![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Fred. |
|
|
|
|
|
|
#382 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het zijn volgens mij dezelfde types die het indertijd niet meer dan normaal vonden dat de koning de grote chef was. |
|
|
|
|
|
|
#383 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Voor zeer zeer velen telt voornamelijk het eigenbelang. Dat is ook bij de overheid zo. Maar:
- productieve bedrijven moeten hun klanten DIENEN om winst te maken; het eigenbelang valt hier idealiter samen met het belang van de andere. Dat verloopt niet altijd zo ideaal; je kunt je klant rommel verkopen, hem met reclame bewerken en zo, maar ook hier is dit een kwestie van wederzijdse verantwoordelijkheid. - de overheid wordt idealiter onderworpen aan democratische controle. Ook hier staan we ver van het ideaal af, nog veel verder zelfs, want om de vier jaar een vrijbrief voor willekeur mogen uitreiken is geen democratie, en dat aspect is nog lang niet het ergste. Maar goed: ook hier zou idealiter het belang van de ander moeten kunnen samenvallen met het eigenbelang. - de bedrijven die alleen maar bezig zijn met het verslaan van beursindexen en andere "benchmarks", die een paar keer per dag biljoenen de wereld rond sturen en zowel de productieve ondernemingen als de overheid uitzuigen - maar wel met de hulp van de overheid - tja, de banken dus, die hoeven niet veel te dienen. Maar pas op: de overheid dwingt ze om onverantwoord te handelen - zelfs als ze die dwang eerst zelf van de overheid gekocht hebben en hem graag krijgen: ze hebben niet de keuze om in ons bestel eerlijk te werken, en de overheid heeft wel de verantwoordelijkheid zich niet te laten omkopen en zich niet aan de banken uit te leveren. De verzorgingsstaat en de banken hebben een duivelspakt gesloten tegen de mensen die werken.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
#384 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Juist, ze roepen van alles en ze doen er nog veel vaker wijselijk het zwijgen toe. Een van de dingen die ze soms roepen is "vrij ondernemerschap". Maar dat wil niet zeggen dat de verdedigers van de vrije markt allemaal tot die profiteursgroep behoren. Anders zou de markt geen oprechte verdedigers hebben.
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible" Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.” |
|
|
|
|
|
#385 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Waar zitten hier de mutualisten?
|
|
|
|
#386 |
|
Burgemeester
|
Ik denk dat de meeste mensen en inkomen uit arbeid hebben en inkomen uit kapitaal. Iedereen heeft wel een spaarrekening. En iedereen gaat op pensioen.
|
|
|
|
|
|
#387 |
|
Parlementslid
|
Waarom zou je aan de profiteurs moeten geven van wat je zelf via harde arbeid, uren en uren per week, jaar in jaar uit hebt verdiend?
Herverdeling is een ander woord voor luilakken subsidie.
|
|
|
#388 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Ook niet uit het oog verliezen.
|
|
|
|
#389 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Het klopt dat ieder naar zijn eigenbelang kijkt. De overheid zou in principe de best mogelijke vertegenwoordiging van elk individu moeten zijn en zou bijgevolg het best elk individueel eigenbelang moeten verdedigen. Dat er getwijfeld dat dit effectief zo is, daar kan ik goed inkomen. Dat er ruimte is om op dit vlak beter te doen daarvan ben ik overtuigd. Maar bedrijven dan. Bedrijven werken volgens de wet van de jungle. Ze proberen op elke manier te groeien, de sterkste te worden. Als ze groter kunnen worden dan hun concurrent zijn ze goed bezig anders niet. Volgens de wetten van de jungle is het meest succesvolle bedrijf, het bedrijf dat er in slaagt om alle andere concurenten uit de markt te werken zodat het alleen kan heersen. Stel je voor dat er ooit zo'n bedrijf ontstaat. Een bedrijf dat alle banken overgenomen heeft, alle autofabrieken, alle voedselproduktie, .....kortom alles wat er is aan producten is enkel nog te verkrijgen uit handen van dit ene bedrijf. Er is bvb geen enkel probleem waarom dit bedrijf niet alle grond zou opkopen. Is in ons huidig systeem perfect legaal. Stel dat het ooit tot deze situatie komt. In die omstandigheden is het belang dat je als burger voor dit bedrijf hebt afhankelijk van je plaats in de piramide. Ik ga nog even iets verder. Stel dat de baas van dit bedrijf gaandeweg grofweg alles geautomatiseerd heeft. Mensen (op een paar uitzonderingen na) zijn maw niet langer nodig om deze baas alles te geven wat hij wil. Alle materiele behoeften kunnen via automatisatie voldaan worden. Deze baas kan op dit ogenblik beslissen over hoe de wereld er moet uitzien. In zijn eigen behoeften wordt immers zowieso voldaan. Zowel met 10 miljard mensen als met 100.000 mensen, dat speelt op dat ogenblik geen enkele rol meer. Welke reden zou hij hebben om 10 miljard lastigaards in zijn weg te laten lopen. Vergeet niet dat dat de beginstelling was dat iedereen in eerste instantie naar zijn eigen belang kijkt. Mocht ik zelf in de gelegenheid verkeren en mijn geweten even terzijde kunnen schuiven ik zou het wel weten. Dus moeten we (de miljarden die niets voor de baas betekenen) maar hopen dat onze baas zijn geweten zo sterk is dat hij het niet terzijde kan schuiven. Ik weet niet in hoeverre je dit een realistische verwachting vindt, ik zou er alleszins mijn boontjes niet te wijk op durven zetten. |
|
|
|
|
|
|
#390 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#391 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#392 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#393 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
U kan zichzelf bij het groepje scharen dat niet weet wat er bedoeld wordt met 'herverdeling'... Hint: als u in België minder dan €100.000 per jaar verdient, verdient u elk volgend jaar een kleiner deeltje van de koek, als iedereen hetzelfde werk zou blijven doen. Beschouwt u zichzelf dan als luilak? |
|
|
|
|
|
|
#394 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#395 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
Fred. |
|
|
|
|
|
|
#396 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#397 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
De koek wordt ook jaar na jaar groter. Wat maakt het me uit als ik procentueel minder van de koek krijg, terwijl ik consequent meer in absolute hoeveelheid welvaart krijg? Die twee zaken sluiten elkaar niet uit.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 23 mei 2012 om 09:40. |
|
|
|
|
|
|
#398 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
zo werkt het al lang niet meer, als het al ooit effectief zo gewerkt zou hebben. het maakt u zogezegd nu niks uit, omdat u er momenteel nog geen last van ondervindt. Uw deel van de koek is blijkbaar groot genoeg om uwzelf te overtuigen dat de anderen maar moeten afzien terwijl jij lachend kijkt naar hoe uw deeltje ook kleiner wordt. En als u ooit gaat willen reageren, is er niemand meer.
|
|
|
|
#399 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#400 | |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Herverdeling wil zeggen: er zijn mensen die overdreven veel krijgen voor het weinige zij doen en er zijn mensen die vergeleken met voorgaande lonen eigenlijk vrijwilligerswerk doen en daarvoor dus niks ontvangen. Herverdeling wil zeggen: Zij die weinig presteren en daarvoor veel te veel ontvangen, die gasten zijn blijkbaar niet in staat tot het inzicht komen dat hun gedrag de maatschappij schade berokkent dus moeten wij vanuit onze maatschappij perken aan hun destructief gedrag stellen door wat zij teveel krijgen/stelen van de werkenden, terug te geven aan de daadwerkelijk werkende mensen binnen onze maatschappij, aan die velden die onze maatschappij effectief rijker maken (onderwijs, opvoeding, cultuur, amateursport&spel,...). Dat heet herverdeling. 't Zou tof zijn als de populisten dat ook eens konden onthouden.
|
|