Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juni 2012, 14:52   #261
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Correct en te noteren valt dat dit dan ook meteen de grootste reden zal zijn voor mij om mij meteen volledig onafhankelijk te maken van het net, al moet het met een duurdere generator.

Daarbij valt dan wel te noteren dat ze ook meteen hun groene stroom kwijt zijn en de producenten niet meer zullen kunnen voldoen aan hun opgelegde % aan groene stroom, die ze nu hoofdzakelijk voldoen door GSC's aan een marktprijs op te kopen....Ik zal heus niet de enige zijn, die dan gaat zeggen : foert.

Het wordt nog leuk in de toekomst.
Maakt het verschil uit voor heel de GSC's winkel of ge deze nu zelf gebruikt of niet ? Ge wekt ze op, dus ge maakt zogezegd groene stroom, en ge krijgt hiervoor een vaste vergoeding, en wat ge ermee doet, speelt geen rol. Zelfs al warmt ge (of nog leuker, koelt ge er, want een warmtepomp is nu eenmaal omkeerbaar) Uw zwembad mee, of steekt ge ze op het net.
En ge zult niet alleen een duurdere generator nodig hebben, doch ook nog een massa batterijen.
Bob is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 14:52   #262
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Tja.....
U vond het wellicht niet erg dat anderen de subsidies van uw zonnepanelen moeten betalen ?
Wenu, dan vindt u het nu ook niet erg dat u een zonnepaneelbelasting dient te betalen ?
Toch wel, zo kunnen er oneindig veel taxen betaald worden, we zien hoe het verloopt maar contractbreuk werkt langs twee kanten.
Oud 5 juni 2012, 14:55   #263
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maakt het verschil uit voor heel de GSC's winkel of ge deze nu zelf gebruikt of niet ? Ge wekt ze op, dus ge maakt zogezegd groene stroom, en ge krijgt hiervoor een vaste vergoeding, en wat ge ermee doet, speelt geen rol. Zelfs al warmt ge (of nog leuker, koelt ge er, want een warmtepomp is nu eenmaal omkeerbaar) Uw zwembad mee, of steekt ge ze op het net.
En ge zult niet alleen een duurdere generator nodig hebben, doch ook nog een massa batterijen.
Helemaal niet, als er teveel stroom is in functie van hetgeen ik verbruik valt de installatie gewoonweg uit omdat de spanning te hoog oploopt. En als de kring van die zonnepanelen onderbroken is, kan er geen stroom vloeien.

Daarbij : heel dat groene stroom gedoe is gebaseerd op een boekhoudkundig gegeven. Hoeveel brandstof van fossiel karakter is ingevoerd en hoeveel CO2 uitstoot geeft dat. ...als we X- litters minder consumeren zal dat X-ton CO2 minder opleveren.

M.a.w. als er veel mensen onafhankelijk gaan, zit je geheid met een een probleem omdat je met een generator nu éénmaal niet zo rendabel electriciteit kan opwekken als een centrale dat doet. De overheid heeft op dat moment dus een dubbel probleem : haar netwerk functioneert niet meer omdat het aantal afnemers daalt en dus de kostprijs van het netwerk verder stijgt en haar uitgaven om haar CO2 uitstoot te compenseren stijgen.

Ook met de geciteerde fuel cellen doe je hetzelfde omdat ze ofwel op gas ofwel op olie werken. Alleen ligt het rendement hoger dan een gewone generator.

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 juni 2012 om 15:00.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 14:56   #264
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Toch wel, zo kunnen er oneindig veel taxen betaald worden, we zien hoe het verloopt maar contractbreuk werkt langs twee kanten.
En de tweede kant, is zonnepanelen afbreken ? Ge gaat er zowat iedereen een dienst mee bewijzen.
Oud 5 juni 2012, 15:01   #265
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Helemaal niet, als er teveel stroom is in functie van hetgeen ik verbruik valt de installatie gewoonweg uit omdat de spanning te hoog oploopt. En als de kring van die zonnepanelen onderbroken is, kan er geen stroom vloeien.
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar dan zal Uwe generator wel zowat heel de nacht (en in den dag, op momenten met weinig zon) moeten draaien. Zal duur uitvallen. En vooral gaat ge een gedeelte subsidie verliezen, omdat ge Uw zonnepanelen op sommige momenten (gedeeltelijk) buiten dienst stelt (of wordt voor de bepaling van de GSC enkel de theoretisch mogelijke kwh's in rekening gebracht, zelfs al produceert ge niks ?).
Oud 5 juni 2012, 15:05   #266
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid. Maar dan zal Uwe generator wel zowat heel de nacht (en in den dag, op momenten met weinig zon) moeten draaien. Zal duur uitvallen. En vooral gaat ge een gedeelte subsidie verliezen, omdat ge Uw zonnepanelen op sommige momenten (gedeeltelijk) buiten dienst stelt (of wordt voor de bepaling van de GSC enkel de theoretisch mogelijke kwh's in rekening gebracht, zelfs al produceert ge niks ?).
Zoals ik al zei wordt dit pas een optie als de installatie zichzelf terugbetaalt heeft, hetgeen in mijn geval binnen 4 jaar zal zijn.

