Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 juni 2012, 18:04   #21
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
In <nietsche et la philosophie> legt Deleuze toch net juist de eerste fundamenten van zijn differentie-denken?

Hoe kan hij het concept van de multitude of het ontologisch verschil failliet verklaren, als hij het juist begint te ontdekken en uit te werken?

Maar nu de vraag aan jou: waarom vind je het ontologische concept van de differentie "passé"?

Volgens mij is geen enkele nieuwe filosofie er tot op vandaag in geslaagd de grondslagen van dat differentie-denken te weerleggen en het te vervangen door een modern essentialisme.

Zizek heeft dat wel eens geprobeerd, door een soort ontologisch absolutisme of universalisme opnieuw in te stellen, maar hij doet dat enkel uit politieke overwegingen. Aan de fundamentele basis van de differentie-motor heeft hij nooit kunnen sleutelen.

Noem mij een hedendaags post-post-structuralistisch denker die erin geslaagd is een nuttige essentialistische ontologie te formuleren.
Deleuze verklaart niets failliet in Nietzsche et la philosophie. Hij leest Nietzsche zeer nauwkeurig en laat Nietsche spreken. Hoewel het hier wellicht gaat om een Deleuziaanse Nietzsche, is het toch het standpunt van Nietzsche, niet van Deleuze.

Heel die Empire-Multitude dialectiek is toch het oude Hegeliaanse reactieve nihilisme?

We hebben een "Empire" nodig als vijand om ons dans als "Multitude" te verenigen als tegenmacht. Maar wat verenigt die "Multitude"? Juist, alleen het feit dat ze een reactie zijn tegen het "Empire".

In feite bestaat dat "Empire" niet, het is evenzeer als de "Multitude" een schimmige abstractie, een afleiding van het concrete leven.

Wat wel bestaat is het imperialisme, wat het claimen inhoudt van het hoge idee van het Imperium door een nationale Soeverein. De nationale Soevereiniteitsgedachte kan de Imperiumgedachte alleen maar claimen door haar een restrictieve, negatieve betekenis te geven.

Ik merk ook op dat vlak na de publicatie van Empire, de politieke en economische realiteit Negri & Hardt volledig ongelijk gaven.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 juni 2012 om 18:07.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 18:31   #22
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Capita selecta.

Ik denk dat velen zich verkijken op het haast ondoordringbaar vocabulaire dat de auteurs hanteren. In wezen wordt een aantal hoogst banale vaststellingen verbonden met de hoop op een betere toekomst, op een (zelf)bevrijding. Mijns inziens onterecht, overigens.
Oud 27 juni 2012, 18:34   #23
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Capita selecta.

Ik denk dat velen zich verkijken op het haast ondoordringbaar vocabulaire dat de auteurs hanteren. In wezen wordt een aantal hoogst banale vaststellingen verbonden met de hoop op een betere toekomst, op een (zelf)bevrijding. Mijns inziens onterecht, overigens.
Is het erger dan Marcuse?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 18:39   #24
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht

By the way, zelden zoveel briljante geesten zo dicht op elkaar gepakt gezien, hier op p.be.

Als dat maar goed afloopt

Laatst gewijzigd door Knipp : 27 juni 2012 om 18:41.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2012, 18:40   #25
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
ROFL

By the way, zelden zoveel briljante geesten zo dicht op elkaar gepakt gezien, hier op p.be.

Als dat maar goed afloopt
Ik ben niet van staat om zulke auteurs te lezen. Ik heb geprobeerd maar het pakt mij helemaal niet. Alsof ik in een andere taal lees. En mijn ogen glijden constant van de tekst af.
Oud 27 juni 2012, 18:41   #26
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb nog nooit iets van Marcuse gelezen.
Oud 27 juni 2012, 18:55   #27
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben niet van staat om zulke auteurs te lezen. Ik heb geprobeerd maar het pakt mij helemaal niet. Alsof ik in een andere taal lees. En mijn ogen glijden constant van de tekst af.
Die dingen zijn geschreven door cyborgvampieren. Met synthetisch bloed.
Aangelengd met een homeopathische verdunning van een druppel Nietzsche.

Als ik de middelen had ik draaide een film daarover.

Guatari & Deleuze als twee cyborgvampieren tegen een clubken russen met hamers in plastieke zakken.

Met veel bloed en ingewanden, en eindigend met some good old cops die de winnaars dan den bak in draaien.

Laatst gewijzigd door Knipp : 27 juni 2012 om 18:56.
Oud 28 juni 2012, 02:24   #28
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste mensen komen inderdaad maar weinig in contact met taalgebruik als
  • metafysische substraten
  • de differentiefilosofie
  • 'de gebeurtenis'
In zekere zin gaat het hier inderdaad om een andere taal.
Oud 28 juni 2012, 09:43   #29
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
De meeste mensen komen inderdaad maar weinig in contact met taalgebruik als
  • metafysische substraten
  • de differentiefilosofie
  • 'de gebeurtenis'
In zekere zin gaat het hier inderdaad om een andere taal.
Inderdaad. Als je voor het eerst een cursus wiskunde of fysica of wiskundige economie bekijkt met allerlei rare symbolen, dan weet je ook niet waarover gaat. Je moet eerst de taal leren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 28 juni 2012, 10:00   #30
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Inderdaad. Als je voor het eerst een cursus wiskunde of fysica of wiskundige economie bekijkt met allerlei rare symbolen, dan weet je ook niet waarover gaat. Je moet eerst de taal leren.
Waar beginnen?
Oud 28 juni 2012, 10:42   #31
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar beginnen?
Misschien kan je een cursus van Toon Braeckman proberen te bemachtigen, of nog beter een college van hem bijwonen. Het is iemand die denkers als Foucault, Derrida, ja zelfs Lacan zeer helder kan brengen.

Toon Braeckman is een professor aan het HIW van de KUL. Verwar hem niet met de volgeling van Grootmufti Vermeersch, Johan Braeckman.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2012 om 10:43.
Oud 28 juni 2012, 12:12   #32
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Maar Das Prinzip Hoffnung is nochtans een van de weinige universalia die een multitude kan verenigen.

Het hoopsprincipe is niks om mee te lachen.

Kapitalisten kunnen een toekomstbeeld makkelijk opbouwen, omdat kapitaal toelaat te plannen (kapitalisten noemen dat investeren).

Arbeid kan niet investeren, omdat zijn meerwaarde wordt opgezogen. Arbeid heeft enkel het lichaam als investeringsplek voor de toekomst. En da's een plek die enkel maar aftakelt.

Daarom is Hoop het enige bindmiddel dat de armen en verworpenen rest om te investeren in de toekomst.

Het hoopsprincipe is voor de armen, wat kapitaal is voor de rijken.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 12:24   #33
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Trouwens, wat zo interessant is aan Deleuze en Guattari, is dat ze als enigen aannemen dat het kapitalisme niet kan omvergeworpen worden door een externe kracht, noch dat het enige limieten zou kennen (ze spreken zelfs van een soort kosmische uitdeinende kracht, die zelfs de Maan zal exploiteren, bij wijze van metafoor - welnu, recent werd er een bedrijf opgericht op asteroïden te gaan mijnen). En wat crisissen betreft, daarvan vinden ze dat die fundamenteel bijdragen aan het sterker worden van het kapitalisme.

Limiet en crisis vormen zelfs de kérn van het kapitalimse, zo vinden ze. Die breuken houden de "differentiële motor" van dat systeem gaande. Wanneer een limiet is overschreden (of een contraire volksbeweging tot consument gereduceerd), vindt het kapitalisme zélf een nieuwe limiet uit, omdat het zo meerwaarde kan creëren.

Dus een verzetsbeweging die erop gokt om crisissen uit te lokken, of om externe limieten op te leggen (zoals de groene beweging met zijn idee van "grenzen aan de groei", of de "natuurlijke" limieten van hulpbronnen op deze planeet), zal enkel het kapitalisme sterker maken. Het kapitalisme vreet de limiet gewoon op, en bouwt er een heel nieuwe industrie rond.

Ik vind dat wel een visionair idee.

Hoe moet het dan verder? Deleuze & Guattari geven geen antwoord.

En daarom pikken Negri & Hardt erop in, om wél een poging tot antwoord te bieden.

Ze doen dat op een vrij klassieke manier, door verzet te herdefiniëren (in plaats van arbeid en de revolutie van het proletariaat, moeten alle gediscrimineerde groepkes zich samenzetten en optreden). Zal niet werken. Dat werkt misschien als permanent verzet, maar niet als alternatief.

Permanent verzet als basis voor een samenleving, ligt zo ver van ons bed, dat het een ongeloofwaardige vorm van organisatie oplevert.

Het is dus wachten op een nieuwe filosoof die wel een geloofwaardig antwoord geeft.

