![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#801 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#802 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vraag het mij ook af. Zoals ik tegen een andere forummer in een privé-bericht zei, ik forum te intensief de laatste tijd en dat is slecht voor mijn onderscheidingsvermogen. V.I. had gelijk van dit automutilisme te noemen. Dan begin ik zelfs dergelijke discussie met smiley te voeren. Nu, één ding moet gezegd worden van smiley: hij herhaalt weliswaar steeds hetzelfde, maar in tegenstelling tot bepaalde van zijn geestesgenoten laat hij zich niet gaan in persoonlijke aanvallen en ordinaire scheldpartijen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#803 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#804 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#805 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet zo lang geleden had je in een vlaag van anti-Vlaamse zelfhaat een heel karikaturale versie van de "evil white man" gebracht.
Ik doe daar niet aan mee. Het dekoloniaal perspectief is slechts één perspectief dat naast andere perspectieven moet bekeken worden. Anders bega je anochronismen. Overigens is Vlaanderen binnen een koloniaal perspectief meer "slachtoffer" dan "dader" van kolonialisme en is de verwijzing naar blank en zwart misleidend. Het gekoloniseerde Ierland lijkt mij geen land van zwarten te zijn, om maar iets te zeggen.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#806 |
Banneling
|
![]() Is de economische crisis een losstaand fenomeen, of een onderdeel van een diepere crisis?
Welke gevolgen zal de economische crisis op korte termijn (2-4 jaar) voor ons hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#807 |
Banneling
|
![]() Is de economische crisis een losstaand fenomeen, of een onderdeel van een diepere crisis?
Welke gevolgen zal de economische crisis op korte termijn (2-4 jaar) voor ons hebben? |
![]() |
![]() |
![]() |
#808 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Sindsdien zien we allerlei pogingen maar nog geen enkel structureel initiatief om tot een nieuw accumulatieregime te komen. Het grote probleem zijn de onevenwichten binnen de Triade en tussen de Triade en de opkomende markten. De VS en haar bondgenoten hebben de Koude Oorlog verloren: na W.O. II produceerde de VS ruim de helft van het wereld-BBP; nu komt men er samen met de Europese bondgenoten niet meer aan. Bovendien heeft de VS gigantische schulden; men kan dus niet hetzelfde leiderschap opeisen. Anderzijds staan de uitdagers nog niet klaar om die rol over te nemen: China is heel sterk in macht gestegen, maar heeft haar winkel nog niet in orde in haar onmiddellijke omgeving (Koreaans schiereiland, Chinees Taipeh, ...) en nog minder in de Western-Pacific. De economische crisis hangt dus intens samen met een geopolitieke crisis. Nu dat was met de economische crisis van de jaren '30 ergens ook zo - aflossing van de wacht tussen VS en VK - maar dit is toch heel anders. De VS hebben het maritiem imperium, de thalassocratie van het VK overgenomen, terwijl nu het hele systeem op zijn grondvesten davert. Het is niet evident dat China dit systeem zou overnemen, omdat het niet zeker dat China daar de ambitie of middelen voor heeft en ook omdat China een heel andere visie op de internationale betrekkingen heeft. Citaat:
België is tot nog toe erg beschermd geweest t.o.v. andere Europese landen in termen van impact op de werkgelegenheid en groei. Als je de schuld-BBP ratio bekijkt, de omvang van de banksector en de omvang van de statelijke garanties, dan zie je dat België nochtans zeer kwetsbaar is.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#809 |
Banneling
|
![]() Er zijn geen overwinnaars in een oorlog, ook niet in een koude. Dit wordt nu gedemonstreerd.
Wat vind jij van de stelling dat er naast de structureel-economische en geopolitieke ook een morele crisis schuilt?, die zich uit in een onkunde om te reageren op de problemen, die weliswaar complex zijn maar minder scherp en dodelijk als de problemen van pakweg een 100 jaar geleden? Heb jij ooit de noodzaak ervaren voor een leesteken bestaande uit een vraagteken gecombineerd met een komma? |
![]() |
![]() |
![]() |
#810 |
Banneling
|
![]() Zijn er landen waar je nooit bent geweest en waar je niemand van kent maar waar je toch een bepaalde aantrekkingskracht van ervaart?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#811 |
Banneling
|
![]() Stel, je krijgt de opdracht om een Belgisch overheidsbedrijf helemaal uit te mesten en optimaliseren tot een goedwerkende, efficiente machine. Je krijgt hiervoor een flinke som geld, een divisie van analysten en experts, alsook de herrezen kameraad Beria met 100 zombie-NKVD'ers om de hardnekkige corruptie te elimineren.
Waaraan zou jij je wagen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#812 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vind het heel moeilijk om te geloven in ideeën van vooruitgang of achteruitgang; het lijkt mij niet eerlijk om vroegere periodes vanuit onze tijd te beoordelen, of onze tijd vanuit het verleden. De problemen zijn heel anders dan vroeger, we hebben een heel andere technologie, mentaliteit, cultuur, ... Het verband tussen economische en morele crisis verdient zeker te worden onderzocht, maar lijkt me erg complex. Misschien is het zo dat de economische crisis bepaalde morele vraagstukken die er altijd waren maar onder de mat van de welvaart konden worden geveegd, scherper stelt? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#813 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Goh, ik denk dat ik Fortis zou nemen en er terug de ASLK van maken. ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#814 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat had ik vroeger met Japan, maar dat is verdwenen. Nu heb ik dat misschien met Ouzbekistan. Samarkand...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#815 |
Banneling
|
![]() Ja, de vraag was niet zozeer of het vroeger beter was. De vraag was inderdaad eerder of men kan spreken van een "vroeger was het beter", en van wat er nu eigenlijk aan de hand is dat wij dit krijgen?
Is dit precendentenloos of een normale gang in de geschiedenis, zijn wij beland in eerder ongeziene omstandigheden waardoor wij er nu zo op reageren? |
![]() |
![]() |
![]() |
#816 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#817 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En de veranderingen lijken mij groter: waar het vroeger ging tussen geavanceerde kapitalistische industrielanden met een zeer gelijklopende cultuur, is er nu een aflossing van de wacht tussen oude industrielanden en opkomende landen die vroeger kolonies waren en misschien revanchistisch zullen zijn... Eigenlijk is de situatie dus nog veel gevaarlijker.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#818 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De NMBS laat ik meer aan een ingenieur.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#819 |
Banneling
|
![]() Kan er nog oorlog komen, in een redelijk (maar niet heel) brede betekenis van het woord?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#820 |
Banneling
|
![]() Welf of Gibbelijn?
|
![]() |
![]() |