Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Welke vlag voor een onafhankelijk Vlaanderen?
De originele Vlaamse Leeuw met rode tong en klauwen 15 35,71%
De Strijdvlag 11 26,19%
Beide vlaggen vind ik geschikt 5 11,90%
Iets anders, namelijk... 11 26,19%
Aantal stemmers: 42. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 14 april 2012, 01:34   #81
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht dat ik daarop inging in het vervolg van mijn post, hetgeen ge niet citeerde.
Maar goed, waar komt ge uit als ge uw opmerkingen verder uitwerkt, Jan?
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 01:36   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Ik dacht dat ik daarop inging in het vervolg van mijn post, hetgeen ge niet citeerde.
Maar goed, waar komt ge uit als ge uw opmerkingen verder uitwerkt, Jan?
Ja, dat geldt bij u. Alleen zie ik graag eens wat de tegenstanders ervan maken. Welke vlag zien wij wel compatibel en omwille van welke redenen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 08:55   #83
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het graafschap Vlaanderen is trouwens de bakermat van de Nederlandse kultuur en bevond zich steeds op een strijdplaats waar het de eerste schokken moest opvangen van de eeuwenoude aards- en erfvijand. Dat alles verleent dat haast mythische graafschap een aureool van tragiek en heroïek.
Het zou dus eerder vreemd zijn van die vlag niet te gebruiken, temeer daar die vlag reeds die van het Vlaamse Gewest is.

Trouwens die van Brabant is na kleureninversie net dezelfde...Antwerpen op zich bestaat niet want dat IS in wezen Brabant. En wat men Limburg noemt was het graafschap Loon, met als kleuren rood en geel.
Dus: in de huidige vlag van het Vlaamse Gewest vinden we de drie kleuren terug van de drie samenstellende entiteiten. Het is ook historisch de meest verantwoorde, al zou ze wel moeten gezuiverd worden van al het kermisachtige wit dat er in zit.
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...f_Flanders.svg

Desondanks vind ik die leeuw maar geschminkt met dat rood. Van twee kleuren gaat meer kracht uit. Zwart en geel is een zeer sterke kombinatie; rood verwatert de uitstraling die daarvan uitgaat. Kijk en voel het verschil!

Een nieuwe konstruktie, zonder traditie, ach, hoe historisch onverantwoord!
Ge schrijft dat alle kleuren vertegenwoordigd zijn. Maar wilt wel het rood zo snel mogelijk bannen. Wat is het nu?
Historisch verantwoord? Waar haalt ge dat? De rode en gele strepen van Land van Loon zijn dan even historisch verantwoord.
Bakermat van de Nederlandse cultuur? Bedoelt ge van de talen die in Vlaanderen gesproken worden? Ik vrees dat je toch eens je geschiedenis moet bijspijkeren. ooit van de Salische wet gehoord?
Citaat:
Van het Oudnederlands, de taal die in de Lage landen werd gesproken en geschreven tijdens de vroege middeleeuwen (circa 500 tot 1150), zijn vooral losse woorden en nauwelijks samenhangende teksten bewaard.

Het oudst zijn we enkele fragmenten uit de Salische Wet die Oudnederlands zijn. Clovis' Lex Salica dateert van rond 510, en hoewel dat wetboek in het Latijn was, bevatte het woorden en woordverklaringen in het Oudnederfrankisch die als Oudnederlands worden beschouwd. Deze verklaringen werden veelal gegeven in de vorm van losse woorden, de zogenoemde Malbergse glossen. Het manuscript bevat ook een bepaalde opeenvolging van glossen, die tezamen een zinnetje vormen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 11:08   #84
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

1) Bron: Wiki Rijn-Maaslands.
Maas-Rijnlands is een dialect-geografische aanduiding, die primair de diverse Nederfrankische dialecten omvat.

Het Rijn-Maaslands is dus geen dialekt an sich, maar een verzamelbegrip! In het noorden van dat gebied wordt trouwens Brabants gesproken. Of liever werd. Helaas, werd.

