Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2012, 12:58   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Typische kaloten-kloterij: m en v geen les geven in dezelfde school.

Al die godsdienstige extremisten zijn geneigd om overal de duivel te zien, en overal regeltjes te treffen waarmee ze de meerderheid ambeteren, terwijl er eigenlijk enkel misbruiken moeten aangepakt worden.

Zelfs die zogezegde 'verlichte' of 'moderne' katholieken: laat ze los gedurende drie maanden, en we zitten terug met een wettelijk verbod op voorbehoedsmiddelen, verbod op echtscheiding, strafbare voorhuwelijks-paren, 't gevang in voor overspel, geen begrafenis in gewijde grond voor zelfmoordenaars, 't gevang in voor abortus en euthanasie ...

Edit: ik wil de ouders van die schoolkinderen verwittigen: als ze de petitie tekenen, riskeren ze dat hun kinderen er de dupe van zullen worden. Nijdigaards waarvoor ge moet oppassen, die leden van die sektes !!

http://www.nieuwsblad.be/article/det...gn=nieuwe-week

Titel:
Juf Eveline moet weg, omdat ze relatie heeft met meester Joos

Citaat:
OUDENAARDE - Juf Eveline en meester Joos van de katholieke basisschool in Leupegem hebben een relatie. Daardoor wordt juf Eveline -nu ze vastbenoemd wordt- overgeplaatst. Het schoolbestuur wil zo vermijden dat een echtscheiding later ooit voor problemen zorgt. Maar de ouders pikken dit niet: ze voeren vandaag met hun kinderen actie om hun geliefde juf op school te houden.

Eveline De Vriese - lerares in het tweede leerjaar op de katholieke basisschool (KBO) in Leupegem - kreeg van het overkoepelende bestuur te horen dat ze vanaf 1 september naar een andere school binnen dezelfde scholengroep wordt overgeplaatst. Reden? Het feit dat ze een relatie heeft met meester Joos, die in dezelfde school het vierde leerjaar onder zijn hoede heeft. De twee hebben al vijf jaar een relatie, hebben intussen ook een kindje samen, en dat was tot nu toe nooit een probleem.

'Juf Eveline en meester Joos geven al respectievelijk negen en twintig jaar les in Leupegem. Het zijn fantastische leerkrachten', zegt Jan Clepkens, de voorzitter van de ouderraad. 'Toen we de beslissing van het schoolbestuur hoorden, hebben we om meer uitleg gevraagd. Jullie hebben zich niet met het personeelsbeleid te bemoeien, kregen we te horen. Onbegrijpelijk.'

Met ruim 250 kinderen is KBO Leupegem een van de grootste vrije basisscholen in Oudenaarde. Maar het schoolbestuur fnuikt de motivatie van de leerkrachten, zegt Clepkens. 'De relatie tussen juf Eveline en meester Joos is op school nooit zichtbaar geweest. Niemand heeft er ooit over geklaagd, niet de kinderen en zeker niet de ouders. We zullen doen wat we kunnen om Eveline op onze school te houden.' Er wordt een petitie gestart en vandaag voeren de ouders aan de schoolpoort actie, samen met de kinderen.

Marc Van Huffel is voorzitter van het schoolbestuur van de Katholieke Basisscholen Oudenaarde. Hij geeft toe dat juf Eveline wordt overgeplaatst, maar zegt dat dat niks met de twee leerkrachten in kwestie te maken heeft. 'Het schoolbestuur heeft drie jaar geleden beslist dat er geen koppels meer op dezelfde school vastbenoemd kunnen worden', legt hij uit. Vastbenoemde leerkrachten kunnen niet worden overgeplaatst. 'We hebben die beslissing toen genomen omdat een echtscheiding tussen twee leerkrachten op school heel wat spanningen met zich meebracht. Juffrouw Eveline en meester Joos zijn nu de eersten die die regel aan den lijve ondervinden.'

Daarmee is de school trouwens niet de enige, en zeker niet de eerste. Heel wat bedrijven in ons land kiezen voor dezelfde oplossing: als twee werknemers een relatie hebben, wordt een van beiden overgeplaatst naar een andere afdeling. Wettelijk gezien mag het, als er niet geraakt wordt aan de essentiële bestanddelen van de arbeidsovereenkomst.

Altijd goed werk

Juf Eveline wil zelf liever niet reageren, haar vriend Joos De Coninck doet het kort. Hij geeft toe dat ze het moeilijk hebben met de beslissing. 'Eveline en ik zijn allebei gemotiveerde leerkrachten die alles voor onze job doen. We hebben onze relatie nooit weggestoken, hebben altijd goed werk geleverd en nu wordt Eveline plots overgeplaatst. Om latere problemen te voorkomen, zegt de school. Wij vinden dat een eigenaardige uitleg. We weten zelfs nog niet naar welke school ze wordt overgeplaatst', zegt hij ontmoedigd.

Dat ze de steun van collega's en ouders hebben, doet deugd, zegt hij. 'Maar die steun verandert niets aan de zaak en dat is frustrerend. We blijven proberen het schoolbestuur zijn beslissing te doen herzien.' Al wordt dat wellicht een maat voor niets. 'Wij hebben altijd met respect met beiden gepraat en laten juf Eveline zelf kiezen naar welke school ze gaat. Wij zullen ons beleid niet veranderen, ondanks het protest', besluit Marc Van Huffel.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 13:08   #2
Another Jack
Banneling

Standaard

Daar hadden juf Eveline en meester Joos eerder aan moeten denken...
Wie zich aan het vrome net verbindt moet zich ook maar vroom gedragen.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:07   #3
Another Jack
Banneling

Standaard

Het interesseert ook niemand niet, Schoof.
De eigen zuil mag dat.
Oud 25 juni 2012, 16:12   #4
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Vraag is, waar staat dat in hun arbeidsreglement.
Ik vrees voor de arbeidsrechtbank, wordt brandhout gemaakt van die beslissing.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:15   #5
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Vraag is, waar staat dat in hun arbeidsreglement.
Ik vrees voor de arbeidsrechtbank, wordt brandhout gemaakt van die beslissing.
Het staat waarschijnlijk in het pedagogisch project dat beide ondertekend hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat een directie dit zomaar zonder enige "back up" beslist.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juni 2012 om 16:15.
Oud 25 juni 2012, 16:20   #6
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Het staat waarschijnlijk in het pedagogisch project dat beide ondertekend hebben.
Ik kan me niet voorstellen dat een directie dit zomaar zonder enige "back up" beslist.
Een pedagogisch project is geen wettelijk document. Het arbeidsreglement wel.
Ik ben bijna zeker dat een gehuwd koppel in eenzelfde school daar niet in staat.

Het eigenaardige is, wanneer die juf niet benoemd was, was er geen vuiltje aan de lucht. Na haar benoeming plots wel?
Als dat in hun arbeidsreglement staat, zou dit toch ook niet gemogen hebben?

Mij lijkt het eerder een beslissing van een aantal personen die zich eens willen laten opmerken.

Laatst gewijzigd door giserke : 25 juni 2012 om 16:21.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 16:22   #7
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Een pedagogisch project is geen wettelijk document. Het arbeidsreglement wel.
Ik ben bijna zeker dat een gehuwd koppel in eenzelfde school daar niet in staat.

Het eigenaardige is, wanneer die juf niet benoemd was, was er geen vuiltje aan de lucht. Na haar benoeming plots wel?
Als dat in hun arbeidsreglement staat, zou dit toch ook niet gemogen hebben?

Mij lijkt het eerder een beslissing van een aantal personen die zich eens willen laten opmerken.
Scholen hebben geen arbeidsreglementen.
Enkel een pedagogisch project en functiebeschrijvingen.
Oud 25 juni 2012, 16:39   #8
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Scholen hebben geen arbeidsreglementen.
Enkel een pedagogisch project en functiebeschrijvingen.
Dan nog is zo'n ontslag/overplaatsing onwettelijk.
Jaren geleden had Sabena ook zo'n beruchte arbeidsvoorwaarde dat hun stewardessen vrijgezel moesten blijven. Rechtbank heeft daar ook brandhout van gemaakt. De werkgever heeft zich niet te moeien met het privéleven van haar werknemers, ook al staat het uitdrukkelijk in de arbeidsvoorwaarden.
Oud 25 juni 2012, 17:59   #9
Klein Licht
Minister-President

Standaard

Zoals al zo vaak gezegd hebben de volgelingen van Jezus Christus de Heer indertijd bedongen dat zij als 'tendensonderneming' zoveel mogen discrimineren en benadelen als ze zelf willen (en dat is heel wat ), zo lang ze het religieus kunnen inspireren.

Ben je hier tegen, stuur je kinderen dan niet naar het katholiek net hé.

Laatst gewijzigd door Klein Licht : 25 juni 2012 om 18:00.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 18:05   #10
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Uit het door Schoofzak geciteerde artikel:

"Daarmee is de school trouwens niet de enige, en zeker niet de eerste. Heel wat bedrijven in ons land kiezen voor dezelfde oplossing: als twee werknemers een relatie hebben, wordt een van beiden overgeplaatst naar een andere afdeling. Wettelijk gezien mag het, als er niet geraakt wordt aan de essentiële bestanddelen van de arbeidsovereenkomst."

Die bedrijven doen dat waarschijnlijk ook allemaal omwille van hun Katholieke inspiratie?
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 18:15   #11
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Schaf de vaste benoemingen af en het probleem lost zichzelf op.

