![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21741 |
Europees Commissaris
|
![]() ...was..... en ...werd...
Mijn vraag is dus nog steeds dezelfde. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 14 mei 2012 om 11:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21742 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Uw taal en stijl druipt van misplaatste pretentie.
![]() |
![]() |
#21743 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zegt het bazige schoolmeesterke ende mislukte foutenverbeteraar.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2012 om 11:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21744 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Op volgende kaart kan je zien dat de huidige provincies Limburg géén gemeenschappelijk bestuurlijk verleden hebben. Slechts de omgeving van Venlo-Roermond was Gelders gebied. Maar hoorde niet bij de zeven provincies zoals de rest van Gelders gebied. ![]() Toch is er een historische band met opper Gelre van delen (o.a. Reckheim) van Limburg. Via de "van Vlodrop". PS merk ook op dat op het ogenblik dat die kaart gemaakt werd Reckheim bij Valkenburg hoorde en dus ook bij het oude hertogdom Limburg. Dat de Maas sindsdien Oostwaarts opgeschoven is. Sommige delen van Bel. Limburg lagen toen aan de westzijde van de Maas en waren delen van Jullich (Gullik). Er is echter één zaak historisch gemeenschappelijk: De streektaal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21745 | |
|
![]() Zeer interessante site die ik hierboven vermelde:
Ik citeer: Citaat:
bron: http://www.voorouderslimburg.nl/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21746 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21747 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vind het daarom ook opmerkelijk dat een "Limburger" nota bene dat ten twijfel trekt. ![]() Maar goed,.. ik krijg meer en meer de indruk dat je gewoon de zoveelste verkapte Belgicist bent op dit forum zoals systemke uit het oosten en Henrike. Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21748 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#21749 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vinden de Limburgers vast niet erg om weer Duits te worden.... ![]() Is grapje.... ![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 14 mei 2012 om 21:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21750 |
|
![]() Wat me vaak opvalt aan de discussies is dat er weinig aandacht aan het propaganda gehalte van vroegere teksten wordt besteed.
Door het negeren hiervan wordt de indruk gewekt alsof door het gewone volk het daadwerkelijk beleefd werd als vaak voorgesteld lijkt te worden. Hierdoor wordt een sterker historisch eenheidsgevoel gesuggereerd dan, volgens mij, bij de gewone Nederlander of Belg aanwezig was. Ben geen historicus, maar is slechts een interpretatie. Ook de stereotypen en clichés over en weer, niemand vreemd en onze eerste reactie, lijken we steevast aan vast te willen blijven houden. Een grappige discussie. Nederlandse Marine koks worden opgeleid in België. Militair is kwestie: Onmogelijk dat zo’n Hollander ooit goed zal kunnen koken, het is geen Belg! Overigens hetzelfde type reactie, op ander vlak, wat van een Hollander is te verwachten Om een voorbeeld te geven, een ver familie lid van mij liet een briefwisseling na vanaf 1829-1850. Hij diende als dienstplichtig millitair in 1830 bij het 1e Bataljon der Infanterie, 1e Compagnie, 9e Afdeling (1829: 2e compagnie). Zover ik eruit opmaak heeft hij gediend van 1829-1833 (of 1834). o Evenals als het gros van de gewone Nederlandse bevolking was hij zo arm als wat. o Tot halverwege de 19e eeuw was Nederland één van de armste delen van Europa na het vertrek van de Fransen. Zover ik weet werd de belasting omhooggekrikt naar 50% o Scholing, behalve een aantal jaren lagere school: Geen o Meer dan lager school zat er niet, dat was destijds voor zeer weinig mensen weggelegd. Als men al de lagere school geheel doorliep. o Gezien de kinderarbeid mag aangenomen worden dat veel kinderen geen volledig lager onderwijs genoten hebben. o Degenen welke wel hoger onderwijs genoten waren degenen welke de geschiedschrijving via kranten en andere media vast konden leggen. Propaganda was hen net zo min vreemd als nu. o Kranten werden gelezen door de betere burgerij, laat staan dat ze gelezen werden in een dorp of dat er geld voor was geweest. Maar wat voor voorstelling had hij