Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 december 2011, 20:51   #121
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

morts porta vitae - de dood is de poort van het leven
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 december 2011, 22:09   #122
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Je geest verlaat je lichaam na je dood.

Op het moment dat je lichaam in de grond of in die oven gaat heeft je geest dat lichaam dus al lang verlaten.
Tja en waar gade naar toe? Toch wel ff belangrijk om te weten of er een idee van te hebben. Het zou wel eens voor eeuwig kunnen zijn.

De rijke man en de arme Lazarus
19 En er was een rijk man, die gekleed ging in purper en fijn linnen en elke dag schitterend feest hield.
20 En er was een bedelaar, Lazarus genaamd, vol zweren,
21 nedergelegd bij zijn voorportaal, die verlangde zijn honger te stillen met wat van de tafel van de rijke afviel; zelfs kwamen de honden zijn zweren likken.
22 Het geschiedde, dat de arme stierf en door de engelen gedragen werd in Abrahams schoot.
23 Ook de rijke stierf en hij werd begraven. En toen hij in het dodenrijk zijn ogen opsloeg onder de pijnigingen, zag hij Abraham van verre en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, heb medelijden met mij en zend Lazarus, opdat hij de top van zijn vinger in water dope en mijn tong verkoele, want ik lijd pijn in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, herinner u, hoe gij het goede tijdens uw leven hebt ontvangen en insgelijks Lazarus het kwade; nu wordt hij hier vertroost en gij lijdt pijn.
26 En bij dit alles, er is tussen ons en u een onoverkomelijke kloof, opdat zij, die vanhier tot u zouden willen gaan, dit niet zouden kunnen, en zij vandaar niet aan onze kant zouden kunnen komen.
27 Doch hij zeide: Dan vraag ik u, vader, dat gij hem naar het huis van mijn vader zendt, want ik heb vijf broeders.
28 Laat hij hen dan ernstig waarschuwen, dat ook zij niet in deze plaats der pijniging komen.
29 Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren.
30 Doch hij zeide: Neen, vader Abraham, maar indien iemand van de doden tot hen komt, zullen zij zich bekeren.
31 Doch hij zeide tot hem: Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren, zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l...d16=1&m=Luc+16
Let es op v23 en wat onze groene schrijft.

En ff dit gaan zoeken.
http://www.victorzammit.com/book/dut...er18dutch.html
Oud 28 december 2011, 22:53   #123
stropke
Minister-President

stropke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Prediker 12
1 Gedenk dan uw Schepper in uw jongelingsjaren, voordat de kwade dagen komen en de jaren naderen, waarvan gij zegt: Ik heb daarin geen behagen;
2 voordat de zon verduisterd wordt evenals het licht en de maan en de sterren en de wolken na de regen wederkeren;
3 op de dag, dat de wachters van het huis beven en de sterke mannen zich krommen, en de maalsters ophouden, omdat haar aantal gering geworden is, en zij, die uit de vensters zien, hun glans verliezen,
4 en de deuren naar de straat gesloten worden; als het geluid van de molen verzwakt, en de stem hoog wordt als die van een vogel en alle tonen gedempt worden;
5 op de dag, dat men ook vreest voor de hoogte, en er verschrikkingen op de weg zijn, de amandelboom bloeit, de sprinkhaan zich voortsleept en de kapperbes niet meer helpt – want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat –;
6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt,
7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.
Uit: NBG-vertaling 1951
© 1951 Nederlands Bijbelgenootschap
http://www.biblija.net/biblija.cgi?l...16=1&m=Pred+12

Men spreekt over de grens waar men overgaat of terugkeert in die BDE ervaringen.
Hier geeft de bijbel een beschrijving vd ouderdom en sterven. Het koord in v6 blijft intact totdat het losgeknipt wordt en dan is geen retour mogelijk meer. Dus de BDE-beleving is de tussenliggende periode waar een soort geestelijk verbinding met het fysiek lichaam nog aanwezig is.
Feitelijk wordt het terugkeer, het herstel niet bepaald door de reanimatie, of wat men allemaal beneden doet, maar daarboven.
Beneden wordt enekel het lichaam op gang gehouden , afwachten of de persoon, de geest\ziel (jezelf) terugkeert.
Daarom is reanimatie belangrijk omdat je niet weet of de persoon terugkomt of niet. Na enige tijd is de hersenen zover stuk en niet werkbaar meer dat doorgaan geen zin meer heeft, want ga er dan vanuit dat het "zilveren koord"geknipt is. Wat door de hersendood na 6min vaststaat, tenzij een wonder gebeurt.

