![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waarom is het verdwijnen van kulturele- en taalvarieteiten dan wel een goede zaak.... ![]() Als ik iets een slechte zaak vind is het, het verdwijnen van authenticiteit ten voordele van nivellering, standaardisatie en de vermcdonnaldisering van de maatschappij... Wat Doomy en Pajoske te veel hebben, hebben gij, Quercus, Lerclerc en anderen te weinig. Voor mij, en ook de Jan, is streektaal/AN geen of/of keuze zoals bij aale allemaal, maar een gans natuurlijke en/en keuze! Dat heeft uiteraard te maken met opvoeding!
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2012 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het kantoor mag dan wel officieel in Brussel liggen, de pot en de pint staan meestal in Antwerpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kom jij ooit wel nog eens buiten die Westhoek-Bachten-De-Kuppe??? Moet je eens meer doen jongen. Dan zal het misschien, héél misschien, tot jou doordringen a) dat je in Vlaanderen woont; b) dat Vlaanderen wel degelijk wat groter is dan de Westhoek; c) dat Nederlands de formele taal is in Vlaanderen en dat dit bijgevolg ook geldt voor de Westhoek.
![]() |
![]() |
#64 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2012 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() oe ist toch meuglik da mins'n up zoane zjever bluuv'n reageer'n?
Mins'n toch! |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | ||
|
![]() Citaat:
Ten eerste is dat natuurlijk proces van standaardisering me dunkt wel een ietsje anders dan het opleggen van een taal die niet eens tot dezelfde taalfamilie behoort (het Frans). Ten tweede, als dat proces veel verder is gevorderd in Vlaams-Brabant dan in West-Vlaanderen, dan komt dat door de richting van de migratie en is het onder andere te danken aan massale West-Vlaamse emigratie naar het centrum. En ik bedoel echt wel massaal. Vraag eens aan iemand hier waar zijn familie vandaan komt, en er is een belachelijk grote kans dat hij of zij zal zeggen 'West-Vlaanderen'. Zoals ook bij mij het geval is. Doomy moet dus niet afkomen met zijn 'Antwerpse bejaarden' die een bedreiging zouden vormen voor de West-Vlaamse eigenheid (ik heb al gemerkt dat Antwerpen altijd kop van jut is bij Vlamingen met een inferioriteitscomplex, vanwaar ze ook komen). Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
|
![]() Citaat:
Maar in ieder geval, mijn punt is dat West-Vlamingen (zoals, nogmaals, mijn eigen ouders) een belangrijke rol hebben gespeeld in de vernietiging van het dialect in de Vlaamse Ruit, dus Doomy's xenofobie tegenover de rest van Vlaanderen is op zijn zachtst gezegd misplaatst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() En hoeveel dorpen liggen daar tussen.... ![]() Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 6 juli 2012 om 15:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister-President
|
![]() Niet idioter dan de doorsnee Vlaams-nationalist (dan kan ook moeilijk, hè).
![]()
![]() |
#70 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 6 juli 2012 om 17:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is weer eens de zoveelste bewering die op geen enkele wijze kan worden aangetoond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het Duitsland van Vlaanderen http://www.standaard.be/artikel/deta...20705_00212836 Mouwen opstropen http://www.standaard.be/artikel/deta...5_00212838&s=1 Geen grote steden http://www.standaard.be/artikel/deta...5_00212835&s=1 Familiebedrijven http://www.standaard.be/artikel/deta...5_00212840&s=1 De kerktoren http://www.standaard.be/artikel/deta...5_00212831&s=1 Konklusie : West-Vlaanderen is wel degelijk anders dan de andere provincies van "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen of "België"/Groot-Brussel : ekonomisch, sociaal, geografisch, bevolkingsdichtheid,.... De eenheidsworst die zowel "Vlaanderen"/Groot-Antwerpen of "België"/Groot-Brussel aan West-Vlaanderen oplegt is niet aangepast aan de Westvlaamse realiteit. Alleen daarom al zou West-Vlaanderen zelf zijn beleid moeten kunnen voeren met een eigen deelstaatstatuut.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 7 juli 2012 om 05:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Banneling
|
![]() Zonder al dat Antwerps geld dat Vandelanotte in Brussel heeft gestolen was West-Vlaanderen niet meer dan de toeristische kust met zeven boeren in het achterland.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het echte Monaco ziet er spijtig genoeg minder zuiver uit: ![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Minister-President
|
![]() Iets op tegen dat ik even gebruik maak van mijn vrije tijd? Dit zijn de harde feiten over mijn "teveel aan vrije tijd" :
*) in tegenstelling tot de meeste anderen hier ben ik hier soms maandenlang afwezig wegens de overlevingsstrijd, vrijwilligerswerk en andere beslommeringen in het reële leven, *) in 9,5 jaar tijd heb ik hier "slechts" 3000 post gezet (of gemiddeld 315 per jaar), *) en de meeste anderen hebben hier -vaak in kortere tijd- veel meer gepost dan mij (bij jou staat de teller al op 4500 post in 2 jaar tijd, ofwel 2250 post per jaar). Wie heeft hier dus tijd teveel? Van mensen die hier meer posten dan mij heb ik in ieder geval geen lessen in mijn tijdsgebruik te krijgen. Sorry dat ik kreatiever en origineler ben dan de doorsnee fantazieloze flaminganten en belgicisten die alleen maar hun eigen flamingantisch of belgicistisch kader kennen en steeds dezelfde non-oplossingen herkauwen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben. Laatst gewijzigd door Doomy : 8 juli 2012 om 23:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Zijt gij als niet-dialektspreker wel goed geplaatst om daarover te oordelen? Neem van mij gerust aan dat nu net het tegendeel waar is! Ik spreek hetzelfde dan mij grootouders spraken, die geboren werden rond de eeuwwisseling. En ik zie helemaal geen reden om aan te nemen dat ik die hun grootouders niet zou verstaan hebben. De verstaansmoeilijkheden zouden pas rijzen als we teruggaan naar pakweg 1200. 1500 zou nog zeer goed verstaanbaar zijn. Zie trouwens een bepaalde aflevering van 'Man Over Woord' waarin die evolutie gerekonstrueerd wordt. Ontzettend jammer natuurlijk dat we daarover geen klankopnames hebben en enkel rekonstrukties kunnen maken. Kon ik toch maar eens enkele eeuwen terugggeflitst worden; ik zou als taalminnaar beslist liever een klankopnametoestel meenemen ipv een filmtoestel, mocht ik voor die keuze gesteld worden. Citaat:
![]() Van een langzame evolutie is hoegenaamd geen sprake geweest. Wel van een totale breuk. In de jaren tachtig gingen de ouders van de éne op de andere generatie over tot het spreken van AN, of verkavelingsvlaams als ge wilt. Verkavelingsvlaams is uiteraard een vorm van AN. Echt AN is voor mij de taal van nieuwslezers in de media, maar zo spreekt nauwelijks iemand. Dat is eigenlijk een 'mondeling gereproduceerde geschreven taal'. Die ouders deden dat uiteraard met de allerbeste berdoelingen. Met wilde de kinderen een zo goed mogelijke opvoeding geven. Ironischerwijze resulteerde dat nu net in een zeker gebrek aan opvoeding... ![]() Bij ons wat dat uiteindelijk nog niet zo dramatisch maar in Brussel en Frans-Vlaanderen was dat dus een 'volkerenmoord'. Nederlandstaligen werden Franstaligen. De volkstaal, het Brabantse of Vlaanderse dialekt werd geruild voor een vreemde standaardtaal. Of hoe het verdwijnen van de dialekten voor Brussel het verdwijnen van een zekere tweetaligheid betekende. Want van dat Brussels Brabants dialekt naar AN was maar een relatief kleine stap. Maar in se gaat natuurlijk het om hetzelfde fenomeen: het verloochenen van de eigen roots.....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 juli 2012 om 14:01. |
||
![]() |
![]() |