2) Met 'bakermat van' bedoel ik dat oorspronklijk het ekonomische en kulturele zwaartepunt in het Graafschap Vl.lag om nadien te verschuiven naar Brabant en nog later naar Holland.

3) Waarom staat die Salische Wet in dat Wikistuk? Omdat de restanten van die wet in die regio gevonden werden? Het is natuurlijk niet omdat toevallig in die regio relikten gevonden werden van het Oudfrankisch dat die taal niet bestond in het graafschap Vl.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 april 2012 om 11:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2012, 11:35   #85
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jorge13 Bekijk bericht
Hallo iedereen

Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, welke vlag zouden jullie dan willen?
De Vlaamse Leeuw met rode tong en klauwen, de strijdvlag of iets anders?

Persoonlijk zou ik voor de originele Vlaamse Leeuw gaan, dat het rood te veel doet denken aan België vind ik zever, deze Leeuw is historisch correct (itt de strijdvlag) en ik vind hem ook een stuk mooier.

p.s.: Mijn excuses als ik deze draad in het verkeerde subforum gezet heb.
De originele vlomse Leeuw ?
Jullie willen een proces aan de broek van Apple ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2012, 02:16   #86
Dazi Martina
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Als confederatievlag:

[
Nederland gaat niet met die papen in zee. Nu niet, morgen niet, overmorgen niet en ook niet binnen 30 jaar. Ik denk dat u beter die oogkleppen is af kan doen.
Dazi Martina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 15:23   #87
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Nederland gaat niet met die papen in zee. Nu niet, morgen niet, overmorgen niet en ook niet binnen 30 jaar. Ik denk dat u beter die oogkleppen is af kan doen.
Fraseologie ...

Dit is wat er gebeurt: http://forum.politics.be/showthread.php?t=170109
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 15:35   #88
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Papen? In welk jaar leef jij eigenlijk?
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2012, 15:42   #89
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
1) Bron: Wiki Rijn-Maaslands.
Maas-Rijnlands is een dialect-geografische aanduiding, die primair de diverse Nederfrankische dialecten omvat.

Het Rijn-Maaslands is dus geen dialekt an sich, maar een verzamelbegrip! In het noorden van dat gebied wordt trouwens Brabants gesproken. Of liever werd. Helaas, werd.

2) Met 'bakermat van' bedoel ik dat oorspronklijk het ekonomische en kulturele zwaartepunt in het Graafschap Vl.lag om nadien te verschuiven naar Brabant en nog later naar Holland.

3) Waarom staat die Salische Wet in dat Wikistuk? Omdat de restanten van die wet in die regio gevonden werden? Het is natuurlijk niet omdat toevallig in die regio relikten gevonden werden van het Oudfrankisch dat die taal niet bestond in het graafschap Vl.
Dat klopt. De oudste, ambtelijke tekst komt uit Gent, waar omstreeks 1236 de Latijnse statuten van het gasthuis voor lepralijders werden vertaald in een Gents getint Nederlands.

Het dertiende-eeuwse Gent verpleegde zijn melaatsen in een leprozerie. Rechten en plichten van de zieken waren vastgelegd in statuten, waarin onder meer is opgetekend hoeveel zij moesten betalen, voor welke vergrijpen iemand de toegang ontzegd werd en hoe vaak zij zich mochten laten aderlaten:

"Van den blotlatene. Elc die wille mach hem bloet laten ter adere ses warven int iaer"

Als laatste punt is in de statuten vermeld dat deze drie keer per jaar moesten voorgelezen worden aan alle inwoners, met Pasen, Pinksteren en Kerstmis; ook nieuwelingen moeten ze bij hun intrede aanhoren. Met nadruk: "in Diedsch":

Desen brief es sculdech in Diedsch telesene decapelán van den bus of sin vicaris in de comste ens nieus broders ove suster, béde gandses ende siecs. Ende danne mot hebben delesere enen stop wins van den gonen in wies comste hine leset in Diedsch.