Ik spreek uit ervaring. Mijn koord bleef intact doch mijn beleving duurt slecht enkele minuten vlgs mij. Doch de werkelijke tijd was 4 uur. Ging om 20.00u op bed liggen, niet lekker en ging proberen ontspannen en plots zweven.
Het was 0.10u toen ik bijkwam en de zuster zat aan bed.
Mijn eerste gedachte was: Dit is dus dood zijn. Het tijdsbesef is heel anders dan, en de snelheid waarmee dingen gebeuren.
Het terugkeer bewust meegemaakt want ik wou nog ff mezelf optillen en meenemen terug naar boven. Toen zucht en deed weer ogen open. Ik was toen 24jaar.
Oud 29 december 2011, 22:20   #124
eno2
Banneling

Standaard

vermoei je niet
het geheim is opgelost
halverwege de draad
ik denk dat het johan Bollen was
of... 'k weet niet meer zeker

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 december 2011 om 22:21.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 10:02   #125
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Deels akkoord,
Alleen waarom moet het lot en bestemming van een super klootzak hetzelfde zijn als dat van mensen die altijd gedaan hebben wat ze moeten doen?
Je weet niet of dat zo is. Niemand weet met zekerheid wat er komt na de dood, en of er wel iets komt.
Er is leven na de dood = geen bewijzen
Er is geen leven na de dood = geen bewijzen
Slechte mensen zullen op de één of andere manier gestraft worden n�* hun dood = geen bewijzen
Goede mensen gaan naar het paradijs = geen bewijzen...Zonder dan ook maar in te gaan op wat " goed " en " slecht " wel betekent, want ook dat betekent niet voor iedereen hetzelfde.
Conclusie : doe wat je juist vind, en zie niet om.
Als er iets komt na de dood zul je het op tijd en stond weten. Want voor één enkel ding is er wél een bewijs : sterven doen wij allemaal.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2012, 23:56   #126
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Je weet niet of dat zo is. Niemand weet met zekerheid wat er komt na de dood, en of er wel iets komt.
Er is leven na de dood = geen bewijzen
er zijn geen bewijzen dat er geen bewijzen zijn.

Alles verandert in iets anders en zo verandert het ene leven in het andere.

Wordt het een dood ding, dan kan een dood ding ook weer tot leven worden.

Alles is een en zo kan niets definitief verdwijnen.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 januari 2012, 00:01   #127
eno2
Banneling

Standaard

De dood dat zijn uw microwezentjes die gaan vliegen zijn
Oud 2 januari 2012, 09:23   #128
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De dood dat zijn uw microwezentjes die gaan vliegen zijn
zo is het: in de dood is het ware innerlijke leven.

De dood is onsterfelijk.....
Oud 2 januari 2012, 10:59   #129
eno2
Banneling

Standaard

Voor Harrie heeft de dood geen zin, die gaat dus nooit plaatsmaken.
Trollen zijn zo.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 januari 2012 om 11:00.
Oud 2 januari 2012, 13:43   #130
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor Harrie heeft de dood geen zin, die gaat dus nooit plaatsmaken.
Trollen zijn zo.
het zijn de domkoppen als eno die anderen voor trollen uitmaken, bij gebrek aan enige intelligentie.

Niet de trollen, maar de Goden zijn onsterfelijk.

Oud 2 januari 2012, 14:14   #131
eno2
Banneling

Standaard

Gekke trollen denken bovendien dat de dood niet bestaat
Oud 27 juli 2012, 09:50   #132
eno2
Banneling

Standaard

Ik piep hier af en toe even om de zin van de dood niet te vergeten
Oud 27 juli 2012, 14:19   #133
Diego Raga

Standaard

‘Weet gij dan niet dat gij goden zijt ?' Johannes 10:34
Deze fundamentele onwetendheid overstijgen, is alvast de zin van het leven.

En de zin van de dood ?
Te sterven op de juiste wijze, d�*t is de zin van de dood, maar dan moet men eerst de zin van het leven doorhebben.
Oud 27 juli 2012, 14:58   #134
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht

En de zin van de dood ?
Te sterven op de juiste wijze, d�*t is de zin van de dood, maar dan moet men eerst de zin van het leven doorhebben.
Ik heb mijn geheim klaar en duidelijk verklapt, nu jij het jouwe ook zo.
Oud 27 juli 2012, 16:14   #135
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn geheim klaar en duidelijk verklapt, nu jij het jouwe ook zo.
Je weet waar het om draait, maar geheimen op zich zijn nutteloos en van generlei waarde, zonder ze in de praktijk (en op de juiste wijze) te transformeren tot hun doelbestemming.
Geheimen zijn net als wegwijzers in een vreemd gebied, gespeld in een taal die niet tot onze tijd-ruimte dimensie behoort.
De tijd- en afstandsloze queeste naar het beseffen van de oorspronkelijke natuur van ons bewustzijn, hét grote geheim ahw, kan door de onoverdraagbaarheid ervan slechts uitsluitend door het zélf bereikt (beseft)worden.

Jij en ik hebben duidelijk dat niveau van verlichting nog niet bereikt, anders zaten we hier niet zo spiritueel te zeveren.
Oud 27 juli 2012, 16:17   #136
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet waar het om draait, maar geheimen op zich zijn nutteloos en van generlei waarde, zonder ze in de praktijk (en op de juiste wijze) te transformeren tot hun doelbestemming.
Geheimen zijn net als wegwijzers in een vreemd gebied, gespeld in een taal die niet tot onze tijd-ruimte dimensie behoort.
De tijd- en afstandsloze queeste naar het beseffen van de oorspronkelijke natuur van ons bewustzijn, hét grote geheim ahw, kan door de onoverdraagbaarheid ervan slechts uitsluitend door het zélf bereikt (beseft)worden.

