Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2012, 19:55   #261
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Natuurlijk wel , daarom stuur ik mijn kinderen naar een katholieke school, daar serveren ze geen halal.
Als ik ze naar een moslim school zou sturen , moet ik dat maar aanvaarden en als ik daar niet mee kan leven , moet ik ze maar naar een andere school sturen.
Eenvoudig toch.
kijk, ik wil gerust Alice volgen en de kinderen het verschil laten proeven tussen halal kip en haram kip.... (de slachter moet moslim zijn en een bezwering prevelen, verder moet de behandeling van de geslachte kip enkel door moslims worden gecontroleerd, en voor de haram kip volgen we de 21ste eeuwse hygienische wetten).

Ik heb wel een probleem met onwettig geslachte en gemartelde koeien: dit mag men uiteraard niet aan non-moslims laten proeven, vermits dit een overtreding van de slachtwet zou zijn.

Voor schapen geldt dan weer dat die wel onverdoofd mogen geslacht worden, dus zou men daar ook een stuk halal en een stuk haram kunnen proeven.

uiteraard enkel indien de moslims op gevaar van hun eeuwige leven, OOK stukjes proeven natuurlijk.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 19:59   #262
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Maar vertel ons gerust op basis waarvan volgens jou deze leerkracht het recht had dit meisje een nul te geven.
omdat ze op de vragen na het proeven geen antwoord kon geven tiens. waarom dacht je?
Oud 5 mei 2012, 20:15   #263
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
omdat ze op de vragen na het proeven geen antwoord kon geven tiens. waarom dacht je?
Ah? Waren er vragen? Jij hebt met die leerkracht gesproken? Wat waren de vragen, en wat waren ze? Welke leerplandoelstellingen werden met deze vragen nagestreefd?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 20:51   #264
Scorpio
Minister-President

Standaard

/

Laatst gewijzigd door Scorpio : 5 mei 2012 om 20:52.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 20:53   #265
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Er werd niet geweigerd vlees/kip te proeven, er werd geweigerd kip te proeven die nìet 'halal' was, lijkt me wel 'n hemelsbreed verschil.

Of die leerkracht 't recht had om die leerlingen kip te laten proeven, of 't al dan niet in 't leerplan thuishoort, is aan de directie van de school om over te oordelen.

Indien vanaf nu iedereen naar 't racistisch centrum zou lopen omdat hen 'halal' voorgeschoteld wordt, zitten we in 'n straatje zonder end.

Je maakt keuzes in 't leven, 1 van die keuzes is, dat de ouders gekozen hebben om hun kind naar 'n katholieke school te sturen, indien die keuze gemaakt hou je je aan de regels of je accepteert de consequenties.

Ooit weigerde ik flagrant om 'n dissectie van 'n konijn bij te wonen in de les biologie, omwille van mijn principes kon ik daar onmogelijk op staan toekijken, ik vond dat overbodig, daar met plaatjes ook aangetoond kan worden hoe 'n konijn er uitziet aan de binnenkant.

Ik stapte dus naar buiten en kreeg ook 0 op m'n rapport.

Mijn ouders zijn niet naar 't 'centrum' gehold om 'klacht' in te dienen!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 20:58   #266
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
kijk, ik wil gerust Alice volgen en de kinderen het verschil laten proeven tussen halal kip en haram kip.... (de slachter moet moslim zijn en een bezwering prevelen, verder moet de behandeling van de geslachte kip enkel door moslims worden gecontroleerd, en voor de haram kip volgen we de 21ste eeuwse hygienische wetten).

Ik heb wel een probleem met onwettig geslachte en gemartelde koeien: dit mag men uiteraard niet aan non-moslims laten proeven, vermits dit een overtreding van de slachtwet zou zijn.

Voor schapen geldt dan weer dat die wel onverdoofd mogen geslacht worden, dus zou men daar ook een stuk halal en een stuk haram kunnen proeven.

uiteraard enkel indien de moslims op gevaar van hun eeuwige leven, OOK stukjes proeven natuurlijk.
Ik niet, ik wil niet dat mijn kind 'halal' gevoerd wordt, ik leg hem dan uit wat dat 'halal' precies inhoudt, principieel zou hij dan zelf geweigerd hebben.

Maar ik stuurde mijn kind dan ook niet naar 'n islamitische school, indien wel, hou je je aan de regels van de school waarvoor je gekozen hebt of je accepteert de consequenties!