(Dit document dient in het Nederlands te worden voorgelezen door de huiskapelaan of zijn plaatsvervanger bij de komst van een nieuwe broeder of zuster, zowel een gezonde als een zieke. Daarvoor hoort de lezer twee liter wijn te krijgen van degene bij wiens komst hij dit in het Nederlands voorleest.)
Oud 5 mei 2012, 15:56   #90
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet ik zo net nog niet.
Het merendeel van Nederland is van oorsprong paaps.
Oud 5 mei 2012, 16:04   #91
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Aangezien het huidige Vlaams-nationalisme gestoeld is op een kruideniersboekhoudersmentaliteit, denk ik niet dat er geld zal zijn voor een vlag.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 19:59   #92
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
Aangezien het huidige Vlaams-nationalisme gestoeld is op een kruideniersboekhoudersmentaliteit, denk ik niet dat er geld zal zijn voor een vlag.
Wat een vervelende manier om de jaloezie over de begrotingsdiscipline in Vlaanderen te verwoorden.

Intussen wordt de tricolore vlag der unionisten gestreken ...
Oud 10 mei 2012, 20:25   #93
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de Oranje blange bleu inderdaad meer geschikt zou zijn voor een nieuwe verenigde nederlanden (bij uitbreiding zelfs met overzeese Nederlandstalige gebieden er bij). Voor Vlaanderen specifiek is er heden maar één die de lading dekt en dat is de clauwaert.
En hoe die zijn nagels al dan niet lakt is voor mij persoonlijk niet belangrijk. Zolang hij maar Vlaams is.
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 20:39   #94
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
verdoeme, ik ontdek net dat ik het wel heb voor nationalisme zonder vlag
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2012, 20:44   #95
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Ik denk dat de Oranje blange bleu inderdaad meer geschikt zou zijn voor een nieuwe verenigde nederlanden (bij uitbreiding zelfs met overzeese Nederlandstalige gebieden er bij). Voor Vlaanderen specifiek is er heden maar één die de lading dekt en dat is de clauwaert.
En hoe die zijn nagels al dan niet lakt is voor mij persoonlijk niet belangrijk. Zolang hij maar Vlaams is.

Oud 11 mei 2012, 15:15   #96
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  vlaghart.jpg‎
Bekeken: 431
Grootte:  28,8 KB
ID: 85705  

Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2012, 15:35   #97
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
De Prinsenvlag natuurlijk.
Inderdaad. En, vooraleer de Belgicisten hun duiveltjes loslaten: neen, dat is niet de Hollandse vlag. Dat is een vlag uit de Tachtigjarige oorlog die symbool staat voor het verzet tegen een buitenlandse dictatuur.
Oud 11 mei 2012, 15:38   #98
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar de Prinsenvlag wordt gebruikt door de Groot-Nederlandse Beweging. Ik zie geen enkele reden waarom we deze zouden gebruiken voor Vlaanderen. Wel zou ik hem graag als mijn vlag beschouwen, aangezien ik ook voor Groot-Nederland ben.
Voor Vlaanderen kunnen we eventueel de Prinsenvlag voorzien van een leeuw die we bv. zouden kunnen plaatsen in de middenste witte baan.
Oud 11 mei 2012, 15:42   #99
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn excuses. Ik heb wel een draad gevonden met vlaggen voor Groot-Nederland, maar niet voor Vlaanderen specifiek.

Ik zie trouwens nog steeds niet in waarom de Prinsenvlag zou gebruikt worden voor Vlaanderen.
Omdat in de 16e eeuw het hedendaagse Vlaanderen zich ook flink heeft verzet tegen het Spaans Habsburgs oppressie-regime. Het is de vlag van
DE
Nederlanden. Dus ook de onze.
Oud 11 mei 2012, 17:00   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Inderdaad. En, vooraleer de Belgicisten hun duiveltjes loslaten: neen, dat is niet de Hollandse vlag. Dat is een vlag uit de Tachtigjarige oorlog die symbool staat voor het verzet tegen een buitenlandse dictatuur.
Pikt het? Goed zo!

Terzake nu. Een suggestie voor een mooie nieuwe vlag:

Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be