Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 mei 2012, 22:55   #3101
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ach, u heeft waarschijnlijk voor dit ogenblik nog nooit van het thomisme gehoord, laat staan het scotisme of het augustinisme.
U beledigt me.
De Kerk kon het zich trouwens niet permitteren dat er verschillende stromingen naast mekaar bestonden.
De universaliënstrijd in de middeleeuwen illustreert dat mooi, de extreem nominalisten trokken toen aan het kortste eind, als ik me niet vergis.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 22:59   #3102
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
U beledigt me.
De Kerk kon het zich trouwens niet permitteren dat er verschillende stromingen naast mekaar bestonden.
De universaliënstrijd in de middeleeuwen illustreert dat mooi, de extreem nominalisten trokken toen aan het kortste eind, als ik me niet vergis.
U heeft dus echt geen idee waarover het gaat. In de tijd van Leo XIII ging het over het neothomisme, terwijl u het in uw laatste zin het heeft over een specifiek filosofisch strijdpunt in de middeleeuwen.

De Kerk laat tot op heden toe dat er verschillende filosofische stromingen naast elkaar in de Kerk bestaan. De twee meest voorkomende zijn enerzijds het thomisme en anderzijds het scotisme. Meer zelfs, de Kerk heeft uit het scotisme geput om bepaalde, vrij recente dogmatische uitspraken eerder te staven en te onderbouwen, eerder dan het thomisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2012, 23:05   #3103
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
U heeft dus echt geen idee waarover het gaat. In de tijd van Leo XIII ging het over het neothomisme, terwijl u het in uw laatste zin het heeft over een specifiek filosofisch strijdpunt in de middeleeuwen.

De Kerk laat tot op heden toe dat er verschillende filosofische stromingen naast elkaar in de Kerk bestaan. De twee meest voorkomende zijn enerzijds het thomisme en anderzijds het scotisme. Meer zelfs, de Kerk heeft uit het scotisme geput om bepaalde, vrij recente dogmatische uitspraken eerder te staven en te onderbouwen, eerder dan het thomisme.
Sorry, ik hecht meer geloof aan wat Russell en Störig zeggen dan in wat onderwijzer Jan uit Waregem van de illustere pater Morgon heeft gehoord.

Ik zal morgen meer bronnen raadplegen, ik zou tot dan echt niet willen besluiten dat u een stiekeme protestant bent.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 20 mei 2012 om 23:08.
Oud 20 mei 2012, 23:13   #3104
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sorry, ik hecht meer geloof aan wat Russell en Störig zeggen dan in wat onderwijzer Jan uit Waregem van de illustere pater Morgon heeft gehoord.

Ik zal morgen meer bronnen raadplegen, ik zou tot dan echt niet willen besluiten dat u een stiekeme protestant bent.
De enige bron die telt, is die encycliek van Leo XIII. Bij deze nodig ik u nogmaals uit die te lezen. Laat na lezing me dan weten waar u ergens gevonden heeft dat Leo XIII het thomisme als enige "officiële filosofie" afkondigt en daarbij logischerwijze ook afstand neemt van de andere filosofieën die tot dan toe binnen de Kerk gebruikelijk waren (als o.m. scotisme en augustinisme).
Oud 21 mei 2012, 05:09   #3105
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Ik bedoelde er niet mee dat je fout was of zo.
Maar hij is wedegelijk fout. En dat weet hij als hij kijkt op pagina 241 van zijn "Geschiedenis van de filosofie" Deel 2 Van Hans Joachim Störig.

Wat daar staat lijkt Jans bewering veel meer te ondersteunen, dan wel zijn bewering.