Laatst gewijzigd door C2C : 28 juni 2012 om 12:26.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 12:48   #34
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, wat zo interessant is aan Deleuze en Guattari, is dat ze als enigen aannemen dat het kapitalisme niet kan omvergeworpen worden door een externe kracht, noch dat het enige limieten zou kennen (ze spreken zelfs van een soort kosmische uitdeinende kracht, die zelfs de Maan zal exploiteren, bij wijze van metafoor - welnu, recent werd er een bedrijf opgericht op asteroïden te gaan mijnen). En wat crisissen betreft, daarvan vinden ze dat die fundamenteel bijdragen aan het sterker worden van het kapitalisme.

Limiet en crisis vormen zelfs de kérn van het kapitalimse, zo vinden ze. Die breuken houden de "differentiële motor" van dat systeem gaande. Wanneer een limiet is overschreden (of een contraire volksbeweging tot consument gereduceerd), vindt het kapitalisme zélf een nieuwe limiet uit, omdat het zo meerwaarde kan creëren.

Dus een verzetsbeweging die erop gokt om crisissen uit te lokken, of om externe limieten op te leggen (zoals de groene beweging met zijn idee van "grenzen aan de groei", of de "natuurlijke" limieten van hulpbronnen op deze planeet), zal enkel het kapitalisme sterker maken. Het kapitalisme vreet de limiet gewoon op, en bouwt er een heel nieuwe industrie rond.

Ik vind dat wel een visionair idee.
Dat is waar. Naomi Klein illustreert in haar boek "Disaster Capitalism" met heel veel cijfermateriaal hoe crisissen de kern van het systeem uitmaken.

Citaat:
Hoe moet het dan verder? Deleuze & Guattari geven geen antwoord.

En daarom pikken Negri & Hardt erop in, om wél een poging tot antwoord te bieden.

Ze doen dat op een vrij klassieke manier, door verzet te herdefiniëren (in plaats van arbeid en de revolutie van het proletariaat, moeten alle gediscrimineerde groepkes zich samenzetten en optreden). Zal niet werken. Dat werkt misschien als permanent verzet, maar niet als alternatief.

Permanent verzet als basis voor een samenleving, ligt zo ver van ons bed, dat het een ongeloofwaardige vorm van organisatie oplevert.

Het is dus wachten op een nieuwe filosoof die wel een geloofwaardig antwoord geeft.
Volledig akkoord.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Oud 28 juni 2012, 15:15   #35
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Grootmufti Vermeersch

haat je Vermeersch ook zo ? me too

Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 15:16.
Oud 28 juni 2012, 15:19   #36
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar beginnen?
Nergens.

Natural born war machines kunnen die cursus gewoon overslaan.
Oud 28 juni 2012, 15:21   #37
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar Das Prinzip Hoffnung is nochtans een van de weinige universalia die een multitude kan verenigen.
Hopla, zeul ik ook al tien jaar ongelezen mee. Alsof het een omen was, voor deze discussie.
Oud 28 juni 2012, 15:39   #38
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een filosoof hebben we niet nodig, eerder een contra-ondernemer.

Met tienduizend man een miljard euro bijeenbrengen en een eigen economie opzetten ( wat niet hetzelfde is als een gesloten handelsstaat eh )

Dat zou op z'n minst een interessant experiment zijn.

Ik denk dat het heel wat 'verworpenen' zou aantrekken, zo'n project.

Maar je hebt wel een elite nodig om het georganiseerd te krijgen.

Een geleidelijk losmaken. Op de schaal van kleine steden.

In België kan ik me zelfs voorstellen dat 'de staat' zo'n project zou helpen.

Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 15:41.
Oud 28 juni 2012, 15:52   #39
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

Het medium fomaat heeft als bijkomend voordeel, dat je zo'n projecten in allerlei 'flavors' kunt opzetten, tegemoetkomend aan allerlei dada's :

een kleine stad voor hardcore veggies, eentje voor libertariërs, eentje voor techneuten, etc.

moeilijk te voorzien natuurlijk tot welke conflicten dat allemaal zou leiden

al snel zou blijken dat je ook iets overkoepelend nodig hebt om dat allemaal in juiste banen te leiden, bevoorbeeld, ha ha, een staat

maar toch zou zo'n staat er zeer anders uitzien dan de huidige
Oud 28 juni 2012, 16:18   #40
Knipp
Banneling

Knipp's schermafbeelding

Standaard

En zo'n medium stad zou een enorme culturele output kunnen hebben.

Stel je bvb voor dat je probeert tienduizend filmfanaten bijeen te brengen.

Sounds pretty VIRAL to me.

Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 16:18.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be