In 'n katholieke of vrije school wordt niet verwacht dat je kind 'halal' voorgeschoteld krijgt.
Oud 5 mei 2012, 21:11   #267
smiley
Perm. Vertegenwoordiger VN

smiley's schermafbeelding

Standaard

Weet men trouwens dat er in die 'katholieke' school, enkel en alleen maar om moslims te plezieren, al lang geen varkensvlees meer binnen komt ? Stond vandaag in de krant. De directeur van die school heeft al dikwijls zijn broek afgestoken (aanpassingen gedaan) voor moslims.

http://blog.seniorennet.be/vroeger/a...php?ID=1150921
Oud 5 mei 2012, 21:26   #268
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door smiley Bekijk bericht
Weet men trouwens dat er in die 'katholieke' school, enkel en alleen maar om moslims te plezieren, al lang geen varkensvlees meer binnen komt ? Stond vandaag in de krant. De directeur van die school heeft al dikwijls zijn broek afgestoken (aanpassingen gedaan) voor moslims.

http://blog.seniorennet.be/vroeger/a...php?ID=1150921
Wordt daar òòk voor naar 't centrum gehold?

De prijs die Europa daarvoor zal moeten betalen, gaat zeer hoog zijn!
Oud 5 mei 2012, 22:10   #269
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Voor mij is the big picture véél belangrijker.
Om de steeds groter wordende groep islamieten ter wille te zijn, worden er steeds meer en meer fel bevochten wetten/reglementen genegeerd, alsof ze nooit zouden bestaan hebben! Vrouwenrechten, dierenrechten, binnen dit en 30 jaar (als het zolang nog duurt) zijn deze twee belangrijke concepten enkel nog een vage herinnering en behoren tot de verboden woordenschat.
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 23:17   #270
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
De klacht was dat zijn dochter verplicht werd iets te doen wat de school haar niet te verplichten had, en een nul kreeg omdat ze weigerde, wat de school niet mocht doen, om de redenen die ik hier al 5 pagina's lang aan het herhalen ben, klaarblijkelijk in het Chinees, want jullie blijven het negeren.
Eindelijk heb ik het begrepen.
Als er klachten zijn in verband met het lespaket van een school moet ik mij tot het Centrum voor Gelijkheid van Kansen en Racismebestrijding wenden.
Had ik dat nu vroeger geweten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 23:25   #271
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Ik zou het opgeven. Ge zijt tegen een muur aant praten. Verder discussiëren met iemand die zo alle logica negeert is als proberen te schaken met een duif. De manier waarop jouw argumenten genegeerd worden doet me bijna denken aan die tijd dat ik er nog energie in stak met creationisten te discussiëren. Dat heb ik opgegeven, je wint er niks bij.

Verdoe er Uw tijd niet mee.
Groot gelijk.
In uw plaats trok ik mij terug op een schaduw forum.

Alvast bedankt voor de moeite en sorry om uw kosbare tijd te verprutsen.
Oud 5 mei 2012, 23:28   #272
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Francis Vere Bekijk bericht
Ja, en dat probeert de schorpioen nu al 100 berichten duidelijk te maken:
een doktersbriefje heb je niet nodig om als moslim te weigeren een kip te eten.
Dat is vervat in een reglement/wet.

Soit, het zal me halal-worst wezen dat jullie naast de kwestie lezen.
Ik ga een pitta gaan halen.
Smakelijk.
En een briefje van de Mo telt ook.

Laatst gewijzigd door Bobke : 5 mei 2012 om 23:29.
Oud 6 mei 2012, 00:17   #273
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik maak uit de tekst op dat het kind in kwestie de keuze had om, op basis van zijn geloof, te weigeren. Dat ze dan op dat onderdeel nul krijgt vind ik niet meer dan normaal. Op datgene wat je weigert te doen kan je nu eenmaal geen punten krijgen, ongeacht wat de reden mag zijn. Om de gevolgen van die keuze te sturen bestaan er ook mogelijkheden. Delibereren bvb.
Zo denk ik dat iemand die geen benen heeft niet gebuisd zal worden omdat hij weigert mee estafette te lopen.
Of je op een katholieke school rekening moet houden met andere geloven? Volgens mij niet. Andersgelovigen zijn welkom maar weten ook bij het inschrijven dat ze in een katholieke school terechtkomen met al wat daaraan verbonden is...
In een neutrale (overheidsschool bvb) is dat wat anders.
Wie zich daar inschrijft mag er van uit gaan dat zijn kind niet lastig gevallen wordt met welk geloof dan ook.

Wanneer je daar, zoals Moureaux dat gedaan heeft in Molenbeek, hallalvoeding verplicht en geen alternatief voorziet... die verplicht dus onder andere de Christelijke leerlingen om tegen hun allerhoogste en heiligste gebod te verstoten. Het hoogste van de tien geboden. 'BOVENAL' bemin één God!
In welke zin zou dat gebod minder waardevol zijn dan de islamitische voorschriften?

Een mooi voorbeeld van discriminatie trouwens. Één geloofsgroep, namelijk die van Moureaux zelf, wordt hier boven alle andere verheven in een instituut dat wettelijk gezien totaal egalitair dient te zijn...
En geen haai die er naar kraait.
Zo is dat.

Dit lijkt me de kern, ik ben benieuwd wat er in die tien pagina's discussie staat.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 6 mei 2012 om 00:17.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2012, 00:24   #274
Groentje-18

Standaard

Citaat:
ok. je hebt een punt hier.

maar die kip enkel weigeren omdat ze niet met zekerheid door iemand van het eigen volk is geslacht (alle kippen worden onverdoofd geslacht) is een pak discriminerender dan te zeggen dat men per definitie geen vlees eet;
Een overtuigde vegetarier loopt daar dan ook niet voor naar het CGKR, maar aanvaard het feit dat hij voor het lesgedeelte "proeven" gebuisd zal zijn.
Moslim ouders of kinderen die de halal eis aan voedsel stellen, geven in mijn ogen uiting aan een extremistische en fundamentalistische religieuze opvattingen die niet stroken met de basis van onze westerse cultuur, namelijk vrijheid, waaronder ook vrij denken zonder enige religieuze of van welke aard dan ook beperkende kaders... Dit heeft de basis van de wetenschappelijke ontwikkeling en dus de motor van de technologische vooruitgang gevormd.
Als hij dit tesamen met de elementaire logica die mij zegt dat halal geslacht vlees niet enkel een gevaar vormt voor de volksgezondheid maar tevens vanuit dierenwelzijnsperspectief luguber is, gewoon even negeert, mag deze persoon voor mij beschikken.
Hieraan toegeven is de wereld op zijn kop.
Doch wordt het gedaan. Het gaat zelfs veel verder dan dat. Ik heb reeds voorbeelden genoeg gegeven van scholen waarin enkel halal geserveerd wordt. Niet-Moslims werden hiervan niet op de hoogte gebracht! Halal vlees zou ook in het gewone circuit terecht komen bij overschotten, in NL zou er geen kaas meer zijn die niet halal is. Verschillende grote voedingsketens zouden niet-varkensvlees uitsluitend halal aanbieden.
In bepaalde wijken moet alles worden stilgelegd (dus ook bezigheden waaraan niet-Moslims deelnemen, want men mag de Moslims niet storen). De gebeden schallen dan door de straten waarop iedere Moslim spontaan door de knieën gaat.
Dit in België, een seculiere staat... ?

Dan heb je resoluut voor de verkeerde samenleving of het verkeerde land gekozen.
Zelfs in Turkije gaat deze ballon in geen enkel geval op.
Oud 6 mei 2012, 00:27   #275
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom zouden er überhaupt punten moeten staan op het eten van eender wat? Als een leerling om eender welke reden iets niet wil eten dan is dat zo, de leerkracht heeft in zo'n geval niet het recht die leerling te verplichten er toch van te eten en al helemaal niet om punten af te trekken. Zo eenvoudig is het, maar ja, het gaat hier over een moslim dus slaan bij sommigen alle stoppen door.
Ik zou graag de kinderen willen interviewen en vragen of ze enig verschil in smaak hebben waargenomen.
Hebben ze geproefd dat het niet halal was?
Zijn ze ziek geworden achteraf?
Een straf God's gekregen misschien?

Wel? Waarom dan al die hysterie rond halal/haram (=meest fundamentalistische strekking binnen de Islam, iets wat velen niet willen zien).

