![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
Bekijk resultaten enquête: Is Yves Desmet een moslim? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
6 | 46,15% |
Neen. |
![]() ![]() ![]() |
7 | 53,85% |
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een bekend filosoof (ik meen Schopenhauwer, maar pak me daar nu niet op) zei eens, dat de belangrijkste drijfveer van al ons handelen, de wil is om beter te zijn dan onze medemens. Daar zit veel waarheid in. Ook wij hopen (heimelijk) om er als beste uit te komen als we discuteren bijvoorbeeld. Ik wil maar zeggen.... dit is geen geloof, maar een realiteit. Het geloof dat het menselijk handelen verklaard kan worden in onderzoek naar de biochemische (re)acties van de hersenen, is geen wetenschap, maar een geloof. Dat het onderzoek zelf op een wetenschappelijke wijze gebeurd, daar ben ik het volledig mee eens, maar ze wordt gevoerd omwille van iets wat men gelooft en bewezen wil zien als wetenschappelijk feit. Helaas tot nog toe. Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar heb je dat laatste nu weer vandaan, het is helemaal geen geloof. Wetenschappers hebben testen/experimenten gedaan met mensen, om te kijken of de rationalisatie voor de handeling of na de handeling komt. En de conclusie was, dat mensen pas achter rationalisaties verzinnen. Ik geef toe, dat deze onderzoeken niet compleet zijn, want ze zeggen weinig over veel complexere zaken. Maar zeggen dat het onderzoek is op basis van geloof, begint bijna te lijken op paranoïde nonsens uit de NWO draad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand van ons begint toch in het wilde weg te tikken op zijn klavier, om pas daarna te denken over de gedachte die we willen overbrengen? Dat er daarbij een biochemische (re)actie plaatsvindt in de hersenen is vanzelfsprekend. Maar dat wordt veroorzaakt door "IK". En "IK" niet door de hersenen. "IK" zet mijn hersenen in gang, maar niet mijn hersenen "IK". Onbewust, instinctief en automatsch, weten we wel, Maar het blijft "IK". Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is gewoonweg wetenschappelijk juist, alleen je kunt je afvragen of dat onbewuste altijd hetzelfde gaat zijn als het bewuste. Dat voor het bewuste, onbewust al allerlei processen hebben plaatsgevonden. Wilt niet zeggen, dat het bewuste geen andere draai aan het denken kan geven. Neem nu het libet experiment, dat experiment bewijst dat wij met kleine dingetjes vooral onbewust handelen. Maar zulke experimenten zeggen helemaal niets over veel complexere zaken. Ik geloof niet in een absolute vrije wil, maar wel in een vrijheid van keuzen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Denk jij dat rationalisaties altijd pas achteraf verzonnen worden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie ook grote spirituele voordelen in deze nieuwe inzichten: het wordt steeds moeilijker om simplistische theologenpraatjes over "wie X doet gaat naar de hemel en wie Y doet gaat naar de hel" vol te houden. De menselijke psychologie én spiritualiteit zijn oneindig veel complexer.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 augustus 2012 om 11:38. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom?
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat ze teveel kijken naar het gedrag, maar niet weten wat er daadwerkelijk in het hoofd van mensen afspeelt, en dat weten neurowetenschappers wel.
Natuurlijk moeten psychologen ook de neurowetenschap volgen, en daar dan zelf conclusies uit trekken. Maar vaak doen ze dat ook niet, neem nu socialenwetenschappen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Experimentele psychologie bestaat al langer en heeft ook meer mature methoden dan neurowetenschap. Neurowetenschap staat, zoals je zelf zegt, nog in zijn kinderschoenen en is nog een bont allegaartje van enerzijds heel ernstige wetenschappers en anderzijds mediageile aandachtshoeren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe weet jij trouwens wie de ernstige wetenschappers en de mediageile aandachtshoeren zijn? Wanneer is een wetenschapper een mediageile aandachthoer? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat weet je als die in de populaire media straffe uitspraken doet die hij of zij helemaal niet zou doen in vaktijdschriften, op straffe van niet-publicatie.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 24 augustus 2012 om 12:00. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het kan evengoed een en/en verhaal zijn. Bekwaamheid hoeft mediageilheid niet uit te sluiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welkom in eeuw nr. 21 na Chr.
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk onderzoek?
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Zo ver is de islam (nog) niet. Kan ook niet.
Citaat:
![]() |