Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2012, 14:43   #181
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Het is niet ongewoon om in de IT in 5 jaar tijd 5 jobs uit te oefenen in die branche en dan heb ik het niet eens over de verschillende attestaties en opleidingen je in die 5 jaar passeert.
Mee akkoord, maar als je voor een nieuwe functie gaat, kan je selecteren wat van al die opleidingen en attestaties nuttig is voor je nieuwe functie.

Je kan werkervaringen heel kort op je CV vermelden: naam van het bedrijf, periode en functie. Eén of maximum twee regels per bedrijf/functie volstaan. Informatie zoals adres en dergelijke kan je gerust weglaten.

Zijn ze echt geïnteresseerd in je specifiek werk bij een bepaald bedrijf, gaan ze dat wel vragen tijdens het interview of contact opnemen met dat bedrijf.

Ik heb de laatste vijf jaar een viertal werkplekken gehad, een zestal cursussen gevolgd en vier stages gedaan. Dat staat allemaal mooi op één pagina, maar ik pas mijn CV niettemin steeds aan de functie waarvoor ik solliciteer aan.
Vladja is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:45   #182
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:
Job X, bedrijf, project & technologie omschrijving / verantwoordelijkheden - tijd.
Gezien de vele verschillende technologieën kom je er niet mee vanaf door te stellen dat je System Architect' bent of wat dan ook.

Geloof me, het is niet omdat men graag typt dat men soms een iets langere CV heeft. Ik persoonlijk beperk me tot scholing, relevante technologieën en recente/relevante werkervaringen voor de job waarop ik solliciteer en dan nog kan je aan 2 pagina's komen. Vooral gezien ik me niet toeleg op één specifieke technologie maar op meerdere.
Akkoord, maar dat wil nog niet zeggen dat je elke technologie in detail moet vermelden voor elke werkgever waarvoor je solliciteert. Eenvoud komt altijd veel beter over dan kwantiteit.
Oud 17 augustus 2012, 14:46   #183
Vladja
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Euh, da's exact wat ik in het bericht ervoor al zei
ok dan
Oud 17 augustus 2012, 14:46   #184
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Amon Re, de tip is: wees bondig. Een CV wordt uitgediept tijdens een sollicitatiegesprek. Daarvoor dient dat gesprek ook.
Inderdaad. Ik heb er al genoeg afgenomen (langs beide kanten van de tafel).

Citaat:
Ik ben er zeker van dat zelfs in de IT-sector bondigheid een must is. Bovendien wil een recruteerder niet je hele carrière zien. De laatste vijf of tien jaar, als je vele jobs hebt gehad in die tijd, volstaan ruimschoots.
Ahem: "Ik persoonlijk beperk me tot scholing, relevante technologieën en recente/relevante werkervaringen voor de job waarop ik solliciteer"

Ik ben bondig. Dat neemt niet weg dat ik nog steeds vaak CV's in mijn handen krijg van 5 pagina's lang. Als ik die allemaal klasseer dan blijft de vacature open.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:46   #185
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Amon Re, de tip is: wees bondig. Een CV wordt uitgediept tijdens een sollicitatiegesprek. Daarvoor dient dat gesprek ook.

Ik ben er zeker van dat zelfs in de IT-sector bondigheid een must is. Bovendien wil een recruteerder niet je hele carrière zien. De laatste vijf of tien jaar, als je vele jobs hebt gehad in die tijd, volstaan ruimschoots.
Ik heb toch graag voldoende detail, anders ben je een uur of meer kwijt om de kandidaat uit te nodigen. De kunst is niet om een kort CV te maken, maar een CV dat je zeer snel kan lezen en waar je eventueel meer in detail kan duiken, indien nodig. Logisch en eenduidig structureren en een goede vormgeving, zijn belangrijk. Weten van jezelf wat belangrijk is om op het CV te zetten, is op zich ook al interessant als criterium om een CV te evalueren.
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:47   #186
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vladja Bekijk bericht
Akkoord, maar dat wil nog niet zeggen dat je elke technologie in detail moet vermelden voor elke werkgever waarvoor je solliciteert. Eenvoud komt altijd veel beter over dan kwantiteit.
Het woordje 'relevant' niet gezien?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Oud 17 augustus 2012, 14:50   #187
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Onlangs ben ik veranderd van job. Mijn CV was ook een pagina of twee lang. Ik kon ook veel meer erop gezet hebben, maar zoals C2C zegt: ze overlopen dat toch allemaal tijdens het gesprek.