Jij en ik hebben duidelijk dat niveau van verlichting nog niet bereikt, anders zaten we hier niet zo spiritueel te zeveren.
De verlichting is een boeddhistisch idee, ik volg dat niet zo.
Oud 27 juli 2012, 18:42   #137
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En de zin van de dood ?
Kennis is toch niet de zin van het leven Diego. Het leven is vooral fysiek, het is emotie en gedeelde emotie in de extase van de massa. Een goede voetbalwedstrijd en een popconcert tillen mensen boven hun gewone bestaan uit.

Bovendien weet de kerk geen raad met deze tekst. Staat er werkelijk in de Wet "Gij zit goden"?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2012, 23:53   #138
Diego Raga

Standaard

Citaat:
De verlichting is een boeddhistisch idee, ik volg dat niet zo.
De meeste spirituele stromingen streven naar hetzelfde doel, nl de mystieke éénwording met de scheppingskracht.
Katharen, kabbalisten, gnostici, soefi’s, sjamanen enz, hebben daar zo hun eigen benamingen en teksten voor, maar de grondessentie van hun leer blijft dezelfde, nl: Alles is Een.
Oud 28 juli 2012, 00:04   #139
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kennis is toch niet de zin van het leven Diego.
Onze onwetendheid verlichten betreffende onze ware aard, is zowaar het enige motief dat de hoogste zin heeft in dit leven.
Citaat:
Het leven is vooral fysiek, het is emotie en gedeelde emotie in de extase van de massa.
Het leven is vooral geestelijk, maar heeft idd een fysieke constitutie nodig om ervaringen op te doen, waardoor de geest zich (mss) kan bewust worden van zichzelf, vooral van de scheppende leegte van waaruit ie schept.
Citaat:
Een goede voetbalwedstrijd en een popconcert tillen mensen boven hun gewone bestaan uit.
Akkoord, zulke evenementen kunnen het gevoel van individuele afgescheidenheid doen oplossen in een vorm van collectieve verbondenheid, wat op zich al aantoont dat gedachten en emoties elkaar kunnen versterken en/of beïnvloeden.

Echter, bij zulke toestanden is het gevoel van verbondenheid en zintuiglijke prikkels het grootst, terwijl spirituele groei juist onthechting vereist van alle zintuiglijke verschijnselen.
Citaat:
Bovendien weet de kerk geen raad met deze tekst. Staat er werkelijk in de Wet "Gij zit goden"?
Geen idee. Ik heb die zin uit een esoterisch boek geplukt, maar de Statenvertaling geeft het volgende daarover:

“10:34 Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd, gij zijt goden?”
http://www.statenvertaling.net/bijbel/joha/10.html

Een andere willekeurige link:

“Toen Jezus door de op moord beluste Farizeeërs werd beschuldigd van het zichzelf tot een god verheffen, citeerde hij voor zijn verdediging in Johannes 10:34 rechtstreeks uit Psalm 82, door tegen zijn tegenstanders te zeggen: "Staat er niet in uw Wet geschreven: 'Ik heb gezegd: "Gij zijt goden"'? Indien hij degenen tegen wie het woord van God gericht werd, 'goden' heeft genoemd, en de Schrift toch niet krachteloos gemaakt kan worden, zegt gij dan tot mij, die door de Vader geheiligd en in de wereld gezonden werd: 'Gij lastert', omdat ik heb gezegd: Ik ben Gods Zoon?"
http://www.jehovahs-getuigen.nl/e-wa...tus_print.html

Ik neem dus aan dat het in het NT staat.

Soit, ik ben geen praktiserend gelovige, maar ook tal van andere teksten verwijzen naar de intrinsieke goddelijkheid van de mens, zoals de uitspraak Tad Tvam Asi (dat Zijt Gij) in het hindoeïsme en de yogaleer.
Tevens verwijst de tautologie Brahman <=> Atman naar de (innerlijke) eenheid van god en mens.

Onwetendheid daarover en het onvermijdelijke lijden (depressies, ziekten, aandoeningen) als gevolg daarvan, is dus de grootste gesel der mensheid, al wordt die pijn op professionele wijze verdoofd, door wat men doorgaans "een goede voetbalwedstrijd en een popconcert" noemt, maar het is slechts het in de intiemste stilte beseffen en ervaren van de eigen goddelijkheid, dat mogelijkheden biedt die "mensen boven hun gewone bestaan uittilt".
Daar kunnen helaas alle wereldbekers en popsterren tegelijk geen enkele moer aan verhelpen.
Oud 28 juli 2012, 00:37   #140
eno2
Banneling

Standaard

Goden of geen Goden, we kunnen er geen ene moer meer door en we weten er geen ene fluit meer door. Dat is allemaal symbolisch taalgebruik.
Jezelf verliezen in iets is alleen veilig en heilzaam als je voordien al gezuiverd bent, anders verlies je je maar jezelf al te gemakkelijk ik beestachtigheden of laagheden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be