![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1121 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je om je heen kijkt kan je zien dat de "kwaadaardige symptomen" op de terugweg zijn. Spectaculair zelfs. Er is steeds minder armoede, minder analfabetisme, minder dakloosheid, minder criminaliteit, en minder honger. En steeds meer mensen hebben toegang tot steeds betere gezondheidszorg. Dus nu zijn er twee mogelijkheden: Ofwel veroorzaakt kapitalisme deze kwaadaardige dingen dus niet, ofwel is er dus steeds minder kapitalisme in de wereld. Als het het eerste is, dan is dat een reden om voor kapitalisme te zijn (en het is de reden waarom ik voor kapitalisme ben), als het het tweede is, dan is dat een reden om als antikapitalist op te houden met klagen...
![]() |
![]() |
#1122 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1123 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Macht is de mogelijkheid om anderen dingen laten te doen tegen hun wens. Ik zie dus niet in hoe je "individuele macht" kan vergaren. De mogelijkheid om mijzelf dingen tegen mijn zin doen te doen heb ik al ![]() (eigenlijk zelfs niet, maar kom...) Citaat:
Maar bezit op een vrijwillige manier vergaren, ik zie niet in wat dat met macht te maken heeft. De primaat die macht bezit omdat hij ANDEREN KAN DWINGEN heeft niks te maken met de mens die op wederzijds vrijwillige basis welvarend wordt. Citaat:
Dat er toevallig andere mensen zijn die dingen hebben, daar hebt gij niks mee te maken. Gij staat daar nog altijd in uwen blote flikker kou en honger te hebben. Ik zie niet goed in wat dat met kapitalisme te maken heeft. Citaat:
Ok, helemaal alleen zal er wel geen criminaliteit zijn ! Maw, als je de toestand bekijkt van "gij alleen op de wereld" en "gij in een kapitalistische maatschappij" dan ziet dat laatste er toch beter uit, nee ? (en btw, onze maatschappij is maar voor een kleine helft kapitalistisch, he).
![]() |
![]() |
#1124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk naar China, kijk naar Indie, kijk naar Brazilie, kijk zelfs naar sommige stukken in Afrika, ....
Bijna overal waar vroeger mensen letterlijk in bosjes doodgingen van honger en ziekte, hebben ze nu i-phones !
![]() |
#1125 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1126 |
Europees Commissaris
|
![]() Het is een grove leugen te beweren dat individuele vrijheid geen individuele macht inhoudt.
Mensen hebben fundamentele biologische behoeften. Diegenen die de productiemiddelen in hun handen hebben, wie dat ook zijn, hebben macht over hen. Vrijheid bestaat pas wanneer iedereen genoeg heeft voor het bevredigen van de basisbehoeften. Daar slaagt de ongereguleerde vrije markt nooit in, doordat niemand de minst gegeerde werkzoekenden wilt aannemen, omdat daardoor de concurrentiestrijd verloren wordt, en die werkloosheid drukt vervolgens de lonen omlaag wegens concurrentie tussen werknemers onderling, met -bij gebrek aan sociale zekerheid- 'working poor' als gevolg, ook in de 21e eeuw. Kapitalisme is niet de oorzaak van armoede, maar het zorgt er niet voor dat het de wereld uit geholpen wordt. Zijn er betere ideeën om het probleem op te lossen, dan dienen die uitgevoerd te worden. Kapitalisme mag nooit een doel op zich worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1127 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog eens, dat er toevallig anderen op de wereld zijn die hun problemen opgelost hebben (en met een vingerknip de jouwe zouden kunnen oplossen), wil helemaal niet zeggen dat je daar "recht" op hebt. Je bent alleen, en naakt. Het enige wat je hebt, is wat je bekomen hebt van je ouders en eventueel anderen die jou iets uit vrije wil schenken. De rest, daar heb je niks mee te maken. Waar jij het over hebt, is iets helemaal anders. Namelijk dat je HEEL VEEL GOESTING HEBT dat die andere jouw problemen zou oplossen met die vingerknip. Dat het heel verleidelijk is om zich te onderwerpen aan die zijn vragen, omdat de ruil zo VOORDELIG is voor jou. Maar dat is geen macht. Dat zijn opportuniteiten. Die andere kan jou HEEL VEEL GOEDS schenken, en je bent dus bereid om heel veel "te geven" om dat te bekomen. De andere heeft dus een heel aantrekkelijk ruilvoorstel en jij wil heel ver gaan om daarop in te gaan. Maar dat is geen macht. Hij dwingt je niet. Hij kan je enkel heel veel goeds brengen, dat er niet zou zijn moest hij (met zijn middelen) er niet zijn. Maar dat is "extra". Normaal gezien heb je daar geen affaires mee. Citaat:
Als jij alleen op de wereld bent in je blote flikker, ben je zo vrij als je maar kan (van dwang van andere mensen). Je bent wel zo arm als iets, en veel kans dat je doodgaat van honger en kou. Maar je bent vrij in al je handelingen. JE DOET NIKS TEGEN JE GOESTING. Al je fysisch mogelijke handelingen zijn mogelijk, en worden door geen enkele gewelddadige dwingelandij belet. Het toppunt van vrijheid. DAT is de vrijheid die ik nastreef: geen "bevelen moeten opvolgen tegen mijn goesting van anderen". Niet meer en niet minder. Het is voor mij het hoogste goed. Moet ik daarvoor in mijn blote flikker doodgaan, dan is het zo. Het is een beetje raar om te stellen dat "basisbehoeften moeten bevredigd worden", ten eerste omdat die basisbehoeften natuurlijk slecht gedefinieerd zijn (een stuk brood en een fles water per dag, en een deken of zo, voldoet hier technisch gezien aan, he), maar vooral: OMDAT ZOIETS NOGAL WAT DWANG OP ANDEREN LEGT. Wie moet er voor jou al die basisbehoeften tevoorschijn toveren ??? Waarom moet iemand anders een enkele vinger gedwongen verleggen om jou, waar die niks mee te maken heeft, van jouw basisbehoeften te voorzien ? Nu kan je hierop twee antwoorden geven, maar de twee zijn fout, omdat ze dwang uitoefenen: - "er zijn al genoeg middelen we moeten ze gewoon herverdelen". Nee, er zijn enkel maar genoeg middelen omdat mensen ervan uitgingen dat het voor HEN was. Ik ga enkel maar een brood bakken als ik daar iets aan heb. Om het zelf op te eten, om het aan mijn kinderen te geven, of om het te verkopen. Ik ga geen brood bakken opdat een onbekende "zijn basisbehoeften zou kunnen voldoen". Dan lig ik liever in mijn zetel. - "we moeten mensen enkel de mogelijkheid geven om voor zichzelf te zorgen". Dat is eigenlijk een tegenspraak. Als ze voor zichzelf zorgen, dan moeten we daar niet voor zorgen. Maw, als je deze uitspraak recursief toepast, dan zijn we weer in een vrije maatschappij, maar is er geen enkele garantie dat die erin zullen slagen om voor hun basisbehoeften te zorgen, en als je deze uitspraak NIET recursief toepast, wordt er weeral ergens iemand gedwongen om tegen zijn goesting voor de basisbehoeften (indirect) van een ander te zorgen. Citaat:
Het idee dat ergens iemand gedwongen wordt tegen zijn goesting om iets te moeten doen om ergens anders iemand wat uit de armoede te helpen, vind ik weerzinwekkend.
![]() |
![]() |
#1128 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Normaal gezien heeft (bijna) iedereen wel enige waarde als werknemer. De enigen die dat niet hebben, zijn beatnicks die meer kapot doen dan bijdragen. Er zijn er zo wel nogal wat. Gasten waar ge gewoon NIKS kunt mee aanvangen, die kosten veroorzaken zelfs al zouden ze GRATIS komen "werken". Maar iemand die een beetje serieus is, kan altijd waarde bijdragen, en kan dus altijd verloond worden. Alleen zal dat vaak nogal laag zijn, en zal hij daar niet heel goed van kunnen leven. Maar toch waarschijnlijk wel een fles water en een brood per dag kunnen kopen. En dan zijn zijn basisbehoeften ook gedekt (allez, nog twee dekens en een kartonnen doos in de winter). Het probleem is dat geen kat daarvoor WIL werken, omdat dat ook wel zo te bekomen is.
