![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#561 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De vraag is wat ongelukkig geformuleerd, maar ik veronderstel dat je begrijpt dat het gaat over boeken die je kan aanraden voor iedereen die interesse in politieke studiën heeft.
Tout va bien. Laatst gewijzigd door Pølle : 10 juni 2012 om 15:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#562 |
Minister-President
|
![]() Wat kunnen we vandaag de dag nog leren uit De geboorte van de tragedie?
![]() |
#563 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou zeggen: 1. Der Begriff des Politischen, Carl Schmitt 2. Histoire de la sexualité, Michel Foucault 3. Staat en revolutie, V.I. Lenin 4. Götzendämmerung, Friedrich Nietzsche 5. Principes du gouvernement représentatif, Bernard Manin
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#564 | |||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En vooral aan andere landen lessen te geven, moeten we misschien in België voor de eigen deur vegen: de laffe moord op onze broeder Ihsane Jarfi ligt nog vers in het geheugen. Mag ik nu ook weten wat jij denkt over de lage islamofobe aanvallen en beledigingen die ik en andere moslims continu over ons heen krijgen op dit forum? De ene na de andere moslim op dit forum wordt weggemobt. Veroordeel je dat, of doe je hier aan mee? Citaat:
Citaat:
Het is erg denigrerend dat je er zo maar vanuit gaat dat de islamitische homo's "de weg verloren geraken". Citaat:
Ik spreek zelden over het thema homoseksualiteit, en nog minder over het thema homoseksualiteit & islam, daar ik, conform het principe van zelforganisatie, vind dat het niet aan een buitenstaander als mij is om daarover het hoge woord te voeren. Het is echter zo dat, vanaf het woord "islam" nog maar valt, de moslim allerlei debiele vragen moet beantwoorden zoals of hij of zij dan voorstander is van een gedwongen huwelijk van zijn of haar zus met zijn of haar eigen grootvader. Bij de debiele vragen horen dan obligaat ook allerlei inquisitieve vragen over homoseksualiteit. De grootste heteroseksisten worden dan plots verdedigers van de holebi-rechten; alles is immers goed om de islam in een kwaad daglicht te stellen. Vroeger bracht men homofobie in stelling door te stellen dat "alle moslims pederasten" waren, nu beticht men hen omgekeerd van homofobie. Het kan verkeren! Ook in deze draad kreeg ik dus disproportioneel veel vragen over homoseksualiteit. Ik heb op een respectvolle manier de verschillende standpunten toegelicht, alsook mij solidair verklaard met diegenen die binnen de islamgemeenschap ijveren voor bevrijding, respect en diversiteit, zoals Muhsin Hendricks. Meer kan ik niet doen. Citaat:
Ik heb daarbij drie principes gehanteerd: 1. Nauwgezetheid: ondanks mijn beperkte kennis van de islamitische bronnen over dit thema (ik ben Redwasp niet), toch zo correct mogelijk die bronnen weergeven 2. Zelforganisatie: het zijn de onderdrukten zelf die zich bevrijden, geen goedmenende paternalisten 3. Solidariteit: ik kan mij wel solidair verklaren in alle respect voor de zelforganisatie Citaat:
Citaat:
Je hebt hier vele homobashers op dit forum en hen laat je met rust, maar iemand als ik die zich solidair verklaart, die moet je per se komen bashen. Wat wil je daarmee bereiken? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#565 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is mij een moeilijk boek. Ik moet het antwoord schuldig blijven; ik denk dat het boek vooral voor kunstkritiek en cultuurfilosofie relevant is. Er worden zeer diepzinnige zaken gezegd over kunst. Daar mijn artistieke bagage echter beperkt is, prefereer ik er verder het zwijgen toe te doen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#566 |
Banneling
|
![]() Zou het u storen als ik uit pure verveling een lijst maak van 100 betwistbare beweringen uit uw oeuvre hierboven ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#567 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Doe gerust, lijkt mij een interessante oefening.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#568 |
Banneling
|
![]() Okido. Here i go.
