Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2012, 18:17   #321
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Moreel heeft dat klooster goed gedaan, ja. Zij springen in omdat de maatschappij er niet in slaagt om een van haar eigen burgers terug op te vangen terwijl de voorwaarde voor die terugkeer ingevuld zijn.

Want het klopt, hoor : zonder die nonnen zou Martin niet vrijgekomen zijn, en dat, enkel en alleen omdat zij Michelle Martin is. Het klooster heeft dus beslist om die verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Je moogt daar tegen zijn, uiteraard, maar hun beslissing is begrijpelijk en verdedigbaar.

Trouwens, zij beschermen Martin niet, zij bieden haar opvang, conform hun Christelijke overtuiging. Niks mis mee.
Opvang bieden in een kloostergemeenschap is beschermen. Het zijn geen gewone huisbazen. Ze geven niet de minste vorm van morele verantwoording. Naast het feit van de opvang zelf schaadt dit nog meer hun imago.

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 augustus 2012 om 18:19.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 18:56   #322
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
www.vandaag.be:

vandaag, 15:41

Een groep mensen die gekant is tegen het verblijf van Michelle Martin in het klooster van de Arme Klaren in Malonne, gaat zaterdag om 13 uur de straat op. Dat meldt de korpschef van de politiezone Namen, Pascal Ligot, vrijdag. Er werd geen officiële aanvraag ingediend voor de manifestatie, die via Facebook georganiseerd wordt.

"Of ze nu toegelaten is of niet, we moeten voorbereid zijn op die bijeenkomst. Leden van de politiezone Namen zullen ter plaatse aanwezig zijn en er zal versterking van het federale niveau zijn", aldus Ligot, zonder te preciseren om hoeveel agenten het gaat. "Ik blijf vaag, omdat mensen in functie van het aantal agenten hun aanwezigheid en hun gedrag aanpassen", stelde hij.

Hoeveel mensen zullen deelnemen aan de manifestatie, is moeilijk in te schatten, omdat de oproep via sociaalnetwerksites gelanceerd werd. "Ook het weer zal een belangrijke rol spelen", luidde het. De politie volgt de situatie op de voet via de sociaalnetwerksites en zal haar aanwezigheid aanpassen in functie van het verloop van de dag.

Er zijn nog steeds agenten aanwezig in de buurt van het klooster. "Het gaat weliswaar om een beperkte aanwezigheid, om het ongemak voor de buurtbewoners te beperken en om mensen die schade zouden willen toebrengen aan het klooster, weg te houden", besloot Ligot.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:13   #323
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Opvang bieden in een kloostergemeenschap is beschermen. Het zijn geen gewone huisbazen. Ze geven niet de minste vorm van morele verantwoording. Naast het feit van de opvang zelf schaadt dit nog meer hun imago.
Beschermen tegen wat? En hoe? Heb jij die nonnekes al eens gezien? Veel bescherming zullen zij niet kunnen bieden, hoor...

En waarom eigenlijk zouden zij zich moeten verantwoorden? Zij hebben een keuze gemaakt, en het is hun schuld niet dat anderen het daar niet mee eens zijn en zich Judge Dredd wanen.

Lectuur (wel in het Frans) http://www.lalibre.be/actu/belgique/...clarisses.html
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:30   #324
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Beschermen tegen wat? En hoe? Heb jij die nonnekes al eens gezien? Veel bescherming zullen zij niet kunnen bieden, hoor...
Ik hoor dat daar 4 boswachters rondlopen. En Tientallen politieagenten die de gemeente niet lang kan betalen

Citaat:
En waarom eigenlijk zouden zij zich moeten verantwoorden? Zij hebben een keuze gemaakt, en het is hun schuld niet dat anderen het daar niet mee eens zijn en zich Judge Dredd wanen.
OK als ze al helemaal niet inzitten met het nog verder beschadigen van het al bleke pedo-blazoen van de kerk, dan doen ze maar, goed bezig... ik zei het al: contraproductief.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:34   #325
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
...les gens “informés” qui défendent la rationalité de la justice…gaan de invrijheidsstelling verminderen bij zware delicten
Citaat:
...gens douteux et troubles, qui tentent de récupérer ces manifestations,
Ik zal daar ook toe behoren zeker? Omdat ik de totale laksheid van de strafuitvoering wil bestrijden van Justitie bij meervuldige moorden en andere zware delicten.

Citaat:
...Les politiques devraient tourner leurs regards vers la Norvège,
Ringlet is gek . In Noorwegen bestraft men een massamoord van 77 mensen met ... 21 jaar gevangenisstraf maximum (Breivik)

Citaat:
Ce n’est pas pour les beaux yeux de Michelle Martin qu’il faut tout faire pour la réinsérer : c’est pour notre santé �* tous.
Ik geloof echt dat die gast uit zijn scharnieren gelicht is. Hij beroept zich niet op religieuze stellingname voor deze uitspraak, maar op humanisme.
Dat hij bij het religieuze blijft. Hier stelt hij zich op als een doodgraver van het humanisme. Dat hij zijn religie beschaadigt, moet hij zelf weten.Maar van het humanisme blijft hij beter af.

(vervolgt)

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 augustus 2012 om 21:51.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:48   #326
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
1 Dat ze MM beschermen
2 Dat de hiërarchie hun gedrag goedkeurt ipv afkeurt.
De vraag blijft: wat bedoelt u met het woord "beschermen" in de gegeven context? Mij is dat immers totaal onduidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:49   #327
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je blijft rond de pot draaien en doet alsof de kloosterzusters volkomen autonoom zijn en niet aan de kerkelijke hiërarchie onderworpen, wat een totale lapsus is ofwel slechte wil en opzettelijke verkeerde voorstelling van zaken.
Als u niets weet over de kerkelijke ordening, onthoudt u zich ook best van commentaar. Volgens het kerkelijk recht zijn dergelijke kloosters weldegelijk autonoom en niet onderworpen aan de plaatselijke bisschoppelijke hiërarchie. Dat geldt voor trouwens nog wat orden, niet alleen de franciscanessen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:50   #328
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Wie zegt dat zij een berouwvolle zondaar is?
Wie zegt dat ze dat niet is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:52   #329
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Opvang bieden in een kloostergemeenschap is beschermen. Het zijn geen gewone huisbazen. Ze geven niet de minste vorm van morele verantwoording. Naast het feit van de opvang zelf schaadt dit nog meer hun imago.
Verantwoording? Aan wie hoeft de kloostergemeenschap dan verantwoording af te leggen, tenzij aan de Heer die ze dienen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:56   #330
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u niets weet over de kerkelijke ordening, onthoudt u zich ook best van commentaar. Volgens het kerkelijk recht zijn dergelijke kloosters weldegelijk autonoom en niet onderworpen aan de plaatselijke bisschoppelijke hiërarchie. Dat geldt voor trouwens nog wat orden, niet alleen de franciscanessen.
Voor de duizendste keer:
Volgens jou bestaat er geen hiërarchie boven hen waaronder ze vallen. Dat is al te gek en onjuist. Zijn ze ook niet onderworpen aan de curie? Ik heb trouwens alleen gezegd dat bepaalde trappen van de hiërarchie hun actie goedkeurden. Ik zei niet, dat het klooster onder hun bevel viel. Jij verdraait alleen maar altijd alles.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:56   #331
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Verantwoording? Aan wie hoeft de kloostergemeenschap dan verantwoording af te leggen, tenzij aan de Heer die ze dienen?

