Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 mei 2012, 17:41   #501
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Het is in de multiculturele samenleving voor een multiculturele school ondoenlijk om al van te voren alle regeltjes vast te leggen. Het is 'al doende leert men'. of wel ad-hoc regelgeving.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 17:59   #502
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Neen, dat is proeven niet.
Behalve in een hotelschool.
In het gewone onderwijs wordt er in het vak TO ook "gekookt", meestal blijft dat beperkt tot croque monsieur, pannekoeken of spaghetti.
Wie niet proeft, proeft niet. Punt aan de lijn. Punten verdienen door domweg iets op te eten is dan ook absurd.
Als er geen pedagogische keuken aanwezig is, is het zelfs verboden om te kokkerellen...
De ganse discussie is te dom voor woorden, maar daarvoor moet je weer met moslimslastposten te doen hebben...
En wat als er in die spaghetti vlees werd gebruikt in de saus "dat niet halal is"???
Dezelfde zever als hierboven?
En aparte hotelscholen zullen straks moeten opgericht worden volgens de richtlijnen van de Mo om toegelaten te zijn voor moslims?
De ganse wereld moet leren hun halalgedoe vreten?
Moslimscholen - moslimmaatschappij - enz???
Onze wereld past hen niet? Waarom lopen ze dan hier rond?

Laatst gewijzigd door andev : 10 mei 2012 om 18:02.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 18:28   #503
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Klopt. En dat doet deze familie ook. De 'katholieke bs', dat wil zeggen godsdienstlessen, gebedje hier en daar, een mis bijwonen, e.d., en dat doet deze familie klaarblijkelijk zonder morren. De 'katholieke bs' is NIET 'verplicht en op punten kip eten', zoals we hier al een hele tijd ondubbelzinnig hebben vastgesteld. Dus de vergelijking gaat hier niet op.

Verder is de stelling:

is natuurlijk dikke zever, berustend in de eerste plaats op goeie oude Vlaamse vooroordelen.

Het is perfect mogelijk, indien men dat zou willen, het vlees bij twee beenhouwers te kopen.

Wat is het geheugen toch weer kort. Het is ondertussen al een keer of tachtig ondubbelzinnig bewezen dat de kinderen en ouders in dit geval wel degelijk 'de aspecten van de katholieke leer' aanvaarden. Maar verplicht kip eten hoort daar niet bij.
Héwel, dat geloof ik nu echt niet. En de reden kan ik hier illustreren met een klein voorbeeldje, iets wat ik zelf meemaakte enkele jaren geleden kort nadat ik werkloos geworden was. Ik had toen een PWA-job aanvaard om 's middags op de kinderen in de nabijgelegen katholieke basisschool te passen : 20 minuten bewaking op de speelplaats, dan een half uurtje op de kinderen van de lagere passen tijdens het eten, dan weer een kwartiertje bewaking op de speelplaats.
Het overgrote deel van de kinderen op deze school is gewoon Vlaams, in deze buurt zijn er allochtonen maar ze zijn er in de minderheid. Toch waren er 2 moslimkinderen : een jongetje in het tweede of derde leerjaar en zijn jongere zusje bij de kleuters. Voor ze begonnen te eten, baden de kinderen een kort gebedje. Op een dag waren ze allemaal wat lastig maar tenslotte kreeg mijn collega ze toch gekalmeerd en begonnen ze samen te bidden alleen dat moslimjongetje (ik moet er even bij zeggen dat ik helemaal niet wist dat hij moslim was, hij was allochtoon, maar een allochtoon is niet per definitie moslim) bleef stout en praatte luidop. Ik stond toevallig bij hem in de buurt en zei zachtjes dat hij stil moest zijn en meebidden. Antwoord (op een eerder brutale manier) : "ik ben moslim, ik bid niet". Wel, ik stond even perplex, niet zozeer om wat hij zei maar wel om de manier waarop. En geloof me : dat heeft dat kind niet uit zichzelf. Een kind doet gewoonlijk mee met de groep en voelt zich niet graag een uitzondering. Dat was duidelijk door de ouders voorgezegd.
Als u wilt weten hoe het afliep, ik ben even bij hem gaan zitten en heb gezegd dat hij niet hoefde mee te bidden als hij moslim was, maar dat hij dan wel moest zwijgen en rustig zijn tot de andere kindjes gedaan hadden met bidden. Kort daarna ben ik met die PWA-job gestopt dus veel meer kan ik u er niet over vertellen. Maar dit incident is me wel bijgebleven.
Het is dus niet zo dat moslimfamilies van wie de kinderen in katholieke scholen gaan hun kinderen leren dat ze zonder morren mee moeten doen met godsdienstlessen, gebedje hier en daar, een mis bijwonen enzovoort.
Oud 10 mei 2012, 18:28   #504
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt. En dat doet deze familie ook. De 'katholieke bs', dat wil zeggen godsdienstlessen, gebedje hier en daar, een mis bijwonen, e.d., en dat doet deze familie klaarblijkelijk zonder morren. De 'katholieke bs' is NIET 'verplicht en op punten kip eten', zoals we hier al een hele tijd ondubbelzinnig hebben vastgesteld. Dus de vergelijking gaat hier niet op.

Verder is de stelling:

is natuurlijk dikke zever, berustend in de eerste plaats op goeie oude Vlaamse vooroordelen.

Het is perfect mogelijk, indien men dat zou willen, het vlees bij twee beenhouwers te kopen.

Wat is het geheugen toch weer kort. Het is ondertussen al een keer of tachtig ondubbelzinnig bewezen dat de kinderen en ouders in dit geval wel degelijk 'de aspecten van de katholieke leer' aanvaarden. Maar verplicht kip eten hoort daar niet bij.
Héwel, dat geloof ik nu echt niet. En de reden kan ik hier illustreren met een klein voorbeeldje, iets wat ik zelf meemaakte enkele jaren geleden kort nadat ik werkloos geworden was. Ik had toen een PWA-job aanvaard om 's middags op de kinderen in de nabijgelegen katholieke basisschool te passen : 20 minuten bewaking op de speelplaats, dan een half uurtje op de kinderen van de lagere passen tijdens het eten, dan weer een kwartiertje bewaking op de speelplaats.
Het overgrote deel van de kinderen op deze school is gewoon Vlaams, in deze buurt zijn er allochtonen maar ze zijn er in de minderheid. Toch waren er 2 moslimkinderen : een jongetje in het tweede of derde leerjaar en zijn jongere zusje bij de kleuters. Voor ze begonnen te eten, baden de kinderen een kort gebedje. Op een dag waren ze allemaal wat lastig maar tenslotte kreeg mijn collega ze toch gekalmeerd en begonnen ze samen te bidden alleen dat moslimjongetje (ik moet er even bij zeggen dat ik helemaal niet wist dat hij moslim was, hij was allochtoon, maar een allochtoon is niet per definitie moslim) bleef stout en praatte luidop. Ik stond toevallig bij hem in de buurt en zei zachtjes dat hij stil moest zijn en meebidden. Antwoord (op een eerder brutale manier) : "ik ben moslim, ik bid niet". Wel, ik stond even perplex, niet zozeer om wat hij zei maar wel om de manier waarop. En geloof me : dat heeft dat kind niet uit zichzelf. Een kind doet gewoonlijk mee met de groep en voelt zich niet graag een uitzondering. Dat was duidelijk door de ouders voorgezegd.
Als u wilt weten hoe het afliep, ik ben even bij hem gaan zitten en heb gezegd dat hij niet hoefde mee te bidden als hij moslim was, maar dat hij dan wel moest zwijgen en rustig zijn tot de andere kindjes gedaan hadden met bidden. Kort daarna ben ik met die PWA-job gestopt dus veel meer kan ik u er niet over vertellen. Maar dit incident is me wel bijgebleven.
Het is dus niet zo dat moslimfamilies van wie de kinderen in katholieke scholen gaan hun kinderen leren dat ze zonder morren mee moeten doen met godsdienstlessen, gebedje hier en daar, een mis bijwonen enzovoort.
Oud 10 mei 2012, 18:37   #505
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Dat is nu één van de hoofdoorzaken van de 'onverdraagzaamheid' tov bepaalde moslims...
Het feit dat ze zelf weinig of geen respect aan de dag leggen voor hun 'gastland' en haar gebruiken stoort enorm veel mensen...