![]() |
![]() |
#1130 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() 't huidig systeem (waar het economische zo'n ongezond gewicht in draagt) is daar niet toe in staat. En als ik kijk naar welke groep hongert naar macht om die posities vervolgens te misbruiken (keer op keer é, het is geen complot, het is gewoon inherent aan hun ingesteldheid) dan is uw liberale vrijheid (we noemen het gemakshalve maar zo ![]() zij die geld en macht najagen houden onze maatschappij gevangen, zij zijn de vervangers van religie (die ook krampachtig hun macht will(d)en behouden, en onze evolutie tegenwerkt met allerlei nonsens (zoals het woordje jobcreators).
![]() |
![]() |
#1131 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Overal waar je kijkt zie je dat analfabetisme niet verjaagt wordt, in tegendeel het blijkt onklopbaar in sommige gebieden. Er is niet minder armoede in tegendeel de groep die overleeft ipv leeft groeit. Minder dakloosheid? Geen dakloosheid lijkt mij iets om over te stoeffen en ik zou die 'dalende' cijfers wel eens willen zien. Criminaliteit groeit, die economische transacties zijn verderfelijker en destructiever dan eender welk tankbattaljoein voor een land, corruptie tiert als nooit te voren. De gezondheidszorg heeft nog nooit de volledige zorg voor onze gezondheid gedragen en wordt reeds ettelijke decennia uitgekleed, binnenkort betalen wij belastingen om in naam een gezondheidszorg te hebben terwijl we allemaal aangewezen zullen worden op een privé verzekering. Die gezondheidszorg slaagt er nog niet eens in om invalide mensen degelijk te begeleiden, waar is uw goed uitgekiend ziekenvervoer? 't kost stukken van mensen en op't openbaar vervoer (dat ook afgebouwd wordt) is geen plaats. Dus er zijn twee mogelijkheden : ofwel hebben onze verkozenen geen enkele competentie ofwel zijn zij zo corrupt dat ze met de glimlach 't spelletje meespelen omdat zij toch aan de honing mogen snoepen. Geen voeling hebben met de realiteit komt voor in beide opties ![]()
![]() |
![]() |
#1132 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() prima, maar dan begrijp ik uw redenering niet.
Citaat:
Mijn "liberale vrijheden" zijn net precies gebaseerd op het zo min mogelijk uitdelen van macht (ttz, de met geweld ondersteunde dwang die een persoon op een andere kan uitoefenen ; in casu een machtsdrager op een burger). Hoe minder dwingende macht er is (ttz, hoe minder machtsdragende posities er zijn) hoe minder daar toch gebruik (misbruik) van gemaakt kan worden ? Hoe kunnen er nog grovere misbruiken komen door "zij die hongeren naar macht" als er minder macht is ? Citaat:
Citaat:
Maar dat heeft natuurlijk wel andere gevolgen. Mijn basis idee is gewoon dat je nooit dwingende macht kan toekennen aan mensen en denken dat die dat "voor het algemene goed" gaan gebruiken. Zo zijn mensen niet. Dus: deel dan geen "dwingende macht" uit. Nadeel is dat je natuurlijk dan ook niet iets "voor het algemene goed" zal doen - maar dat ging toch niet gebeuren.
