Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2012, 15:20   #21
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Ik steun je onafhankelijkheid, Doomy. Ik stel voor dat we een tijdelijke alliantie aangaan. Ik heb altijd al een boontje gehad voor West-Vlamingen. Een West-Vlaamse met haar sexy tongval wil ik altijd tongen. Limburg en West-Vlaanderen onafhankelijk! Samen staan we sterker op onze weg naar vrijheid. Daarna gaan we ieder onze eigen weg.
Typisch. Is al decennia lang zo dat het tussen West-Vlamingen en Limburgers goed klikt, ondanks het taalverschil.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 15:54   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy Bekijk bericht
Splitsing van de kunstmatige provincie Oost-Vlaanderen. Gemeenten in het Vlaams gedeelte van Oost-Vlaanderen (westen van de Leie, Gent, Meetjesland) zouden zich in een referendum mogen aansluiten bij West-Vlaanderen als ze dit wensen. Het Brabantse deel van Oost-Vlaanderen kan aansluiting zoeken bij de provincie Antwerps-Brabant & Antwerpen.

De enigen die zich vanuit geschiedkundig en streektaalkundig standpunt met recht en reden "Vlaming" mogen noemen zijn de West-Vlamingen, de Frans-Vlamingen, de Zeeuws-Vlamingen, en de Vlaamse Oost-"Vlamingen". Antwerpenaars zijn Brabanders, net als de Brabantse Oost-"Vlamingen".
Dat begint aardig te lijken op een Blut-und-Boden discours.
Oud 5 juli 2012, 15:56   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
The thought has crossed my mind! En we maken er een etnisch gezuiverd Monaco aan de Noordzee van. Met tol aan de grenzen!
De Horeca-sector aan de kust zal één en al enthousiasme zijn voor het Doomy-verhaal.
Oud 5 juli 2012, 16:49   #24
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
OCh, het scheelt ten gronde niet echt van "splits BHV" en "Leuven Vlaams". Was dit dan ook "Blut-und-Boden"?
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg

Laatst gewijzigd door Doomy : 5 juli 2012 om 16:51.
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 16:51   #25
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Horeca-sector aan de kust zal één en al enthousiasme zijn voor het Doomy-verhaal.
Diezelfde kust-horeka was indertijd evenmin blij met "de kust Vlaams"-akties omdat het franstalige bezoekers wegjoeg.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 5 juli 2012, 17:05   #26
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou tenminste het fatsoen hebben om die vraag in een bindend referendum aan de bevolking van West-Vlaanderen voor te leggen. Flamiganten zullen NOOIT een vraag voor Vlaamse onafhankelijkheid in een referendum aan de inwoners van het Vlaamse gewest voorleggen omdat ze weten dat ze geen meerderheid zouden halen. Daarom willen ze het eerder opdringen aan de rest van de bevolking van het Vlaamse gewest.
Leugens. Wij hebben helemaal niets 'opgelegd'. Door electorale druk uit te oefenen, dus op een perfect legitieme manier, zetten wij de traditionele partijen tot verdere regionalisatie aan.

Wil jij hetzelfde bereiken voor West-Vlaanderen? Richt dan een specifiek West-Vlaamse partij op. Wel, waar wacht je op? Het antwoord is natuurlijk dat je maar al te goed weet dat het geen enkel succes zou hebben. En zeker niet in Roeselare, Vlaamsgezind bastion.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 5 juli 2012 om 17:05.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:10   #27
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar het moment dat de "Vlaamse" beweging handtekeningen gaat verzamelen voor een referendum over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze zijn toch zo zeker van hun zaak?
Het is zeer merkwaardig hoe men politiek onbenullige fantasten steevast kan herkennen aan de gewoonte het woord Vlaams tussen aanhalingstekens te zetten. Categorie BUB dus.
Oud 5 juli 2012, 17:18   #28
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Leugens. Wij hebben helemaal niets 'opgelegd'. Door electorale druk uit te oefenen, dus op een perfect legitieme manier, zetten wij de traditionele partijen tot verdere regionalisatie aan.

Wil jij hetzelfde bereiken voor West-Vlaanderen? Richt dan een specifiek West-Vlaamse partij op. Wel, waar wacht je op? Het antwoord is natuurlijk dat je maar al te goed weet dat het geen enkel succes zou hebben. En zeker niet in Roeselare, Vlaamsgezind bastion.
Soms plant je een zaadje in mest. Het stinkt. Je geeft dat water. Het zaadje ontkiemt. Het stinkt ondertussen minder. Je geeft het nog wat water. Het ontkiemde zaadje wordt een scheutje. De stank is al goed weggetrokken. Je geeft dat nog wat meer water. Het scheutje wordt een plant met groene bladeren met een kleurige bloem. Van stank is nu geen sprake meer. Wel een zoete geur van vrijheid.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:27   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
OCh, het scheelt ten gronde niet echt van "splits BHV" en "Leuven Vlaams". Was dit dan ook "Blut-und-Boden"?
Volstrekt niet. Maar de Belgische francofonen eisen tot op heden nog steeds geen officiële faciliteiten op in West-Vlaanderen. Wat ze wel deden in BHV. Meer nog, de aan de kust ingeweken francofonen eisen niet het recht op te mogen stemmen voor Francofone Brusselse politici. Wat ze wél deden in BHV.

Zie je het verschil Doomyke? Of wil je het niet zien?
Oud 5 juli 2012, 17:33   #30
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Diezelfde kust-horeka was indertijd evenmin blij met "de kust Vlaams"-akties omdat het franstalige bezoekers wegjoeg.
Als het aan jou ligt mag er aan de kust slechts West-Vlams en français worden gesproken. We kunnen daarover meepraten. Er zijn gelegenheden waar je steevast als eerste begroeting "Et pour Monsieur?" op je bord krijgt.

Nota Bene: ik ben zelf van de kust afkomstig en ik mij altijd al zéér geërgerd aan dergelijke kwallenmentaliteit.
Toch denk ik niet dat je veel succes gaat oogsten met je project van West-Vlaamse Radenrepubliek
Oud 5 juli 2012, 17:35   #31
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volstrekt niet. Maar de Belgische francofonen eisen tot op heden nog steeds geen officiële faciliteiten op in West-Vlaanderen. Wat ze wel deden in BHV. Meer nog, de aan de kust ingeweken francofonen eisen niet het recht op te mogen stemmen voor Francofone Brusselse politici. Wat ze wél deden in BHV.
Als Belgen die in het buitenland wonen via post mogen stemmen op politici in hun thuisland of EU-burgers uit andere EU-landen mogen meestemmen bij gemeenteraadsverkiezingen hier, dan zie ik eigenlijk niet in waarom franstaligen die aan de de kust wonen niet op politici in hun thuisstad zouden mogen stemmen. Die Brusselse politici halen toch geen zetel in een kustgemeente, maar in Brussel? Wat hebben die dan te zeggen in een kustgemeente? Veel drukte om niks als je het mij vraagt.

westhoek.jpg
Oud 5 juli 2012, 17:46   #32
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben benieuwd naar het moment dat de "Vlaamse" beweging handtekeningen gaat verzamelen voor een referendum over een onafhankelijk Vlaanderen. Ze zijn toch zo zeker van hun zaak?
Ik, op mijn beurt, ben benieuwd naar het moment dat er daartoe nog eens een korte krachtige militaire putch komt zoals we dat kennen in de goede oude Belgische tradtitie....

In 1648 en in 1830 werd de Vox Populi ook niet geraadpleegd. Nooit...!
Ook niet in 1790 notabene.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juli 2012 om 17:47.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:51   #33
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Toch denk ik niet dat je veel succes gaat oogsten met je project van West-Vlaamse Radenrepubliek
Sommige mensen hebben elk contact met de werkelijkheid verloren. Een anarcho-syndicalistische West-Vlaamse republiek, het is bijna alsof hij het met opzet doet.
Oud 5 juli 2012, 17:54   #34
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Mooi hé?
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 17:54   #35
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Belgen die in het buitenland wonen via post mogen stemmen op politici in hun thuisland of EU-burgers uit andere EU-landen mogen meestemmen bij gemeenteraadsverkiezingen hier, dan zie ik eigenlijk niet in waarom franstaligen die aan de de kust wonen niet op politici in hun thuisstad zouden mogen stemmen.
Het probleem is dat die franstaligen niet in het buitenland wonen.
In een zelfstandig Vlaanderen zou Uw probleem echter opgelost zijn.....
Oud 5 juli 2012, 17:55   #36
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Soms plant je een zaadje in mest. Het stinkt. Je geeft dat water. Het zaadje ontkiemt. Het stinkt ondertussen minder. Je geeft het nog wat water. Het ontkiemde zaadje wordt een scheutje. De stank is al goed weggetrokken. Je geeft dat nog wat meer water. Het scheutje wordt een plant met groene bladeren met een kleurige bloem. Van stank is nu geen sprake meer. Wel een zoete geur van vrijheid.
Ik plant mijn zaadjes doorgaans niet in mest, wel in de grond.

Ik ga dus een aantal punten moeten aftrekken omdat de metafoor meteen spaak loopt wegens gebrekkige kennis van landbouwmethoden.
Oud 5 juli 2012, 17:55   #37
-Jo-
Banneling

Standaard

Citaat:
Tuurlijk! Zoals ik al zei: een etnisch gezuiverd Monaco aan de Noordzee. Waar de rest van westelijk Europa graag aan de grens zal staan aanschuiven.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2012, 18:00   #38
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als het aan jou ligt mag er aan de kust slechts West-Vlams en français worden gesproken. We kunnen daarover meepraten. Er zijn gelegenheden waar je steevast als eerste begroeting "Et pour Monsieur?" op je bord krijgt.
De enige echte lokale streektaal aan de kust is het Westvlaams. Alle andere talen zijn talen van inwijkelingen, inklusief het Nederlands. Als franstalige buitenwippers in een kust-diskoteek mij indertijd arrogant in het Frans aanspraken antwoordde ik gewoon in het Westvlaams dat ze voor mijn part zelf konden ophoepelen en terugkeren van waar ze kwamen.

Overigens vind ik dat kapitaalkrachtige nederlandstalige Antwerpse bejaarden die de kust kolonizeren, zich beter voelen dan de plaatselijke bevolking, en alles onbetaalbaar maken voor de oorspronkelijke bevolking, even erg zijn als hun franstalige Brusselse kollega's. Beide groepen komen uit het binnenland en kolonizeren de Westvlaamse Kust, of ze nu Nederlands, Frans of Engels spreken.

westhoek.jpg
Oud 5 juli 2012, 18:06   #39
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vlaamse separatisten verklaren zich toch ook solidair met Baskische en Bretoense separatisten?
De denkfout die ge maakt is dat de verhouding West-Vlaams/NL van een totaal andere orde is dan de vehouding Baskisch/Spaans of Bretoens/Frans.

Baskisch en Bretoens zijn aparte talen. West-Vlaams is een dialekt, of zoals ge zelf zegt, 'een lokale streektaal', horende tot een standaardtaal.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 5 juli 2012 om 18:09.
Oud 5 juli 2012, 18:12   #40
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
De enige echte lokale streektaal aan de kust is het Westvlaams. Alle andere talen zijn talen van inwijkelingen, inklusief het Nederlands. Als franstalige buitenwippers in een kust-diskoteek mij indertijd arrogant in het Frans aanspraken antwoordde ik gewoon in het Westvlaams dat ze voor mijn part zelf konden ophoepelen en terugkeren van waar ze kwamen.

Overigens vind ik dat kapitaalkrachtige nederlandstalige Antwerpse bejaarden die de kust kolonizeren, zich beter voelen dan de plaatselijke bevolking, en alles onbetaalbaar maken voor de oorspronkelijke bevolking, even erg zijn als hun franstalige Brusselse kollega's. Beide groepen komen uit het binnenland en kolonizeren de Westvlaamse Kust, of ze nu Nederlands, Frans of Engels spreken.
Man, man, wat een geschiedenisvervalsing alweer. Als het Nederlands de enige officiële taal is in West-Vlaanderen, ligt dat enkel en alleen aan de West-Vlamingen zelf. Je moet eens de archieven van franstalige kustkranten uit de jaren '30 doorlopen, ze kloegen vaak over de 'boertjes uit het hinterland' die de volle ontplooiing van de Franse taal aan de kust tegenhielden door hun 'Vlaamsdolle' neigingen.

Maar goed, iets dat me reeds was opgevallen in positieve zin is dat de wanhopige, ietwat pathetisch aandoende pogingen om Vlaanderen te deconstrueren bijna steevast uitermate zwak zijn en men binnen de kortste keren verstrikt raakt in de eigen contradicties. Dat is deze keer niet anders.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be