Ze geven echt de indruk dat ze een superieur zijn aan de rest en kunnen moeilijk of helemaal geen 'compromissen' sluiten rond hun godsdienstbelevingen..

Dat is niet volledig de wijten aan de islam an sich maar ook aan hun marginale achtergrond...

En het ergste is dat mensen van bij ons hun onvoorwaardelijke steun geven aan dit boertig en onbeschoft gedrag door het godsdienstvrijheid te noemen..notabene dezelfde groep die al 100 jaar een andere religie heeft bestreden...
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 18:40   #506
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder gezegd dat die vader dat ook op een andere manier zou kunnen oplossen hebben ipv naar het CGKR te stappen. Maar als de reden waarom er punten op dat proeven stonden was dat die leerling niet wou proeven ("ah zo jij wil dat niet? Wel, dan zet ik er punten op!"), dan is er wel degelijk sprake van discriminatie. We weten niet of dat zo is, maar het is het enige realistische scenario dat ik kan bedenken waarom er punten op stonden: met het proeven wordt geen enkele leerplandoelstelling nagestreefd, dus moeten we met een wel erg domme leerkracht te maken hebben als zij dat op voorhand als evaluatiepunt had bepaald.

Het gaat om een opdracht die de school niet mocht geven, en al helemaal niet evalueren. De school mag niet zomaar op eigen houtje onbeperkt regeltjes verzinnen.
Ik geloof dat u hier de zaken een weinig verdraait. Ik kan me niet herinneren gelezen te hebben dat er pas punten op dat onderdeel gezet werden nadat het kind weigerde te eten. Ik dacht dat dat proeven één onderdeel was van de totale les van in het begin.
Oud 10 mei 2012, 18:44   #507
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Dat is nu één van de hoofdoorzaken van de 'onverdraagzaamheid' tov bepaalde moslims...
Het feit dat ze zelf weinig of geen respect aan de dag leggen voor hun 'gastland' en haar gebruiken stoort enorm veel mensen...

Ze geven echt de indruk dat ze een superieur zijn aan de rest en kunnen moeilijk of helemaal geen 'compromissen' sluiten rond hun godsdienstbelevingen..

Dat is niet volledig de wijten aan de islam an sich maar ook aan hun marginale achtergrond...

En het ergste is dat mensen van bij ons hun onvoorwaardelijke steun geven aan dit boertig en onbeschoft gedrag door het godsdienstvrijheid te noemen..notabene dezelfde groep die al 100 jaar een andere religie heeft bestreden...
Ja, aan dat respect voor het gastland moet nog serieus gewerkt worden!
Oud 10 mei 2012, 18:51   #508
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
en u weet dat omdat ?
..ik zelf in het onderwijs sta.
Citaat:
Héwel, dat geloof ik nu echt niet
Irrelevant. Ze moeten niet 'actief' meebidden, maar zullen ook niet gevraagd hebben dat regels aangepast worden. Ze zitten gewoon mee in de godsdienstles, gaan gewoon mee naar de mis, enz. Dat zijn namelijk dingen die bij een katholieke school horen (hoe dom ze ook zijn, maar da's een persoonlijke mening). Ze moeten dat niet graag of met volle goesting doen (dat doen de andere leerlingen ook niet) maar dat zijn wel regels waar ze zich aan zullen houden. Moest dat niet zo zijn, hadden we dat al lang gehoord.

