![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als je effectief kapitaal aan 70% zou belasten dan heb je een aantal problemen. Ten eerste betekent dat in een jaar tijd 70% van dat kapitaal geliquideert moet worden. Dat zijn een pak bedrijven die dicht gaan moeten, en een pak mensen die op straat zullen staan. En ten tweede heb je dan het volgende jaar nog 10 biljoen die je kan belasten. En dat levert dan nog maar 7 biljoen op. En een jaar nadien... Enfin, je snapt het wel dat je kapitaal niet kan belasten zoals je inkomens belast. Je kan wel de inkomsten uit kapitaal belasten, of het kapitaal zelf direct aan een veel lager tarief (hier in Zwitserland betaal ik 0,2 % bijvoorbeeld). Een manier om de vermogensbelasting vast te stellen is uitgaan van een gemiddeld rendement, en daar dan een tarief op toe te passen. Stel dat 70% inderdaad het efficients zou zijn. (Ik betwijfel dat, gezien de moeite die men doet om belastingen te ontwijken, ook bij veel lagere tarieven). Dan moet je als volgt rekenen: - 32 biljoen levert ongeveer aan pakweg 3% (een behoorlijk mooi rendement) 1 biljoen per jaar op. Daar 70% van is 700 miljard. Dat is dus de som die je als basis moet gebruiken.
![]() |
![]() |
#42 | |
|
![]() Citaat:
Best mogelijk dat de wereld in de toekomst een pak minder vrij zal zijn. Maar ik zou hier toch niet naar uitkijken.
![]() |
![]() |
#43 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#44 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kapitalisme is inderdaad geen "systeem" dat kan "omvallen". Kapitalisme is de som van handelingen die alle mensen doen om zichzelf en hun naasten een goed leven te verschaffen. Iedereen is zonder uitzondering kapitalist, inclusief de armste communist of de meest moordlustige solidarist. Dat kapitalisme uitwassen heeft, met name nazisme en communisme, ontken ik niet. Daarom dat we vooral moeten focussen op een duurzame, groene wereldeconomie om zoveel mogelijk mensen een acceptabele levensstandaard te gunnen. Kapitalisten werken daar keihard aan, communisten en nazisten werken dat tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Kapitalisme is inderdaad geen "systeem" dat kan "omvallen". Kapitalisme is de som van handelingen die alle mensen doen om zichzelf en hun naasten een goed leven te verschaffen. Iedereen is zonder uitzondering kapitalist, inclusief de armste communist of de meest moordlustige solidarist. Dat kapitalisme uitwassen heeft, met name nazisme en communisme, ontken ik niet. Daarom dat we vooral moeten focussen op een duurzame, groene wereldeconomie om zoveel mogelijk mensen een acceptabele levensstandaard te gunnen. Kapitalisten werken daar keihard aan, communisten en nazisten werken dat tegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Solidarisme laat namelijk toe om vrij te handelen en te verdienen, maar laat iedereen naar eigen vermogen en kunnen bijdragen aan de maatschappij. Binnen het solidarisme is echter geen plaats voor luiaarden of profiteurs. Een leegganger kan dus niet eisen dat andere hem onderhouden zonder dat hij zelf inspanningen levert. Op de rest ga ik gewoon niet antwoorden, want je bent gewoon wereldvreemd aan het doen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het huidige toegepaste systeem is liberalisme en dat staat wel op springen. Want binnen het liberalisme is er geen controle op handelswijzen toegelaten. Nog het opleggen van gedragsnormen binnen de economie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Controle is zeker toegelaten in liberalisme en zelfs noodzakelijk om monopolies en kartelvorming te doorbreken. Maar gezien de situatie met de stroom-, telefoon- en spoorwegennetten is rood in België heel erg fan van monopolies. Een goede liberaal had iedere staatsmonopolist als 3 bedrijven genationaliseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Minister-President
|
![]() Ik heb meer van de wereld gezien dan jij "Jantje". Meer nog, ik ben vloeiend 5-talig en heb op dagelijkse basis professioneel contact met ieder continent. Wereldvreemd ja... mijn job is onmogelijk voor iemand die wereldvreemd is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik heb een goedbetaalde job. Mijn maandinkomen ligt zelfs vrij hoog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als jij de werkgevers "omverwerpt" dan heb je geen werk meer, geen welvaart, niets meer. Ik zie u als gelijke, terwijl jij mij ziet als meester en minderwaardig. Ik snap dat niet, we moeten samenwerken om iets te bereiken. Als jij je eigen ruiten wil ingooien ben je dom. Zonder uitvoerend personeel kan ik niks ontwerpen, en zonder ontwerpers heb jij geen werk. Mijn doel is om van 1+1=3 te maken. Wat is uw doel? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
|
![]() Citaat:
Zuid Korea: Van straatarme puinhoop naar rijk hoogtechnologsich land. Ook niet gebeurt volgens jou? Taiwan. Bestaat ook niet. Jantje, je gaat hier toch weer af als een gieter. En dan nog niet eens een goeie gieter.
![]() |
![]() |
#55 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laten we beginnen met de onfatsoenlijke rijkdommen van de kommunistische leiders en hun families. Die hebben ze toch op de honger en armoede van hun bevolkingen gestolen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() nogal logisch dat die top 3% nogal wat afdragen aan de staat. Ze zijn ook het snelste rijker geworden
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin “Climate change will manifest as a series of disasters viewed through phones with footage that gets closer and closer to where you live until you're the one filming it.” |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik weet niet of je bedoelt dat staatsinitiatieven nogal een grote rol hebben gespeeld in het maken dat het gros van de rijkdom toename bij de top-5% is terechtgekomen ?
![]() |
#58 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met een tussentijd van 25 jaar dat in in China ben geweest, heb ik daar zelf enorme veranderingen gezien. Maar terwijl het oosten aan het verbeteren is, is het westen aan het verslechteren en neemt de armoede en ellende in de VS sneller toe. In Afrika, met uitzondering van Zuid-Afrika, gaat het ook niet goed, met Centraal Afrika als koploper in ellende en uitbuiting. Ook Europa is trouwens berg af aan het gaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#60 |
Minister-President
|
![]() Ze hebben daarvoor ook het hardste gewerkt.
|
![]() |
![]() |