Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2012, 07:50   #101
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

en dan nog, het gaat over het machtsmisbruik, je driften loslaten op mensen waarover jij macht hebt, doe je gewoon niet.

of vind jij ook dat een chef zijn secretaresse constant mag lastigvallen?
Oud 21 juni 2012, 07:52   #102
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
ik lees enkel over 2 zestienjarigen?
hmm ik ook...vreemd..ik dacht ergens iets vernomen te hebben over een 12-jarige maar blijkbaar ben ik mis..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 07:53   #103
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
hmm ik ook...vreemd..ik dacht ergens iets vernomen te hebben over een 12-jarige maar blijkbaar ben ik mis..
er zouden er meer zijn dan die 2.
Oud 21 juni 2012, 07:53   #104
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
en dan nog, het gaat over het machtsmisbruik, je driften loslaten op mensen waarover jij macht hebt, doe je gewoon niet.

of vind jij ook dat een chef zijn secretaresse constant mag lastigvallen?
bent u gehuwd ?
Oud 21 juni 2012, 07:54   #105
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
bent u gehuwd ?
samenwonend
Oud 21 juni 2012, 08:00   #106
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als leerkracht moet je je driften maar kunnen onderdrukken. als je dat niet kunt, hoe kan je dan deftig les geven?
Ik kan alleen maar getuigen dat hij wel degelijk deftig les gaf. Hij gaf zelfs sexuele opvoeding en ging nooit over de schreef. Wat hij na de lesuren deed, daar was ik niet bij hé.

Citaat:
dat die tieners dat onder elkaar deden (doen), dat is normaal, als volwassene moet je je daar boven kunnen zetten.
Voor mij persoonlijk was dat niet normaal. Ik beschouw sex als iets zeer intiems. Mijn sexuele leven hield en hou ik liever tussen mijzelf en mijn partner. Dat groepsgedoe was en is niks voor mij. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik wou alleen maar duidelijk maken dat sommige tieners wel degelijk met sex bezig zijn. Het zijn dikwijls niet die onschuldige zieltjes zoals men ons wil doen geloven.

Men moet geval per geval bekijken. Er zijn wel degelijk pedofielen die zaken deden die niet door de beugel kunnen. In het geval van Capiau twijfel ik omdat ik hem dus persoonlijk gekend heb. Hij was niet het type om zware dwang uit te oefenen.

Aanklagen van sexueel misbruik is goed, maar het begint tegenwoordig zo stilaan op inquisitie te lijken.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 21 juni 2012 om 08:00.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 08:05   #107
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik kan alleen maar getuigen dat hij wel degelijk deftig les gaf. Hij gaf zelfs sexuele opvoeding en ging nooit over de schreef. Wat hij na de lesuren deed, daar was ik niet bij hé.

Voor mij persoonlijk was dat niet normaal. Ik beschouw sex als iets zeer intiems. Mijn sexuele leven hield en hou ik liever tussen mijzelf en mijn partner. Dat groepsgedoe was en is niks voor mij. Maar dat is een persoonlijke keuze.

Ik wou alleen maar duidelijk maken dat sommige tieners wel degelijk met sex bezig zijn. Het zijn dikwijls niet die onschuldige zieltjes zoals men ons wil doen geloven.

Men moet geval per geval bekijken. Er zijn wel degelijk pedofielen die zaken deden die niet door de beugel kunnen. In het geval van Capiau twijfel ik omdat ik hem dus persoonlijk gekend heb. Hij was niet het type om zware dwang uit te oefenen.

Aanklagen van sexueel misbruik is goed, maar het begint tegenwoordig zo stilaan op inquisitie te lijken.

Fred.
het probleem is dat iedereen denkt dat een pedofiel er moet uitzien als Dutroux, maar de meeste pedofielen blijken doodgewone mensen (man of vrouw) te zijn waarvan niemand het verwacht had.

maar langs de andere kant is er inderdaad een inquisitie bezig, als je met kinderen bezig bent, ben je al per definitie verdacht voor sommigen.
Oud 21 juni 2012, 08:29   #108
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
het probleem is dat iedereen denkt dat een pedofiel er moet uitzien als Dutroux, maar de meeste pedofielen blijken doodgewone mensen (man of vrouw) te zijn waarvan niemand het verwacht had.

maar langs de andere kant is er inderdaad een inquisitie bezig, als je met kinderen bezig bent, ben je al per definitie verdacht voor sommigen.
En langs nog een andere kant zijn er nog steeds dozijnen pedofielen actief ondanks de zéér duidelijke maatschappelijke afkeuring...
Oud 21 juni 2012, 11:14   #109
E. Migrant
Banneling

Standaard

[quote=eno2;6180317]
Citaat:
Helemaal niet

Smaken verschillen
Fortuyn beweerde dat toch, maar heb er zelf geen ervaring mee.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:24   #110
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
als leerkracht moet je je driften maar kunnen onderdrukken. als je dat niet kunt, hoe kan je dan deftig les geven?

dat die tieners dat onder elkaar deden (doen), dat is normaal, als volwassene moet je je daar boven kunnen zetten.
Ja maar je bent leraar en homo en een stuk of wat tieners zie je masturberen.
Wat komt in een leraar die homo is in zijn hoofd op?
"hola die tieners doen dat niet goed, ik zal ze eens rap wat les geven zie"
é voila een pedofiel is geboren.
Terwijl die mens enkel sexuele praktijkles gaf.

Het schijnt zelfs dat in die tijden bv in Zweden in de klas sexuele les gegeven werd door naakte mensen die eens "vogelden" zodat de leerlingen dat eens goed zagen hoe het moest.
En aan jonge leerlingen.

Djeezes, in die tijd bestond het woord pedofiel waarschijnlijk zelfs nog niet.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:30   #111
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Volgens wat ik over de feiten heb gelezen, hebben veel mensen toch een kleine opfrissing nodig van bepaalde termen en zouden ze er wat minder mee moeten gooien. Walter Capiau is (cf. de informatie in de media) geen pedofiel.
Oud 21 juni 2012, 19:36   #112
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

"Ik ga het zeggen Walter" heeft nu toch een andere betekenis.
Oud 21 juni 2012, 19:52   #113
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

We moeten uiterst voorzichtig zijn met op iemand de stempel "pedofiel" te drukken. Stel: een 16-jarig meisje heeft een relatie met een 17-jarige jongen. Niks aan de hand. Jongen wordt 18. Dus meerderjarig. Is deze jongeman nu plotseling een pedofiel?
We moeten ook rekening houden met de tijdsgeest van 50j geleden (ik was toen nog niet geboren). Mijn eigen moeder was 17, mijn vader 20j toen ze elkaar leerden kennen. Mijn schoonvader was 29, mijn schoonmoeder 17j toen ze elkaar leerden kennen. Ikzelf was 17 toen ik mijn partner leerde kennen (hij was ruim meerderjarig). Vraag: waren mijn vader, mijn schoonvader en mijn eigen man pedofielen??
Let wel: WIJ (moeder, schoonmoeder, ikzelf) stemden vrijwillig in met de relatie die wij hadden . Ik weet niet of dit bij Capiau ook het geval was, dat de minderjarige jongens uit vrije wil handelden. Indien niet mag de Walter terecht pedofiel genoemd worden.
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:56   #114
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
We moeten uiterst voorzichtig zijn met op iemand de stempel "pedofiel" te drukken. Stel: een 16-jarig meisje heeft een relatie met een 17-jarige jongen. Niks aan de hand. Jongen wordt 18. Dus meerderjarig. Is deze jongeman nu plotseling een pedofiel?
We moeten ook rekening houden met de tijdsgeest van 50j geleden (ik was toen nog niet geboren). Mijn eigen moeder was 17, mijn vader 20j toen ze elkaar leerden kennen. Mijn schoonvader was 29, mijn schoonmoeder 17j toen ze elkaar leerden kennen. Ikzelf was 17 toen ik mijn partner leerde kennen (hij was ruim meerderjarig). Vraag: waren mijn vader, mijn schoonvader en mijn eigen man pedofielen??
Let wel: WIJ (moeder, schoonmoeder, ikzelf) stemden vrijwillig in met de relatie die wij hadden . Ik weet niet of dit bij Capiau ook het geval was, dat de minderjarige jongens uit vrije wil handelden. Indien niet mag de Walter terecht pedofiel genoemd worden.
Vermits de seksuele meerderjarigheid op 16 ligt, is er geen enkele probleem met een seksuele relatie tussen een 16- en een 18-jarige.

Problematischer is als het meisje 15 zou zijn. Dan begaat de jongen (ook op 17-jarige leeftijd) een strafbaar feit. Dat impliceert echter niet (ook niet volgens de wet) dat hij meteen een pedofiel zou zijn.

Om van pedofilie te spreken moet de passieve partij niet in de puberteit zitten (dwz +/- 11 voor meisjes, +/- 13 voor jongens) en de actieve partij minstens enkele jaren ouder. Er moet ook sprake zijn van een onbedwingbare neiging, uiteraard.
Oud 21 juni 2012, 21:01   #115
NieuwNoors
Secretaris-Generaal VN

NieuwNoors's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Vermits de seksuele meerderjarigheid op 16 ligt, is er geen enkele probleem met een seksuele relatie tussen een 16- en een 18-jarige.

Problematischer is als het meisje 15 zou zijn. Dan begaat de jongen (ook op 17-jarige leeftijd) een strafbaar feit. Dat impliceert echter niet (ook niet volgens de wet) dat hij meteen een pedofiel zou zijn.

Om van pedofilie te spreken moet de passieve partij niet in de puberteit zitten (dwz +/- 11 voor meisjes, +/- 13 voor jongens) en de actieve partij minstens enkele jaren ouder. Er moet ook sprake zijn van een onbedwingbare neiging, uiteraard.
In de tijd van de gebeurtenissen van Capiau, lag de leeftijd van meerderjarig zijn nog op 21 jaar. Zelfs toen ik trouwde was dit nog zo. Mijn vader heeft voor mij moeten tekenen om te mogen trouwen. Weet je dat hij zelfs met mij mee naar de bank moest gaan opdat ik over mijn bankrekening en spaarrekening kon beschikken? Ook daarvoor moest hij tekenen!
De seksuele meerderjarigheid werd toen vastgesteld op 18j. Wil dat nu zeggen dat mijn man ne pedofiel was/is?
NieuwNoors is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 21:29   #116
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
In de tijd van de gebeurtenissen van Capiau, lag de leeftijd van meerderjarig zijn nog op 21 jaar. Zelfs toen ik trouwde was dit nog zo. Mijn vader heeft voor mij moeten tekenen om te mogen trouwen. Weet je dat hij zelfs met mij mee naar de bank moest gaan opdat ik over mijn bankrekening en spaarrekening kon beschikken? Ook daarvoor moest hij tekenen!
De seksuele meerderjarigheid werd toen vastgesteld op 18j. Wil dat nu zeggen dat mijn man ne pedofiel was/is?
Neen, want de wet spreekt zich daar niet uit over pedofilie. Die term wordt niet aangewend.

Oud 21 juni 2012, 22:17   #117
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kinderen van 12 jaar zijn zeer beïnvloedbaar, en onzeker over zichzelf. daarvan profiteren is gewoon misdadig, als je dan nog eens aan hun lichaam komt, ben je een crimineel.
Wel ja en als zij dan decennia's doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is dan is het geen misdaad meer. Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van al onze wetten, maar dit was en is wel simpelweg de wet.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 22:23   #118
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
"Ik ga het zeggen Walter" heeft nu toch een andere betekenis.

Toch wel een leuk animatieprogramma van vroeger.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 22:31   #119
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Wel ja en als zij dan decennia's doen alsof er geen vuiltje aan de lucht is dan is het geen misdaad meer. Ik zeg niet dat ik een voorstander ben van al onze wetten, maar dit was en is wel simpelweg de wet.
Je verwart 't één en 't ander
Verjaring wilt niet automatisch zeggen dat er geen sprake meer zou zijn van een misdaad
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 22:33   #120
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aligator Bekijk bericht
Dat is toch niet slecht geredeneerd ? Niet dat ik met haar akkoord ben. Ik denk dat homofilie een soort mode is, geruggesteund door de industrie van manneparfums en andere verwijfdheden, en mede veroorzaakt door een massale vergiftiging van ons leefmilieu door vrouwelijke hormonen.
Nooit gehoord van een puzzel-denkfout ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be