En de taks is afhankelijk van de aansluiting op het net omdat het de bedoeling is om de kosten van het net te compenseren....Dus m.a.w. men kan pas compenseren als er ook een aansluiting is.

Let op mijn woorden : de overheid gaat nog in serieuze problemen komen met haar netwerk op het moment dat al die installaties zijn afbetaald en die fuel cellen betaalbaar worden...bij mij zal het mogelijk een generator zijn als het laatste niet gebeurt.

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 juni 2012 om 15:06.
Oud 5 juni 2012, 15:06   #267
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een van de laatste weekends was er veel wind en stroom, en toen moest men al stroom uitvoeren naar het buitenland om niet in panne te vallen wegens overcapaciteit.

Hoeveel % is nu groene stroom. En men wil dat nog verhogen...Op dit piekmomenten zal dat dus onvermijdelijk voor problemen gaan zorgen.

Kan het nog duidelijker ?

Het is ontegensprekelijk dat er niet over nagedacht is en nu wentelt men de rekening af op degenen die op hun (domme) initiatief zijn ingegaan.
wie zegt er dat de kerncentrales allemaal uitgeschakeld zijn geworden ???
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 15:07   #268
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
idd, dat is het hem juist. Je kan die niet uitschakelen, toch niet op die piekmomenten die je op voorhand niet kent...
Oud 5 juni 2012, 15:08   #269
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij : heel dat groene stroom gedoe is gebaseerd op een boekhoudkundig gegeven. Hoeveel brandstof van fossiel karakter is ingevoerd en hoeveel CO2 uitstoot geeft dat. ...als we X- litters minder consumeren zal dat X-ton CO2 minder opleveren.

M.a.w. als er veel mensen onafhankelijk gaan, zit je geheid met een een probleem omdat je met een generator nu éénmaal niet zo rendabel electriciteit kan opwekken als een centrale dat doet. De overheid heeft op dat moment dus een dubbel probleem : haar netwerk functioneert niet meer omdat het aantal afnemers daalt en dus de kostprijs van het netwerk verder stijgt en haar uitgaven om haar CO2 uitstoot te compenseren stijgen.

Ook met de geciteerde fuel cellen doe je hetzelfde omdat ze ofwel op gas ofwel op olie werken. Alleen ligt het rendement hoger dan een gewone generator.
Weet eigenlijk niet op wat heel het co2 gedoe is gebaseerd. Maar ook houtverbranding, dat ook co2 afgeeft is zogezegd groene energie (omdat het een korte cyclus is, van co2 via nieuw hout terug naar c en 02 ? - maar dan moet men wel de equivalente hoeveelheid nieuw hout aanplanten...).
En kernenergie, de co2 vrije electriciteitsproductie bij uitstek, mag dan weer niet meespelen...
Oud 5 juni 2012, 15:11   #270
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei wordt dit pas een optie als de installatie zichzelf terugbetaalt heeft, hetgeen in mijn geval binnen 4 jaar zal zijn.

En de taks is afhankelijk van de aansluiting op het net omdat het de bedoeling is om de kosten van het net te compenseren....Dus m.a.w. men kan pas compenseren als er ook een aansluiting is.

Let op mijn woorden : de overheid gaat nog in serieuze problemen komen met haar netwerk op het moment dat al die installaties zijn afbetaald en die fuel cellen betaalbaar worden...bij mij zal het mogelijk een generator zijn als het laatste niet gebeurt.
Ik dacht dat één van de redenen van de taks was, dat het net nu in serieuze problemen dreigt te geraken, of beter gezegd, al geraakt (de andere reden is dat men zich serieus in de voet heeft geschoten door (veel) te hoge subsidies).
Oud 5 juni 2012, 15:11   #271
Mahalingam
Minister

Mahalingam's schermafbeelding

Standaard

Op het kantoor van mijn zus hebben ze geregeld stroomuitval. Vaak maar een paar minuten of korter. Genoeg om alle computer spullen op 'tilt' te zetten. Dan is er gauw een half werkuur zonder werk. Dit jaar werd het kantelpunt kwa kosten bereikt. Nu hebben ze overal Uninterruptible Power Supplys staan zodat er nog 15 minuten gewerkt kan worden. Die dingen bevatten zo'n 8 kilo lood. En iedere 4 jaar moet dat lood gerecycled worden. (levensduur accu)
Wie weet wordt de stroomvoorziening zo onbetrouwbaar (door onberekenbare aanvoer van groene electriciteit) dat er steeds meer burgers van die handige 2-takt generatortjes gaan kopen. (net zoals in 3-de wereld landen)
Helpen we zo het milieu?
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 15:12   #272
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Weet eigenlijk niet op wat heel het co2 gedoe is gebaseerd. Maar ook houtverbranding, dat ook co2 afgeeft is zogezegd groene energie (omdat het een korte cyclus is, van co2 via nieuw hout terug naar c en 02 ? - maar dan moet men wel de equivalente hoeveelheid nieuw hout aanplanten...).
En kernenergie, de co2 vrije electriciteitsproductie bij uitstek, mag dan weer niet meespelen...
Voil�*.

Het is gewoonweg een domme ideologie die jou en ons hier iets heeft proberen aan te smeren en op een manier waarvan ze niet vermoed hadden dat het zich tegen hunzelf zou keren, wat dus nu gebeurd is. En nu gaan ze inderhaast de kosten afwentelen op degene die hun idee uitgevoerd hebben, met name de zonnepaneeleigenaars.

Zoals ik al zei, ook daar gaan problemen van komen. Immers, binnen de kortste keren spreken we niet meer van een netwerk, want dat zal zichzelf in de vernieling geholpen hebben.

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 juni 2012 om 15:13.
Oud 5 juni 2012, 15:14   #273
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Op het kantoor van mijn zus hebben ze geregeld stroomuitval. Vaak maar een paar minuten of korter. Genoeg om alle computer spullen op 'tilt' te zetten. Dan is er gauw een half werkuur zonder werk. Dit jaar werd het kantelpunt kwa kosten bereikt. Nu hebben ze overal Uninterruptible Power Supplys staan zodat er nog 15 minuten gewerkt kan worden. Die dingen bevatten zo'n 8 kilo lood. En iedere 4 jaar moet dat lood gerecycled worden. (levensduur accu)
Wie weet wordt de stroomvoorziening zo onbetrouwbaar (door onberekenbare aanvoer van groene electriciteit) dat er steeds meer burgers van die handige 2-takt generatortjes gaan kopen. (net zoals in 3-de wereld landen)
Helpen we zo het milieu?
Kan het nog duidelijker ? Beter stroom op een dure, milieu-onvriendelijke manier dan op een goedkope manier waarop je problemen hebt.

Laatst gewijzigd door Stingray : 5 juni 2012 om 15:15.
Oud 5 juni 2012, 15:21   #274
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hiervoor zouden we een zicht moeten hebben op heel het productiegebeuren, met al zijn regels. Wie koopt de zonneenergie (netbeheerder, die ze terug tracht door te verkopen...) ? Wie bepaalt er welke groepen produceren...
Wel heeft Elia (hoogspanningsnetbeheerder) de beschikking over een aantal MW dat hij zo kan laten afnemen in vermogen.
Maar als op een bepaalt moment niemand zonneenergie wil (om welke reden ook), Elia de verplichte MW's al heeft laten dalen, de uitbater van een kerncentrale liever niet daalt in vermogen, omdat dit maar (zeer) tijdelijk is, en hem meer risico oplevert dan dat het opbrengt, dan blijkt de goedkoopste oplossing blijkbaar te zijn, het teveel aan energie weggeven, nog erger, er geld voor te geven, om het te mogen weggeven.
Maar nogmaals, kerncentrales kunnen beperkt moduleren.
Oud 5 juni 2012, 15:55   #275
Stingray
Banneling

Standaard

Als ze eerst het systeem grondig hadden bekeken vooraleer aan een dergelijk avontuur te beginnen, hadden ze bijvoorbeeld kunnen zoeken naar een degelijke opslagmogelijkheid voor H2 en dan hadden ze het teveel aan energie kunnen omzetten in H2 om dit dan later via een fuel cel of ander systeem terug om te zetten in electriciteit. Mja, op korte termijn is het natuurlijk makkelijker eerst te smijten met geld en daarna belastingen te heffen om de gemoederen te bedaren.
Oud 5 juni 2012, 16:01   #276
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
ja, en hoeveel stroom steek ik terug ?
als ik een basaal stroomverbruik heb van 10000kwh door gewoon bvb stelletje pompen, frigo's diepvriezers, computers, servers, etc
waar en wanneer steekt mijn zonnepanelen stroom terug ?

Dus nog eens een wiskunde voorbeeldje

ik heb bvb 10.000watt, ze liggen niet optimaal naar de zon, brengen 7000kWh op (dat is al 20-30% minder) en ik verbruik Dag 12.000kwh en nacht 8000kwh. Mijn verbruik zakt bvb Dag 7.000kwh en nacht 6.000Kwh

Zeg nu eens waar en wanneer en hoeveel stroom heb ik teruggeduwd ??
Dat hoeft helemaal niet aangetoond te worden nietwaar.
Bij gebrek aan een door U zelf geplaatste peperdure intelligente meter wordt U gewoon forfaitair belast op het theoretische vermogen dat U zou kunnen terugleveren.

Da's toch hetzelfde als iemand een auto aankoopt, tot voor kort was de belasting erop gekoppeld aan het vermogen opgegeven door de fabrikant. Zelfs al reed die persoon als een net overleden bompa met een BMW M5, de volle pot betalen was de boodschap.

De Belgische wetgeving: een 18de eeuws herenhuis waar zelfverklaarde deskundigen al eeuwen aan bricoleren zodanig dat de nooduitgang in de septische put uitkomt — en alleen inertie het nog recht houdt
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juni 2012, 16:18   #277
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd, dat is het hem juist. Je kan die niet uitschakelen, toch niet op die piekmomenten die je op voorhand niet kent...
zo een zonnecurve kun je niet voorspellen ??? mij lijkt dat de meest voorspelbare curve van de wereld, en is eerder de windenergie niet te voorspellen.
Oud 5 juni 2012, 16:25   #278
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

er zijn gewoon een paar tegenstellingen

1° een eeconomischie denkpiste: ok het is niet rendabel zonder subsidies dus te duur, dus afschaffen die handel.
Ze hebben gelijk, tenzij : 1° zonnepanelen geven macht aan de consument om electrabel een middenvingertje te tonen, daardoor dalen de prijzen. Zeker op momenten dat er overaanbod ontstaat
2° Arbeid wordt zodanig hard belast, dat eerlijkheidshalve ofwel energie evenveel lasten moet krijgen, ofwel de arbeidslasten moeten terugbetaald worden

2° de sociale denkpiste: redeneren gewoon vanuit jaloezie en begroting en stijgende prijzen voor arme mensen; Alleen de rijken in hun ogen plaatsen zonnepanelen, dus die mogen nu eens met hun cayenne en hun geld op de rekening overal eens vollenbak betalen, gedaan met profiteren in hun ogen. Naieve strategie natuurlijk, maar enfin wie houdt hen hier tegen ?

3° de groene, die zitten effe met hun handen in hun haar./ Hun partner in law bij wijze van spreken laat hen in de steek, en spreekt als een slang met een dubbele tong dat ze pro groen zijn, maar vanaf hun rode puppilleke de energie te duur moetn betalen alten de sossen de boel vallen. Dus ja die hebben nog niet door dat de beste partners in dit verhaal de liberalen zijn maar kom.

Voila en die drie tegenstrijdige visies vertaalt zich in een beleid. uiteraard is de enige correcte visie: electriciteit duurder maken navenant je subsidies afbouwt...
Oud 5 juni 2012, 17:23   #279
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er zijn gewoon een paar tegenstellingen

1° een eeconomischie denkpiste: ok het is niet rendabel zonder subsidies dus te duur, dus afschaffen die handel.
Ze hebben gelijk, tenzij : 1° zonnepanelen geven macht aan de consument om electrabel een middenvingertje te tonen, daardoor dalen de prijzen. Zeker op momenten dat er overaanbod ontstaat
2° Arbeid wordt zodanig hard belast, dat eerlijkheidshalve ofwel energie evenveel lasten moet krijgen, ofwel de arbeidslasten moeten terugbetaald worden
Electrabel erbij betrekken om zonnepanelen te verdedigen is goed geprobeerd, maar slaagt nergens op.
Daarvoor bouwt ge beter een nieuwe kerncentrale (een niet electrabelcentrale), want daar zit de echte monopolie van electrabel (alhoewel een gedeelte van de belgische nucleaire productie ook in handen is van edf-luminus)
Energie belasten is een europese richtlijn. Maar het is wel de bedoeling dat de taksen hierop ten goede komen van de staat (die hiermede de arbeid gedeeltelijk kan ontlasten), en niet bij de zonnepanelers...
Oud 5 juni 2012, 17:45   #280
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrabel erbij betrekken om zonnepanelen te verdedigen is goed geprobeerd, maar slaagt nergens op.
Daarvoor bouwt ge beter een nieuwe kerncentrale (een niet electrabelcentrale), want daar zit de echte monopolie van electrabel (alhoewel een gedeelte van de belgische nucleaire productie ook in handen is van edf-luminus)
Energie belasten is een europese richtlijn. Maar het is wel de bedoeling dat de taksen hierop ten goede komen van de staat (die hiermede de arbeid gedeeltelijk kan ontlasten), en niet bij de zonnepanelers...
welke manier bestaat er om een burger op een eenvoudige cleane manier de macht te geven zelf zijne elektrische energie te maken

1° windmolen
2° zonnepaneel
3° wkk
4° groepje
5° biogasinstallatie

kies uit die 5 opties, welke de goedkoopste, en cleanste manier is om energie te maken.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be