was namelijk voornemens een in het Frans opgestelde verklaring voor te lezen. De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak. Het leidde tot ordinair duw- en trekwerk en meewarig gemompel vanuit de menigte op de dijk.

De voorzitter: "En neerlandais? Pas de possible, monsieur. Ici est la France!"
De Vlaming: "In het Nederlands, godverdomme! Gij hebt sinds 1946 de tijd gehad om Nederlands te leren en nog hebt gij het lef het Frans te gebruiken!"

Het kwam mij als aanwezige bij de Mars aan de Peene voor dat het incident voor de nodige tweespalt heeft geleid. Ik hoorde mensen om mij heen mompelen dat 'de man' een punt had, maar verder de ceremonie geweld aandeed. Wat is uw mening hierover?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 17:36   #2
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Op zaterdag 28 april jl. werd tussen de Frans-Vlaamse dorpjes Noord- en Zuyd-Peene de jaarlijkse Mars aan de Peene gehouden ter herdenking van de Slag aan de Peene in 1677.

Toen de deelnemers bij de gedenknaald aankwamen, stond er een oudere man die met zijn Vlaamse vlag de menigte opwachtte. Hem werd door de voorzitter van het organiserende comité verzocht het monument te verlaten en zich te voegen bij de menigte op de dijk. De voorzitter was namelijk voornemens een in het Frans opgestelde verklaring voor te lezen. De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak. Het leidde tot ordinair duw- en trekwerk en meewarig gemompel vanuit de menigte op de dijk.

De voorzitter: "En neerlandais? Pas de possible, monsieur. Ici est la France!"
De Vlaming: "In het Nederlands, godverdomme! Gij hebt sinds 1946 de tijd gehad om Nederlands te leren en nog hebt gij het lef het Frans te gebruiken!"

Het kwam mij als aanwezige bij de Mars aan de Peene voor dat het incident voor de nodige tweespalt heeft geleid. Ik hoorde mensen om mij heen mompelen dat 'de man' een punt had, maar verder de ceremonie geweld aandeed. Wat is uw mening hierover?
Als die oude man niet weet dat de voertaal in Frankrijk het Frans is, heeft hij serieuse problemen. Maar bon, uw mar is meer iets folklorischs dat iets anders.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 17:41   #3
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaming weigerde iedere medewerking, toonde zich onverzettelijk en vroeg op luide toon respect voor het Nederlands en dat het Nederlands zou gebruikt worden voor de toespraak.
Daar mag voor mij dus nog een gedenknaald voor de vlagman naast worden gezet dit jaar.

Vlamingen die zich verzetten....daar moeten we zuinig op zijn.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 21:30   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jarenlang, al van mijn studententijd, heb ik meegewerkt aan verschillende organisaties die in Frans-Vlaanderen actief waren of nog zijn. Daarnaast heb ik ook een tijdje les gegeven binnen de structuur van het KVF.

In alles zorgden wij er steeds voor dat bij toespraken bijvoorbeeld er steeds zowel een Franse als Nederlandse versie was. In volkomen gelijkheid. Dat heeft altijd goed gewerkt en zorgde ervoor dat ook wie het Nederlands/Vlaams niet machtig was, erbij betrokken werd.

In mijn ogen zijn beide partijen hier zwaar over de schreef gegaan. Zowel de persoon die meent dat alles in het Frans moet, als diegene die daar moeilijk doet en eist dat het enkel in het Nederlands zou moeten. Met zo'n houding bereik je uiteindelijk niets. Daarvoor is men trouwens in Frans-Vlaanderen te gevoelig, want de gevolgen van WO II zijn in bepaalde families nog steeds niet verteerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 22:03   #5
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Als die oude man niet weet dat de voertaal in Frankrijk het Frans is, heeft hij serieuse problemen. Maar bon, uw mar is meer iets folklorischs dat iets anders.
'Indien een zekere Frankrijk problemen heeft met het Nederlands, dan is dat het probleem van de Franstaligen, niet van de Nederlandstaligen. Het moet de Nederlandstaligen enkel maar aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 22:17   #6
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
'Indien een zekere Frankrijk problemen heeft met het Nederlands, dan is dat het probleem van de Franstaligen, niet van de Nederlandstaligen. Het moet de Nederlandstaligen enkel maar aanzetten om meer naar Frans-Vlaanderen te trekken en daar Nederlands te spreken.'
Arrogant gedrag helpt niets vooruit in Frans-Vlaanderen. Laat dit een goede raad zijn van iemand die jarenlang met en in Frans-Vlaanderen werkzaam was.
Oud 5 mei 2012, 22:49   #7
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Jarenlang, al van mijn studententijd, heb ik meegewerkt aan verschillende organisaties die in Frans-Vlaanderen actief waren of nog zijn. Daarnaast heb ik ook een tijdje les gegeven binnen de structuur van het KVF.
Interessant....welke verenigingen?
En welke verdienen volgens U gesteund te worden als ik zou lid worden?