Ik stoor mij ook aan veel voorkomende taalfouten, hoewel ik zeker niet een heilige ben op dat vlak. Ik ben ingenieur, wat door sommigen hier als 'taaldebielen' wordt benoemd. Tjah, zover zou ik het niet drijven, maar het is natuurlijk wel zo dat we minder gevoelig en vooral veel minder geinteresseerd waren in alles rond talen.
Ik probeer wel om mijn taal te verzorgen, maar ik denk dat ik mij daar in principe niet veel zou moeten van aantrekken: ik had na één dag gericht mails sturen (dus geen CV ergens online gooien, zelf mailen) 15 afspraken. Na tien kalenderdagen had ik ergens getekend, in een klein bedrijf waar de directeur door had dat hij snel moest reageren. De andere bedrijven vroegen me vriendelijk nog twee weken te wachten tot de HR-manager terug was uit verlof Ik dacht het niet...

Op dat vlak moet ik eerlijk toegeven dat wij mensen met een technische opleiding het ongelooflijk gemakkelijk hebben op vlak van nieuw werk zoeken en onderhandelen over de voorwaarden. "jamaar meneer, het is crisis in de sector. " "Jammer voor u, maar ik wil dit en dat of ik kom niet af"

Ik kan me wel inbeelden dat het voor sommigen heel wat moeilijker gaat. Mijn eigen broer had het ongelooflijk lastig en zijn diploma was nochtans op hetzelfde niveau als dat van mij. Maar ik zat met een knelpuntdiploma en hij niet.
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:50   #188
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil wel eens solliciteren. Over wat soort werk gaat het? Als het gaat over komkommers juist schikken in zo'n bakske, dan ben ik kandidaat, want ik heb daar ervaring mee.
In een van onze takken maken we zeer complexe staal contructie's voor gebouwen , bogen en overspanningen waar glazen dakcontructies komen op te dragen . de boogconstructies worden beklaad men zinkbanen staande naad en afwerking op maatwerk van zinken boogfronten en gevelbekledingen . Koude bruggen en isolatie spelen een zeer grote rol .

Een ander tak is dat wij dakterrassen maken , niet voor een stoeltje van de ikea op te plaatsen , maar dat geschikt is om iets meer te dragen , wij hebben in ons gamma marmeren beelden tot twee ton , die je terrasje kunnen aankleden .

Je moet weldegelijk iets meer weten , dan een briefke schrijven om het te vervaardigen . en ik heb 8 van de 10 jobs ,in een moeilijkheidsgraad waar , mijnheer den architect en de ingenieur zijn staart terug trekt .

Mocht ik niet zo'n belachelijke reactie's verwachten , ik zou U een paar foto's en een website tonen , maar dat ga ik niet doen
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:50   #189
Amon_Re

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Ik heb toch graag voldoende detail, anders ben je een uur of meer kwijt om de kandidaat uit te nodigen. De kunst is niet om een kort CV te maken, maar een CV dat je zeer snel kan lezen en waar je eventueel meer in detail kan duiken, indien nodig. Logisch en eenduidig structureren en een goede vormgeving, zijn belangrijk. Weten van jezelf wat belangrijk is om op het CV te zetten, is op zich ook al interessant als criterium om een CV te evalueren.
Inderdaad. En wat relevant is in de ene sector kan totaal onbelangrijk zijn in de andere.
Oud 17 augustus 2012, 14:51   #190
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik lees per jaar een schamele 1000 �* 2000 CV's. Staat daar één taalfoutje in, dan gaat die vod direct de vuilbak in. Grammatica en spelling zijn makkelijk te spotten, en zeggen zeer veel over een kandidaat. Dikwijls pretenderen die kandidaten dat ze nog een andere taal kennen. Maar als ze zich zelfs niet in hun moedertaal kunnen uitdrukken, dan mag men het ergste vrezen voor die andere talen.

Op de NY Times wordt nu dezelfde discussie gevoerd. Zeer interessant, met experten en "slachtoffers": http://www.nytimes.com/roomfordebate...r-to-get-hired

Wanneer we het onmetelijke aantal taalfouten op dit forum bekijken, dan moeten we toch het ergste vrezen voor het algemene opleidingsniveau van onze jeugd in Vlaanderen. In minder dan één kwartier kwam ik hier maar liefst 8 dt-fouten tegen...

Wat nu?
Mensen als jou zou men tegen hun oren moeten kletsen zodat ze ondervrinden wat het is om een medische handicap te hebben.

Je veroordeelt namelijk mensen op zicht zonder enige kennis over deze mensen.
Je werkt met boekenwijs, een soort mens dat ik volledig verafschuw en NOOIT zou aanwerven. Je eist een perfect geschreven taalkennis, maar loopt met je gezicht tegen de muur in de beroepskennis.
Er is namelijk niemand die onze taal 100% correct kan schrijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:52   #191
vrijevlaming
Banneling

vrijevlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
In een van onze takken maken we zeer complexe staal contructie's voor gebouwen , bogen en overspanningen waar glazen dakcontructies komen op te dragen . de boogconstructies worden beklaad men zinkbanen staande naad en afwerking op maatwerk van zinken boogfronten en gevelbekledingen . Koude bruggen en isolatie spelen een zeer grote rol .

Een ander tak is dat wij dakterrassen maken , niet voor een stoeltje van de ikea op te plaatsen , maar dat geschikt is om iets meer te dragen , wij hebben in ons gamma marmeren beelden tot twee ton , die je terrasje kunnen aankleden .

Je moet weldegelijk iets meer weten , dan een briefke schrijven om het te vervaardigen . en ik heb 8 van de 10 jobs ,in een moeilijkheidsgraad waar , mijnheer den architect en de ingenieur zijn staart terug trekt .

Mocht ik niet zo'n belachelijke reactie's verwachten , ik zou U een paar foto's en een website tonen , maar dat ga ik niet doen
pff, sterkeleer en staticaberekeningen, ge moet daar voor dienen. Ik deed dat niet graag, ik brielde liever aan onze motoren en robots
vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:52   #192
Mr.White
Burger

Standaard

Citaat:
Als we een groene jongen of een groen meisje zoeken voor een groene functie, dan is dat logisch.

Maar in't algemeen scoor ik linkse mensen inderdaad hoger. Omdat die productiever en sociaal intelligenter zijn dan rechtse mensen.
Hoe pak je dat aan? Vraag je eerst naar hun politieke voorkeuren en stel je dan een batterij vragen? Of kijk je eerst naar sociale intelligentie en kleef je dan zelf het kenmerk 'links' of 'rechts'. Of baseer je je op uiterlijke kenmerken om te oordelen of iemand links, dan wel rechts is?
Oud 17 augustus 2012, 14:52   #193
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Ik denk dat als hij zegt "ik rekruteer boerkes" hij het heeft over een functie. Als ik het goed begrepen heb, rekruteert hij dus landarbeiders.
Juist , congolese landarbeiders die foutloos moeten kunnen schrijven !!!

Sorry maar ik heb iets geleerd . Namelijk , nu begrijp ik waarom de hongersnood in afrika zo hoog is .
Oud 17 augustus 2012, 14:53   #194
Lampedeir
Provinciaal Statenlid

Lampedeir's schermafbeelding

Standaard

Is het nu CV of cv dat vraag ik me nog steeds af...
Oud 17 augustus 2012, 14:55   #195
Raven

Raven's schermafbeelding

Standaard

Tenzij voor specifieke communicatie-functies (en schrijven voor de NYT lijkt me daar een van), hanteren grote bedrijven dergelijke regels helemaal niet. Het is sowieso reeds moeilijk om goede werkkrachten te vinden, zou men werkelijk zo streng zijn, dan vond men helemaal niemand.

Wat C2C hier post is gewoonweg zever.
Oud 17 augustus 2012, 14:56   #196
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Mensen als jou zou men tegen hun oren moeten kletsen zodat ze ondervrinden wat het is om een medische handicap te hebben.

Je veroordeelt namelijk mensen op zicht zonder enige kennis over deze mensen.
Je werkt met boekenwijs, een soort mens dat ik volledig verafschuw en NOOIT zou aanwerven. Je eist een perfect geschreven taalkennis, maar loopt met je gezicht tegen de muur in de beroepskennis.
Er is namelijk niemand die onze taal 100% correct kan schrijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr.White Bekijk bericht
Hoe pak je dat aan? Vraag je eerst naar hun politieke voorkeuren en stel je dan een batterij vragen? Of kijk je eerst naar sociale intelligentie en kleef je dan zelf het kenmerk 'links' of 'rechts'. Of baseer je je op uiterlijke kenmerken om te oordelen of iemand links, dan wel rechts is?
Jongens, hij is toch maar wat aan het trollen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:56   #197
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dirk A Bekijk bericht
Akkoord.

Ik denk dat weinigen beseffen wat de loutere structuur en presentatie van een CV over de persoonlijkheid zeggen.

Altijd steken er wel ergens zeer overzichtelijke, zakelijke, eenduidige CVs uit, die bovendien bondig en luchtig zijn. Een HR-mens valt daar spontaan voor en legt die bovenaan, zelfs als de harde competenties net iets lichter uitvallen dan een betere kandidaat met een slordig CV. In een volgende ronde verandert dat wellicht nog wel. Maar om de eerste te overleven, is duidelijkheid, bondigheid en correct taalgebruik essentieel.

Wie zoiets goed kan opstellen, is wellicht ook sterk in andere taken.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 14:56   #198
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Juist , congolese landarbeiders die foutloos moeten kunnen schrijven !!!

Sorry maar ik heb iets geleerd . Namelijk , nu begrijp ik waarom de hongersnood in afrika zo hoog is .
Ik had C2C verkeerd begrepen. Hoger vertelt hij welke profielen hij zoekt en het gaat niet over landarbeiders maar mensen in logistiek, marketing, financiën, ...
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2012, 15:00   #199
Klarekijk
Banneling

Standaard

Citaat:
Een CV is in basis niets meer dan een opsomming van opleidingen en ervaringen, dat zou foutloos moeten geschreven worden. Het gaat niet zozeer over eerlijkheid of het gebrek eraan, maar over een weergave van uw kunnen.

Een CV vol spelfouten en taalfouten oogt slordig en niet serieus. De effectieve kennis wordt gepeild na het selecteren of niet van de CV.
Ok , en ik kan mijn vak bv heel goed en mijn Cv is foutloos , ik wordt aangenomen en doe mijn werk heel goed .
Natuurlijk heeft mijn werkgever met mijn talent veel meer in petto , namelijk ploegbaas of meestergast worden en de bijhorende briefwisseling.
Ik neem die functie aan maar bij de eerste letter die ik op papier schrijf val ik grandioos door de mand , ik kan niet schrijven zonder fouten .

dat had mijn baas niet uit mijn cv kunnen halen , want ik had hem bedrieglijk laten verbeteren om mijn minpuntjes weg te werken .

wat doe je met een prachtige cv opgesteld door een perfectionist in netheid , je neemt de man aan , en je krijgt de grootste vuile sloddervos die je ooit in je werkplaats heb gehad ?

Goed , ik zou aan U en aan C2C antwoorden , U had mij toch anbevolen om U te bedriegen ?
Oud 17 augustus 2012, 15:00   #200
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijevlaming Bekijk bericht
Onlangs ben ik veranderd van job. Mijn CV was ook een pagina of twee lang. Ik kon ook veel meer erop gezet hebben, maar zoals C2C zegt: ze overlopen dat toch allemaal tijdens het gesprek.

Ik stoor mij ook aan veel voorkomende taalfouten, hoewel ik zeker niet een heilige ben op dat vlak. Ik ben ingenieur, wat door sommigen hier als 'taaldebielen' wordt benoemd. Tjah, zover zou ik het niet drijven, maar het is natuurlijk wel zo dat we minder gevoelig en vooral veel minder geinteresseerd waren in alles rond talen.
Ik probeer wel om mijn taal te verzorgen, maar ik denk dat ik mij daar in principe niet veel zou moeten van aantrekken: ik had na één dag gericht mails sturen (dus geen CV ergens online gooien, zelf mailen) 15 afspraken. Na tien kalenderdagen had ik ergens getekend, in een klein bedrijf waar de directeur door had dat hij snel moest reageren. De andere bedrijven vroegen me vriendelijk nog twee weken te wachten tot de HR-manager terug was uit verlof Ik dacht het niet...

Op dat vlak moet ik eerlijk toegeven dat wij mensen met een technische opleiding het ongelooflijk gemakkelijk hebben op vlak van nieuw werk zoeken en onderhandelen over de voorwaarden. "jamaar meneer, het is crisis in de sector. " "Jammer voor u, maar ik wil dit en dat of ik kom niet af"

Ik kan me wel inbeelden dat het voor sommigen heel wat moeilijker gaat. Mijn eigen broer had het ongelooflijk lastig en zijn diploma was nochtans op hetzelfde niveau als dat van mij. Maar ik zat met een knelpuntdiploma en hij niet.
En was het dan zo'n onoverkomelijk probleem om een CV neer te schrijven dat geen taalfouten bevat?

Volgens sommigen kunnen ingenieurs dat niet, en moeten we dat niet alleen geloven, maar moeten we dat ook door de vingers zien.

Ik vind het ook een belediging dat we van ingenieurs moeten verwachten dat ze taaldebielen zijn. Dat zijn ze niet. En als ze het al zijn, dan doet een aan te werven kandidaat tenminste zijn best om dat te verbergen.

Enfin, alleszins proficiat met uw nieuwe job. Je hebt het inderdaad makkelijker dan vele jongeren op dit moment.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be