Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2012, 22:31   #1
Effect
Minister-President

Standaard PVDA gaat ons eens iets over economie leren

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120919_169

Citaat:
Het voorstel van Vande Lanotte om de energieprijzen voor trouwe klanten met een standaardcontract te verlagen, stemt PVDA tevreden. Maar de partij verwijt de minister naïef te zijn als hij rekent op de 'eerlijkheid' van de energieleveranciers.

video Vande Lanotte vraagt goedkopere energie voor trouwe klanten
De PVDA wijst erop dat het voorstel van Vande Lanotte om de dure gascontracten onder handen te nemen, eerder deze week gelanceerd werd door PVDA'er Tom De Meester, in een opiniestuk in De Standaard. De partij is dan ook tevreden met de plannen van de minister, maar vraagt dat deze werk maakt van een nieuwe prijzenwet en niet van 'onderhandelingen' met de leveranciers.

'We moeten duidelijke en strikte wetten maken, in het belang van de consumenten, in plaats van het via discrete onderhandelingen telkens opnieuw op een akkoordje te willen gooien met Electrabel. Die aanpak heeft gefaald. Energie was nooit duurder dan vandaag, terwijl de winsten van GDF Suez de pan uitswingen', klinkt het in een persbericht.

'Dat Vande Lanotte rekent op de 'eerlijkheid' van de leveranciers om vrijwillig de prijzen te verlagen, is volgens de PVDA naïef', staat er nog.

De PVDA toont zich ook streng voor de N-VA, die geen prijsverlaging wil.

'Volgens de N-VA moeten de prijzen hoog blijven om de consumenten te dwingen om over te stappen naar een andere leverancier. Zo werkt dat natuurlijk niet. Als de energieprijzen van Electrabel & co duidelijk veel te duur zijn, moet je daar iets aan doen, punt', aldus de linkse partij.

Tot slot vraagt de PVDA dat er zo snel mogelijk duidelijkheid komt. Op 1 januari 2013 loopt immers de periode af waarin de energieprijzen bevroren zijn
DAT WERKT WEL ZO........ Als maar voldoende mensen van leverancier veranderen dan imploderen de prijzen vanzelf. Die pvda'ers moeten toch ook wel weten hoe de economie in elkaar zit?
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2012, 22:37   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
DAT WERKT WEL ZO........ Als maar voldoende mensen van leverancier veranderen dan imploderen de prijzen vanzelf. Die pvda'ers moeten toch ook wel weten hoe de economie in elkaar zit?
Ze denken natuurlijk vanuit het concept dat zij veronderstellen de economie te zijn, nl. een die door de staat wordt gedirigeerd in al zijn aspecten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 03:07   #3
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Concurrentie zorgt inderdaad voor lagere prijzen voor de klanten, maar dat is vaak een traag proces.

Wat de PVDA wilt, is dat proces versnellen; sneller naar de juiste prijs gaan voor iedereen. Daar is niets mis mee. Het is niet conform de ideologieën van de meesten, maar daar wordt de bevolking, met uitzondering van sommige aandeelhouders, wel degelijk beter van.

Het is verstandig weigerachtig/kritisch te staan tegenover (te veel) staatsinterventie, maar tegen élke staatsinterventie zijn gewoon omdat het staatsinterventie is, dat is dom.

Wat deze specifieke kwestie betreft, geef ik de PVDA meer gelijk dan de N-VA.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 03:24   #4
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Concurrentie zorgt inderdaad voor lagere prijzen voor de klanten, maar dat is vaak een traag proces.
Of het gaat weeral mis als de concurenten samenslaan. Ooit al eens gehoord van prijsafspraken?

Citaat:
Wat de PVDA wilt, is dat proces versnellen; sneller naar de juiste prijs gaan voor iedereen. Daar is niets mis mee. Het is niet conform de ideologieën van de meesten, maar daar wordt de bevolking, met uitzondering van sommige aandeelhouders, wel degelijk beter van.
Hebt U hier 1 concreet voorbeeld van?

Citaat:
Het is verstandig weigerachtig/kritisch te staan tegenover (te veel) staatsinterventie, maar tegen élke staatsinterventie zijn gewoon omdat het staatsinterventie is, dat is dom.
Er zijn maar 2 staatvormen die me enigzins kunnen aantrekken. De totale afwezigheid ervan, of de vorm waarin ik alles te zeggen heb. Al de rest druist in tegen mijn ideologie.

Citaat:
En ik geef geen van beiden enige vorm van vertrouwen. Allemaal hetzelfde gespuis , politici. Eenmaal aan de vetpotjes is het graaien en elkaar indekken. Ongeveer hetzelfde als prijsafspraken tussen concurenten.
Oud 20 september 2012, 03:33   #5
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Of het gaat weeral mis als de concurenten samenslaan. Ooit al eens gehoord van prijsafspraken?

Hebt U hier 1 concreet voorbeeld van?

Er zijn maar 2 staatvormen die me enigzins kunnen aantrekken. De totale afwezigheid ervan, of de vorm waarin ik alles te zeggen heb. Al de rest druist in tegen mijn ideologie.

En ik geef geen van beiden enige vorm van vertrouwen. Allemaal hetzelfde gespuis , politici. Eenmaal aan de vetpotjes is het graaien en elkaar indekken. Ongeveer hetzelfde als prijsafspraken tussen concurenten.
Word ik nu verondersteld daar een repliek op te geven?

