Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juni 2012, 17:55   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Ik mag Utrecht niet meer in met de Corsa

Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 18:04   #2
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN
 
E. Gidius's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2008
Locatie: Belgisch-Congo, oeps -Vlaanderen
Berichten: 25.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml
Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?
__________________
Georges-Louis Bouchez: "Wie zijn zij om te denken dat ze morele waarden hebben die superieur zijn aan die van ons?"
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 19:26   #3
Mahalingam
Minister
 
Mahalingam's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2007
Berichten: 3.402
Standaard

Utrecht zit vol met kleine sjaggeraars, sabbelaars en minimum loners. Die rijden in oude auto's. Ze hebben geen geld voor een milieu-goedgekeurde nieuwe auto.
Dus zoals altijd: het is Jan met de Pet die de milieu rekening gaat betalen.
En dat zijn echt niet 'de sterke schouders' waar die socialisten zo dol op zijn.
Mahalingam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 20:15   #4
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?
Wat is het alternatief ?
Zoals hetBuro Blauw al zij: dikke vette dieselbussen die vaak nog leeg of halfvol zijn ook vervuilen en walmen veel meer dan mijn autootje. Verder zijn er echt veel mensen die met moeite een Susuki kunnen rijden, Dit lijkt veel meer op elitair autootje pesten.
GroenLinks is dan ook anti-gewone man of vrouw.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 20:23   #5
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.549
Standaard

In Duitsland heb je toch ook al een Umweltplakette nodig om de steden al of niet in te mogen rijden.
De rest van Europa zal wel volgen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 28 juni 2012 om 20:30.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 20:24   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam Bekijk bericht
Utrecht zit vol met kleine sjaggeraars, sabbelaars en minimum loners. Die rijden in oude auto's. Ze hebben geen geld voor een milieu-goedgekeurde nieuwe auto.
Dus zoals altijd: het is Jan met de Pet die de milieu rekening gaat betalen.
En dat zijn echt niet 'de sterke schouders' waar die socialisten zo dol op zijn.
Ondanks het bouwjaar van 2000 heeft mijn auto een catalistor. Het probleem lijkt me meer dat de steden in Nederland, België en andere steden in Europa te snel groeien. En dat het werk op veel te grote afstand ligt van de woonbuurten. Er is dus planologisch iets verkeerds ontworpen en dat kan men niet afwentelen op de minder bedeelden onder ons die net een goedkope wagen kunnen betalen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 21:31   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In Duitsland heb je toch ook al een Umweltplakette nodig om de steden al of niet in te mogen rijden.
De rest van Europa zal wel volgen.
Alle benzines met geregelde katalysator (minstens Euronorm 1) krijgen de groene plakette (nr 4) en mogen in D-steden overal rijden, met diesels ligt het heel anders, daar heb je best minstens Euro 4 en een roetfilter (dan pas Groen/4, anders Geel/3 en Rood/2, soms geen plakette/1...), daarom noemt het in D ook Feinstaubplakette (vooral tegen fijnstof van dieselroet)
.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
(mijn benzineauto met G-kat van 1989 mag daar overal rijden)
Citaat:
Schadstoffgruppe 4
praktisch alle Benziner mit geregeltem Katalysator (G-Kat) oder Fahrzeuge mit Flüssiggas, Erdgas- oder Ethanolantrieb
Naargelang kleur mag men bepaalde echte (oude) stadskernen niet meer in ( neem best parkeergebouw aan de kernrand, is goedkoper), met de jaren wordt het lichtjes strenger ttz de kern breidt wat uit (meer straten).

Zie Wiki: steden-tijdlijst tot 2015: (vanaf 2013 ook de rode plakette verboden)
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...in_Deutschland

of http://gis.uba.de/website/umweltzonen/start.htm

Er zijn uitzonderingen: bvb voor auto´s die als oldtimer toegelaten en beperkt zijn (speciaal kenteken):
Citaat:
Old- und Youngtimer, die entweder ein H-Kennzeichen haben und somit mindestens 30 Jahre alt sind, oder die mit roter „07er Nummer“ bewegt werden
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 28 juni 2012 om 21:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juni 2012, 22:26   #8
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807
Binnenkort een Uplace aan de rand van Utrecht en je probleem is opgelost en dan zit Utrecht met een probleem. Maak je niet druk.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 10:41   #9
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Schandalig dat tweetakt- en viertaktbrommers nog mogen verkocht worden tussen haakjes. Er zijn even goede en betere alternatieven nu. Gewoon verbieden. De verkoop bedoel ik. Diegene die nog rondrijden mogen blijven rijden vind ik.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 14:23   #10
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Waarom zouden wij uw blauwe walm moeten verdragen?
Wij verdragen uw walm toch ook hé.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 14:35   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Schandalig dat tweetakt- en viertaktbrommers nog mogen verkocht worden tussen haakjes. Er zijn even goede en betere alternatieven nu. Gewoon verbieden. De verkoop bedoel ik. Diegene die nog rondrijden mogen blijven rijden vind ik.
Er bestaan (bescheiden, Euro 1 en 2) milieunormen voor brommers (Kleinkraftrad), moest je dat niet weten.
Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasnorm#Kleinkraftrad

Emissionsgrenzwerte für Kleinkrafträder.
Angaben in mg/km
Norm: ......: Euro 1 __________Euro 2
Typprüfung: ab 17. Juni 1999__ ab 1. Jan. 2006
CO : 6.000 _________________ 1.000
(HC + NOx): 3.000 ___________ 1.200
Maar je hebt gelijk want het aandeel vervuilende stoffen van al die lichte voertuigen type L EU-typenorm wordt steeds maar hoger als de normen niet serieus strenger worden, die Euro 2 is al > 6 jaar oud, en er is (nog) geen strengere norm in uitzicht... andere vtg gaan tot Euro 6.

Hier een mooie grafiek van bepaalde emissies van die L-bakjes, en de uitleg waarom daar iets aan gedaan moet worden:
Citaat:
http://ec.europa.eu/enterprise/secto...com-542_nl.pdf

Voertuigen van categorie L blijven veel toxische stoffen uitstoten.
Als de EU niets doet, zal het aandeel dat categorie-L-voertuigen hebben in de uitstoot van koolwaterstoffen door het wegverkeer toenemen tot ongeveer 62% in 2020.

Dat komt vooral doordat de uitstoot van categorie-L-voertuigen hoog blijft, terwijl die van personenauto's, vrachtwagens, touringcars enz. sterk daalt.

[ Grafiek ]

o 'Overige voertuigen' zijn personenauto's, vrachtwagens en touringcars.
o Verticale as links: 2.0E+05 = 200 000, 1.0E+06 = 1 000 000, 1 tn = 1000 kg.
grafiek en Engelse uitleg, aandeel HC Bromfietsen is blauw, wat geven de andere emissies ??
: http://europa.eu/rapid/pressReleases...ce=MEMO/10/464

__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juni 2012 om 15:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 14:52   #12
Klein Licht
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 september 2011
Berichten: 5.484
Standaard

Blijkbaar is het óf dat, óf belastingen omhoog

Citaat:
Het college komt met het plan, omdat Utrecht er al jaren niet in slaagt te voldoen aan de Europese normen voor verbetering van de luchtkwaliteit. Vanaf 2015 kan de Europese Commissie fikse boetes opleggen aan overheden die de grenzen overschrijden. Waarom het gemotoriseerde verkeer in Utrecht meer vervuiling veroorzaakt dan elders, moet uit nader onderzoek blijken.
Klein Licht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:08   #13
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Alle benzines met geregelde katalysator (minstens Euronorm 1) krijgen de groene plakette (nr 4) en mogen in D-steden overal rijden, met diesels ligt het heel anders, daar heb je best minstens Euro 4 en een roetfilter (dan pas Groen/4, anders Geel/3 en Rood/2, soms geen plakette/1...), daarom noemt het in D ook Feinstaubplakette (vooral tegen fijnstof van dieselroet)
.
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...nstaubplakette
(mijn benzineauto met G-kat van 1989 mag daar overal rijden)


Naargelang kleur mag men bepaalde echte (oude) stadskernen niet meer in ( neem best parkeergebouw aan de kernrand, is goedkoper), met de jaren wordt het lichtjes strenger ttz de kern breidt wat uit (meer straten).

Zie Wiki: steden-tijdlijst tot 2015: (vanaf 2013 ook de rode plakette verboden)
http://de.wikipedia.org/wiki/Verordn...in_Deutschland

of http://gis.uba.de/website/umweltzonen/start.htm

Er zijn uitzonderingen: bvb voor auto´s die als oldtimer toegelaten en beperkt zijn (speciaal kenteken):
Bedankt voor de info.
Vraag me wel af wat de volgende stap zal zijn: het weren van alle auto's met brandstofmotoren en overstappen naar de elektrische auto.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:11   #14
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er bestaan (bescheiden, Euro 1 en 2) milieunormen voor brommers (Kleinkraftrad), moest je dat niet weten.


Maar je hebt gelijk want het aandeel vervuilende stoffen van al die lichte voertuigen type L EU-typenorm wordt steeds maar hoger als de normen niet serieus strenger worden, die Euro 2 is al > 6 jaar oud, en er is (nog) geen strengere norm in uitzicht... andere vtg gaan tot Euro 6.

Hier een mooie grafiek van bepaalde emissies van die L-bakjes, en de uitleg waarom daar iets aan gedaan moet worden:

grafiek en Engelse uitleg, aandeel HC Bromfietsen is blauw, wat geven de andere emissies ??
: http://europa.eu/rapid/pressReleases...ce=MEMO/10/464

Jeetje. Bromfietsen zo vervuilend ?
Omdat ik voor het vervoer binnen ons dorp vaak gebruikt maakt van een 25 km snorfiets dacht ik dat ik meehielp aan het terugdringen van de vervuiling.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:17   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Bedankt voor de info.
Vraag me wel af wat de volgende stap zal zijn: het weren van alle auto's met brandstofmotoren en overstappen naar de elektrische auto.
Dat zal bijna zeker komen in stadskernen, de meeste huidige plug-in hybrides kunnen nu al hun brandstofmotor immers even uitschakelen (E-mode) en enkel op stroom verder rijden binnen bepaalde stadskernen. Eens buiten de stad rijden ze dan weer op "mix-modus".

De duurdere plug-in hybrides (genre Opel Ampera) hebben zelfs een puur electrisch-bereik van 60 �* 80 km, dus zelfs helemaal geen probleem in dichtbewoonde ballingsgebieden.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 29 juni 2012 om 17:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:28   #16
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 21.549
Standaard

Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:36   #17
Koenraad Noël
Europees Commissaris
 
Koenraad Noël's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2012
Locatie: Europa
Berichten: 7.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?
't Is beter om het wagenpark te doen verkleinen. Openbaar vervoer en die zaken.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:37   #18
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Heeft er eigenlijk iemand al eens berekend hoeveel bijkomende electrische energie er nodig zou zijn om het huidige, bestaande wagenpark helemaal op electriciteit te laten rijden ?
Kerncentrales aanleggen.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 17:39   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Jeetje. Bromfietsen zo vervuilend ?
Omdat ik voor het vervoer binnen ons dorp vaak gebruikt maakt van een 25 km snorfiets dacht ik dat ik meehielp aan het terugdringen van de vervuiling.
bvb een benzineauto van euronorm 3 ~ bouwjaar 2000 is al quasi minder vervuilend als een moderne bromfiets euro 2 vanaf bouwjaar 2006...
vergelijk de emissies CO, HC + NOx maar: http://de.wikipedia.org/wiki/Abgasno...it_Benzinmotor
Ook moto´s mét katalysator (dus euro 3, vanaf 2006) zijn qua HC en NOx minder vervuilend als een modern brommertje A of B die Euro 2 haalt (heeft geen katalysator).

De electronisch geregelde katalysator met digitaal motormanagement maakt het grote verschil. Wslk te duur in zo´n compact brommertje (maar het zou in principe wel kunnen).
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2012, 20:34   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Beestje is van 2000, wel met catalisator, maar volgens GroenLinks te vervuilend voor het stadsjie aan de gr�*ch.
Maar deputeert dit plan niet de wat minder bedeelde autobezitter ?
Ik denk aan hen die lichamelijk niet in staat zijn om te fietsen of om andere redenen vast zitten aan hun autootje.
Amsterdam heeft ook al zoiets en wil ook de tweetakt brom- en snorfiets weren.
Ik meen ook dat enkele andere steden in Europa autoluw of zelf autovrij zijn.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/...um-weren.dhtml


Buro Blauw uit Wageningen is niet in staat om de luchtkwaliteit van het busstation te meten, zo vuil is het daar. Leve het openbaaar vervoer.
http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/207807

Ik vind dat wel een goede zaak, zo wordt er een stok achter de deur gehouden en worden mensen aangezet milieuvriendelijke wagens te kopen. Want op de goodwill van de mensen moet je niet rekenen hoor, dat werkt sowieso niet. Het is ofwel het één ofwel het ander hé. Ofwel ben je rood, ofwel ben je groen. Als je socialist bent, dan laat je al die figuren maar met hun 2 takt brommers olie vernevelen in het gezicht van kinderen ed zodat deze alvast gegarandeerd kanker krijgen door de half opgesmoorde oliedampen die ze inademen ofwel pak je het kordaat aan. Probleem is zoals steeds weer dat deze figuren zelf geen last hebben van hun oliewalmen omdat de uitlaat achteraan zit en zij lekker frisse lucht voor hen hebben. Als progressieve groene die voor de vooruitgang en toenemende leefbaarheid is zorg je ervoor dat iedereen zijn steentje moet bijdragen in het algemeen belang. Ik kies dan ook resoluut voor de groene oplossing. De rode keuze is wederom een rem op de vooruitgang zoals steeds; socialisten blokkeren op die manier de vooruitgang.
In Duitsland is het al langer van dat en in bepaalde Chinese steden mogen zelfs geen brommers met 2 takt motoren rijden; daar rijden ze dan elektrisch. Ook in Italië is dat het geval in bepaald perioden van het jaar. Er zijn voldoende alternatieven voor 2 takt brommers, ook voor de minder bedeelden. Het is eigelijk schandalig dat die dingen nog dagelijks verkocht worden. 2 takt is reeds lang uit auto’s verdwenen wegens te vervuilend, maar bij brommers worden ze nog wel getolereerd en dit terwijl ze dan ook nog eens op het fietspad rijden. Europa is hier de grote schuldige omdat ze al geruime tijd verzuimt om de normen aan te scherpen waardoor ze nog dagelijks nieuwe in het verkeer komen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 29 juni 2012 om 20:35.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be