![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heel die Empire-Multitude dialectiek is toch het oude Hegeliaanse reactieve nihilisme? We hebben een "Empire" nodig als vijand om ons dans als "Multitude" te verenigen als tegenmacht. Maar wat verenigt die "Multitude"? Juist, alleen het feit dat ze een reactie zijn tegen het "Empire". In feite bestaat dat "Empire" niet, het is evenzeer als de "Multitude" een schimmige abstractie, een afleiding van het concrete leven. Wat wel bestaat is het imperialisme, wat het claimen inhoudt van het hoge idee van het Imperium door een nationale Soeverein. De nationale Soevereiniteitsgedachte kan de Imperiumgedachte alleen maar claimen door haar een restrictieve, negatieve betekenis te geven. Ik merk ook op dat vlak na de publicatie van Empire, de politieke en economische realiteit Negri & Hardt volledig ongelijk gaven.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 juni 2012 om 18:07. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Minister-President
|
![]() Capita selecta.
Ik denk dat velen zich verkijken op het haast ondoordringbaar vocabulaire dat de auteurs hanteren. In wezen wordt een aantal hoogst banale vaststellingen verbonden met de hoop op een betere toekomst, op een (zelf)bevrijding. Mijns inziens onterecht, overigens.
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Banneling
|
![]() ![]() By the way, zelden zoveel briljante geesten zo dicht op elkaar gepakt gezien, hier op p.be. Als dat maar goed afloopt ![]() Laatst gewijzigd door Knipp : 27 juni 2012 om 18:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Ik ben niet van staat om zulke auteurs te lezen. Ik heb geprobeerd maar het pakt mij helemaal niet. Alsof ik in een andere taal lees. En mijn ogen glijden constant van de tekst af.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Minister-President
|
![]() Ik heb nog nooit iets van Marcuse gelezen.
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Aangelengd met een homeopathische verdunning van een druppel Nietzsche. Als ik de middelen had ik draaide een film daarover. Guatari & Deleuze als twee cyborgvampieren tegen een clubken russen met hamers in plastieke zakken. Met veel bloed en ingewanden, en eindigend met some good old cops die de winnaars dan den bak in draaien. Laatst gewijzigd door Knipp : 27 juni 2012 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#29 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Als je voor het eerst een cursus wiskunde of fysica of wiskundige economie bekijkt met allerlei rare symbolen, dan weet je ook niet waarover gaat. Je moet eerst de taal leren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Misschien kan je een cursus van Toon Braeckman proberen te bemachtigen, of nog beter een college van hem bijwonen. Het is iemand die denkers als Foucault, Derrida, ja zelfs Lacan zeer helder kan brengen.
Toon Braeckman is een professor aan het HIW van de KUL. Verwar hem niet met de volgeling van Grootmufti Vermeersch, Johan Braeckman.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2012 om 10:43. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het hoopsprincipe is niks om mee te lachen. Kapitalisten kunnen een toekomstbeeld makkelijk opbouwen, omdat kapitaal toelaat te plannen (kapitalisten noemen dat investeren). Arbeid kan niet investeren, omdat zijn meerwaarde wordt opgezogen. Arbeid heeft enkel het lichaam als investeringsplek voor de toekomst. En da's een plek die enkel maar aftakelt. Daarom is Hoop het enige bindmiddel dat de armen en verworpenen rest om te investeren in de toekomst. Het hoopsprincipe is voor de armen, wat kapitaal is voor de rijken.
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Trouwens, wat zo interessant is aan Deleuze en Guattari, is dat ze als enigen aannemen dat het kapitalisme niet kan omvergeworpen worden door een externe kracht, noch dat het enige limieten zou kennen (ze spreken zelfs van een soort kosmische uitdeinende kracht, die zelfs de Maan zal exploiteren, bij wijze van metafoor - welnu, recent werd er een bedrijf opgericht op asteroïden te gaan mijnen). En wat crisissen betreft, daarvan vinden ze dat die fundamenteel bijdragen aan het sterker worden van het kapitalisme.
Limiet en crisis vormen zelfs de kérn van het kapitalimse, zo vinden ze. Die breuken houden de "differentiële motor" van dat systeem gaande. Wanneer een limiet is overschreden (of een contraire volksbeweging tot consument gereduceerd), vindt het kapitalisme zélf een nieuwe limiet uit, omdat het zo meerwaarde kan creëren. Dus een verzetsbeweging die erop gokt om crisissen uit te lokken, of om externe limieten op te leggen (zoals de groene beweging met zijn idee van "grenzen aan de groei", of de "natuurlijke" limieten van hulpbronnen op deze planeet), zal enkel het kapitalisme sterker maken. Het kapitalisme vreet de limiet gewoon op, en bouwt er een heel nieuwe industrie rond. Ik vind dat wel een visionair idee. Hoe moet het dan verder? Deleuze & Guattari geven geen antwoord. En daarom pikken Negri & Hardt erop in, om wél een poging tot antwoord te bieden. Ze doen dat op een vrij klassieke manier, door verzet te herdefiniëren (in plaats van arbeid en de revolutie van het proletariaat, moeten alle gediscrimineerde groepkes zich samenzetten en optreden). Zal niet werken. Dat werkt misschien als permanent verzet, maar niet als alternatief. Permanent verzet als basis voor een samenleving, ligt zo ver van ons bed, dat het een ongeloofwaardige vorm van organisatie oplevert. Het is dus wachten op een nieuwe filosoof die wel een geloofwaardig antwoord geeft.
Laatst gewijzigd door C2C : 28 juni 2012 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Banneling
|
![]() ![]() haat je Vermeersch ook zo ? me too Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 15:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Met tienduizend man een miljard euro bijeenbrengen en een eigen economie opzetten ( wat niet hetzelfde is als een gesloten handelsstaat eh ) Dat zou op z'n minst een interessant experiment zijn. Ik denk dat het heel wat 'verworpenen' zou aantrekken, zo'n project. Maar je hebt wel een elite nodig om het georganiseerd te krijgen. Een geleidelijk losmaken. Op de schaal van kleine steden. In België kan ik me zelfs voorstellen dat 'de staat' zo'n project zou helpen. Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 15:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
|
![]() Het medium fomaat heeft als bijkomend voordeel, dat je zo'n projecten in allerlei 'flavors' kunt opzetten, tegemoetkomend aan allerlei dada's :
een kleine stad voor hardcore veggies, eentje voor libertariërs, eentje voor techneuten, etc. moeilijk te voorzien natuurlijk tot welke conflicten dat allemaal zou leiden al snel zou blijken dat je ook iets overkoepelend nodig hebt om dat allemaal in juiste banen te leiden, bevoorbeeld, ha ha, een staat maar toch zou zo'n staat er zeer anders uitzien dan de huidige |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Banneling
|
![]() En zo'n medium stad zou een enorme culturele output kunnen hebben.
Stel je bvb voor dat je probeert tienduizend filmfanaten bijeen te brengen. Sounds pretty VIRAL to me. Laatst gewijzigd door Knipp : 28 juni 2012 om 16:18. |
![]() |
![]() |