Citaat:
Als u wilt weten hoe het afliep, ik ben even bij hem gaan zitten en heb gezegd dat hij niet hoefde mee te bidden als hij moslim was, maar dat hij dan wel moest zwijgen en rustig zijn tot de andere kindjes gedaan hadden met bidden.
En, ere wie ere toekomt, dat hebt u zeer correct opgelost. Maar het feit dat dit in die periode dat u daar werkte slechts 1 keer gebeurde met die leerling, lijkt niet echt op een systematisch probleem te wijzen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 18:54   #509
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio;6120854[B
]..ik zelf in het onderwijs sta[/b].

Irrelevant. Ze moeten niet 'actief' meebidden, maar zullen ook niet gevraagd hebben dat regels aangepast worden. Ze zitten gewoon mee in de godsdienstles, gaan gewoon mee naar de mis, enz. Dat zijn namelijk dingen die bij een katholieke school horen (hoe dom ze ook zijn, maar da's een persoonlijke mening). Ze moeten dat niet graag of met volle goesting doen (dat doen de andere leerlingen ook niet) maar dat zijn wel regels waar ze zich aan zullen houden. Moest dat niet zo zijn, hadden we dat al lang gehoord.

En, ere wie ere toekomt, dat hebt u zeer correct opgelost. Maar het feit dat dit in die periode dat u daar werkte slechts 1 keer gebeurde met die leerling, lijkt niet echt op een systematisch probleem te wijzen.
Dan bent u een onderwijzer maar nog geen deskundige van het ministerie van onderwijs...
Oud 10 mei 2012, 18:57   #510
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
..ik zelf in het onderwijs sta.

De kwestie is niet dat het irrelevant is, de kwestie is dat er wel gemord wordt.
Het kan best wel een systematisch probleem geweest zijn, dat weet ik niet.
Ik heb die PWA-job slechts een klein half jaar gedaan en slechts 2 x in de week (dinsdag en vrijdag), die kinderen bleven ook niet dagelijks eten, dikwijls werden ze voor de lunchpauze door hun (veel) oudere zus afgehaald. Ik heb die kleine hoop en al 10 keren gezien tijdens mijn bewakingen.
Oud 10 mei 2012, 18:58   #511
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik geloof dat u hier de zaken een weinig verdraait. Ik kan me niet herinneren gelezen te hebben dat er pas punten op dat onderdeel gezet werden nadat het kind weigerde te eten. Ik dacht dat dat proeven één onderdeel was van de totale les van in het begin.
Het is niet bekend of het op voorhand bepaald was of op het moment beslist. Zoals ik al zei in wat u citeert:

Citaat:
We weten niet of dat zo is,
Maar ik geloof er geen snars van dat zij op voorhand besloten had punten te zetten op proeven. De redenen daarvoor heb ik al tientallen keren aangehaald: je mag enkel dingen evalueren wanneer die helpen bij het nastreven of behalen van leerplandoelstellingen. In het leerplan techniek 1e jaar VVKSO vind ik geen enkele doelstelling terug waarvan ik, zelfs als ik m'n fantasie gebruik, kan zeggen dat die kan bereikt worden door van gekookte kip te proeven. Het zou dus erg dom zijn van die leerkracht om op zoiets systematisch punten te zetten.
Oud 10 mei 2012, 19:02   #512
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dan bent u een onderwijzer maar nog geen deskundige van het ministerie van onderwijs...
Lees de discussie er nog eens op na als u me niet gelooft, ik heb eerder al de precieze link gepost naar het betreffende leerplan, waarin ondubbelzinnig staat wat mag worden geëvalueerd. Ik heb ook pas nog een studiedag gehad die precies over evalueren ging, en vooral dan wat wel en wat niet mag. Ik weet wel degelijk waarover ik praat.
Oud 10 mei 2012, 19:04   #513
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder gezegd dat die vader dat ook op een andere manier zou kunnen oplossen hebben ipv naar het CGKR te stappen. Maar als de reden waarom er punten op dat proeven stonden was dat die leerling niet wou proeven ("ah zo jij wil dat niet? Wel, dan zet ik er punten op!"), dan is er wel degelijk sprake van discriminatie. We weten niet of dat zo is, maar het is het enige realistische scenario dat ik kan bedenken waarom er punten op stonden: met het proeven wordt geen enkele leerplandoelstelling nagestreefd, dus moeten we met een wel erg domme leerkracht te maken hebben als zij dat op voorhand als evaluatiepunt had bepaald.
Onzin, je veronderstelt maar wat.
Geen enkel ander kind weigerde om te proeven, geen enkel andere vader is naar 't CGKR gestapt.

Citaat:
Het gaat om een opdracht die de school niet mocht geven, en al helemaal niet evalueren. De school mag niet zomaar op eigen houtje onbeperkt regeltjes verzinnen.
Dan had de brave man naar de schoolinspectie kunnen stappen om dit op te lossen.

't CGKR heeft totaal niets te maken met wat scholen al dan niet in hun lessen verwerken, en de daarbij - al dan niet - horende puntentoekenning.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:07   #514
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Lees de discussie er nog eens op na als u me niet gelooft, ik heb eerder al de precieze link gepost naar het betreffende leerplan, waarin ondubbelzinnig staat wat mag worden geëvalueerd. Ik heb ook pas nog een studiedag gehad die precies over evalueren ging, en vooral dan wat wel en wat niet mag. Ik weet wel degelijk waarover ik praat.
Als proeven niet bij het leerplan hoort in het kader van een kookopdracht dat is dat weer een bewijs dat het onderwijs gigantisch achterloopt op de realiteit..

'Testen' was in mijn tijd een onontbeerlijk onderdeel van een technische proef...
Oud 10 mei 2012, 19:12   #515
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als proeven niet bij het leerplan hoort in het kader van een kookopdracht dat is dat weer een bewijs dat het onderwijs gigantisch achterloopt op de realiteit..

'Testen' was in mijn tijd een onontbeerlijk onderdeel van een technische proef...
De lat wordt steeds lager gelegd?

Er wordt steeds meer aangepast aan...?

Indien niet, wordt er naar 't racistisch centrum gehold!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:18   #516
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Iedere kok in zo'n reality show wordt verrot gescholden als em zijn eigen brouwsel niet geproeft heeft alvorens het aan anderen voor te schotelen...
Oud 10 mei 2012, 19:25   #517
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wil een vegetariër 150 km verder iets gaan eten omdat er enkel daar vegetarische schotels zijn volgens zijn normen, dan is het mijn verdomde recht om dat te weigeren...
dat is dus wat de school doet en waar de moslim weigert
maar je wil het niet zien
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 19:25.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:43   #518
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vegetarisme is in 90% van de gevallen een levensbeschouwing en daar hoort een superioriteitsgevoel nu eenmaal bij...

Hoeveel vegetariers ken je die zich 'aanpassen' aan de keuken waar ze te gast zijn ?...dat zegt al genoeg..
Dat is niet wat ik bedoelde, dat een vegetariër zich niet aanpast aan de keuken waar hij komt, dus een keuken waar veel ingrediënten met vlees gemaakt zijn is nogal logisch. Anders zou hij nogal inconsequent zijn.

Ik bedoelde meer dan morele superioriteit, alsof zij de redders van de wereld zijn. Maar ondertussen niet door hebben, dat ze zelf ook vele dieren doodmaken als ze ook maar 1 stap buiten zetten.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:45   #519
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
De ganse wereld moet leren hun halalgedoe vreten?
Integendeel.
De ene mens moet de andere geen voedselvoorschriften opleggen.
Maar dan moet je verdragen dat het in alle richtingen geldt.
Zoniet dan schep je zelf de voorwaarden die verplichting en betutteling meebrengen.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 10 mei 2012 om 19:50.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:53   #520
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Ook vegetariërs kunnen op een foute manier "goedbedoeld" zijn ja. bv door ecologische voetafdruk op andere manieren groter te maken. Maar correct vegetarisme fout gaan vinden is ... euhm ... van slechte wil zijn zeg maar.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 10 mei 2012 om 19:54.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be