Omdat ze voorlopig nog op aarde leven en niet in de hemel
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 21:57   #332
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht

Omdat ze voorlopig nog op aarde leven en niet in de hemel
En sedert wanneer moet een kloostergemeenschap aan de buitenwereld verantwoording afleggen voor haar interne beslissingen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:01   #333
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En sedert wanneer moet een kloostergemeenschap aan de buitenwereld verantwoording afleggen voor haar interne beslissingen?
Sedert het gewenst is dat ze zichzelf niet uit het sociale weefsel uitsnijden. Maw ze zijn suicidaal bezig en contraproductief.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:02   #334
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wie zegt dat ze dat niet is?
Wie zegt dat ze dat wel is?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:03   #335
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Voor de duizendste keer:
Volgens jou bestaat er geen hiërarchie boven hen waaronder ze vallen. Dat is al te gek en onjuist. Zijn ze ook niet onderworpen aan de curie? Ik heb trouwens alleen gezegd dat bepaalde trappen van de hiërarchie hun actie goedkeurden. Ik zei niet, dat het klooster onder hun bevel viel. Jij verdraait alleen maar altijd alles.
Al eerder heb ik alles uitgelegd. U heeft het dus schijnbaar niet gelezen. U vindt alles in berichten 74 en 82:

http://forum.politics.be/showpost.ph...9&postcount=74
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=82

'n Kloosterorde als de franciscanessen valt ook niet onder de curie. De enige ultieme hiërarchie die dergelijke kloosterorden over zich hebben, is de paus. Niet de plaatselijke bisschop, niet de aartsbisschop, niet een of andere plaatselijke kardinaal, niet de leden van de curie. Alleen de paus.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:05   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wie zegt dat ze dat wel is?
Niemand, net zoals ook niemand anders het tegendeel stelt. Dit heb ik al eerder opgemerkt: wij kennen de details van de hele zaak niet, wel de kloostergemeenschap die, naar ze in het openbaar hebben verklaard, de zaak grondig hebben bekeken, informatie hebben ingewonnen en uiteindelijk tot een besluit zijn gekomen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:06   #337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Sedert het gewenst is dat ze zichzelf niet uit het sociale weefsel uitsnijden. Maw ze zijn suicidaal bezig en contraproductief.
Kuch. 'n Kloostergemeenschap snijdt zich juist uit de maatschappij: dat is wezenlijke van de kloosterroeping.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:16   #338
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Moreel heeft dat klooster goed gedaan, ja. Zij springen in omdat de maatschappij er niet in slaagt om een van haar eigen burgers terug op te vangen terwijl de voorwaarde voor die terugkeer ingevuld zijn.

Want het klopt, hoor : zonder die nonnen zou Martin niet vrijgekomen zijn, en dat, enkel en alleen omdat zij Michelle Martin is. Het klooster heeft dus beslist om die verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Je moogt daar tegen zijn, uiteraard, maar hun beslissing is begrijpelijk en verdedigbaar.

Trouwens, zij beschermen Martin niet, zij bieden haar opvang, conform hun Christelijke overtuiging. Niks mis mee.
Zij maken het mogelijk dat Martin haar wettelijke rechten kan ontvangen. Ik vind dat zij geen recht zou mogen hebben om na 15 jaar vrij te komen. Maar wet is wet, en in een rechtstaat wordt de wet niet gebogen om voor één persoon een uitzondering te maken. Iedereen gelijk voor de wet.

Hoedje af dat deze kloostergemeenschap zich wil opofferen om iemand die nergens anders nog terecht kan op te vangen. Ik denk niet dat dit klooster daar zelf gebaat bij is. Maar zij maken het wel mogelijk dat de wet gerespecteerd wordt.

Belangrijkste stap nu; de wet Lejeune serieus verstrengen.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:19   #339
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kuch. 'n Kloostergemeenschap snijdt zich juist uit de maatschappij: dat is wezenlijke van de kloosterroeping.
Kuch. Dat ze zich dan helemaal buiten de Maatschappij houden, in plaats van er zich zo grondig verkeerd mee te bemoeien
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2012, 22:20   #340
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Kuch. Dat ze zich dan helemaal buiten de Maatschappij houden, in plaats van er zich zo grondig verkeerd mee te bemoeien
Iemand opvangen die door de volksmassa uitgespuwd wordt, is dat dan niet zich buiten de maatschappij plaatsen?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be