Noch uw mensbeeld, noch uw ideologie, noch uw gelul naast de kwestie zijn relevant voor de discussie. En bij de enige 'mogelijkerwijze' relevante vraag zou het beter geweest zijn te vermelden waar je het over hebt.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 20 september 2012 om 03:34.
Oud 20 september 2012, 04:12   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Word ik nu verondersteld daar een repliek op te geven?
U geeft wel een repliek, maar geen mogelijkheid tot discusie.
Citaat:
Noch uw mensbeeld, noch uw ideologie, noch uw gelul naast de kwestie zijn relevant voor de discussie.
Ik zet een kanttekening bij uw monoloog.
Citaat:
En bij de enige 'mogelijkerwijze' relevante vraag zou het beter geweest zijn te vermelden waar je het over hebt.
Ik had dan ook niet verwacht dat U 1 concreet voorbeeld kon geven van een geslaagde planeconomie.
Oud 20 september 2012, 04:20   #7
dat face soldier
Partijlid

Standaard

I would rather put my trust in an engineer as a leader than in a postcommunist fetishist.
dat face soldier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 04:25   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dat face soldier Bekijk bericht
I would rather put my trust in an engineer as a leader than in a postcommunist fetishist.
Pas op met zulke uitspraken.

Hier gaat het wel mis.
Oud 20 september 2012, 06:33   #9
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U geeft wel een repliek, maar geen mogelijkheid tot discusie.

Ik zet een kanttekening bij uw monoloog.

Ik had dan ook niet verwacht dat U 1 concreet voorbeeld kon geven van een geslaagde planeconomie.
Italië, Spanje, Griekenland, België, Portugal, Ierland, Nederland, Amerika zijn de beste voorbeelden voor een geslaagde "vrije" schuldeconomie.
Triljoenen weg en nog voor enkele decennia schuld, die jij mag ophoesten.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 07:21   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Italië, Spanje, Griekenland, België, Portugal, Ierland, Nederland, Amerika zijn de beste voorbeelden voor een geslaagde "vrije" schuldeconomie.
Triljoenen weg en nog voor enkele decennia schuld, die jij mag ophoesten.
En zelfs dan nog zijn deze landen tien, honderd ... keer "rijker" en beter af dan de landen met communistische gewoontes.

Triest hé ?

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 08:17   #11
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En zelfs dan nog zijn deze landen tien, honderd ... keer "rijker" en beter af dan de landen met communistische gewoontes.

Triest hé ?

.
En worden er tien, honderd keer meer zelfmoorden gepleegd. Beter af?
Oud 20 september 2012, 08:34   #12
Snerror
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Ah dus je wilt een slechtere economie?
Oud 20 september 2012, 08:53   #13
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
I'd love to see you prove this
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 10:19   #14
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als er één interventie doorgevoerd wordt in één sector, dan hebben we nog niet met een planeconomie te maken.

Ik ben geen voorstander van een 100% planeconomie, dus ga ik die niet verdedigen als antwoord op uw stropopredenering. De discussie gaat om één interventie, één 'afschaven van slechte kantjes van de vrije markt', niet om planeconomie versus vrije markt in het algemeen.
Oud 20 september 2012, 10:26   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er één interventie doorgevoerd wordt in één sector, dan hebben we nog niet met een planeconomie te maken.
De discussie gaat om één interventie, één 'afschaven van slechte kantjes van de vrije markt', niet om planeconomie versus vrije markt in het algemeen.
En ik geef als antwoord dat de grootindustrie zich daar geen zak van aantrekt, en de volgende achterpoortjes opentrekt. Prijsafspraken is 1 van die trukken.
Uitwijken naar een lageloonland een andere.
Citaat:
Ik ben geen voorstander van een 100% planeconomie, dus ga ik die niet verdedigen als antwoord op uw stropopredenering.
Welke stropop?
Ik stel dat U , evenals ik , geen voorbeeld kan geven van een geslaagde planeconomie.
Oud 20 september 2012, 10:34   #16
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:

Wat de PVDA wil is gewoon moeizuchtig gaan pamperen. 't Is niet aan hen om voor de mensen te denken, dat doen de mensen zelf wel.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2012, 10:47   #17
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En ik geef als antwoord dat de grootindustrie zich daar geen zak van aantrekt, en de volgende achterpoortjes opentrekt. Prijsafspraken is 1 van die trukken.
Uitwijken naar een lageloonland een andere.
Grappig ideetje, dat laatste, in deze context.
Elektriciteit invoeren vanuit China, zeker?

Citaat:
Welke stropop?
Ik stel dat U , evenals ik , geen voorbeeld kan geven van een geslaagde planeconomie.
Ik kan zelfs in het algemeen geen voorbeeld geven van eender welke soort economie waar het altijd perfect loopt.
Oud 20 september 2012, 10:49   #18
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Wat de PVDA wil is gewoon moeizuchtig gaan pamperen. 't Is niet aan hen om voor de mensen te denken, dat doen de mensen zelf wel.
Blijkbaar denkt niet iedereen zelf, als je het zo wilt uitdrukken, zijn er redelijk wat slapende klanten. Er is niets mis mee om hen te helpen. Integendeel.
Oud 20 september 2012, 10:50   #19
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig ideetje, dat laatste, in deze context.
Elektriciteit invoeren vanuit China, zeker?
We zijn al goed bezig met Franse kernenergie nietwaar. Nog geen lageloonland, maar toch.

Citaat:
Ik kan zelfs in het algemeen geen voorbeeld geven van eender welke soort economie waar het altijd perfect loopt.
Ik weet niet, de Zwitserse lijkt toch redelijk solide. Ook Noorwegen en Zweden doen het niet slecht.
Oud 20 september 2012, 11:05   #20
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
We zijn al goed bezig met Franse kernenergie nietwaar. Nog geen lageloonland, maar toch.
Het punt is dat het energierendement verkleint als elektriciteit een grotere afstand moet afleggen. Daarom kan je niet zomaar eender waar aan centrale zetten die energie levert aan alle plaatsen in de wereld. Delokalisatie van energiecentrales zit er niet in.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be