![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Nog steeds kwaad over Doel? | |||
Ja, ik ben nog steeds kwaad, een heel dorp wegvagen kan niet! |
![]() ![]() ![]() |
14 | 51,85% |
Ja, ik ben nog steeds kwaad over de manier waarop het hele onteigeningsproces is verlopen! |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
Neen, ik was wel verontwaardigd, maar er zijn ergere dingen en tijd heelt alle wonden. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
Neen, ik vind dat de haveneconomie belangrijk genoeg is om een dorp te vernietigen. |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Neen, ik ben niet kwaad, want ik woonde niet in Doel. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
Ik weet niet wat Doel is en wat er gebeurde. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zie je fout. Het is de uitbreiding die de dorpen in de weg ligt.
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() De Antwerpse haven heeft wel al meer polderdorpjes opgeslokt dan enkel Doel. Ik weet zo uit men hoofd drie kerkjes staan midden de haven. Dat is meestal alles wat overblijft van de dorpjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de 19e eeuw werd trouwens ook een groot deel van het Steen afgebroken om de Schelde te verbreden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ben ook enorm nostalgisch, dus ik weet hoe het voelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Banneling
|
![]() Dat doen wij niet meer, produceren. Dat is stom. Wij doen hier aan service-economie. Produceren gebeurt ergens ver weg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Banneling
|
![]() Dat weet ik niet, ik ben geen expert ter zake. Het is wel zo dat een grotere haven sowieso minder transportbottleneck zal maken dan een kleine haven, en als de transit langs Antwerpen gebeurt zal het voor bedrijven voordeliger zijn om rond Antwerpen te vestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Men bouwt geen woonruimten meer om erin te leven, maar om te overleven in een stedelijk milieu dat verminkt wordt door de wet van de maximale rentabiliteit en de rationele functionaliteit. Maar een plaats is vooral een band: werken, vervoer, wonen geven geen van elkaar gescheiden functies aan, maar onderling vervlochten handelingen waar het hele maatschappelijke leven in betrokken is. De stad moet overdacht worden als ontmoetingsplaats voor al onze mogelijkheden, eerder als doolhof voor onze hartstochten en daden dan als geometrische en kille uitdrukking van planmatige rationaliteit. Bouwkunst en stedenbouw weerspiegelen trouwens een eenmalige historische en geografische context, waarvan ze de weerspiegeling horen te zijn. Dat vooronderstelt de herwaardering van een gewortelde en evenwichtige stedenbouw, eerherstel voor streekgebonden bouwstijlen, ontwikkeling van kleine dorpen en middelgrote steden in een netwerk rond regionale hoofdsteden, het uit hun isolement halen van landelijke gebieden, het langzamerhand afbreken van slaapsteden en pure handelsconglomeraten, het uitbannen van alomtegenwoordige reclame, alsmede een diversificatie van vervoerswijzen: afschaffing van het absolute primaat van de privé-auto, goederentransport over het spoor, opwaardering van openbaar vervoer, aandacht voor de vereisten van een evenwichtig leefmilieu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat men ook mag beweren, de Antwerpse haven is bezig de ''veldslag' tegen andere havens te verliezen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In zee? Waar dan wel?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is toch al lang een besloten zaak: Doel verdwijnt toch?
Ik zie niet in waarom men het nu toch zou behouden: -er zijn al meerdere dorpjes verdwenen, dus nog eentje bij zal niet zo'n verschil maken, -er zijn nog tal van dorpjes gelijk Doel, -de voornaamste reden is natuurlijk voor de uitbreiding van de haven; moet men de expansie van de haven hypothekeren omwille van Doel? ![]() -de echte Doelenaars zijn allang verdwenen, met spijt in het hart. Ze verloren hun dorp, waar ze heel veel jaren, zoniet hun hele leven doorbrachten; waar hun verwanten werden geboren en overleden. Met andere woorden: ze verloren een stuk van hun ziel. Indien men Doel wilde behouden, moest men dit doen voor de echte Doelenaars verdwenen waren, dan waren geen slachtoffers. Nu zijn de slachtoffers gevallen, de echte Doelenaar zijn weg, dus waarom zou men Doel behouden? Toch niet omwille van het rasta-volkje dat de echte Doelenaars heeft vervangen? Een volkje dat rien de knots binding heeft met Doel? Een volkje dat zomaar de huizen ingetrokken is, en alles heeft laten vervallen (het is toch niet het hunne). Een volkje dat gewoon dwars wilt liggen, hun voornaamste bezigheid. Daarmee moet men toch echt geen rekening houden? -de naam Doel is niet mooi, spreekt niet tot de verbeelding, dus zo'n groot verlies zal het zeker niet zijn. Het kerkje mag blijven, dat lijkt me het enige dat het bewaren waard is.
![]() |
#38 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Er is nog niks een besloten zaak, officieel is Doel zelfs nog steeds woongebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat staat vast. Rechtvaardigheid komt dus nog, maar het zal te laat zijn voor Doel.
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |