Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2012, 11:36   #421
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

It is important to remember that while many children in the Russian Empire's cities were receiving an education, children in rural areas, especially peasants, were far less likely to attend school during the tsarist era. Only a small percentage of peasant children, most of them from the more prosperous families, even completed primary school. A 1911 study of zemstvo schools in thirty-four provinces of Russia found that only one-third of the students graduated, with the rest dropping out of school after only two or three years. Given that in many cases only the prosperous peasants or nobility received more than a few years of education in the Russian Empire, the Soviet achievement of universal education for all citizens regardless of their class is even more remarkable.

For those children who were lucky enough to receive an education in tsarist times, the subjects covered were in no way comprehensive. Schools were good at teaching the ability to read, but not how to learn through reading. Most educated peasants still spoke in local dialects instead of proper Russian. That can hardly be considered literacy, for the students lacked the basic ability to write what they heard or could only read by sounding out letters. Math classes consisted of the four basic functions, simple and compound numbers, and fractions. When we compare these achievements with Soviet near-universal literacy, which enabled students to reach far beyond just the ability to read a text aloud, and to reach high achievements in advanced math and the sciences, Soviet accomplishments are certainly exceptional.

Soviet leaders always considered education to be an extremely important indicator of progress. They believed that literacy, in particular, proved the new regime a modern state and protector of the proletariat, or workers. A literate and educated general populace was needed in order to modernize and industrialize the country, important goals for the Soviet state. It should come as no surprise, therefore, that educational advances were an important part of state planning and spurred Soviet economic and technological progress.

At the time of the Bolshevik Revolution, 37.9 percent of the male population above seven years old was literate and only 12.5 percent of the female population was literate. These low literacy rates dropped further in the turbulence caused by the Russian Civil War and in the famines, epidemics, and disorganization that followed from it. These same factors also caused a decrease in the general educational level in the country.

Beginning in 1922 Soviet authorities started implementing a far-reaching, large-scale educational program with the goals of universal education and eliminating illiteracy among adults. By 1938 the government had established a network of four-year elementary schools covering the Soviet Union, and seven-year schools for children in urban areas. In addition, whereas before 1914 there were almost no kindergartens in Russia, the Soviets rapidly developed preschool education, including kindergarten, as part of their national program. Education at these schools was traditional, and strict discipline was enforced. Soviet schools were especially strong in mathematics and the hard sciences but also stressed language, literature, and history, a big change from the tsarist schools, which taught only the fundamentals of reading and arithmetic.

In an attempt to help illiterate adults, the Bolsheviks launched an ambitious campaign between 1923 and 1927 called "Down with Illiteracy of Society," which depended on volunteers. Members of the Bolshevik youth organization, the Komsomol, were especially enthusiastic participants. One of its campaign posters said, "Literacy is the path to communism," and used the classical symbol of Pegasus, the winged horse, as a distributor of knowledge. The general census of December 1926 underscored the success of this campaign. For the first time in Russian history the majority of the population could read and write: 65.4 percent of males and 36.7 percent of females (above the age of seven years). By the 1939 census, 81.1 percent of Soviet citizens (age ten and above) were literate, and by the 1960s literacy was common to almost all of the Soviet Union's citizens. The most rapid increase occurred in the first ten years after the revolution, a remarkable feat for the Soviet Union.

Without the shift brought on by the Bolshevik Revolution, which made education of the masses essential to the government's goals and ushered in a government protecting the interests of the workers and not just the elites, it would have been impossible to achieve near-universal education and literacy, as the Soviets did. Even die-hard opponents of the former Soviet Union acknowledge that the Soviet state's universal, primary education for all children was exceptional. From the villages to the outposts to the largest cities, all Soviet children learned to read and write. A large portion of them even went on to higher education. It is one thing to provide a limited education to select areas and classes of a country, as the tsarist regime did, but a far different and more exceptional thing to educate the masses in depth in multiple disciplines as the Soviets did. The numbers speak for themselves.

