![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
|
![]() Citaat:
Zoiets? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
|
![]() Er zal natuurlijk enige fiscale handigheid nodig zijn, of uw miljard is in een mum van tijd weer teruggestroomd naar de staat.
Aan filosofen hebben we niks, fiscalisten hebben we nodig. En offshore adressen. En met 10.000 kunt ge het hard spelen eh. Tienduizend man in de doos steken omdat ze geen belasting willen betalen, da's al een serieus logistiek probleem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Burgemeester
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
|
![]() Citaat:
Maar ben zeker dat er al heel wat dingen in die richting bestaan en dat het de moeite loont ze te bekijken. So hang on. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Banneling
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
|
![]() Citaat:
Ik ben zeker dat zo'n project tentakels zou hebben tot in kabinetten hoor, in de coulissen van de politiek zitten heel wat mensen met vergaande sympathie voor allerlei vormen van revolte. En 'de staat' is nog nooit zo soft geweest denk ik. Bijna alle belangrijke stromingen in de politiek kunnen in principe wel bondgenoten zijn, de liberalen zien er ondernemen in, de socialisten zien er rechtvaardige verdeling in, de groenen zien er 'anders gaan leven in'. Het grootste probleem is de ruimtelijke ordening. Geen idee of een virtuele ruimte voldoende cohesie kan geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Banneling
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
|
![]() Citaat:
Het is makkelijker om aan iets te beginnen als men weet waaraan men begint. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
|
![]() Citaat:
- Marx en de Marxistische traditie? - Friedrich Nietzche? - Carl Schmitt en zijn invloed op de politieke wetenschappen? - Frankfurter Schule? - Structuralisme van Louis Althusser? - Post-structuralisten? - Jürgen Habermas? - ... Een boekje dat ik je wel zou aanraden is b.v. Michel Foucault, Histoire de la sexualité, Tome 1: La volonté de savoir. Foucault leest zeer vlot, anders dan Gilles Deleuze.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2012 om 17:34. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
|
![]()
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Banneling
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
|
![]() Ik ben aan Foucault begonnen een paar jaar geleden, Tome 2 weliswaar (heb het hier liggen). Ik had niet het gevoel dat het mij iets bijbracht.
En ik weet niet goed waaraan te beginnen. Wat biedt de beste operationele en converteerbare sociopolitieke analyses? Van een aantal van die zaken heb ik simpelweg helemaal geen kennis. Zoals de termen die Nr.10 aanhaalde, en het gesprek tussen u en C2C hier in die draad. En een vraag die je niet leuk zal vinden maar die ik toch zal stellen: Hoe goed zijn die dingen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
|
![]() Citaat:
Free cities Charter cities Maar we wijken wel een beetje af ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
|
![]() Citaat:
Citaat:
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2012 om 17:46. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Banneling
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
|
![]() Ik zal een andere vraag stellen:
Hoe kwantificeerbaar zijn die analyses? |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Burgemeester
Geregistreerd: 9 januari 2007
Berichten: 504
|
![]() Wat D&G betreft, misschien dit stukje uit het artikel dat ik hier eerder plaatste:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
|
![]() Citaat:
"The French tradition of discourse analysis obviously includes both qualitative and quantitative methods, with the help of computers for large corpuses. From their viewpoint, close reading and computers have to be associated." http://www.qualitative-research.net/...e/view/254/559 Het probeert evenwel een euvel van meer "traditioneel" sociologisch kwantitatief en kwalitatief onderzoek te overstijgen: "Another way or producing this argument is with reference to the distinction Armstrong (1990) draws between qualitative and quantitative research on one hand, and genealogy. Despite all the emphasized differences between the two former means of analysis, they share basic similarities: both elevate to primacy their objects of study and ignore their own presence within the analytic field (Butchart, 1998). In so doing their results come to appear as given, as independent of the methods used to define them, whereas in fact they are inseparable from the contemporary universe of explanation and methodology which produced them. Against this problem of ‘explanatory anachronicity’ genealogy foregrounds the principles of descent and emergence, which fragment the unitary and ahistorical, firstly, and upset assumptions of origin and continuity, secondly (Butchart, 1998). In this way genealogy minimizes the risks of foreclosing the objects,’truths’ and findings of its analysis (Armstrong, 1990)." http://eprints.lse.ac.uk/953/1/Disco...ledgeTODAY.pdf Dit zie ik toch heel veel bij hedendaagse neo-Weberiaanse sociologen: ze projecteren hun eigen (liberale middenklasse)vooroordelen op hun studie-object en reflecteren niet over hun eigen rol als onderzoeker.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 juni 2012 om 18:05. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
Wat is uw programma? Hoe ziet uw begroting van 1 miljard eruit? Vergeet niet dat ge slechts 100 euro per burger ter beschikking hebt. Hoe gaat ge dat besteden en laten renderen? Als Stalinist vind ik dat de Staat alles moet controleren. Zijt ge met mij niet akkoord, dan wacht u een goelag naar keuze.
__________________
Citaat:
Laatst gewijzigd door C2C : 28 juni 2012 om 20:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Citaat:
1. de filosofie van het Westen was lang gedomineerd door een soort "essentialisme". De dingen "zijn zoals ze zijn". Een "natie" is een natie waarvan de kenmerken duidelijk kunnen omschreven worden. Een "man" en een "vrouw" zijn duidelijke begrippen. Men noemt dat "essentialisme" of ("ontologisch absolutisme/totalitarisme") 2. Structuralisten passen dat toe op de analyse van allerlei fenomenen (sociale, culturele, economische structuren...). Ze zoeken "structuren" (bijvoorbeeld de tegenstelling man-vrouw in een mythe of in voedseltaboes). Om zo'n structuur te vinden moet je eerst een paar "essentiële" onderdelen definiëren of poneren (zoals in dit voorbeeld "man" en "vrouw"). Je moet dus eerst essentialiseren. 3. na de Tweede Wereldoorlog zijn er meer en meer filosofen daartegen beginnen argumenteren: ze zien dat er, telkens zo'n "duidelijk" begrip gedefinieerd wordt, ook een hele "rest" is die niet onder die definitie valt. Ze vallen dus dat essentialisme aan. En noemen hun methode "post-structuralisme" of "deconstructie". Ze zien dat je nooit een "ding" (een begrip, een object, een concept, een subject) vanuit het niets kan definiëren. Je plukt als het ware enkele kenmerken uit een heel universum van kenmerken, en die gebruik je dan om de "essentie" van iets te definiëren. Alle andere kenmerken "onderdruk" je, die "verberg" je. Post-structuralisten willen nu net die "verborgen" kenmerken tonen; ze willen laten zien dat het essentialisme "arbitrair" is en "onderdrukkend". Zij zien overal "verschil", het deel dat niet in de "essentie" voorkomt, en focussen daarop. 4. Dat idee van "verschil" en "differentie" is uitgewerkt door vele filosofen, simultaan, op verschillende manieren: -Derrida paste dat vooral toe op tekstanalyses (maar altijd wel met maatschappelijke relevantie); -Foucault vond zijn methode van de discours-analyse, waarmee hij kon onderzoeken hoe allerlei voorheen "simpele, essentialistische" fenomenen eigenlijk "geconstrueerd" werden doorheen de geschiedenis; dingen zoals het subject, menselijke relaties... "construeren" betekent hier dat de instellingen die dat doen (zoals de staat, de gevangenis, de kliniek), voortdurend keuzes maken, in functie van een onderliggende ideologie, en dus (onbewust) allerlei "verschil" wegvagen, om hun eigen visie op te leggen (Foucault ziet dit alles wel op een onpersoonlijke, historische manier gebeuren; het gaat om instellingen die ideeën belichamen en er subjecten en relaties mee construeren). Op het einde van zijn leven, en na in vele boeken dat "verschil" blootgelegd te hebben, riep hij op om het zelf (het subject) te cultiveren en dus te bevrijden. -Deleuze en Guattari schreven hoe het kapitalisme beweegt in tijd en ruimte, en hoe het subjecten creëert en onderdrukt. In voor-kapitalistische systemen werd er vanalles "geterritorialiseerd" (tijd, ruimte, sociale relaties); men gaf een soort absolute waarde aan die dingen; de moderne Staat deed dat nog meer, en "territorialiseerde" zelfs het subject. Maar het kapitalisme gaat een stap verder: hier wordt alles "gedeterritorialiseerd" (nationale grenzen, arbeidsmarkten - het kapitalisme beweegt vrij en als een fluïde systeem waar het gaan wil), maar tegelijkertijd "reterritorialiseert" het kapitalisme het subject, door het tot een gedweeë consument om te toveren, en sociale relaties beperkt tot die van de mama-papa-en-ik familie. Hier zijn D&G post-structuralist: het kapitalisme beperkt, onderdrukt de vrijheid van subjecten en groepen met bijzondere identiteiten. Ze roepen daarom op, om "duizend oppervlakten" te laten opbloeien, op dat éne beperkte oppervlak van het kapitalisme (Negri & Hardt spreken van multitudes); om al dat "verschil" te laten openbloeien, en het niet verder te laten onderdrukken. Maar toegegeven, het is moeilijk een beknopte inleiding te schetsen van de naoorlogse post-structuralistische filosofie. Laatst gewijzigd door C2C : 28 juni 2012 om 20:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Partijlid
Geregistreerd: 28 mei 2012
Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Berichten: 239
|
![]() Citaat:
Financieel staat zoiets wel voor een probleem. Laat ik totaal willekeurig de Burj Khalifa als voorbeeld nemen. Het is prestigieus hoogstandje dus dat kost altijd extra. Maar vermits een stad bouwen ook serieus wat infrastructuurskosten met zich meebrengt is dat geen probleem. Laten we $100 dollar nemen als instapprijs. Met de bouwkost van de Burj Khalifa en de beschikbare oppervlakte in die toren komt dat neer op 50 personen per m². Voor een bescheiden appartementje van 30m² per persoon zit je aan $100000. Het is natuurlijk zo dat een stad niet zomaar ergens staat te wezen. Uiteráárd moet je een economisch nut verzien, kan je zeggen, maar dat verslaat dan ook meteen het idee van de designerstad. Het is niet dat het niet kan, alleen lijkt de haalbaarheid ervan nogal dubieus, althans met huidige middelen. Nu hoeft dat ons natuurlijk niet tegen te houden. Hier en daar wordt er geëxperimenteerd maar echte successen blijven uit, tenzij men uitdrukkelijk het economische aspect van een stad maximaliseert. Laatst gewijzigd door Lunokhod : 29 juni 2012 om 08:22. |
|
![]() |
![]() |