Citaat:
In mijn ogen zijn beide partijen hier zwaar over de schreef gegaan. Zowel de persoon die meent dat alles in het Frans moet, als diegene die daar moeilijk doet en eist dat het enkel in het Nederlands zou moeten. Met zo'n houding bereik je uiteindelijk niets. Daarvoor is men trouwens in Frans-Vlaanderen te gevoelig, want de gevolgen van WO II zijn in bepaalde families nog steeds niet verteerd.
En wat waren die gevolgen? Speelde het kollaboratie/repressie verhaal zoals we dat hier kennen ook ginder, annex het schaden vd. Frans-Vl. zaak die nadien zoals hier averij opliep...?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 22:52   #8
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Interessant....welke verenigingen?
En welke verdienen volgens U gesteund te worden als ik zou lid worden?
Ik was vele jaren actief lid van EUVO, Yserhouck en het Komitee voor Frans-Vlaanderen.
Oud 5 mei 2012, 22:55   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En wat waren die gevolgen? Speelde het kollaboratie/repressie verhaal zoals we dat hier kennen ook ginder, annex het schaden vd. Frans-Vl. zaak die nadien zoals hier averij opliep...?
Iedereen die maar ietwat sympathiseerde met de groep rond Gantois heeft na de oorlog in de brokken gedeeld. Juist Gantois zocht aansluiting bij de Vlamingen over de grens, waardoor iedere zweem naar opvattingen die ruiken naar een hereniging met Belgisch-Vlaanderen als bij voorbaat verbrand zijn in Frans-Vlaanderen. Het heeft zeker de toekomst gehypothekeerd, maar het is van doorslaggevend belang geweest. De taal was toen al op de terugweg. Het heeft een bestaand proces alleen maar wat versneld.
Oud 5 mei 2012, 22:58   #10
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Volledigheidshalve: diegene die daar van zijn kloten maakte was wel helaas een Belg.

Dat betekent een Everest kwa psychologisch onderscheid......

http://www.lavoixdunord.fr/actualite...de-de-la.shtml
Oud 5 mei 2012, 23:00   #11
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iedereen die maar ietwat sympathiseerde met de groep rond Gantois heeft na de oorlog in de brokken gedeeld. Juist Gantois zocht aansluiting bij de Vlamingen over de grens, waardoor iedere zweem naar opvattingen die ruiken naar een hereniging met Belgisch-Vlaanderen als bij voorbaat verbrand zijn in Frans-Vlaanderen. Het heeft zeker de toekomst gehypothekeerd, maar het is van doorslaggevend belang geweest. De taal was toen al op de terugweg. Het heeft een bestaand proces alleen maar wat versneld.
Welke brokken, konkreet?
Oud 5 mei 2012, 23:03   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke brokken, konkreet?
Ontnemen van de burgerrechten bijvoorbeeld. Ook subtiele zaken als bijvoorbeeld jaren na de oorlog nog gevolgd worden door de Franse Staatsveiligheid. Ik herinner me een geval waarbij we met EUVO een Nederlandstalig bord gingen hangen bij een oude molen. De eigenaar was enthousiast (hij sprak nog Vlaams, zij het wel wat gebroken en doorspekt met Franse woorden). De week erop liet hij ons weten dat het niet doorging. Via via hebben we later vernomen dat de man uit een familie kwam die na WO II het gelag had betaald en die, kort na onze komst, bezoek had gekregen van de staatsveiligheid.
Oud 5 mei 2012, 23:28   #13
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

De staatsveiligheid kon dat toch niet verbieden; het is immers geen strafbaar feit.....
Oud 5 mei 2012, 23:30   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De staatsveiligheid kon dat toch niet verbieden; het is immers geen strafbaar feit.....
Natuurlijk niet, mensen onder druk zetten is soms veel doeltreffender.
Oud 5 mei 2012, 23:34   #15
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

1) Dat Gantois 5 jaar heeft moeten zitten lijkt mij staatsnationalistische terreur!

Die man was immers onschuldig en heeft blijkbaar nooit een vlieg kwaad gedaan:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Jean-Marie_Gantois

http://www.widopedia.eu/jean-marie-gantois.html

http://www.dbnl.org/tekst/_jaa003197...01_01_0011.php

2) Is het separatisme of de aansluitingsgedachte bij Vl. ginder dan morsdood? Bij strijdende Frans-Vlamingen zou dat toch een logische konsekwentie moeten zijn...
Oud 5 mei 2012, 23:36   #16
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, mensen onder druk zetten is soms veel doeltreffender.
Welke drukkingsmiddelen werden dan zoal gehanteerd...?
Oud 5 mei 2012, 23:36   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

2) Is het separatisme of de aansluitingsgedachte bij Vl. ginder dan morsdood? Bij strijdende Frans-Vlamingen zou dat toch een logische konsekwentie moeten zijn...
Het is morsdood. Bij iedereen. Niemand, tenzij een marginale figuur als de waard van 't Blauwershof, wenst er zich mee te associëren.
Oud 5 mei 2012, 23:37   #18
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welke drukkingsmiddelen werden dan zoal gehanteerd...?
Geen idee waarover het in dit geval precies ging.
Oud 5 mei 2012, 23:42   #19
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Geen idee waarover het in dit geval precies ging.
1) Ik zou die man toch eens gaan polsen zijn in uw plaats, om er het fijne van te weten.....puur nieuwsgierigheid. Vragen staat vrij....

2) En in andere gevallen...die drukkingsmiddelen vd. staatsveiligheid?
Oud 5 mei 2012, 23:44   #20
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
1) Ik zou die man toch eens gaan polsen zijn in uw plaats, om er het fijne van te weten.....puur nieuwsgierigheid. Vragen staat vrij....

2) En in andere gevallen...die drukkingsmiddelen vd. staatsveiligheid?
Ik heb weet van nog een ander geval. Ook na onze komst werd hij benaderd, maar hij stuurde ze wandelen. Nadien vertelde hij ons dat hij een vermanende preek kreeg over "Franse vaderlandsliefde" met tevens een zijdelingse waarschuwing dat hij wel eens mocht denken aan de toekomst van zijn zoon (die ergens in Parijs werkte)...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be