van de Zuidelijke Nederlanden? Buiten z’n geboortedorp zal hij hooguit in de dichtst bijzijnde grote stad zijn geweest, maar daar moest hij 10 km voor lopen over onverharde wegen, welke in een modderpoel veranderden als het flink regende. In een brief van z’n moeder wordt vermeld dat het blank staat ... mogelijk de dijken doorgebroken? Het dorp verder was al een belevenis, erg vaak zal men dus niet in de grote stad geweest zijn De Zuidelijke Nederlanden moet in zijn belevenis bijna verder weg geweest zijn als voor ons Italië of Turkije. Of deze gewone Nederlander heeft staan trappelen om voor Willem te gaan vechten in Brussel? Denk het maar niet, hij had totaal niets met die Zuiderlingen. Vanuit de media, kranten? Werden niet gelezen … Het konden wat hem betreft evengoed Fransen, Britten of Russen zijn. Een Groninger of een Fries zal hij waarschijnlijk pas in dienst mee bekend zijn geraakt en zich gerealiseerd dat die lui, die hij met geen mogelijkheid verstond, dus de Nederlanders waren waar hij op school over had gehoord/geleerd Hij moest naar Brussel, of hij wilde of niet. Of hij een goed militair was? Geen idee, wat hem boven al interesseerde … geen Verenigde Nederlanden, volk en vaderland of Oranje boven … wel, hij en z’n maten het er levend vanaf zien te brengen. (Het enigste wat werkelijk van belang is voor een militair in een oorlog. Als ze al bereid zijn te willen stereven is het voor hun maten, niet voor een king of wie dan ook) Als militair werd hij ingezet bij Brussel Gevechtsacties: Brussel, 23-26 september 1830 (Aftocht uit Brussel: nacht 26 op 27 sept.) In een brief, laatste dag acties Brussel, schrijft hij het volgende: BrusSel 26 September 1830 Geliefde vader en moder ik laat uw weten dat ik nog vris en ge zond ben en het zou mij van harten het zelfde zijn als het met uw anders was en nu laat ik uw weten als dat wij voor brusSel ligen en wij hebben al Sterk voor de vijand geweest en ook al veel dooiJen gevallen want zij bennen lings en regs van mein seit gevallen en ik kan uw alles net Schrijven maar het is komplet een moortpertij geweest want zij Schooten uit de huizen en ook uit de keldes en boven van de hui- zen zij stende boven op de SchoorStenen en Zij Schooten voor en agter en aan de zeijen ja wij Stenten rontom en het vur en nu bennen een kwartier te rug gemarSeert om een zierke te rusten en nu wens ik als gij kunt als dat gij me wat mij wat geld Stuurt want ik lijd veel armoei en ook veel armoei en ook allegaar wij ligen ook alle gaar op het vlakke veld wij dekken malkander maar toe meT de kapopjus en ik hoop als dat mijn vriende wat om mij denken zullen en ik hoop Tog nog in mijn vaderland te komen want die god voor ogen houd die komt een tijd of ander nog te regt en ouders en vamielje wees maar gerust en ik laat (noch?) weten als dat de Stad brusjel al drie dagen in brand geStaan heeft en nu wens breek ik met de pen af en nu wens ik (noch?) alle de groetenis vader en moeder en vamielje en gij moet de brief Pag. 2: linker zijkant en gij moet de brief frankeren die gij stuurd De lakbrief werd gestempeld: Vilvorde 94 In een brief, behalve de brief van 26 september, geschreven op 13 september in Mechelen vooraf Brussel (1830), geeft hij weinig specifieke bijzonderheden aan. Behalve dat ze zich klaar moeten maken. Hij diende bij het: 1e Bataljon der Infanterie, 1e Compagnie, 9e Afdeling (1829: 2e compagnie). Bij toeval kwam ik het volgende tegen van een (vermoed obscure) schrijver. Hierin wordt het 9e, 1e bataljon genoemd, vermoedelijk het bataljon waar dit familielid in heeft gediend ? Beschreven gevechtsactie van het 1e bataljon, 9e Afdeling Infanterie (Door G.A.C.W. de Thouars, 1836, blz. 117) Daar het genoegzaam bekend is, hoe de Belgen schietgaten in de muren der huizen hadden gemaakt, deze gaten met papier overplakt en dezelfde kleur van de muur gegeven hadden, alsook in de huizen doorgangen in de muren, om van het ene in het andere huis te kunnen komen en des noods spoedig te kunnen ontvlugten, zoo was naauwelijks het hoofd van het bat. [het 1e bataljon van de 9e afdeling infanterie] de voorstad van Brussel door, en aan de poort of ijzeren barriere genaderd, of het vuur der Belgen begon als van alle kanten op de onzen te regenen, want van drie zijden ontving men de kogels: regt en links van de voorstad en van voor en uit de stad zelve. Het was moorddadig en kan door geen pen beschreven worden, want uit de keldergaten, vensterramen en schietgaten werden