![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1101 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ik begrijp U wel zulle. Jij vindt dat doordat Zwitser courgettes heeft gekweekt, dat "courgettes van de gemeenschap zijn" die hij had moeten "eerlijk uitdelen", en aangezien die smerige egoist zijn eigen courgettes zelf wil opeten, ontneemt hij U dus de courgettes die ge van hem vindt dat ge had moeten krijgen. Is 't da ? Zoals met die lampen van U: iemand die veel lampen heeft gefabriceerd, die zet anderen "zonder lampen" die hij hen had moeten gratis uitdelen en wat hij niet heeft gedaan. Maw, U minder laten profiteren van een ander is volgens U een vorm van U te bestelen. Of het zoveelste bewijs dat zij die van de daken staan te roepen over solidariteit, algemeen belang en herverdelen, niks anders zijn dan profiteurs die er schrik voor hebben dat men hen gaat tegenhouden nog verder op kosten van anderen te profiteren en een schoon leventje te hebben.
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 18 juli 2012 om 12:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1102 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ons probleem ligt niet bij zij die lampen fabriceren, of courgetten ![]() Het probleem ligt dat het fabriceren van lampen zo gecontroleerd wordt dat er enerzijds een overvloed geproduceerd wordt waardoor er geen nieuwe fabriceerders op de markt kunnen komen en anderzijds wordt de verkoop zo geregeld dat die lampen alsmaar duurder worden waardoor mensen zonder lamp geplaatst worden. Dat heeft allemaal niks maar dan ook niks te maken met hij die een lamp uitvindt of hij die led uitvindt of lcd uitvindt en ook niks met wij die een lamp willen gebruiken. Vraag anders eens aan de melkboeren hoe het gaat met hun productie en waarom wij zo'n dure melk moeten betalen terwijl zij steeds minder ontvangen.
![]() |
![]() |
#1103 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk maar eens rond, maar dan met de ogen open.
![]() |
![]() |
#1104 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1105 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tenzij er ergens door wettelijke DWANG die vrijheid van handelen afgenomen wordt natuurlijk. Citaat:
![]() |
![]() |
#1106 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
En niemand nog "werknemer". Maar de meeste mensen verkiezen veruit van werknemer te zijn. Het is veel en veel confortabeler.
![]() |
![]() |
#1107 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vind dat het mijn fundamentele vrije keuze moet zijn om te beslissen om voor iemand te zorgen of niet. (omgekeerd vind ik het ook perfect normaal dat niemand gedwongen wordt om voor mij te zorgen).
![]() |
![]() |
#1108 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Als kind was een van mijn jobs om regelmatig met een melkkannetje naar de boer te gaan, en daar melk te halen. Ik vond dat fascinerend. Die boer is daar later mee moeten ophouden. Mocht niet meer van het ministerie van landbouw. Dergelijke rauwe melk direct van de koe mag niet meer verkocht worden.
![]() |
![]() |
#1109 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Doen alsof jij bijzonderder bent dan een ander is nutteloos.
![]() |
![]() |
#1110 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ja, vraag het eens, ik weet het.
![]() |
![]() |
#1111 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() ik weet wel dat kennis op dit forum geen graag geziene gast is, toch blijven we hopen :
http://www.standaard.be/artikel/deta...20726_00235928
![]() |
#1112 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het stuk zelf bevestigt eigenlijk alleen maar iets waar ik hier al een paar keer gesteld heb: Behoeftes zijn uiteindelijk erg subjectief. Daarom dat je niet aan anderen kan voorschrijven wat ze wel of niet mogen als behoefte zien.
![]() |
![]() |
#1113 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het "ons kent ons" kapitalisme in de ministersalons. Heeft niks met echt kapitalisme te maken, staat er haaks op. Ik zie echter niet in waarom je "andere ondernemers" beschouwt als de mensen die jou zouden beletten van uw zaak op te richten. Moet je eens uitleggen. In welke mate belet de bakker in uw straat van zelf electricien te worden ?
Al moordend problemen oplossen. Laatst gewijzigd door patrickve : 27 juli 2012 om 21:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1114 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1115 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vraag een keer aan maisboeren in de vs hoe monsanto hen op droogzaad zet. Hoe er vrijwel geen onafhankelijke boeren meer boeren. Vraag een cafehouder waarom hij maar alleen die bieren die zijn brouwer aanbied mag aanbieden, waarom het merendeel der cafe"bazen" afhankelijk is van een grootleverancier; waarom een friturist enkel die snacks mag aanbieden die mora aanbiedt, zelf creatief uit de hoek komen levert boetes op. U blijft u maar richten op de werkende mens, het zal u niet lukken om bij mij afgunst te planten voor de bakker of de'n electricien, ik ben geen kostuumdrager hoor ![]() Om bij de brouwer te blijven, welke meerwaarde levert Brito (diene gast van ab inbev) aan het brouwproces? Welke ingrepen heeft diene mens gedaan waardoor er op innovatievere manier gebrouwen wordt? Welke nieuwe smaken heeft hij aan het palet toegevoegd? Welke nieuwe bieren heeft hij ontdekt? Niks, diene mens heeft werkenden ontslagen om zijn bonus te halen en dat is het. Dat is dan het summun wat je in ons huidig economisch systeem kan bereiken. Ik weiger dat te aanvaarden, wij zijn intelligenter dan dat!