![]() |
![]() |
#1133 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Voor jou is privé-bezit heilig, zelfs als het over privé-bezit van 'mogelijkheden om welvaart te scheppen' gaat. Als iemand niets heeft om te ruilen, te bewerken, te verzamelen of te bejagen, dan moet die volgens jou maar sterven. Aan de andere kant ga ik uit van de vraag "Hoe kunnen we ervoor zorgen dat zoveel mogelijk mensen een zo hoog mogelijk welzijn hebben?" Mij kan het niet schelen in welke toevallige omstandigheden iemand terechtgekomen is. Dat fundamenteel verschillende uitgangspunt, waar we beiden niet van zullen afwijken, zorgt ervoor dat we het hoe dan ook nooit eens zullen geraken. We praten steeds naast elkaar en gebruiken zelfs verschillende definities voor de termen die we gebruiken. Jij definieert vrijheid als "Niet gedwongen worden door andere personen." en ik definieer dat als "Niet gedwongen worden, door wat dan ook, mensen, biologische noodzakelijkheden of fysische omstandigheden." In jouw definitie is er een absolute vrijheid, maar enkel omdat je maar één factor van vrijheid beschouwt. In mijn definitie is er enkel een maximale vrijheid, geen volledige, omdat het balanceren is tussen verschillende factoren van vrijheid. We hebben beide gelijk, jij over hoe er in een geïdealiseerde libertarische samenleving geen menselijke dwang is, en ik over het feit dat deze libertarische omstandigheden de biologische dwang niet opheffen. Ik zou graag hebben dat je daar nu eens op ingaat, in plaats van over iets anders te beginnen, over een andere definitie van een woord. Hoe vinden we een optimale balans tussen biologische en menselijke dwang, vanuit de samenleving en niet vanuit het individu bekeken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
U spreekt over macht en dwingen. Het 1 komt wel voort uit het ander. Zolang mensen macht najagen (en het daaruitvolgende bezit) zal er ook dwang uitgeoefend worden en uw dwingende macht zal blijven bestaan omdat mensen nu eenmaal hunkeren (volgens u) naar die macht en macht is pas macht als je ze ook kunt uitoefenen. Dat is onze natuur dus niet. Wij hongeren niet naar kunnen bepalen wat anderen mogen, fysiek bezit is onnatuurlijk. Wij hongeren naar met rust gelaten worden en niet te moeten moeten. (beetje zoals dwingende macht ![]() De oplossing is nochtans simpel hoor: elimeer geld en bezit en uw dwingende macht is verdwenen. ![]()
![]() |
![]() |
#1135 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik vind gewoon dat het aan mijn vrije keuze moet overgelaten worden om te beslissen of ik iets wil doen of niet om die proberen te helpen om niet te sterven. Het is heel goed mogelijk dat ik die mens wil helpen. Maar het moet mijn vrije keuze blijven. Geen moraalridder moet mij komen vertellen een willekeurige persoon lambda te helpen. BTW, ik keer dat ook om: ik vind dat niemand gedwongen moet worden om ook maar een vinger te verleggen voor mijn welzijn. Ik zou dat niet willen. UITERAARD is prive bezit (dat op vrijwillige wijze werd bekomen en niet met geweld werd afgedwongen) heilig. En ZEKER als het de mogelijkheid heeft om welvaart te scheppen. Ik kan mij trouwens moeilijk ander prive bezit indenken (dat heet dan "afval" he, prive bezit dat geen welvaart schept). Citaat:
![]() Citaat:
Maar we zouden het wel eens kunnen worden over alle mechanismen die er bestaan in het economische en sociale gebeuren (dat is los van onze verschillende doelstellingen). Citaat:
Een van de redenen waarom ik DAT als vrijheid definieer, en niet "elke belemmering van een denkbeeldige en gewenste handeling" (jouw definitie neem ik aan) is dat die slecht gedefinieerd is. Er zijn ALTIJD gigantisch veel denkbeeldige en gewenste handelingen die fysisch niet mogelijk zijn. Wat je eigenlijk bedoelt is een zo groot mogelijke behoeftebevrediging, wat dan neerkomt (via mijn definitie van waarde) als zijnde een zo groot mogelijke welvaart. Maar daar zit weer een probleem, dat ik al een paar keer heb onderlijnd: je kan geen behoeftes/waardes/wensen van VERSCHILLENDE INDIVIDUEN kwantitatief tegen elkaar uitwegen. Het is totaal onmogelijk om te stellen (het is hier extreem voorgesteld uit pedagogische overwegingen) dat "ik wil mijn boek in mijn tuin lezen" een minder grote behoeftebevrediging is dan "joske wil een boterham want hij is scheel van de honger". Citaat:
Je kan natuurlijk wel vanuit die individuele gezichtspunten "gemiddelden", "meerderheden" en dergelijke maken en dat definiëren als het gezichtspunt van de samenleving, dat wel. Maar dat verandert niks aan het feit dat de maatschappij als entiteit geen enkel gezichtspunt heeft, en dat we gewoon maar individuele en tegengestelde gezichtspunten "statistisch verwerkt" hebben met een of andere arbitraire sleutel en weging. In sommige gevallen moeten we wel, als er enkel maar een keuze is tussen A en B en die collectief is. Dat is het geval met externalities he. Laten we een zekere milieuvervuiling toe of verbieden we ze ? Laten we een zeker openbaar en door sommigen als storend of riskant ervaren gedrag toe of verbieden we het ? Maw, de "leefregels in gemeenschap". Daar moet er wel een collectieve beslissing genomen worden. Maar om op jouw expliciete vraag in te gaan, die infeite is: in welke mate zijn onze verschillende doelstellingen (ik dus voor zo groot mogelijke "dwang-van-anderen-vrijheid" en jij voor een zo groot mogelijke "fysische vrijheid") divergent ? Het standaard liberaal antwoord daarop is dat de twee hetzelfde zijn, ttz, dat de grootst mogelijke "dwang-van-anderen-vrijheid" ook voor de grootste welvaart ("fysische vrijheid") zorgt. Ik ben daar veel minder optimistisch over. Ik denk NIET (rare uitspraak voor een liberaal, ik weet het) dat de vrije markt ALTIJD voor de GROOTSTE WELVAART zorgt. Ik volg nogal de Oostenrijkse school maar waar ik ze niet volg is in al hun uitleg over het feit dat business cycles enkel maar door staten veroorzaakt worden en dergelijke. Ik denk dat de totaal vrije markt eveneens cycli en crisissen zal meemaken, speculatieve bellen zal kennen en zware crashes. Omdat dat nu eenmaal eigen is aan het cupiede gedrag van de mens, die graag modes volgt, graag in mirakels (rap rijk) gelooft, irrationeel handelt en weet ik veel. Maar het dient gezegd dat de vrije markt het ook weer niet slecht doet om nogal wat welvaart te scheppen. In dat laatste geval genereert mijn principieel streven dus wel resultaten die ook met jouw principiële wensen overeenkomen. Niet optimaal (in tegenstelling tot wat Oostenrijkers en zo mogen beweren). Maar toch niet slecht. Mijn kritiek is eerder dat jouw voorstellen zwaar contraproductief zijn voor jouw eigen doelstelling, maar dat je daar bovendien helemaal geen rekening houdt met mijn doelstellingen. Ik wil dus zeggen: zou je mijn principiële doelstellingen volgen, dan zouden de jouwe deels gerealiseerd worden. Ga je jouw principiele doelstellingen met jouw methodes volgen dan wordt geen een van beiden gerealiseerd. Ik kan mijn individuele dwang-van-anderen-vrijheid met jou volledig op mijn buik schrijven, maar bovendien zal jij nog eens je gewenste welvaart voor iedereen op je buik kunnen schrijven.
![]() |
![]() |
#1136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
De voordelen van dwingende macht (naast het bevredigen van machtswellust) zijn zo groot op materieel vlak (en dat moet niet via geld gaan ; zelfs gewoon maar dwingen tot sex is al een heel voordeel) dat zoiets altijd zal misbruikt worden door sommigen. De mens is een machtsbeest (ook sociaal dier genoemd).
![]() |
![]() |
#1137 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Onderwijl zijn wij wel ontwikkelt en het kinderlijke follow the leader mag zo stilletjesaan zeer spoedig beginnen ophouden zeker!?! Wij zijn geen alpha, wij zijn geen beta, zelfs geen omega ![]() Wij zijn die allemaal en die alpha's mogen zichzelf eens laten behandelen om hun machtswellust in check te houden. Wij evolueren, dan is het toch net de bedoeling om niet te blijven steken in 1 houding?
![]() |
![]() |
#1138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#1139 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik deed eventjes rondvraag op mijn FB, deze link is erg up to date. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar kijk eens naar Calcutta, waar destijds moeder Theresa de lepralijders verzorgde: ![]() 't ziet er ginder armtierig uit he.
![]() |