de kogels op onze braven gezonden, zonder dat men de Belgen kon zien, en daardoor kon men hun weinig of geen nadeel toebrengen. Een groot gedeelte van het bataillon is de barriere door en in de stad gedrongen, doch door de verliezen echter, die het onderging, moest hetzelve terugtrekken, welke terugtogt menig braaf krijgsman het leven kostte en een groot aantal gewonden veroorzaakte. Uit: Merkwaardigheden voor de geschiedenis van de Belgischen opstand, behelzende eene nauwkeurige opgave der belangrijkste voorvallen te Antwerpen en op deszelfs citadel, van 1830 tot aan December 1832; alsmede een verslag der krijgsverrigtingen op de forten Lillo en Liefkenshoek, en van het voorgevallene op de Schelde, gedurende den in- en uittogt van het Fransche leger, voorafgegaan van nog eenige andere onvermelde geschiedkundige bijzonderheden [door G. A. C. W. de Thouars] Utrecht : Bosch, 1836, blz. 117. Mogelijk werd hij later opnieuw ingezet in 1831: 1831: Ijzendijke, Zeeuws Vlaanderen Op de ochtend van 2 augustus 1831 om 6 uur 's ochtends hield de opperbevelhebber van de Nederlandse troepen in Zeeuws-Vlaanderen, kolonel van de Infanterie Joseph Ledel (1779-1835) in IJzendijke krijgsberaad met de officieren van zijn troepen. Waarna om 8 uur vanuit IJzendijke de aanval op de Belgische troepen bij de sluizen aan de Kapitalen Dam en op die bij de schansen bij het Verlaat geopend werd. Een compagnie van de “9e Afdeling Infanterie” onder kapitein Schwarz en een compagnie schutters onder kapitein Deinema verdreef de Belgen op beide locaties. Tot 12 augustus daaropvolgend bleef het onrustig in Zeeuw-Vlaanderen wegens wederzijdse vijandelijkheden, maar daarna werd de gewapende vrede in West Zeeuws-Vlaanderen hersteld. Mogelijk zijn er Belgen welke het interessant vinden dit te lezen vanuit de andere kant gezien van een gewone Nederlander? Anderen kunnen het mogelijk vervelend vinden en er aanstoot aannemen. Wat ik me zeker voor zou kunnen stellen, niet iedereen in Nederland zal de behoefte voelen het verhaal van een Duitser z/n te lezen. Vijand beelden blijven lang bestaan, over 100 jaar zullen wij in Nederland het ook nog steeds over een mof en een fiets hebben |
![]() |
![]() |
![]() |
#21751 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21752 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De streek waar ik vandaan kom heette op die kaart: "The Free Land". *... diepe zucht ...*
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21753 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het Brugse Vrije was één groot landbouwgebied achter de duinen.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21754 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Die geïsoleerde positie van Zeeuw-Vlaanderen is toch een grap van de geschiedenis? In de Herenigde Nederlanden komt dat toch (terug) met Vlaanderen in dezelfde provincie terecht...? Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2012 om 01:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21755 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#21756 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#21757 | |
|
![]() Citaat:
Natuurlijk onder een hoger bewind: Frankrijk, Verenigde Nederlanden, Duitse overheersing. Maar op het niveau Vlaanderen? Ik wacht nog steeds op het ogenblik dat u mij dat aantoont. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#21758 |
Banneling
|
![]() Nederlandse economie krimpt 1,1% in KW1 - CBS
Dinsdag 15 mei 2012 10:14 AMSTERDAM (Dow Jones)-- Nederland blijft in recessie, blijkt uit de eerste, voorlopige raming van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS), die erop wijst dat de Nederlandse economie in het eerste kwartaal van 2012 is gekrompen, zowel op jaar- als op kwartaalbasis. De economie kromp met 1,1% op jaarbasis en ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 bedroeg de krimp 0,2%. Het is het derde kwartaal op rij met een economische krimp - het vierde kwartaal kromp de economie 0,7% en het derde kwartaal 0,4% - waardoor de recessie in Nederland aanhoudt. Het eerste kwartaal van 2012 kende e e n werkdag meer dan hetzelfde kwartaal een jaar eerder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21759 | ||
|
![]() Citaat:
België zoekt nog 11 miljard: Citaat:
![]() |
![]() |
#21760 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ierdere verandering veroorzaakt daar een hoop commotie. Kijk maar laatst naar Wilders met zijn anti-Europa houding.
![]() |