Enkele zinnen:

Er zijn denkers die ipv Thomas meer bij Augustinus aanknopen.; anderen gaan van Dun Scotus uit, met name de franciscanen, of van de neoscholasticus Suarez.
En dan meer in betrekking tot onze thread (pagina 242)

In het middelpunt (van het neothomisme) staat veeleer de metafysica als leer van het zijnde. De centrale begrippen daarvan zijn "potentia" en "actus" - de mogelijkheid en de werkelijkheid, zoals men benaderend zou kunnen zeggen. Men vindt er de fundamentele aristotelische onderscheiding van stof en vorm; evenals de leer, die ons van andere metafycici al bekend is, van de trappenbouw van het zijnde in lagen, die boven elkaar liggen en elkaar omvatten, met als bovenlaag de geest -de geest die onstoffelijk is en niet gebonden aan de ordening van dingen in tjd en ruimte.
Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 mei 2012 om 05:22.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 05:35   #3106
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De enige bron die telt, is die encycliek van Leo XIII. Bij deze nodig ik u nogmaals uit die te lezen. Laat na lezing me dan weten waar u ergens gevonden heeft dat Leo XIII het thomisme als enige "officiële filosofie" afkondigt en daarbij logischerwijze ook afstand neemt van de andere filosofieën die tot dan toe binnen de Kerk gebruikelijk waren (als o.m. scotisme en augustinisme).
Welke encycliek bedoel je juist Jan? Ik zie hier een ganse lijst.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_v..._paus_Leo_XIII

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 21 mei 2012 om 05:37.
Oud 21 mei 2012, 06:32   #3107
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kijk zonet naar videozone omdat ik de zeverende dag gemist heb.

Eén bepaald fragment over euthanasie voor kinderen.

En ik heb gedacht: mars voor het leven en alle zever van die kaloten: ge zijt onmensen.
Ik zal me dringend moeten beraden om me meer in te zetten voor moeders zoals deze getuigenis:

Helaas kan ik niet direct linken.
Ga naar:
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek ,
vervolgens naar programma's, dan de zevende dag, dan het fragment over euthanasie voor kinderen.

Onmensen zijn het, die vasthouden aan die afgrijselijke principes.

Pertang is het zo Vlaams: moeders wil is wet.
Als een moeder het aanvoelt dat het niet meer kan, dan kan het niet meer.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Munglik Bekijk bericht
Wat als de moeder juist denkt dat het wel nog kan? Is dat ook zo Vlaams?
Ik zie daar geen probleem. Gij wel ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 06:43   #3108
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik zie vooral plezisme, qyrisme en absnigotrisme in de huidige RKK. Maar dat verbleekt in het niets bij het staktisme, draelisme en klenntisme tijdens de verlichting zoals in de ecycliek van Johannes Paulus I, de enige bron die telt.

Laatst gewijzigd door Effect : 21 mei 2012 om 06:44.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 08:48   #3109
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Allemaal spijkers op erg laag water.

Denkers denken zoveel als ze willen. Denken ze te veel dan dreigt of volgt de 'ban'.

Maar wanneer een paus een filosofie sterk aanbeveelt dan kan je in bochten fietsen zoveel als je wil maar dan kom je altijd weer op de rechte weg terecht die 'sterk aanbevolen' is.

De Michelin gids zou zeggen 'vaut le détour'.

Laatst gewijzigd door JeeBee : 21 mei 2012 om 08:51.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 10:51   #3110
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pertang is het zo Vlaams: moeders wil is wet.
Als een moeder het aanvoelt dat het niet meer kan, dan kan het niet meer.

Waar in onze geschiedenis merkt u respect voor het menselijk wezen vanuit religie? We kunnen, en deze thread toont dit wederom aan, dat simpelweg niet verwachten vanuit zo'n negatieve stroming.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 11:01   #3111
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik hoop voor Paulus dat er in het zwembad 2 cm water is...
Dat er dan een zwemmeester zegt "Meneer Paulus, is dit een gevuld zwembad of niet?"
'k zat met hetzelfde idee
Oud 21 mei 2012, 11:02   #3112
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheChosenOne Bekijk bericht
Ik heb nooit begrepen waarom men steeds argumenteert dat het nog geen bewust/zelfbewust wezen betreft, terwijl het van bij de conceptie een potentieel zelfbewust wezen betreft (zware handicapen terzijde). Voor mij is dit een voldoende argument om kritisch te staan tegenover abortus in ontwikkelde landen als België waar er voldoende voorlichting is en men op iedere hoek van de straat minimum 3 soorten anticonceptiemiddelen kan kopen voor een prikje.
ik ben potentieel lottowinnaar, raar dat ik nooit krediet krijg terwijl ik potentieel miljoenen op mijn rekening heb.....
Oud 21 mei 2012, 12:22   #3113
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Maar hij is wedegelijk fout. En dat weet hij als hij kijkt op pagina 241 van zijn "Geschiedenis van de filosofie" Deel 2 Van Hans Joachim Störig.

Wat daar staat lijkt Jans bewering veel meer te ondersteunen, dan wel zijn bewering.

Enkele zinnen:

Er zijn denkers die ipv Thomas meer bij Augustinus aanknopen.; anderen gaan van Dun Scotus uit, met name de franciscanen, of van de neoscholasticus Suarez.
En dan meer in betrekking tot onze thread (pagina 242)

In het middelpunt (van het neothomisme) staat veeleer de metafysica als leer van het zijnde. De centrale begrippen daarvan zijn "potentia" en "actus" - de mogelijkheid en de werkelijkheid, zoals men benaderend zou kunnen zeggen. Men vindt er de fundamentele aristotelische onderscheiding van stof en vorm; evenals de leer, die ons van andere metafycici al bekend is, van de trappenbouw van het zijnde in lagen, die boven elkaar liggen en elkaar omvatten, met als bovenlaag de geest -de geest die onstoffelijk is en niet gebonden aan de ordening van dingen in tjd en ruimte.
Paulus.
"Denkers" is dat een synoniem voor de RKK?
Oud 21 mei 2012, 18:49   #3114
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
"Denkers" is dat een synoniem voor de RKK?
Meer kans dan het over korporaal jacky uit het belgisch leger gaat
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2012, 21:59   #3115
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Paulus.
Aeterni Patris.

http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/in...i=600&doc=2514
Oud 21 mei 2012, 23:16   #3116
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedankt Jan.

Paulus.
Oud 22 mei 2012, 08:18   #3117
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Paulus.
Amaai, god zal nogal content zijn met zoveel encyclieken !

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2012, 11:36   #3118
Effect
Minister-President

Standaard

BTW er is geen enkele rechtstreekse vermelding van abortus in de ganse bijbel. De stelling van de RKK en andere christelijke groeperingen is dus puur een persoonlijk standpunt en niet gestoeld op revelatie van god, jezus, thor of zeus.

Men kan wel extrapoleren. Een vrouw slaan, met miskraam tot gevolg, wordt beboet waarbij de man van de vrouw betaalt moet worden. Daaruit kunnen 2 interessante gegevens afgeleid worden:
- de vrouw is eigendom van de man en heeft geen eigen rechten
- moord mag volgens de bijbel nooit met geld gecompenseerd worden, maar heeft steniging als straf. Een miskraam veroorzaken (wat abortus kan zijn indien vrijwillig) is per bijbel geen moord.

Bovendien bidt de vrouw van Hesea naar JHWH om een miskraam te veroorzaken. God antwoordt, bijgevolg is dit een "goddelijke abortus". God zelf voert blijkbaar abortussen uit volgens de bijbel volgens een moderne interpretatie.

Laatst gewijzigd door Effect : 22 mei 2012 om 11:43.
Oud 22 mei 2012, 16:28   #3119
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Amaai, god zal nogal content zijn met zoveel encyclieken !
Het is god zelf die de inhoud aan de pausen doorfluistert.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 22 mei 2012 om 16:37.
Oud 22 mei 2012, 17:02   #3120
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het is god zelf die de inhoud aan de pausen doorfluistert.
Waarom heeft de paus een rode telefoon?

Moet toch makkelijk zijn, een rechtstreekse verbinding met een almachtig opperwezen. Maar in alle eerlijkheid, de paus is waarschijnlijk de sterkste atheïst ter wereld die het spelletje lekker doorheeft om zijn eigen macht, rijkdom en aanzien te vergroten. Ik zou hetzelfde doen, maar daar ben ik te eerlijk voor.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be