Citaat:
Gemekker naast de kwestie, zoals we intussen wel gewoon zijn van jou.

Citaat:
'Het schoolbestuur heeft drie jaar geleden beslist dat er geen koppels meer op dezelfde school vastbenoemd kunnen worden', legt hij uit. Vastbenoemde leerkrachten kunnen niet worden overgeplaatst. 'We hebben die beslissing toen genomen omdat een echtscheiding tussen twee leerkrachten op school heel wat spanningen met zich meebracht.
Goh, dat heeft veel te maken met de katholieke visie op echtscheiding, zeg
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 25 juni 2012 om 18:18.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2012, 18:19   #12
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Schaf de vaste benoemingen af en het probleem lost zichzelf op.

Gemekker naast de kwestie, zoals we intussen wel gewoon zijn van jou.

Goh, dat heeft veel te maken met de katholieke visie op echtscheiding, zeg Misschien moet je eens leren lezen, Jack.
Vind je het niet leuk dat je zuiltje weer haar ware aard laat zien?

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juni 2012 om 18:19.
Oud 25 juni 2012, 18:23   #13
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Mijn zuil?

Ik heb een beetje moeite met tot een conclusie te komen m.b.t. je gebrek aan enig begrip van dit artikel. Ofwel ben je intellectueel oneerlijk omdat je verteerd wordt door afkeer voor iedereen die anders denkt dan jij, ofwel ben je te dom om een tekstje uit het Nieuwsblad begrijpend te lezen.

En?
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 25 juni 2012, 18:25   #14
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Mijn zuil?

Ik heb een beetje moeite met tot een conclusie te komen m.b.t. je gebrek aan enig begrip van dit artikel. Ofwel ben je intellectueel oneerlijk omdat je verteerd wordt door afkeer voor iedereen die anders denkt dan jij, ofwel ben je te dom om een tekstje uit het Nieuwsblad begrijpend te lezen.

En?
Ja, jouw zuil.
Jij bent overduidelijk een product van het katholiek onderwijs.
Ik heb inderdaad een afkeer van mensen die hun levensovertuiging �* la carte invullen en tegelijk voor het katholiek onderwijs willen werken.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juni 2012 om 18:29.
Oud 25 juni 2012, 18:29   #15
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Ja, jouw zuil.
Ah zo, jij bent er zo eentje die halverwege de 20ste eeuw is blijven steken.

Gij gaat naar de Chiro? VUILE KALOOT!

Gij gaat naar het gemeenschapsonderwijs? VERMALEDIJDE SOS!

Man toch

Oud 25 juni 2012, 18:32   #16
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ah zo, jij bent er zo eentje die halverwege de 20ste eeuw is blijven steken.

Gij gaat naar de Chiro? VUILE KALOOT!

Gij gaat naar het gemeenschapsonderwijs? VERMALEDIJDE SOS!

Man toch
Misschien moet dat koppeltje dat eens proberen uit te leggen aan het schoolbestuur?
Oud 25 juni 2012, 18:37   #17
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Misschien moet dat koppeltje dat eens proberen uit te leggen aan het schoolbestuur?
Nu komen we terug op mijn probleem.
Citaat:

Nu ja, met een aartsconservatief relikwie als jij valt natuurlijk niet te redeneren.

Oud 25 juni 2012, 18:41   #18
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Nu komen we terug op mijn probleem.

Nu ja, met een aartsconservatief relikwie als jij valt natuurlijk niet te redeneren.
Had je misschien een vraag?
Ik heb er ééntje voor jou: wat is er conservatief om consequent de regels van je instelling te volgen?
Oud 25 juni 2012, 18:50   #19
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Had je misschien een vraag?
Ik heb er ééntje voor jou: wat is er conservatief om consequent de regels van je instelling te volgen?

Ik had beter reactionair gezegd. Van zaken als het onderstaande zou iedere conservatief immers afstand nemen.

Citaat:

Ja, jouw zuil.

En omdat je blijkbaar zo slecht begrijpend kan lezen, niveau basisschool (GO!, uiteraard):

A of B?

A) Jack begrijpt niet wat er in het artikel staat en maakt van zijn oren omdat hij het verkeerd begrepen heeft.

B) Jack houdt niet van de stoute katholieken en vindt dus snel een stok om een kalotenhond te slaan.

Achtergrondkennis: Jack is een ouderwetse, verbitterde zeur die zich in het België van 60 jaar geleden enorm thuis zou voelen!

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 25 juni 2012 om 18:51.
Oud 25 juni 2012, 18:55   #20
Another Jack
Banneling

Standaard

Ik stelde je een open vraag.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 25 juni 2012 om 18:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be