-- Kerry Foley, Georgetown University

http://www.portalus.ru/modules/engli...22&category=22

Laatst gewijzigd door tomm : 25 augustus 2012 om 11:48.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 11:48   #422
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht

1) Ze kunnen eens hun act proberen in Mekka. In plaats van 2 jaar wacht hen dan wel publieke onthoofding. Ook in Iran komt het niet goed.

2) Wat Iran betreft, het land kent de grootste vrouwelijke participatie, zowel in het bedrijfsleven als aan de unief, van het Midden-Oosten (om niet te vergelijken met buurlanden Afghanistan en Pakistan waar de meeste vrouwen analfabeet zijn). Het kan natuurlijk nog beter, maar het kan ook veel slechter, waarom altijd Iran uitzonderen?
1) Net daarom ben ik van mening dat een algehele 'pussy riot' in die landen hoogdringend is.

2) Hebt u die link eigenlijk wel gelezen?

De ouwe mannetjes van Iran hebben dermate grote problemen met de 'grootste vrouwelijke participatie van het Midden-Oosten' dat ze er korte metten mee willen maken. Ik hoop dat ze daar nooit in slagen

Dat de situatie in buurlanden van Iran nóg beschamender is, is alvast voor mij géén voldoende grond om met de ouwe mannetjes van Iran te gaan sympathiseren.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2012, 11:57   #423
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Net daarom ben ik van mening dat een algehele 'pussy riot' in die landen hoogdringend is.

2) Hebt u die link eigenlijk wel gelezen?

De ouwe mannetjes van Iran hebben dermate grote problemen met de 'grootste vrouwelijke participatie van het Midden-Oosten' dat ze er korte metten mee willen maken. Ik hoop dat ze daar nooit in slagen

Dat de situatie in buurlanden van Iran nóg beschamender is, is alvast voor mij géén voldoende grond om met de ouwe mannetjes van Iran te gaan sympathiseren.
Dat Iraanse vrouwen het veel beter hebben dan in gelijk welk buurland (behalve Azerbaidjan natuurlijk als gevolg van 70 jaar communisme) kun je niet ontkennen. Dat ze nu een deel van die voorsprong willen terugdraaien is te betreuren, maar Iraanse vrouwen zijn nog steeds veel beter af dan in gelijk welk Arabisch land.

Overigens "pussy riot" zou in deze conservatieve landen nog sterker veroordeeld worden door de overgrote meerderheid van de bevolking dan in Rusland. Het zou me niet verwonderen moesten ze bij het buitenkomen van de moskee al gelyncht worden door de massa. Die mensen houden aan hun cultuur en hun religie, net als bijna overal ter wereld. als ze zo'n act willen uitvoeren dat ze dat dan probleemloos doen voor eigen publiek in de hippe koffiehuizen gefrequenteerd door de hippe avant-garde, en die heb je zowel in moskou als in Teheran, maar NIET in een kathedraal of moskee.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 augustus 2012 om 12:07.
Oud 25 augustus 2012, 14:16   #424
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat Iraanse vrouwen het veel beter hebben dan in gelijk welk buurland (behalve Azerbaidjan natuurlijk als gevolg van 70 jaar communisme) kun je niet ontkennen. Dat ze nu een deel van die voorsprong willen terugdraaien is te betreuren, maar Iraanse vrouwen zijn nog steeds veel beter af dan in gelijk welk Arabisch land.

Overigens "pussy riot" zou in deze conservatieve landen nog sterker veroordeeld worden door de overgrote meerderheid van de bevolking dan in Rusland. Het zou me niet verwonderen moesten ze bij het buitenkomen van de moskee al gelyncht worden door de massa. Die mensen houden aan hun cultuur en hun religie, net als bijna overal ter wereld. als ze zo'n act willen uitvoeren dat ze dat dan probleemloos doen voor eigen publiek in de hippe koffiehuizen gefrequenteerd door de hippe avant-garde, en die heb je zowel in moskou als in Teheran, maar NIET in een kathedraal of moskee.
Als ik het over een algehele 'pussy riot' heb, gaat het mij eigenlijk niet om dat Russisch punkgroepje, maar om het begrip dat we in het Nederlands 'opstand der kutten' zouden moeten noemen.

Nog even terzijde: ik zou mijzelf alleszins geen 'communist' durven te noemen als ik de vingers van beide handen in de oren zou stoppen wanneer de systematische discriminatie, onderdrukking en uitbuiting van mijn medemensen van het vrouwelijke geslacht ter sprake komt, laat staan als ik zou proberen om die systematische discriminatie, onderdrukking en uitbuiting met behulp van niet terzake doende argumenten als 'cultuur' en 'religie' te vergoelijken.

Oud 25 augustus 2012, 16:04   #425
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het over een algehele 'pussy riot' heb, gaat het mij eigenlijk niet om dat Russisch punkgroepje, maar om het begrip dat we in het Nederlands 'opstand der kutten' zouden moeten noemen.

Nog even terzijde: ik zou mijzelf alleszins geen 'communist' durven te noemen als ik de vingers van beide handen in de oren zou stoppen wanneer de systematische discriminatie, onderdrukking en uitbuiting van mijn medemensen van het vrouwelijke geslacht ter sprake komt, laat staan als ik zou proberen om die systematische discriminatie, onderdrukking en uitbuiting met behulp van niet terzake doende argumenten als 'cultuur' en 'religie' te vergoelijken.
Vergelijk de rechten van vrouwen eens in Turkmenistan, tajikistan, Azerbaidjan etc. met deze in buurlanden en verwante culturen Afghanistan, Pakistan, zelfs Iran en je weet meer dan genoeg. Of kijk eens naar hoe vrouwen behandeld werden in China voor de communistische machtisovername en erna en vergelijk...

overigens, cultuur en religie zijn onlosmakelijk deel van het menszijn, of je dat nu leuk vindt of niet. Volgens mij heb je nog niet veel gereisd buiten de westerse wereld, dat zou veel verklaren. Ik woon 4 maand per jaar in Kenya waar ik een zaak heb, en ga ook nog eens op regelmatige tijdstippen op reis naar Zuid-Oost Azië, latijns-amerika, ex-Sovjet Unie als ik tijd en geld heb.

Laatst gewijzigd door tomm : 25 augustus 2012 om 16:10.
Oud 25 augustus 2012, 16:13   #426
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergelijk de rechten van vrouwen eens in Turkmenistan, tajikistan, Azerbaidjan etc. met deze in buurlanden en verwante culturen Afghanistan, Pakistan, zelfs Iran en je weet meer dan genoeg. Of kijk eens naar hoe vrouwen behandeld werden in China voor de communistische machtisovername en erna en vergelijk...
De vrouwen in deze landen waren/zijn dus al bij al beter af met de communisten dan met de 'cultuur' en 'religie' die daar vanouds de 'norm' waren/zijn.

We zouden ons ook af kunnen vragen of er geen 'systemen'/'ideologieën' zijn waarmee de vrouwen in deze landen het nog béter zouden (kunnen) krijgen.

Durft u dat aan?

Oud 25 augustus 2012, 16:19   #427
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vrouwen in deze landen waren/zijn dus al bij al beter af met de communisten dan met de 'cultuur' en 'religie' die daar vanouds de 'norm' waren/zijn.

We zouden ons ook af kunnen vragen of er geen 'systemen'/'ideologieën' zijn waarmee de vrouwen in deze landen het nog béter zouden (kunnen) krijgen.

Durft u dat aan?
ja ik durf dat aan. En de communisten slagen er in de vrouwenrechen te verbeteren in de meest onwaarschijnlijke landen. Het kan natuurlijik nog altijd beter maar behalve communistische regimes slagen weinigen daarin in de derde wereld.
Oud 25 augustus 2012, 16:27   #428
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bent niet de enige die er zo over denkt :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Ik lees de posts van die vermeende communist al langer dan vandaag en het aantal keren dat mijn tenen zich krulden van plaatsvervangende schaamte is ondertussen al niet meer te tellen.
Oud 25 augustus 2012, 16:29   #429
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

overigens, cultuur en religie zijn onlosmakelijk deel van het menszijn, of je dat nu leuk vindt of niet...
Dat 'religie' zo onlosmakelijk deel van het menszijn is durf ik te betwijfelen, maar zélfs als dat zo zou zijn:

of u dat nu leuk vindt of niet: de éne 'cultuur' en/of 'religie' is duidelijk de andere niet, en hoe dan ook vind ik noch 'cultuur' noch 'religie' een soortement mantel der liefde waarmee welke vorm van discriminatie, onderdrukking en uitbuiting dan ook toe kan worden gedekt.

Oud 25 augustus 2012, 16:35   #430
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't Is nu ook weer niet zo dat ik daar ooit aan twijfelde, hoor

Oud 27 augustus 2012, 04:30   #431
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Durft u dat aan?
Afgaande op je commentaren denk ik trouwens dat je nog nooit echt buiten de westerse wereld geweest bent of zeker nooit echt in contact gestaan hebt met hun samenleving. Dus je commentaren over 80% van de wereld zijn dan ook van nul en generlei waarde.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2012 om 04:42.
Oud 27 augustus 2012, 04:40   #432
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me ongeveer een beeld over je vormen: je woont in Gent, behoort tot de hippe bourgeoisie, hebt universtaire studies gedaan, je voelt je links maar hebt nul comma nul affiniteit met de arbeidersklasse. En je hebt nooit in niet-westerse landen gewoond of er echt mee in sociaal contact gestaan. een groot voorbeeld dus waarom links in west-Europa niet aanslaat bij de echte arbeidersbevolking: omdat hun pseudo-linkse' middenklasse aanstellerij niet pakt. Groot gelijk hebben ze, dat heeft niets met links te maken, die kijken neer op de echte arbeiders, eten vegetarisch en spreken pseudo-ABN omdat hen dat onderscheid van het gepeupel, ik ken er genoeg van dat soort.

Gelukkig zie je nu in West-europa een nieuwe trend, van linksen die echt volks zijn en niet psueod- zoals Roemer in Nederland. Eerlijk gezegd haat ik die bourgeois die zich links voordoen omdat dat mooi op hun cv staat nog meer dan VB-ers.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2012 om 04:43.
Oud 27 augustus 2012, 06:39   #433
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Afgaande op je commentaren denk ik trouwens dat je nog nooit echt buiten de westerse wereld geweest bent of zeker nooit echt in contact gestaan hebt met hun samenleving. Dus je commentaren over 80% van de wereld zijn dan ook van nul en generlei waarde.
Als u het zegt zal dat wel zo zijn, zeker, meneer "Ik woon 4 maand per jaar in Kenya waar ik een zaak heb, en ga ook nog eens op regelmatige tijdstippen op reis naar Zuid-Oost Azië, latijns-amerika, ex-Sovjet Unie als ik tijd en geld heb."?

Oud 27 augustus 2012, 06:42   #434
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... Eerlijk gezegd haat ik die bourgeois die zich links voordoen omdat dat mooi op hun cv staat nog meer dan VB-ers.
Is dat eigenlijk wel gezond zo, al die haat?
Is het genot dat u daaruit puurt gewoon te groot om er nog mee te kunnen stoppen?

Oud 27 augustus 2012, 08:08   #435
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me ongeveer een beeld over je vormen: je woont in Gent, behoort tot de hippe bourgeoisie, hebt universtaire studies gedaan, je voelt je links maar hebt nul comma nul affiniteit met de arbeidersklasse. En je hebt nooit in niet-westerse landen gewoond of er echt mee in sociaal contact gestaan. een groot voorbeeld dus waarom links in west-Europa niet aanslaat bij de echte arbeidersbevolking: omdat hun pseudo-linkse' middenklasse aanstellerij niet pakt. Groot gelijk hebben ze, dat heeft niets met links te maken, die kijken neer op de echte arbeiders, eten vegetarisch en spreken pseudo-ABN omdat hen dat onderscheid van het gepeupel, ik ken er genoeg van dat soort.

Gelukkig zie je nu in West-europa een nieuwe trend, van linksen die echt volks zijn en niet psueod- zoals Roemer in Nederland. Eerlijk gezegd haat ik die bourgeois die zich links voordoen omdat dat mooi op hun cv staat nog meer dan VB-ers.
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 08:38   #436
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

overigens, cultuur en religie zijn onlosmakelijk deel van het menszijn, of je dat nu leuk vindt of niet. Volgens mij heb je nog niet veel gereisd buiten de westerse wereld, dat zou veel verklaren. Ik woon 4 maand per jaar in Kenya waar ik een zaak heb, en ga ook nog eens op regelmatige tijdstippen op reis naar Zuid-Oost Azië, latijns-amerika, ex-Sovjet Unie als ik tijd en geld heb.
Het valt inderdaad op dat jij een van de forummers bent die het meest gereisd heeft en het meeste voeling met culturen van diverse werelddelen, wars van alle Gentse bekrompen politieke correcte middenklassementaliteit en ook wars van alle even bekrompen pseudo-incorrecte middenklasseverkavelingswijksmentaliteit.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 27 augustus 2012 om 08:57.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 09:52   #437
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Ik beloof min of meer plechtig dat ik het niemand kwalijk zal nemen wanneer hij/zij zich met het hierna volgende niet akkoord verklaart:

Noch het aantal dagen dat iemand onderweg was, noch de daarbij afgelegde kilometers zijn bruikbare criteria bij het beoordelen van de kwaliteit van wat iemand over 'de wereld' heeft geleerd en weet te vertellen.

Oud 27 augustus 2012, 09:54   #438
Munglik
Minister-President

Munglik's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het valt inderdaad op dat jij een van de forummers bent die het meest gereisd heeft en het meeste voeling met culturen van diverse werelddelen, wars van alle Gentse bekrompen politieke correcte middenklassementaliteit en ook wars van alle even bekrompen pseudo-incorrecte middenklasseverkavelingswijksmentaliteit.
En jij?

-H. Marcuse
Munglik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 09:58   #439
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Dat iemand veel gereisd heeft, is niet per definitie een goed argument voor veel kennis.

Het is maar net met wat voor doel iemand gaat reizen, als dat is om cultuur op te snuiven, dan heb je kans dat diegene serieus veel af weet van bepaalde landen. Maar op zo,n forum als dit, kan die kennis ook makkelijk misbruikt worden, om je eigen ideologie in een goed daglicht te zetten. Dus ook al heeft iemand veel gereisd, het is altijd verstandig hem of haar om bronnen te vragen, of er zelf bronnen bij te halen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2012, 10:02   #440
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u het zegt zal dat wel zo zijn, zeker, meneer "Ik woon 4 maand per jaar in Kenya waar ik een zaak heb, en ga ook nog eens op regelmatige tijdstippen op reis naar Zuid-Oost Azië, latijns-amerika, ex-Sovjet Unie als ik tijd en geld heb."?
Dat is inderdaad zo, en je zou beter ook eens buiten de beschermde cocon West-Europa komen af en toe, en zien hoe het er in de rest van de wereld aan toe gaat. Ik heb alleszins geleerd dat je nooit kunt afgaan op wat je in de westerse media te zien krijgt om een afdoende beeld van de wereld te vormen. Daarnaast is reizen ook erg leuk, en in veel landen kom je ok de gekste toestanden en mensen tegen.

Laatst gewijzigd door tomm : 27 augustus 2012 om 10:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be