![]() |
![]() |
#1116 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je moet iedereen de VRIJHEID laten om voor zichzelf zijn behoeften laten te vervullen. Die vrijheid moet enkel maar beperkt worden door de vrijheid van anderen, en wederzijds vrijwillige akkoorden om vrijheden op te geven.
![]() |
![]() |
#1117 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#1118 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wel, wat betekenen deze personen eigenlijk? Wat bewonder jij? Hun rijkdom of hun kunnen? Iets kunnen hoeft niet te betekenen dat je er rijk voor moet worden, je kan het ook als een dienst naar de maatschapij toe zien. BVB http://nl.wikipedia.org/wiki/Jonas_Salk (nam geen patent en had heel rijk kunnen zijn) Men kan pas van democratie spreken als er economische democratie is, niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1119 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Het punt van "liberalen" is niet zozeer om "rijken" te verdedigen. Mijn idee is trouwens dat de meeste rijken eerder rijk geworden zijn door staatsinterventie (niet allemaal). Ik denk dat er in een echt vrije maatschappij veel minder heel rijken zouden rondlopen, omdat er minder gebruik kan gemaakt worden van vette corrupte staatscontracten en lobbywerk. Het moet een lucratieve bezigheid zijn om de staat te bespelen, want anders zouden vele rijken zich daar niet mee inlaten, niewaar ? Het punt van liberalen is om de vrijheid van handelen, de vrije keuze, te verdedigen. Ik zou zelfs zeggen: onafhankelijk van de economische gevolgen daarvan. De vrijheid van handelen is een principieel en ideologisch goed. Het idee dat een ander mij niet moet dwingen om tegen mijn goesting dingen te doen die (uiteraard) nadelig voor mij, en voordelig voor hem zijn. Citaat:
Ik zal U zeggen wat er zo waardevol is aan democratie, dat is maar 1 enkel maar een heel belangrijk punt: dat is dat ge in een democratie de dwingeland van dienst na een eindige tijd (zijn mandaatsduur) eruit kunt bonjouren als hij het veel te grof bakt en voldoende mensen die vrije keuze maken. Als dusdanig is democratie een redelijk efficiente manier om de dictatoriale dwingelandij van machthebbers wat in te tomen. Maar op alle andere vlakken is "democratie" alles behalve zaligmakend, en is een democratie in het ergste geval 3 wolven en 2 schapen die stemmen over wat er op het menu komt. Democratie is het minste kwaad als er absoluut een uniforme, maatschappelijke beslissing MOET genomen worden. Dan is het beter om de keuze van de meerderheid te verkiezen boven die van de minderheid. Maar de meerderheid de kans geven om voor niet-noodzakelijke dingen de vrijheden van de minderheid in te perken is het grootste nadeel van een democratie. Het gegeven dat een democratie het toelaat dat een meerderheid kan dwingen om een minderheid een sociaal contract te doen tekenen tegen hun goesting bijvoorbeeld. Dus zo erg loop ik niet op met "democratie". Het is wel oneindig veel beter dan alle andere vormen van dictatuur, maar het scoort maar poverkes op het vlak van de individuele vrijheid. Vooral in een heel heterogene maatschappij.
![]() |
![]() |
#1120 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Uw individuele vrijheid is geen streven naar vrijheid maar een streven naar individuele macht. Het verlangen naar meer bezitten omdat men intelectueel sterker is staat voor mij gelijk aan primitief, net zo primitief als een primaat die macht bezit omdat hij sterker is. Mensen kiezen er niet voor om arm te zijn, ze arm zijn vanwege de inherente gebreken van het kapitalisme mensen tegen elkaar opzet, laat concureren enkel en alleen al voor hun fundamentele, in ziekelijke aard is het voor rijkdom. Vandaar dat de kapitalistische ons de onnodige kanker van de armoede en de kwaadaardige symptomen van dakloosheid, analfabetisme, werkloosheid, hoge criminaliteit, het percentage van de mensen zonder de juiste medische en preventieve gezondheidszorg, en honger geeft. Laatst gewijzigd door Kylero : 31 juli 2012 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |