Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 18 juli 2012, 13:11   #121
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Da's net de zwakheid. Geen stemmersgroep zal een stap achteruit ten voordele van een andere. En de oplossing die je voorstelt is dan net het tegenovergestelde; een directe democratie?

Een regeringslid, meritocratisch of niet, zal niet denken aan vooruitgang of wetenschap. Het zal denken aan zijn eigen belangen en hoe die best te behartigen. De meritocraten zijn geen altruisten he.
Dikke 2 !
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:14   #122
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is dan jammer dat je komt praten in een draad over de voordelen en problemen van een vorm van dwingelandij (centraal gezag dus) maar dat je geen zin hebt in uw punten te argumenteren.
Dit is geen draad over centraal gezag. Die nutteloze discussie kun je elders voeren.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:15   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Ja maar men wil dwang toepassen en dat mag niet. Want dwang, dat is wanneer iemand je met geweld dwingt om iets te doen of niet te doen. Enkel dat. Iets anders kan geen dwang zijn. Dat elke keuze een dwingende keuze is (als je ademt dan kan ik die lucht niet meer krijgen), ontgaat dat soort anarchisten.
Omdat er een fundamenteel verschil bestaat tussen wat jij noemt "dwingende keuzen" en die ik fysische randvoorwaarden noem enerzijds, en "dwingelanden" anderzijds (mensen die U iets dwingen van te doen).

De reden is dat fysische randvoorwaarden geen intenties hebben, maar mensen wel. En mensen die anderen kunnen dwingen hebben nooit goeie intenties met die andere.

Maw, fysische randvoorwaarden zijn wat ze zijn. Maar menselijke dwang is altijd pervers.
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:16   #124
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dit is geen draad over centraal gezag. Die nutteloze discussie kun je elders voeren.
Toch wel, kijk maar naar je openingspost:
Citaat:
Simpel uitgelegd gaat het bij meritocratie om dat de bevoegdheden worden uitgereikt aan de hand van de verdiensten ("merits") van de persoon in kwestie, zijnde intelligentie, scholing en referenties. Technocratie zegt kortweg dat wetenschappers dienen te regeren.
Kan jij me even de woorden in het vet uitleggen, anders dan "centraal gezag" ?
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:18   #125
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kan jij me even de woorden in het vet uitleggen, anders dan "centraal gezag" ?
Dit is geen discussie over centraal gezag, maar over een invulling van het centraal gezag, namelijk meritocratie of technocratie. Centraal gezag staat in deze draad niet ter discussie.

Er zijn al genoeg draadjes over verziekt, en je bent weer bezig een draadje te verzieken met alweer hetzelfde stokpaardje.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 juli 2012 om 13:19.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:20   #126
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit is geen discussie over centraal gezag, maar over een invulling van het centraal gezag, namelijk meritocratie of technocratie. Centraal gezag staat in deze draad niet ter discussie.

Er zijn al genoeg draadjes over verziekt, en je bent weer bezig een draadje te verzieken met alweer hetzelfde stokpaardje.
Ga er dan niet op in?
Nietzsche is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:21   #127
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ga er dan niet op in?
Hij zit alweer een draad vol te spammen met die zever. De berichten die er wèl toe doen, berichten met inhoud, worden zo overrompeld door irrelevante nonsens.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:23   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
De rol van de staat is die van een regelaar van het biosysteem zijnde de maatschappij. Het is bijvoorbeeld niet noodzakelijk dat de staat bepaalde wenselijke functies op zich neemt --het is beter om een klimaat te scheppen waarbij deze dingen in je maatschappij ontstaan.
Kent gij veel regelaars van het biosysteem ?

Citaat:
Zo is het, wat technologie betreft, geen slecht idee om dit aan marktwerking over te laten, maar dan het systeem bijsturen zodat onwenselijkheden zoals Apple zich voordoen, en zodat meer geld (eventueel door subsidies en grants, zoals men doet bij militaire industrie) en volk naar deze takken vloeit.
Onderzoek dat niet commercieel relevant is, kan men op die manier alsnog levend houden (net zoals de noodzakelijkheid van kunstsubsidies).
Het probleem is: hoe doe je dat ? In welke mate zijn beslissers die daarover moeten beslissen:
1) meer helderziende dan investeerders in de prive ?
2) gemotiveerd om de juiste beslissingen te nemen die niet eerder hun eigen dada's, belangen en dergelijke meer zouden steunen ?

Kan jij in de spiegel kijken en zonder blozen tegen jezelf zeggen dat je de juiste beslissingen zal nemen, zelfs al gaan die in tegen al jouw ideeen en principes (die tenslotte niks anders dan persoonlijke voorkeuren zijn) ? Ik niet. Ik zal altijd dingen doen die IK plezant vind als ik mag beslissen. En ik heb naast mij en boven mij NOG NOOIT IETS ANDERS GEZIEN.

Citaat:
Tegelijkertijd kunnen ziektes, zoals creationisme en literalistisch bijbelgetrol, aangepakt worden door ofwel preventie (onderwijs) of amputatieve actie.
Wat als het nu een heel competente creationist is die die beslissing zou moeten nemen ?
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:23   #129
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij zit alweer een draad vol te spammen met die zever. De berichten die er wèl toe doen, berichten met inhoud, worden zo overrompeld door irrelevante nonsens.
Die worden pas overrompeld, als mensen ingaan op dat irrelevante spam.
Nietzsche is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:24   #130
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Die worden pas overrompeld, als mensen ingaan op dat irrelevante spam.
Nee. Zoals je ziet gebeurt dat in fasen, waarbij Patrickve het nodig meent te vinden om op alle voorgaande berichten te reageren.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:25   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je het fundamenteel onzinnige beseft van wat je hier neerpent !!

Aderlaten staat niet ter discussie, wel de wijze waarop aderlaten moet uitgevoerd worden zodat het het beste is voor de gezondheid.
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:26   #132
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Dit bericht is verborgen omdat patrickve op jouw negeerlijst staat.

Ga andermans draden volspammen.

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 18 juli 2012 om 13:26.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:26   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee. Zoals je ziet gebeurt dat in fasen, waarbij Patrickve het nodig meent te vinden om op alle voorgaande berichten te reageren.
Omdat ik ook niet de godganse dag op dit forum zit he. Maar als ik iets een half uur laat compileren kan ik mij hier even komen ontspannen.
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:29   #134
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Bon, ik laat deze draad maar varen.

Misschien dat ik later een andere draad opstart die specifiek praktisch gericht is (om al het wederkerende gejammer over economie enzo te vermijden) én met duidelijke waarschuwing dat het geen draad is over centraal gezag is, want sommigen menen in alles hun eigen achterhaald archaïsch stokpaardje te zien.
Koenraad Noël is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:30   #135
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit bericht is verborgen omdat patrickve op jouw negeerlijst staat.

Ga andermans draden volspammen.
Proficiat met de openheid van geest en de krachtdadige en overtuigende argumentatie die je aan de dag legt
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:31   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bon, ik laat deze draad maar varen.

Misschien dat ik later een andere draad opstart die specifiek praktisch gericht is (om al het wederkerende gejammer over economie enzo te vermijden) én met duidelijke waarschuwing dat het geen draad is over centraal gezag is, want sommigen menen in alles hun eigen achterhaald archaïsch stokpaardje te zien.
Aangezien ik op uw negeerlijst sta zult ge het dus niet erg vinden dat ik daar ook mijn argumenten zal komen ontwikkelen zekers
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:33   #137
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is dat je alles toepassingsgericht ziet. We kunnen niet zomaar toepassingsgerichtheid als dé factor instellen. Wat dan met de humane wetenschappen? Bijvoorbeeld geschiedenis, dat zich expliciet als onnuttig profileert?

Jullie blijven vastzitten bij subsidies, alsof het plots zo zou zijn dat in een systeem met meritocratische/technocratische elementen de medicus al het geld kan opslorpen voor zijn tak.
Hoeveel ervaring heb jij in de wetenschappelijke wereld ?
patrickve is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:41   #138
Liederik
Staatssecretaris

Liederik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een verschil tussen eigen belang en het medisch belang. Het is de kwestie om maatregelen te nemen die de gehele medische wereld ten goede komen, en efficiëntie verhogen.

Je denkt veel te verstokt.
Opnieuw: diegene die gekwalificeerd zijn om over een bepaald gebied te stemmen of oordelen zullen meestal ook diegene zijn die er hun metier of belangen in hebben. En zodoende onder het mom van het algemeen belang hun eigen belangen zullen ter harte nemen. Duurdere verstrekkingen, meer fondsen voor de sector en betere vergoedingen. Het duurt niet lang of de geldstromen uitgegeven voor het algemeen belang komen in de zakken terecht van de sectorleden die toevallig net ook diegene zijn die de geldstromen uitsturen. Hoe wil je de menselijke natuur tegenhouden?

Ik denk niet dat dat verstokt denken is; ik denk dat je op de voorgestelde manier gewoon de kat bij de melk zet.
Liederik is offline  
Oud 18 juli 2012, 13:52   #139
Lunokhod
Partijlid

Locatie: Verliet Politics.be wegens de abominabele kwaliteit van dit forum.
Standaard

Citaat:
Ik hoop dat je het fundamenteel onzinnige beseft van wat je hier neerpent !!
Ge zijt uzelf belachelijk aan 't maken, Patrick.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...ines#Economics

Zoals ge ziet is de economische wetenschap een pak uitgebreider dan uw economisch libertarisme.

Citaat:
Proficiat met de openheid van geest en de krachtdadige en overtuigende argumentatie die je aan de dag legt
Citaat:
Hoeveel ervaring heb jij in de wetenschappelijke wereld ?
Gij moet stoppen uw autoriteit op vlak van deeltjesfysica af te dwingen bij politieke economie want ge zijt een absolute nul in dat gebied. Uw zelfzekerheid (arrogantie) waarmee ge één zienswijze verkoopt staat niet in verhouding met uw werkelijk begrip. Discussie heeft alleen zin als gij uw eigen kennis in twijfel trekt en kunt relativeren ten opzichte van de hele economische & politieke discipline. Daarom negeren wij u.

Laatst gewijzigd door Lunokhod : 18 juli 2012 om 13:53.
Lunokhod is offline  
Oud 18 juli 2012, 14:22   #140
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lunokhod Bekijk bericht
Ge zijt uzelf belachelijk aan 't maken, Patrick.

Zoals ge ziet is de economische wetenschap een pak uitgebreider dan uw economisch libertarisme.
Daar heb ik het niet over. We hebben het hier zelfs niet eens over economie. We hebben het hier over de menselijke natuur en het concept van "overheid".

Maar het grappige aan die uitspraak was dat de draadopener het wil hebben over een specifieke invulling van een kader, maar niet wil toelaten een kritische houding te hebben ten opzichte van het kader zelf.

In een filosofische dissertatie krijgt ge direct een onvoldoende als ge dat doet hoor

Citaat:
Gij moet stoppen uw autoriteit op vlak van deeltjesfysica af te dwingen bij politieke economie want ge zijt een absolute nul in dat gebied.
Ik had het niet over mijn competentie. Ik had het over "hebt ge wel enig idee van de corruptie en het inefficiente en zelfs contraproductieve gesjoemel in de wetenschappelijke wereld ?" Ik had het over "weet ge wel hoeveel corrupte opgeblazen ego's ge daar tegenkomt ? "

Citaat:
Uw zelfzekerheid (arrogantie) waarmee ge één zienswijze verkoopt staat niet in verhouding met uw werkelijk begrip.

Mijn zienswijze is nochtans een heel fundamenteel en eenvoudig punt: de fundamentele motieven waarom iemand een beslissing neemt.

Mijn punt is dat dat altijd geinspireerd is door eigenbelang, al ware het maar omdat dat tautologisch is, zijnde dat eigenbelang hetgene is dat beslissingen motiveert.

Daarover heeft blijkbaar niemand het. Over de rest argumenteer ik niet eens.

Citaat:
Discussie heeft alleen zin als gij uw eigen kennis in twijfel trekt en kunt relativeren ten opzichte van de hele economische & politieke discipline. Daarom negeren wij u.
Doe dat dan zelf ook eens, he.

Jij hebt zelfs niet eens de finaliteiten gedefinieerd. Wat wil je als finaliteit in een maatschappij ? "het grootste geluk voor iedereen" of nog van die ondefinieerbare zever ? Of "UW grootste geluk en de rest kan de pot op " (dat is tenminste duidelijk) ?
Of zoveel mogelijk walvissen ? Of de snelste speelconsoles ? Of de grootste hoeveelheid energieproductie ? Of de meest efficiente vorm van proteinenkweek ? Of een zo snel en pijnloze dood voor iedereen (daar sta ik achter bijvoorbeeld) ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 18 juli 2012 om 14:27.
patrickve is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be