Met het argument dat je het verschil toch niet proeft, werden in vele organisaties waaronder zowel scholen (lagere school, kleuter of secundair) of bedrijven halal geslachte dieren wel door ieders strot geramd...
(De ware toedracht is natuurlijk dat men besefte dat het aan de oppervlakte komen van dit feit voor enige verontwaardiging zou zorgen onder niet-Moslims ...).
Oud 6 mei 2012, 00:36   #276
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik zou graag de kinderen willen interviewen en vragen of ze enig verschil in smaak hebben waargenomen.
Hebben ze geproefd dat het niet halal was?
Zijn ze ziek geworden achteraf?
Een straf God's gekregen misschien?

Wel? Waarom dan al die hysterie rond halal/haram (=meest fundamentalistische strekking binnen de Islam, iets wat velen niet willen zien).

Met het argument dat je het verschil toch niet proeft, werden in vele organisaties waaronder zowel scholen (lagere school, kleuter of secundair) of bedrijven halal geslachte dieren wel door ieders strot geramd...
(De ware toedracht is natuurlijk dat men besefte dat het aan de oppervlakte komen van dit feit voor enige verontwaardiging zou zorgen onder niet-Moslims ...).
Als mensen er van uitgaan dat 't met 'verschil van smaak' te maken heeft, zouden ze beter geïnformeerd moeten worden, maar dat kan en mag natuurlijk niet, we zouden moslims voor 't hoofd kunnen stoten indien wij, onnozele autochtonen, daar aanstoot aan zouden nemen.
Er wordt gewoon vanuit gegaan dat 't (zelfs onwetend) door ons strot gedouwd kan worden (omdat er tòch geen smaakverschil is), we slikken en zwijgen, andersom wordt er wel degelijk aanstoot genomen en wordt er naar 't 'centrum' gehold om hun gram te halen.
Er wordt dus gekozen voor de makkelijke weg, de weg van de minste weerstand.

Alsof die 'weerstand' er nooit zal komen...
Oud 6 mei 2012, 01:03   #277
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Waarom zouden er überhaupt punten moeten staan op het eten van eender wat? Als een leerling om eender welke reden iets niet wil eten dan is dat zo, de leerkracht heeft in zo'n geval niet het recht die leerling te verplichten er toch van te eten en al helemaal niet om punten af te trekken. Zo eenvoudig is het, maar ja, het gaat hier over een moslim dus slaan bij sommigen alle stoppen door.
het is natuurlijk dat de rest van de klas massaal protesteerde tegen het verplichte opeten van een stukje kip nietwaar?
Oud 6 mei 2012, 01:06   #278
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Of die leerkracht 't recht had om die leerlingen kip te laten proeven, of 't al dan niet in 't leerplan thuishoort, is aan de directie van de school om over te oordelen
.
in ieder geval is de rest van de klas niet naar het CGKR gehold om d�*t aan te klagen; Had nochtans veel meer effect gehad.
Oud 6 mei 2012, 01:16   #279
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
in ieder geval is de rest van de klas niet naar het CGKR gehold om d�*t aan te klagen; Had nochtans veel meer effect gehad.
Doet me denken aan dat jongetje in Spanje dat zich 'beledigd' voelde omdat er in 'n bepaalde les over de befaamde 'jamon' gesproken werd, papalief holde ook naar 'n rechtbank omdat d�*t toch zeker nìet kon, zijn zoontje blootstellen aan vuile woordenschat over varkens jamon.

Hij kreeg 0 op 't rekwest van de rechter, met nog 'n 'lesje' bovenop; "In ons land zijn we trots op onze 'jamones', dit is ònze cultuur en traditie, indien u zich daar niet in kan vinden staat 't u vrij om er geen deel (meer) van uit te maken"!
Oud 6 mei 2012, 01:18   #280
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
Voor mij is the big picture véél belangrijker.
Om de steeds groter wordende groep islamieten ter wille te zijn, worden er steeds meer en meer fel bevochten wetten/reglementen genegeerd, alsof ze nooit zouden bestaan hebben! Vrouwenrechten, dierenrechten, binnen dit en 30 jaar (als het zolang nog duurt) zijn deze twee belangrijke concepten enkel nog een vage herinnering en behoren tot de verboden woordenschat.
De weg van de minste weerstand, de veilige weg, die ooit, mèt intrest, duur betaald zal worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be