Ik ga 't wel een beetje ruimer aanpakken, en in plaats van Kallikles uitspraken op de operatietafel te leggen, zal ik zo ongeremd mogelijk de vragen neerpennen die in me opkomen... 1. In 1 van je eerste antwoorden schets je met veel eruditie een aantal historische 'flavors' van atheïsme. De teneur is - zoals wel vaker bij jou - 'vroeger was het beter'. Ik krijg daarbij het gevoel dat je waardering van de moderniteit eigenlijk vooral een waardering is van bepaalde auteurs. Ik ben geen formuleerkoning, dus ben niet zeker of je m'n vraag begrijpt. Zoiets : ik heb het gevoel dat je waardering van deze tijd, vooral rust op de waardering van een aantal 'vroegere' auteurs. In tegenstelling tot een nauwkeurige analyse van deze tijd. 2. Ik ben m'n dag gestart met random geklik op youtube, op zoek naar liedjes die me bij de keel grijpen. Getuigt dit van spiritualiteit ? 3. Het zoeken uit de vorige vraag is al snel 'ontaard', uiteindelijk belandde ik bij een duistere versie van een Britney Spears popliedje, en waar ik oorspronkelijk op zoek was naar 'emotie' , gaf ik makkelijk toe aan mijn fascinatie voor de spanning tussen 'origineel' en 'cover'. Zeven uur later, pas wakker, is het dan weer de makkelijke overgang van mijn puur emotionele staat naar een meer beschouwende, die me fascineert. Terwijl ik tijdens het schrijven van de laatste zin, al terug die Pinguïn van Herzog voor ogen had ( maar nu balancerend op een draad over de niagarawatervallen ) Dat brengt me bij de volgende vraag : zie je een historisch verband tussen atheïsme en surrealisme ? Laatst gewijzigd door Knipp : 12 juni 2012 om 14:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#569 |
Banneling
|
![]() 4
In een ander antwoord hou je een warm pleidooi voor het uitsteken van handen naar 'de andere'. Kort nadien hoor ik iemand die met veel minachting spreekt over de massa, de kudde, etc. De spanning tussen de religieuze Kallikles en de politieke Kallikles fascineert. ( de eerste lijkt me liberaler dan de tweede ) Ervaar je dat zelf als spanning ? Laatst gewijzigd door Knipp : 12 juni 2012 om 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#570 |
Banneling
|
![]() 3.
Ik zal vraag 3 anders stellen. Ik begrijp niet waarom een atheïst alleen positief te waarderen zou zijn, als ie tegelijk rationalist is. Door 'introspectie' weet ik dat de mens een wezen is dat 'oscilleert' tussen emotie, reflectie, verbeelding. Waarom zou 'surrealist' Knipp geen atheïst mogen zijn ? Deze 'hunch' heb ik dan verbreed tot : zie je historisch een parallel tss surrealisme als intellectuele beweging en atheïsme als toenemende trend ? ... Vraag 5 Wat vond je van de russen tegen Polen ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#571 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een dier dat onverdoofd wordt geslacht lijdt toch per definitie meer dan een dier dat onverdoofd wordt geslacht? Ik snap niet zo goed wat daar niet feitelijk aan is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#572 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo'n vragen als die van Knipp kreeg ik graag meer.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 14 juni 2012 om 16:11. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#573 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#574 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh, ik vroeg het mij gewoon af hoor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#575 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nuja, dat is niet echt een vraag, natuurlijk.
Laatst gewijzigd door AdrianHealey : 14 juni 2012 om 16:33. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#576 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nu wou ik je net in de links-rechts draad komen steunen, en nu kom je mijn draad bevuilen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#577 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar ik heb dus helemaal niet gezegd wat je gezegd hebt dat ik heb gezegd. Ik heb de vraag zelfs niet aangeraakt!
Die vraag is dan ook helemaal geen vraag die je "per definitie" kan oplossen. Het is een empirische vraag. En er zijn studies die het omgekeerde beweren: http://www.mustaqim.co.uk/halalstudy.htm http://www.grandin.com/ritual/kosher.slaugh.html http://oukosher.org/index.php/common...her_slaughter/ Als halal en koosjer goed wordt uitgevoerd, merkt het dier niet dat zijn halsslagaders worden doorgesneden. Daarna treedt heel snel bewustzijnsverlies en dood op doordat er geen bloed meer naar de hersenen vloeit. Ondertussen worden massaal ganzen gemarteld voor foie gras, is het lot van alle dieren in de voedingsindustrie een ramp, enz... Maar daar hoor je ineens veel minder over. Enfin, daar ging het dus allemaal niet over en is allemaal veel minder interessant dan de vragen van Knipp. Of hoe bad postings drive out good postings.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 14 juni 2012 om 16:39. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#578 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom vindt jij Dick Swaab een kwakzalver?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#579 |
Banneling
|
![]() Dat moet gewoon, stel je anders voor dat de ene gelovige na de andere ineens tot de idee komt dat alle godsdiensten anachronistische gedrochten zijn
Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 juni 2012 om 18:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#580 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |